خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / با ۱۰ کبابی معروف بازارهای تهران آشنا شوید
کبابی

با ۱۰ کبابی معروف بازارهای تهران آشنا شوید

بازار همیشه جای شلوغی بوده است. این شلوغی حتی در ایامی از سال نیز بیشتر می‌شود. مثلا اواخر اسفند که فصل خریدهای بهاره و نوروزی است. ایامی از سال که زندگی و پویایی و حس خوب در کوچه به کوچه و مغازه به مغازه جریان دارد. معمولا رفتن به بازار بزرگ تهران و گشت و خرید چند ساعتی وقت و انرژی از شما می‌گیرد. پس از این بازار گردی یک وعده غذای خوب و مرغوب به شدت می‌چسبد.

کبابی‌های بازار از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین کبابی‌های تهران و حتی ایران هستند که تعدادی از آن ها بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارند. علی حاتمی، بزرگ کارگردان فقید سینمای ایران چه زیبا صحنه کباب خوردن رضا شاه را در فیلم کمال الملک به تصویر کشیده است. آنجا که می گوید:

کباب بدون سیخ، مزه کباب نداره. هیچ کبابی هم کباب بازار نمی‌شه، حتی کباب دربار. کباب و باهاس داغ داغ با سیخ به نیش کشید.

در اکثر نظر سنجی‌ها برای انتخاب بهترین کباب تهران، به اسامی بر می‌خوریم که اکثر آن‌ها در بازار تهران قرار دارند. چرا که بازار تهران بستری مناسب برای وجود بهترین رستوران هاست.

جایی که علاوه بر نیاز هر روزه افرادی که سری به بازار می‌زنند، سرگرمی اصلی فروشنده‌های آن غذا و بالاخص وعده ناهار بوده و بازاریان قطعا غذای بی کیفیت را در فضای کاری خود نمی‌پسندند.

پس مالکین این کبابی‌ها و رستوران‌ها مجبورند کیفیت غذای خود را همیشه در سطح بالایی نگاه دارند.

مواردی که خدمتتان عرض شد به اندازه کافی اهمیت کباب و بالاخص کباب بازار را برای شما غذا دوستان نمایان کرد. حالا با مجله فیدیلیو همراه باشید تا شما را با ۱۰ تا از بهترین کباب های بازار آشنا کنیم.

گفتنی است ترتیب ذکر شده در این گزارش براساس رتبه بندی نیست. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که دو مورد آخر صرفا مربوط به بازار بزرگ تهران نیست بلکه یکی مربوط به بازار تجریش است و دیگری نیز نوع سرو کبابش مشابه با کبابی های بازار قدیم است.

 

۱ – چلوکبابی نایب

روایات در مورد اولین کبابی در تهران و بازار تهران بسیار است. تنها اسمی که در اکثر روایات مشترک است چلوکبابی نایب با بیش از ۱۳۰ سال سابقه است.

در حقیقت گفته می شود که این چلوکبابی نایب بود که غذای درباری چلوکباب را به غذای بازاری و مردمی تبدیل کرد. بابت معرفی این غذای ناب و خوش طعم ممنون دار حاج نایب غلامحسین هستیم.

این مجموعه رستوران ۵ نسل پشت سر هم توسط خاندان نایب اداره شده و همچنان کیفیت بالای خود را حفظ کرده است.

 

برای مشاهده آدرس، منو و مشخصات چلوکبابی نایب بر روی نام چلو کبابی کلیک کنید

 

۲ – شمشیری

حاج محمد حسن شمشیری، موسس چلوکباب شمشیری، ابتدا در بازار تهران قهوه چی بوده است. سپس پله پله مدارج ترقی را می‌پیماید و از یک قهوه‌خانه کوچک به یک چلوکبابی بزرگ در ضلع شرقی سبزه میدان می‌رسد.

چلوکباب شمشیری هم از مدعیان اولین چلوکبابی ایران است.

از ویژگی‌های چلوکبابی شمشیری وجود یک سالاد بار کوچک بوده که رایگان هم هست. البته مبلغ ۵ هزار تومان برای ورودی از شما اخذ خواهد شد.

پرسنل خوب و خوش برخودی دارد و از لحاظ شلوغی و ازدحام در جایگاه سوم، چهارم قرار دارد.

 

برای مشاهده آدرس، منو و مشخصات چلو کبابی شمشیری بر روی نام چلو کبابی کلیک کنید

 

۳ – چلوکبابی حاج مرشد

چلوکبابی مرشد از کبابی‌های قدیمی بازار است و البته باز هم به روایتی اولین. باتوجه به موقعیتی که در دل بازار دارد کمتر برای مردم شناخته شده است و بیشتر مشتریان آن بازاریان و آن‌هایی هستند که روزانه برای کسب و کار گذرشان به بازار میافتد.

از ویژگی های چلوکبابی مرشد که در برخی دیگر از کبابی های بازار هم دیده می شود سرو غذا در پرس‌های ۴، ۵ نفره و در سینی‌های برزگ است که معمولا حجره داران به میزان افراد شاغل در مغازه خریداری می‌کنند.

از ویژگی های حاج مرشد چلویی که زبان زد بازاریان بوده دادن غذای رایگان و کمک نقدی به نیازمندان بوده است.

 

برای مشاهده آدرس، منو و مشخصات چلوکبابی حاج مرشد بر روی نام چلو کبابی کلیک کنید

 

 

۴ – قدح

رستوران قدح از آن رستوران‌های بکری است که تا چند سال پیش برای بسیاری از کباب بازان ناشناخته بود. کبابی در دل بازار که آنقدر کیفیتش خوب است و سبک کاری خاص خود را دارد که پای مستند سازان آمریکایی را به این کبابی باز کرده است.

بسیاری با آقای حسین میخانه چی (جهانبانی) در برنامه میهمان ناخوانده آنتونی بوردن (سرآشپز و مستند ساز آمریکایی) آشنا شدند.

از ویژگی‌های رستوران قدح منوی متفاوت آن است. یک سینی مستطیل بزرگ فلزی، که روی آن چند سیخ بزرگ کباب، از کوبیده تا چنجه و جوجه(البته به صورت خام)، برای مشاهده وجود دارد.

طعم خاص کباب‌های رستوران قدح را شاید در جای دیگری نتوانید تجربه کنید طعم گوشت تازه محلی را می‌دهد. برنج ایرانی در کنار کره محلی و ته چین زعفرانی طعم ناب و اصیل کباب تهرونی را برای شما کباب بازان به ارمغان می آورد.

 

برای مشاهده آدرس، منو و مشخصات چلو کبابی قدح بر روی نام چلو کبابی کلیک کنید

 

 

۵ – مسلم

کبابی مسلم

مسلم قدیمی ترین کباب بازار تهران نیست. حتی از قدیمی‌ها هم نیست و حدودا ۱۵ سالی می‌شود که با مدیریت آقای مسلم راستگو شروع به فعالیت کرده است. اما به جرات می توان گفت شلوغ‌ترین و محبوب‌ترین کباب بازار تهران است. وارد سبزه میدان که شوید متوجه صف طولانی و درازی می شوید که بیش از ۱۰۰ نفر در آن ایستاده‌اند و تعدادی از خدمه رستوران مسلم هم مشغول نوبت دادن و مرتب کردن صف هستند.

اگر اولین بار است که می خواهید به مسلم بروید ممکن است با خود بگویید که با این صف طولانی کی نوبت به من می رسد!؟ اما شاید باورتان نشود که اگر نفر آخر این صف باشید در کمتر از ۱۵ یا ۲۰ دقیقه بعد سر جای خود نشسته‌اید و بشقاب غذای شما جلوی شما خواهد بود.

مدیریت و نظم مسلم در ایران و یا حتی در جهان مثال زدنی است. این حجم از مشتری را به این سرعت راه انداختن!؟ شاید در تعریف فست فود باید تجدید نظر کرد. البته ته چین مسلم از کباب آن معروف تر است  ولی به هر حال کباب است و کبابِ بازار.

در مسلم میز اختصاصی به شما داده نمی‌شود و همه مردم غریبه و آشنا سر میزهای درازی می نشینند. این است فرهنگ کباب خوری بازار، فارق از سطح سواد و طبقه اجتماعی و ثروت همه سر یک میز غذا می خورند.

 

برای مشاهده آدرس، منو و مشخصات چلو کبابی مسلم بر روی نام چلو کبابی کلیک کنید

 

 

 

۶ – شرف الاسلامی

چلوکبابی شرف الاسلامی از قدیمی های بازار است و تاریخ تاسیس آن ۱۳۱۷ است. سبک جالبی که این رستوران دارد این است که به شما فاکتور نمی دهند و برای غذا و نوشیدنی ژتون با رنگ های مختلف می دهند.

در بیش تر کبابی‌های بازار به علت شلوغی بسیار زیاد میز در اختیار نخواهید داشت. پس باید بالاسر یک میزی که غذایش رو به اتمام است بایستید و پس از خالی شدن آن سریعا روی آن بنشینید.

در این حین یکی از خدمه شرف الاسلامی ژتون شما را می‌گیرد و می‌رود و درحالی که ذهن شما مشغول این سوال است که تو این شلوغی و ازدحام چگونه یادش می ماند که من کجا نشسته ام! سفارشتان را به طور کامل جلوی شما می گذارند . کباب لذیذ با یک تکه ته چین کوچک و پیاز و خیار شور و دوغ و نوشابه و حال خوب، نوش جانتان.

 

برای مشاهده آدرس، منو و مشخصات چلو کبابی شرف الاسلامی بر روی نام چلو کبابی کلیک کنید

 

 

۷ – کباب سرای حاج حسین مروی

اگر کوچه مروی را هم در محدوده بازار تهران حساب کنیم حتما باید نامی از کباب سرای حاج حسین ببریم که از سال ۱۳۲۰ در همین محل مشغول به کار است.

از کبابی های است که کباب را با نان سنگک سرو می کنند. شاید بین شاخ های فعلی بازار نباشد اما خب از لحاظ قیمت بسیار اقتصادی است و طعم خاص و خوشمزه مخصوص به خود را دارد.

 

برای مشاهده آدرس، منو و مشخصات کباب سرای حاج حسین مروی بر روی نام چلو کبابی کلیک کنید

 

۸ – چلوکبابی جوان

چلوکبابی جوان در خیابان ناصر خسرو با حال و هوایی نوستالژیک مربوط به دهه ۶۰ قرار دارد. این مجموعه تاکنون تغییر خاصیی در دکور و طراحی مغازه نداده است.

پارچ های آهنی، بشقاب های فلزی و میز و صندلی های قدیمی. طعم کباب جوان شاید باب طبع شما نباشد ولی جوان جزو تالار مشاهیر کبابی‌ها در بازار بوده و از قدیمی های آن است.

برای مشاهده آدرس، منو و مشخصات چلوکبابی جوان بر روی نام چلو کبابی کلیک کنید

 

۹ – چلو کبابی اطمینان

خوب می‌خواهیم شما رو تا حدی غافلگیر کنیم و کباب بازار بعدی که به شما معرفی کنیم بجای کباب بازار تهران برای بازار تجریش باشد.این کبابی هم به فضا و دکور خود دست نزده و همان سبک و سیاق کبابی های اصیل و قدیمی را دارد. با همان ظروف استیل و قدیمی.

در اینجا حتی کباب ها هم طعم قدیم را می‌دهد و وقتی یک تکه ته دیگ طلایی رنگ روی برنج شما می‌گذارند در حقیقت حجت را بر شما تمام کرده‌اند که بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید.

 

برای مشاهده آدرس، منو و مشخصات چلو کبابی اطمینان بر روی نام چلو کبابی کلیک کنید

 

 

۱۰ – رستوران روحی

این رستوران نه در بازار است و نه قدیمی اما پایبند ترین در سبک غذای بازار است. عمر روحی به ۲ ماه هم نمی رسد و مشتریان خاص و پیگیر خود را پیدا کرده است. در اینجا تمام غذاها در ظروف روحی و با درپوش روحی سرو می شود.

اگر از خدمه بخواهید غذای شما را به سبک قدیم و با تکان دادن به پلو قاطی تبدیل می کنند. کاشی های قدیمی، لنگ ها و موسیقی خاطره انگیز تهرونی با صدای مرتضی احمدی، روحی را با آن که کیلومتر ها از بازار تهران دور است به یکی از بازاری ترین کبابی های تهران تبدیل کرده است.

 

برای مشاهده آدرس، منو و مشخصات رستوران روحی بر روی نام چلو کبابی کلیک کنید

 

لیست کاملی از چلو کبابی های پرطرفدار تهران و صدها رستوان دیگر تهران را می توانید در اپلیکیشن فیدیلیو پیدا کرده و آن را دنبال کنید تا همیشه در جیبتان باشد. می توانید اپلیکیشن جدید و پرمخاطب فیدیلیو رو برای ios و از گوگل پلی و کافه بازاربرای اندورید دانلود کنید.

 

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

 

درباره ایمان تیموریان

یک علاقه‌مند به غذا و آشپزی، رستوران و کافه گردی هستم که تحصیلاتم را در رشته مهندسی برق تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم ولی هیچ وقت دست از علایقم نکشیدم. همیشه دوست داشتم مکان‌های خوب و بد را به دیگران معرفی کنم تا به نحوی باعث پیشرفت و بالا رفتن سطح استانداردها در رستوران‌ها و کافه‌ها شوم . فیدیلیو بستری هست که این شرایط را برای ما فراهم کرده تا به این هدف برسیم.

5 نظرها

  1. سلام
    جای شما خالی، برای اولین بار بجای رستوران های لوکس رفتیم کبابی مسلم تو بازار
    آقا غذا عالی بود
    عالی

  2. رستوران روحي بهترين رستوران هستش،از هر لحاظ كه فكر كنيد ، مزه غذاها،فضاي رستوران،بهداشت،برخورد پرسنل و مديريت رستوران… با اينكه مدت كوتاهي افتتاح شده ولي بيشترين مشتري رو به خودش جذب كرده . چندين بار به رستوران رفتم و هميشه راضي بودم.خلاصه اينكه رستوران روحي بي نظير و خاصه.اميدوارم تا هميشه همينطور بمونه

  3. فرشيد رحيمي

    روحي تو اين تهران شلوغ روح ادم تازه مي كنه واقعا عاليه????

  4. آدرس روحی رو ننوشتید!!