خانه / آشپزخانه من / ۲۵ فواید آب کرفس و مضرات آن برای لاغری، کلیه و کبد چرب و …

۲۵ فواید آب کرفس و مضرات آن برای لاغری، کلیه و کبد چرب و …

در مورد آب کرفس و خواص آن برای سلامت بدن چه می‌دانید؟ کرفس «سلطان سبزی‌ها» لقب گرفته است و این عنوان به خاطر فواید بی‌شمار کرفس برای سلامت است. از طرفی خیلی‌ها با طعم آب کرفس رابطه برقرار نمی‌کنند و مدام می‌پرسند آب کرفس با چی خوشمزه میشه؟ همچنین  بسیاری افراد فقط در مورد خاصیت لاغرکنندگی و کم کالری بودن آب کرفس می‌دانند. در این مطلب از سایت فیدیلیو به بررسی خواص و فواید آب کرفس برای لاغری، کبد چرب، کلیه و … خواهیم گفت. مضرات احتمالی آب کرفس برای سلامت بدن و لاغری زنان و مردان را نیز مرور خواهیم کرد.

از خواص و ارزش غذایی آب کرفس چه می‌دانید؟

نه تنها آب کرفس که برگ‌ها و ساقه آن هم فواید بی‌شماری برای سلامت قلب و عروق، ریه‌‌ها، کبد، معده، دستگاه گوارش، استحکام استخوان‌ها و … دارند. بنابراین از این نوشیدنی می‌توانید به شکل‌های مختلف در رژیم غذایی خود و همراه با آب دیگر میوه‌ها مثل هویج و سیب استفاده کنید. اما پیش از هر چیز، ارزش غذایی این سبزی را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا به‌صورت روشن‌تر، بتوانیم فواید و خواص آب کرفس را تشریح کنیم.

ارزش غذایی کرفس

یک ساقه کرفس متوسط (40 گرم) حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی زیر است. ارزش غذایی کرفس در ۴۰ گرم عبارت است از:

  • کالری: 5.6
  • چربی: 0.1 گرم
  • سدیم: 32 میلی‌گرم
  • کربوهیدرات: ۱.۲ گرم
  • فیبر: ۰.۶ گرم
  • قند: ۰.۵ گرم
  • پروتئین: ۰.۳ گرم
  • پتاسیم: 104 میلی‌گرم
  • سدیم: 32 میلی‌گرم
  • فسفر: ۹.۶ میلی‌گرم
  • پتاسیم: 104 میلی‌گرم
  • ویتامین  A: ۸.۸ میکروگرم
  • فولات: ۱۴.۴ میکروگرم
  • ویتامین K: ۱۱.۷ میکروگرم

با نگاهی به جدول بالا می‌توانید متوجه شوید که کرفس یک سبزی کم‌کالری و غنی از پتاسیم است که فیبر و فولات مورد نیاز بدن را در هر وعده تامین می‌کند.

فواید و خواص آب کرفس برای لاغری

به خاطر میزان کالری پایین و فیبر بالای کرفس، خوردن آب کرفس یا ساقه آن، می‌تواند تا مدت زیادی فرد را سیر نگه دارد. آب این سبزی، با تنظیم متابولسیم چربی‌ها، انرژی زیادی را به بدن می‌رساند و در‌عین‌حال باعث لاغری می‌شود. از طرفی، کرفس جزو سبزیجات پر آب است که آب مورد‌نیاز بافت‌های بدن را تامین می‌کند و این امکان را فراهم می‌‌آورد تا از پرخوری پرهیز کنید. به همین خاطر هم بسیاری از افرادی که رژیم لاغری را دنبال می‌کنند، روزانه مصرف یک لیوان آب کرفس را در برنامه غذایی خود قرار می‌دهند.

فواید آب کرفس برای کبد چرب

اگر دچار بیماری کبد چرب هستید، این خبر خوب را بدهیم که آب کرفس یک تصفیه‌کننده عالی برای کبد به حساب می‌آید. آب این سبزی، آنزیم‌های کبد را تنظیم کرده و سموم موجود در کبد را از بدن خارج می‌کند. بنابراین می‌توانید با خیال راحت از شر باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها هم در امان بمانید.

خواص آب کرفس برای دستگاه گوارش

به کسانی که به طور مداوم به یبوست دچار می‌شوند، خوردن آب کرفس، بسیار توصیه می‌شود. آب این سبزی، حرکات روده را تقویت می‌کند. همچنین فیبر موجود در کرفس و آب کرفس، به وسیله باکتری‌های روده تخمیر شده و عملکرد دستگاه گوارش را تنظیم می‌کند.

فواید آب کرفس برای دیابت

اگر شما یا نزدیکانتان به بیماری دیابت یا قند خون دچار هستید، خوردن آب کرفس می‌توانید میزان قند خون را کاهش دهد. این کار، بر عهده آنتی‌اکسیدان‌های مفید در کرفس است. علاوه بر این، ویتامین K موجود در آب کرفس، متابولیسم گلوکز را بهبود می‌بخشد و خواص ضد دیابتی دارد.

تقویت سیستم ایمنی با کرفس

حتما می‌دانید که هر چقدر سیستم ایمنی بدنتان قوی‌تر باشد، کمتر به بیماری‌های ویروسی، باکتریایی و بیماری‌های عفونی دچار خواهید شد. به بیان دیگر، هر چه بدنتان سیستم دفاعی قوی‌تری داشته باشد، در مقابل انواع بیماری‌ها، ایمن‌تر و سالم‌تر خواهید ماند.

 کرفس و آب کرفس سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که عملکرد سلول‌های بدن را بهبود می‌بخشد و از ابتلای بدن به بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و برونشیت جلوگیری می‌کند.

خواص آب کرفس برای کلیه‌ها

کلیه‌ها مسئولیت پاکسازی بدن را به عهده دارند و مصرف آب کرفس، با کاهش میزان اسید اوریک، باعث تولید و افزایش میزان ادرار می‌شود. آب کرفس، دارای ترکیباتی است که کریستال‌های کلسیم را که موجب ایجاد سنگ کلیه می‌شود، تخریب می‌کند و از بروز سنگ یا شن کلیه جلوگیری می‌کند. حتی اگر دچار این مشکل هستید، می‌توانید با خوردن آب کرفس، روند درمان خود را سرعت بخشید.

فواید آب کرفس برای پوست

از آن جایی که کرفس سرشار از ویتامین‌ها گروه A, B, Cو K است، می‌تواند به کلاژن‌سازی پوست کمک کرده و باعث شاداب و درخشان شدن پوست شود. هم مصرف کرفس و هم استفاده از آب کرفس به‌صورت ماسک و ماساژ دادن آن روی پوست، فواید اعجاب انگیزی در شفافیت و جوانی پوست خواهد داشت.

خواص آب کرفس برای مو

وجود ویتامین A در کرفس، باعث تقویت ریشه و ساقه موها خواهد شد. اگر تار موهایتان نازک یا موهایتان کم‌پشت است، مصرف کرفس را جدی‌تر بگیرید چون آب کرفس با هیدراته کردن موها و تقویت رشد مو جلوی ریزش موها را گرفته و موها را پرپشت می‌کند.

فواید کرفس برای استخوان‌ها و مفاصل

کرفس یکی از بهترین سبزیجات ضد‌التهاب است و این خاصیت کرفس، به درمان دردهای مفصلی و استخوان کمک زیادی می‌کند. معمولا درد مفاصل به خاطر تجمع اسید اوریک ایجاد می‌شود و دفع آن می‌تواند به التیام این دردها کمک کند. کرفس و آب آن، خاصیت ادرارآوری قوی دارد و در درمان نقرس و رماتیسم موفق عمل می‌کند.

خواص کرفس برای زنان

بسیاری از خانم‌ها از تبعات ناشی از یائسگی هراس دارند ولی به روش‌های مختلف می‌توان اختلالات هورمونی دوران یائسگی و پیش یائسگی را کاهش داد. کرفس حاوی فیتواستروژن‌هایی است که به تعادل هورمونی در دوران یائسگی کمک می‌کند.

خواص ضد سرطانی کرفس

یکی از خواص کرفس برای سلامت بدن، ویژگی ضد سرطانی بودن آن است. آب کرفس با رادیکال‌های آزاد محرک سرطان مبارزه می‌کند و سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد یا رشد این سلول‌ها را متوقف می‌کند. کرفس برای درمان و التیام سرطان‌ پانکراس و سرطان سینه بسیار مفید است و حتی بعد از شیمی درمانی، از رشد بی‌رویه سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.

خواص کرفس برای مغز

دو ترکیب لوتیولین و آپیژنین، ترکیبات مفیدی در کرفس و آب کرفس هستند که خطر آلزایمر و ابتلا به بیماری‌های مغزی را کاهش می‌دهند. همچنین به سلامت اعصاب مغز کمک کرده و روند پیشرفت بیماری آلزایمر را کند می‌کنند.

آب کرفس برای درمان بی‌خوابی

اگر شما هم با بی‌خوابی یا کم‌خوابی دست و پنجه نرم می‌کنید، باید بدانید که خوردن آب کرفس، قبل از خواب می‌تواند خواب آرامی را به شما هدیه دهد. کلسیم و منیزیم موجود در آب کرفس، خاصیت آرام‌بخشی دارد و می‌تواند جریان خواب را عمیق‌تر کند.

فواید آب کرفس برای چشم و بینایی

همان‌طور که گفته شد، کرفس حاوی ویتامین A است و این ویتامین با سلامت چشم و بهبود بینایی مرتبط است. مصرف آب کرفس از ابتلا به بیماری‌هایی مثل آب مروارید و پیر چشمی جلوگیری می‌کند.

خواص آب کرفس برای سلامت قلب

مصرف آب کرفس با کاهش کلسترول و تری گلیسیرید با سلامت قلب و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی مرتبط است. آنتی اکسیدان‌های موجود در کرفس، به کاهش رادیکال‌های آزاد بدن کمک کرده و سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشند.

خواص آب کرفس برای کاهش فشار‌خون

کرفس و آب آن، می‌تواند با انبساط سرخرگ‌ها، موجب کاهش فشار‌خون شود. یکی از خواص کرفس در طب سنتی، خاصیت خنک کنندگی و کم کننده فشار‌خون بالا است. مصرف یک لیوان آب کرفس در روز، می‌تواند تاثیر بسیار مفیدی بر کاهش فشار خون داشته باشد.

خواص آب کرفس برای کودکان

مصرف و نوشیدن آب کرفس در کودکان، باعث تقویت رشد و استحکام استخوان‌های آنها می‌شود. علاوه بر این، برای درمان مشکلات گوارشی کودکان، می‌توان از آب کرفس در ترکیب با آب هویج یا سیب به عنوان یک میان وعده سالم بهره برد.

فواید آب کرفس برای سردردهای میگرنی

«میگرن» از مشکلات دنیای نوین است و کم نیستند کسانی که به این اختلال سلامتی دچارند. منیزیم موجود در آب کرفس، می‌تواند سردردهای میگرنی را کمتر کرده و این دردهای ناگهانی و عذاب‌آور را التیام دهد.

خواص کرفس برای التهاب و ورم بدن

اگر دچار ورم در نواحی مختلف بدن هستید، مصرف آب کرفس را در برنامه خود قرار دهید. آب کرفس منبع عالی پتاسیم است و با دفع آب اضافی بدن، التهاب را کاهش می‌دهد.

فواید آب کرفس در دوران بارداری

بسیاری از خانم‌های باردار مخصوصا در ماه‌های پایانی بارداری، به یبوست دچار می‌شوند. فیبر موجود در آب کرفس به پیشگیری از ابتلا به بیماری هموروئید یا بهبود بیماری هموروئید و رفع یبوست بارداری کمک می‌کند. همچنین ویتامین سی، پتاسیم و اسید فولیک موجود در کرفس و‌ آب کرفس سیستم ایمنی بدن خانم‌های باردار را تقویت کرده و به رشد جنین کمک می‌کند.

مضرات و عوارض آب کرفس برای لاغری و بدن

عوارض آب کرفس برای دستگاه گوارش

مصرف بیش از حد آب کرفس به خاطر محتوای بالای فیبر ممکن است باعث بروز اسهال و دل‌پیچه شود. البته ممکن است در اوایل مصرف آب کرفس مدفوع شل را تجربه کنید، اما بدنتان به مرور زمان، خودش را با این تغییر وفق میدهد. در صورتی که اسهال و شل بودن مدفوع ادامه پیدا کرد، مصرف آب کرفس را کاهش دهید.

مضرات آب کرفس برای معده

علاوه بر این‌ها برخی افراد مثل مبتلایان به سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)، سیستم گوارشی حساسی دارند. یعنی سیستم گوارش بدن این افراد ممکن است فیبر موجود در آب کرفس را تحمل نکند. از طرفی به دلیل محتوای بالای نشاسته قابل تخمیر (FODMAP) ممکن است بعضی افراد در هنگام هضم کرفس و آب آن، دچار نفخ و ناراحتی معده شوند.

محتوای سدیم بالای کرفس و آب کرفس

شاید جالب باشد ولی هر یک لیوان آب کرفس، حاوی ۲۲۸ میلی‌گرم سدیم است. سدیم بدن باید روزانه زیر ۲۳۰۰ میلی‌گرم باشد، در غیر این صورت بیماری‌های مرتبط با سدیم بالا مثل فشار خون، انتظارتان را می‌کشد. پس از مصرف بیش از اندازه آب کرفس به طور روزانه، خودداری کنید.

حساسیت‌های پوستی با آب کرفس

کرفس حاوی ماده شیمیایی با نام «پسورالن» است که در برخی مواقع، اگر فرد در معرض نور خورشید قرار بگیرد، اشعه ماورای بنفش را جذب می‌کند. همچنین باعث ایجاد تحریکات پوستی شدید می‌شود.

واکنش‌های آلرژیک در اثر خوردن آب کرفس

در برخی موارد محدود، گزارش‌هایی مبنی بر عوارض خوردن آب کرفس، وجود دارد. از مضرات آب کرفس برای زنان و مردان این است که برخی افراد با خوردن کرفس علائمی مثل خارش پوست، تنگی نفس، جوش و آکنه، درد در ناحیه قفسه سینه، تورم در ناحیه لب‌ها و زبان را تجربه می‌کنند. این‌ها واکنش‌های آلرژیکی هستند که به محض برخورد با آن‌ها باید از خوردن آب کرفس دست بکشید یا میزان آن را کاهش دهید. در مواردی که این علائم شدید بود، حتما به پزشک مراجعه کنید.

عوارض آب کرفس در بارداری

مصرف بیش از حد آب کرفس در خانم‌های باردار با مشکلاتی از جمله، سقط جنین و انقباض‌های رحم همراه است. به همین خاطر توصیه می‌شود که پیش از مصرف آب کرفس و درباره میزان ایمن مصرف آن در دوران بارداری با توجه به وضعیت جسمانی خود در دوران بارداری، با پزشک خود مشورت کنید.

سوالات متداول

طبع آب کرفس در طب سنتی چیست؟

در طب سنتی، آب کرفس طبع گرم و خشک دارد و برای کسانی که مزاج سرد و تر دارند، مفید است. همچنین سرکه به‌عنوان مصلح کرفس معرفی می‌شود و افراد با مزاج گرم، بهتر است آب کرفس را با سرکه میل کنند تا طبع آن متعادل شود.

بهترین زمان خوردن آب کرفس چه زمانی است؟

بهترین زمان خوردن آب کرفس، صبح و در هنگام ناشتا است. مخصوصا اگر کرفس را با هدف لاغری و کاهش وزن میل می‌کنید، مصرف کرفس ناشتا بیشتر توصیه می‌شود، چون عملکرد دستگاه گوارش و روده‌ها را هم بهبود می‌بخشد و دفع راحت‌تری خواهید داشت.

بهترین روش مصرف آب کرفس چگونه است؟

خوردن کرفس به‌صورت تازه، چه آب کرفس و چه خوردن ساقه و برگ‌های کرفس به‌صورت خام، از بهترین ‌روش‌های مصرف آب موجود در کرفس است. به خاطر داشته باشید که اگر آب کرفس را می‌گیرید، نباید تفاله‌های آن را دور بریزید، چون این بخش از کرفس،‌ فیبر زیادی دارد و بخش مهمی از خواص کرفس در همین قسمت است. همچنین از اضافه کردن شکر در آب کرفس پرهیز کنید. می‌توانید آب کرفس و سیب یا آب کرفس و هویج را با هم بخورید تا شیرینی آن را بیشتر کنید و در عین حال، کالری را کم و معتدل نگه دارید.

فواید آب کرفس برای عمل جراحی بینی چیست؟

کرفس از بهترین سبزیجات ضدالتهاب است به همین دلیل بعد از عمل جراحی بینی خوردن آب کرفس توصیه می‌شود. خوردن آب کرفس در بهبود ورم بینی و کبودی چشم‌ها و بینی بعد از عمل رینوپلاستی بسیار موثر است.

بهترین زمان خوردن آب کرفس برای کبد چرب چه موقع است؟

بهترین زمان خوردن آب کرفس به‌صورت میان وعده است. بهتر است آب کرفس را در میان وعده‌های اصلی روز مصرف کنید.

آیا آب کرفس واقعا لاغر می‌کند؟

خیر. مصرف آب کرفس به خودی خود باعث چربی‌سوزی و لاغری نمی‌شود، اما با کنترل و کاهش اشتها به لاغر شدن کمک می‌کند. در واقع آب کرفس به علت دارا بودن آب و فیبر فراوان، باعث کاهش اشتها و کاهش جذب چربی می‌شود که این مسئله به روند چربی‌سوزی و کاهش وزن کمک می‌کند.

خواص آب کرفس ناشتا برای سلامتی بدن چیست؟

از جمله خواص نوشیدن آب کرفس ناشتا تقویت قلب و عروق، تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت و شادابی پوست، کمک به کاهش وزن و لاغری (به خاطر کم کردن اشتها) و نیز تنظیم گوارش و سهولت عمل دفع است.

آب کرفس رو با چی بخوریم؟

بهترین ترکیب برای متعادل کردن طعم آب کرفس ترکیب آن با آب هویج یا آب سیب است.

درباره mona

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *