خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / طرز تهیه دو پیازه میگو به روش بندری و جنوبی و رازهای خوشمزه شدن آن

طرز تهیه دو پیازه میگو به روش بندری و جنوبی و رازهای خوشمزه شدن آن

دو پیازه میگو یک خوراک ساده و خوشمزه با میگو است که بیشتر در استان‌های جنوبی کشور از بوشهر و بندرعباس گرفته تا خوزستان و فارس حسابی پرطرفدار است. دو پیازه میگو را می‌توانید در ترکیب با سیب زمینی یا بدون سیب زمینی درست کنید. میگو دو پیازه را با برنج یا نان می‌توانید سرو کنید. در این مقاله مجله فیدیلیو طرز تهیه دو پیازه میگو جنوبی و رازهای خوشمزه شدن آن را به شما یاد می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه دو پیازه میگو با سیب زمینی به روش جنوبی (برای ۴ نفر)

  • میگو پاک شده و رگ‌گیری شده: نیم کیلوگرم
  • پیاز: ۳ عدد متوسط
  • سیب زمینی: ۳ عدد متوسط
  • سیر تازه: ۴ حبه
  • رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم‌کرده غلیظ: به مقدار لازم
  • کره یا روغن مایع: به مقدار کافی
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر تخم گشنیز و فلفل قرمز: به مقدار دلخواه

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه

مدت زمان پخت خوراک دو پیازه میگو: ۳۰ دقیقه

میزان کالری خوراک دو پیازه میگو: حدود ۵۲۰ کیلوکالری در هر وعده

مراحل طرز تهیه دو پیازه میگو بوشهری

برای درست کردن خوراک دو پیازه میگو با سیب زمینی به همان روشی که در بندرعباس و بوشهر طبخ می‌شود مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: سیر و پیاز را سرخ کنید

سیرها و پیازها را بشویید، پوست بگیرید و نگینی خرد کنید. در یک تابه مقداری کره یا روغن سرخ کردنی بریزید و ابتدا پیازها را تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سپس سیرهای خرد شده را اضافه کنید و مقداری تفت دهید در حدی که فقط بوی سیرها بلند شود اما نسوزند.

مرحله دوم: میگوها را اضافه کنید

میگوهای پاک شده و رگ‌گیری شده را به ترکیب سیر و پیاز سرخ شده اضافه کنید. ادویه‌ها به جز نمک را هم اضافه کنید و میگوها را به مدت ۵ دقیقه تفت دهید تا سرخ شوند و طعم خامی ادویه‌ها هم گرفته شود.

مرحله سوم: رب گوجه، نمک و زعفران را اضافه کنید

در این مرحله رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و با میگوها تفت دهید تا رب رنگ باز کند و طعم خامی آن گرفته شود. سپس نمک و زعفران دم‌کرده غلیظ را هم اضافه کنید و مواد را به آرامی هم بزنید تا میگوها بافت خود را حفظ کنند. رب که سرخ شد شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله چهارم: سیب زمینی‌ها را سرخ کنید

سیب زمینی‌ها را بشویید، پوست بگیرید و به‌صورت مکعبی در اندازه کوچک خرد کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و روغن که داغ شد سیب زمینی‌ها را سرخ کنید. مقداری نمک به سیب زمینی‌های در حال سرخ شدن اضافه کنید.

مرحله آخر: مواد دو پیازه میگو را با هم ترکیب کنید

سیب زمینی‌ها که سرخ شدند آن‌ها را به میگوها اضافه کنید یا به‌صورت دورچین با دوپیازه میگو سرو کنید. خوراک دو پیازه میگو بندری را با نان یا برنج و ترشی‌های تند بندری سرو کنید. نوش جان!

فوت و فن‌های مهم در طرز تهیه دو پیازه میگو بندری

  • در طرز تهیه خوراک دو پیازه میگو می‌توانید سیب زمینی را حذف کنید.
  • اگر طعم رب گوجه فرنگی را نمی‌پسندید به جای آن برای این مقدار مواد از ۵ عدد گوجه فرنگی بزرگ و پوره یا رنده شده استفاده کنید. در این صورت پوره گوجه فرنگی را جداگانه سرخ کنید تا آبش کشیده شده و به روغن بیفتد. بعد از اینکه میگوها تفت خوردند، پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید و صبر کنید تا روی شعله متوسط گاز حدود یک دقیقه با هم تفت بخورند تا طعم گوجه فرنگی به خورد میگو برود.
  • اگر مقداری گشنیز تازه و ساطوری خرد شده به دو پیازه میگو اضافه کنید عطر و طعم آن مثل دو پیاز میگو رستورانی بی‌نظیر می‌شود. در مرحله تفت میگوها گشنیز را هم اضافه کنید تا همراه با میگوها تفت بخورند.
  • میگو را زیاد سرخ نکنید چون بافت آن سفت و لاستیکی می‌شود.
  • اگر طعم تند را می‌پسندید مقدار فلفل قرمز را بیشتر در نظر بگیرید. طعم دو پیاز میگو بوشهری و جنوبی و بندری تند و تیز است.
  • میگو دریایی طعم شوری دارد. دلیل آن هم آب دریاست که محل زندگی میگو است. به همین دلیل میگو را خوب بشویید و در اضافه کردن نمک به غذاهایی که با میگو درست می‌کنید محتاط باشید.
  • در زمان سرو دو پیازه میگو می‌توانید مقداری آب لیموترش تازه روی آن بچکانید.

سوالات متداول درباره طرز تهیه دو پیازه میگو

چرا میگو سفت میشه؟

زمان پخت میگو کوتاه و بین ۵ تا ۷ دقیقه است. اگر میگو را بیشتر از این زمان بپزید یا تفت بدهید بافت آن سفت و لاستیکی می‌شود.

چرا میگو تلخ میشه؟

دلایل مختلفی برای تلخ شدن میگو وجود دارند. کهنه بودن میگو، شور بودن آبی که میگو در آن پرورش پیدا کرده و نشستن صحیح میگو قبل از پخت، فرایند پخت نامناسب و افزودن مواد غذایی نامناسب مثل زردچوبه بیش از حد به میگو از دلایل تلخ شدن میگو هستند.

چرا میگو شور است؟

میگوی دریایی به خاطر شور بودن آب دریا طعم شورتری نسبت به میگو پرورشی دارد و البته از میگو پرورش خواص بیشتری برای سلامت بدن دارد. به همین دلیل علاوه بر شستن میگو با آب تمیز توصیه می‌شود در زمان طبخ میگو برای اضافه کردن نمک احتیاط کنید.

از کجا بفهمیم میگو تازه است یا کهنه؟

چند ترفند ساده برای تشخیص میگوی تازه از میگوی کهنه و فاسد وجود دارد:

۱-رنگ چشمان میگوی تازه شفاف و براق است.

۲-رنگ میگوی تازه شفاف و یکنواخت است. لکه‌های سیاه و تیره و همچنین کدر بودن بدن میگو نشان‌دهنده کهنه بودن آن است.

۳-سر میگوی تازه سالم است و به بدن میگو وصل است. توجه داشته باشید که فساد میگو از سر آن شروع می‌شود.

۴-پاهای میگو باید به بدن میگو وصل و محکم باشند. پاهای شل و وارفته نشانه فساد میگو است.

۵-یک نشانه مهم سالم و تازه بودن میگو این است که گوشت میگو بعد از پخت صورتی می‌شود.

۶-پوست میگو سالم سفت و مستحکم است و در صورتی که پوست میگو را فشار دادید به حالت اولیه برمی‌گردد اما اگر میگو فاسد یا کهنه باشد وقتی با دست فشارش می‌دهد فرو می‌رود و به حالت اول برنمی‌گردد.

سخن پایانی

خوراک دو پیازه میگو یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای جنوبی و اصالتا بوشهری است. برای درست کردن دو پیازه میگو لازم است که میگوها پاک شده و رگ‌گیری شده باشند و البته برای اینکه یک خوراک خوشمزه داشته باشید نباید زیاد میگوها را سرخ کنید که بافت سفت و لاستیکی پیدا کنند. شما دو پیازه میگو را به روش تهرانی درست کنید یا جنوبی و بندری در عرض ۳۰ دقیقه آماده است و به همین دلیل به‌عنوان یک غذای فوری و سریع برای افراد شاغل مناسب است. شما دو پیازه میگو درست می‌کنید؟ دو پیازه میگو را با سیب زمینی درست می‌کنید یا بدون سیب زمینی؟ چه ترفندی برای خوشمزه‌تر شدن دو پیازه میگو بلد هستید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات و ترفندهای خود را در بخش نظرات این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره mona

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *