خانه / کلینیک غذا / بشقاب سبز / عادت های مناسب در رژیم گیاهی
رژیم گیاهی

عادت های مناسب در رژیم گیاهی

رژیم گیاهی همیشه مهر تاییدی بر داشتن سبک زندگی و تغذیه سالم نیست. رژیم‌های گیاهی و گیاه خواری در قیاس با رژیم‌های معمولی در اغلب موارد به عنوان رژیم‌هایی سالم و مفید و تقریبا خوشمزه در میان عموم رواج دارند. اما این بدان معنا نیست که یک فرد گیاه خوار همیشه از سبک زندگی و خوراک سالم تری نسبت به افراد عادی برخوردار است. برعکس برخی افراد گیاه خوار با مصرف غذاهای گیاهی فرآوری شده رژیم غذایی و سلامت خود را به مخاطره می‌اندازند.

اما یک فرد گیاه خوار با سبک تغذیه سالم فردی است که در رژیم گیاهی خود از موادی استفاده می‌کند که در جهت رشد و بالندگی و تقویت سیستم بدن خود مفید واقع شوند. به گونه ای که دیگر افراد وقتی انرژی و سلامت آن‌ها را می‌بینند از این شیوه در سبک زندگی خود الهام می‌گیرند.

در ادامه این مطلب در بخش بشقاب سبز در مجله فیدیلیو همراه ما باشید تا با برخی از این روش‌های صحیح در سبک زندگی افراد سالم گیاه خوار آشنا شوید.

رژیم گیاهی- سبزیجات

مصرف سبزیجات در رژیم گیاهی

همه می‌دانیم که مصرف سبزیجات چه قدر نقش مهمی‌در سبک زندگی و سلامتی ما دارند. سبزیجات منبع غنی از ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها، مینرال‌ها، فیبر و در برخی موارد پروتئین هستند. افراد گیاه خواری که سبک زندگی سالم و درستی را در پیش می‌گیرند روزانه به مقدار بسیار زیادی از این مواد خوراکی مغذی در رژیم روزانه خود مصرف می‌کنند.

یکی از بهترین روش‌های جذب مقدار زیادی سبزیجات و برخورداری از مواد غذایی مفید آن‌ها استفاده از سبزیجات در اسموتی یا آب پرتقال به جای صبحانه است. به علاوه یک کلم خرد شده و مقداری از سبزیجات دیگر می‌توانند نقش یک عصرانه مناسب را برای شما بازی کنند. البته مقداری بروکلی بخارپز شده با کنجد هم می‌تواند مفید واقع شود.

 مواد مورد نیاز در رژیم گیاهی

افراد گیاه خوار باهوش به خوبی می‌دانند که آماده داشتن مواد گیاهی مورد نظرشان چه نقش مهمی‌در زندگی آن‌ها خواهد داشت و به آن توجه نشان می‌دهند. این مورد فقط با داشتن یک آشپزخانه کامل و منظم و لبریز از میوه جات، سبزیجات، حبوبات و دیگر خوراکی‌های مفید گیاه خواری میسر خواهد بود. با داشتن چنین آشپزخانه ای دیگر لازم نیست نگران زمان‌هایی که گرسنگی به سراغتان می‌آید باشید. به علاوه آماده داشتن غذاها به معنای به همراه داشتن مواد مورد نیاز شما در هر مکان و زمانی است.

شما باید همیشه غذای مورد نیاز خود را همراه داشته باشید حتی در مسافرت. اگر در رستورانی غیر گیاهی وارد شدید به منوی غذایی توجه کنید و از غذاهای مناسب گیاهی یا انواع سالادهای تازه آن استفاده کنید و اگر غذای مناسبی پیدا نکردید از مواردی که به همراه آورده اید استفاده کنید. به این ترتیب لازم نیست انرژی خود را صرف نگران شدن برای مواد غذایی و خوراک خود بکنید. به جای آن می‌توانید از تمام وقت خود نهایت لذت و استفاده را ببرید.

رژیم گیاهی - فعالیت

فعالیت های ورزشی

افراد سالم و با سبک زندگی صحیح و مناسب به خوبی نقش ورزش و تحرک را در زندگی می‌شناسند. فرقی نمی‌کند چه فعالیتی را برای خود انتخاب می‌کنید. این فعالیت می‌تواند یکی از رشته‌های ورزشی، دو، شنا، باغبانی یا هر فعالیت دیگری باشد. آن چه که مهم است داشتن فعالیت و تحرک در طول روز است. البته واضح است که هر فعالیتی مناسب همه افراد نیست. شما باید رشته مورد نظر خود را پیدا کنید به گونه ای که به سبک زندگی شما لطمه ای وارد نکند و با فیزیک بدنی و روحیه تان سازگار باشد.

فعالیت‌هایی از قبیل یوگا، دوچرخه سواری، تنیس و بسیاری فعالیت‌های دیگر ورزشی می‌توانند در این راه مفید واقع شوند. فقط کافیست فعالیت مناسب و مورد نظر خود را بیابید و آن را در برنامه روزانه خود قرار دهید. حتی می‌توانید برای ایجاد تنوع ترکیبی از چندین فعالیت ورزشی را برای خود انتخاب کنید. بی شک وجود فعالیت ورزشی در برنامه زندگی و اهداف طولانی مدت شما تاثیر بسزایی خواهد داشت.

داشتن اهداف بلند

داشتن یک دورنمای درست در زندگی نقش مهمی‌ در سلامتی شما ایفا می‌کند. داشتن افکار مثبت و مهربان بودن با خودتان و دیگران کمک شایانی در کاهش و بیرون راندن استرس از زندگی شما دارد. به علاوه افراد گیاه خوار سالم همیشه برای خود زمان‌های استراحت و سرکشی تعیین می‌کنند. این بدان معنا نیست که نباید همیشه گیاه خوار باقی بمانید. اما بی شک با یک بار تخطی از رژیم گیاه خواری همه عادت‌های گیاه خواری و زندگی سالم خود را از دست نخواهید داد و لازم نیست به این سبب احساس گناه کنید. به هر رو گاهی اوقات فرار از قوانین پیچیده یا حتی ساده زندگی کمک فراوانی به ادامه راه شما خواهد کرد.

جمعی از افراد با رژیم گیاهی

یکی از فواید گیاه خواری علاوه بر مصرف غذاهای سالم و خوشمزه جامعه جذاب گیاه خواری است. احاطه شدن با افرادی که سبک زندگی شما را می‌فهمند و قبول می‌کنند و در این راه به شما کمک می‌کنند تجربه شیرینی است که باید خودتان حسش کرده باشید. حتی اگر دور و برتان افراد گیاه خوار زیادی ندارید برای برخورداری از مزایای جامعه گیاه خواری یک گروه از این افراد هم سبک با خودتان پیدا کنید که بتوانید افکارتان را با آن‌ها به اشتراک بگذارید و از حمایتشان برخوردار شوید. معجزه این گروه را بی شک در آینده درک خواهید کرد.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.