خانه / آشپزخانه من / ۲۲ باور غلط درباره کاهش وزن و لاغری که شما را چاق تر می کند

۲۲ باور غلط درباره کاهش وزن و لاغری که شما را چاق تر می کند

باورهای غلط زیادی درباره کاهش وزن و لاغری وجود دارد که سال‌هاست دهان به دهان می‌چرخند. این باورهای نادرست و اشتباه درباره کاهش وزن، لاغری و رژیم غذایی روند کاهش وزن و تناسب اندام را با مشکل مواجه می‌کنند و باعث شکست رژیم لاغری شما می‌شوند. در این مقاله مجله فیدیلیو به بررسی پرتکرارترین اشتباهات و باورهای غلط تغذیه‌ای درباره کاهش وزن و رژیم لاغری می‌پردازیم که به جای این‌که شما را لاغر می‌کنند باعث چاقی شما می‌شوند.

همه کالری‌ها با هم برابر هستند

یکی از پرتکرارترین باورهای غلط تغذیه‌ای این است که افراد تصور می‌کنند تمام کالری‌ها با هم برابر هستند. واقعیت این است که کالری واحد اندازه‌گیری انرژی است. پس همه کالری‌ها دارای محتوای انرژی یکسانی هستند. با این حال، این بدان معنا نیست که همه منابع کالری تأثیرات یکسانی بر وزن شما دارند.

غذاهای مختلف مسیرهای متابولیکی متفاوتی را طی می‌کنند و می‌توانند اثرات بسیار متفاوتی بر گرسنگی و هورمون‌هایی که وزن بدن شما را تنظیم می‌کنند داشته باشند. به‌عنوان‌مثال، کالری پروتئین با کالری چربی یا کالری کربوهیدرات یکسان نیست.

جایگزینی کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها با پروتئین می‌تواند سرعت متابولیسم شما را افزایش دهد و اشتها و هوس را کاهش دهد. همه این‌ها در عین بهینه‌سازی عملکرد برخی هورمون‌های تنظیم‌کننده وزن صورت می‌گیرد. همچنین، کالری غذاهای کامل مانند میوه نسبت به کالری غذاهای مصنوعی و تصفیه شده مانند آبنبات، سیر‌کننده‌تر است.

کاهش وزن و لاغری یک فرایند خطی است

یکی دیگر از اشتباهات رایج درباره لاغری و کاهش وزن این است که کاهش وزن یک فرایند خطی است اما این تصور اشتباه است. برخی از روزها و هفته‌ها ممکن است وزن کم کنید، در حالی که در برخی دیگر ممکن است کمی افزایش وزن داشته باشید و این نکته‌ای است که جای نگرانی ندارد، طبیعی است که وزن بدن چند گرم در طول هفته‌ به بالا و پایین تغییر کند.

به‌عنوان‌مثال، ممکن است برخی روزها حجم غذای بیشتری را در معده خود حمل کنید یا آب بیشتری نسبت به معمول نگه دارید. این موضوع درباره زنان بیشتر صادق است، زیرا وزن آب در بدن زنان می‌تواند به‌طور‌قابل‌توجهی در طول چرخه قاعدگی در نوسان باشد.

در پاسخ به این سوال رایج که چرا با وجود رژیم سخت وزن کم نمی‌کنم باید بگوییم تا زمانی که روند کلی کاهش وزن رو به نزول باشد، مهم نیست که چقدر نوسان داشته باشد، باز هم در طولانی‌مدت موفق به کاهش وزن خواهید شد.

قرص و مکمل‌های لاغری به کاهش وزن کمک می‌کنند

یکی دیگر از باورهای اشتباه درباره کاهش وزن و لاغری این است که قرص و مکمل‌های لاغری باعث از دست دادن وزن و تناسب اندام می‌شوند. البته که صنعت تولید مکمل لاغری بزرگ و در حال توسعه است، اما مسئله اینجاست که علی‌رغم ادعای شرکت‌های مختلف تولیدکننده مکمل مبنی بر این‌که که مکمل‌های آن‌ها اثرات چشمگیری بر کاهش وزن دارند، اما نتایج مطالعات معتبر نشان می‌دهد که به‌ندرت در روند کاهش وزن مؤثر هستند.

دلیل اصلی موثر بودن مکمل‌های لاغری برای برخی افراد، اثر دارونما است. مردم به تاکتیک‌های بازاریابی و تبلیغاتی علاقه دارند و می‌خواهند که مکمل‌ها به کاهش وزن آن‌ها کمک کند، بنابراین آن‌ها در زمان مصرف مکمل لاغری نسبت به غذایی که می‌خورند آگاهانه‌تر برخورد می‌کنند. گفته می‌شود، چند مکمل لاغری تأثیر متوسطی در کاهش وزن دارند. بهترین قرص‌های لاغری ممکن است به شما کمک کنند تا مقدار کمی وزن را در طی چند ماه کاهش دهید.

چاقی و اضافه وزن به اراده شما بستگی دارد نه ژنتیک

این هم یکی دیگر از باورهای غلط درباره کاهش وزن است. این باوری غلط است که بگوییم وزن شما به قدرت اراده بستگی دارد. چاقی یک اختلال بسیار پیچیده با ده‌ها، اگر نگوییم صدها، عامل موثر است.

متغیرهای ژنتیکی متعددی با چاقی مرتبط هستند و شرایط پزشکی مختلف مانند کم‌کاری تیروئید، PCOS و افسردگی می‌توانند خطر افزایش وزن را افزایش دهند .بدن شما همچنین دارای هورمون‌ها و مسیرهای بیولوژیکی متعددی است که قرار است وزن بدن را تنظیم کنند. این‌ها معمولاً در افراد مبتلا به چاقی ناکارآمد هستند و کاهش وزن و حفظ آن را بسیار سخت‌تر می‌کنند.

به‌عنوان‌مثال، مقاومت در برابر هورمون «لپتین» یکی از دلایل اصلی چاقی است. سیگنال لپتین قرار است به مغز شما بگوید که چربی ذخیره شده به اندازه کافی دارد. با این حال، اگر به لپتین مقاوم باشید، مغز شما فکر می‌کند که از گرسنگی می‌میرید.

تلاش برای اعمال اراده و خوردن آگاهانه کمتر در مواجهه با سیگنال گرسنگی ناشی از لپتین، بسیار دشوار است. البته این بدان معنا نیست که مردم باید تسلیم شوند و سرنوشت ژنتیکی خود را بپذیرند. کاهش وزن علی‌رغم این شرایط ژنتیکی هم امکان‌پذیر است، فقط برای برخی افراد دشوارتر است.

کمتر بخورید، بیشتر تحرک داشته باشید

چربی بدن به بیان ساده انرژی ذخیره‌شده است. برای از دست دادن چربی، باید بیش از کالری دریافتی خود کالری بسوزانید. به همین دلیل، منطقی به نظر می‌رسد که کمتر خوردن و حرکت بیشتر باعث کاهش وزن شود.

در حالی که این توصیه در تئوری کار می‌کند، به‌خصوص اگر تغییر سبک زندگی دائمی ایجاد کنید، توصیه بدی برای کسانی است که مشکل اضافه وزن جدی دارند.

اکثر افرادی که از این توصیه پیروی می‌کنند در نهایت به دلیل عوامل فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی وزن از دست رفته را دوباره به دست می‌آورند. در مورد این رفتار یک تغییر عمده و پایدار در دیدگاه و رفتار برای کاهش وزن با رژیم غذایی و ورزش لازم است. محدود کردن مصرف غذا و فعالیت بدنی بیشتر کافی نیست.

دستور دادن به افراد چاق برای این‌که کمتر غذا بخورند و بیشتر حرکت کنند، مانند این است که به یک فرد مبتلا به افسردگی روحیه بدهید و از او بخواهید حالش خوب باشد یا به کسی که اعتیاد به الکل دارد بگویید کمتر بنوشد.

نان و برنج را حذف کنید: کربوهیدرات شما را چاق می‌کند

حتما شما هم با افرادی مواجه شده‌اید که «رژیم سبزیجات یک هفته‌ای» می‌گیرند یا مدل‌های مختلف «رژیم سخت یک هفته‌ای» را دنبال می‌کنند، که معمولا کربوهیدرات‌هایی مثل نان و برنج در آن‌ها حذف شده است. در بسیاری از موارد، حتی بدون محدودیت کالری آگاهانه نیز این اتفاق می‌افتد، یعنی تا زمانی که مصرف کربوهیدرات را کم و پروتئین مصرفی را بالا نگه دارید، وزن کم خواهید کرد.

با این حال، این بدان معنا نیست که کربوهیدرات‌ها باعث افزایش وزن می‌شوند. در حالی که اپیدمی چاقی از حدود سال 1980 در دنیا شروع شد، انسان‌ها برای مدت طولانی کربوهیدرات مصرف می‌کردند. در واقع غذاهای کاملی که کربوهیدرات بالایی دارند بسیار سالم هستند. از سوی دیگر، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مانند غلات تصفیه‌شده از جمله برنج سفید، نان سفید و شکر قطعا باعث کاهش وزن می‌شوند.

به طور خلاصه رژیم‌های کم کربوهیدرات برای کاهش وزن بسیار موثر هستند. با این حال، کربوهیدرات‌ها در وهله اول عامل چاقی نیستند. «کربوهیدات‌های پیچیده» مثل برنج قهوه‌ای جزو مواد غذایی سالم و مفید محسوب می‌شوند. مصرف برنج به خاطر ویتامین‌های موجود در آن از ریزش مو و خشکی پوست جلوگیری می‌کند و اگر برنج را حذف کنید ممکن است مدام احساس گرسنگی، سردرد و ضعف داشته باشید.

چربی شما را چاق می‌کنند

هر گرم چربی حدود 9 کالری دارد، در حالی که تنها 4 کالری در هر گرم کربوهیدرات یا پروتئین وجود دارد. چربی بسیار پرکالری است و در غذاهای ناسالم رایج است. با این حال، تا زمانی که کالری دریافتی شما در محدوده سالم باشد، چربی شما را چاق نمی‌کند.

علاوه بر این، رژیم‌های غذایی با چربی بالا و کربوهیدرات کم در مطالعات متعدد نشان داده‌اند که باعث کاهش وزن می‌شوند (مثل رژیم کتوژنیک). در حالی که اگر رژیم غذایی خود را با غذاهای ناسالم، چرب و پرکالری، قطعاً شما را چاق می‌کند، اما این درشت مغذی تنها مقصر نیست. در واقع بدن شما برای عملکرد صحیح به چربی‌های سالم و غیراشباع نیاز دارد نه چربی مضر و اشباع. جالب است بدانید با این تصور که چربی چاق‌کننده است محصولات کم‌چرب مثل لبنیات کم‌چرب تولید شدند اما باز هم روند چاقی در دنیا متوقف نشد.

درواقع اضافه کردن اسیدهای چرب ضروری به رژیم غذایی از جمله روغن بذر کتان، روغن ماهی، آجیل و دانه‌های روغنی نه تنها به ایجاد احساس سیری کمک می‌کنند، بلکه روند تجزیه چربی‌های بدن را نیز آسان می‌کنند.

صبحانه خوردن برای کاهش وزن ضروری است

مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که صبحانه نمی‌خورند بیشتر از کسانی که صبحانه می‌خورند دچار افزایش وزن هستند. با این حال، این احتمالاً به این دلیل است که افرادی که صبحانه می‌خورند به احتمال زیاد سایر عادات سبک زندگی سالم را هم دنبال می‌کنند.

در واقع، یک مطالعه 4 ماهه بر روی 309 بزرگسال، عادات صبحانه را با هم مقایسه کرد و هیچ تاثیری بر وزن شرکت‌کنندگان در خوردن یا حذف صبحانه نداشت.

همچنین این یک باور غلط درباره کاهش وزن است که صبحانه سرعت متابولیسم را افزایش می‌دهد و خوردن چند وعده غذایی کوچک باعث می‌شود کالری بیشتری در طول روز بسوزانید.

با این حال، طبق یک مطالعه در سال 2022 که در ژورنال Cell Metabolism منتشر شد نادیده گرفتن صبحانه و خوردن شام دیرهنگام (حدود ساعت 9 شب و بعد ااز آن) با سطوح بالاتر گرسنگی و کاهش میانگین کالری‌سوزی در طول روز مرتبط بود.

بهتر است زمانی که گرسنه هستید غذا بخورید و وقتی سیر شدید دست از غذا خوردن بکشید. اگر می‌خواهید صبحانه را بخورید، اما انتظار نداشته باشید که خوردن صبحانه تاثیر زیادی بر کاهش وزن شما داشته باشد. به طور خلاصه خوردن یا حذف صبحانه در صورت رعایت نکردن سایر اصول زندگی سالم تاثیری در کاهش وزن شما ندارد.

رژیم‌های لاغری موثر هستند

حتما این جملات هم به گوش شما آشناست: «رژیم سخت یک هفته‌ای»، «کاهش وزن یک کیلو در یک هفته» و مواردی از این دست. صنعت کاهش وزن از شما می‌خواهد که این باور را داشته باشید که رژیم‌های لاغری موثر هستند.

با این حال، مطالعات نشان می‌دهد که رژیم غذایی لاغری به‌ندرت در طولانی‌مدت برای کاهش وزن موثر است. قابل ذکر است که 85 درصد از افرادی که رژیم لاغری می‌گیرند در نهایت طی یک سال دوباره شاهد افزایش وزن خود هستند.

علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که رژیم لاغری می‌گیرند در آینده بیشتر وزن اضافه می‌کنند. بنابراین، رژیم لاغری یک پیش‌بینی ثابت افزایش وزن در آینده است، نه کاهش آن.

حقیقت این است که احتمالاً نباید با این طرز فکر که می‌خواهم وزن کم کنم و لاغر شوم رژیم بگیرید. در عوض، تغییر سبک زندگی خود را برای همیشه و تبدیل شدن به فردی سالم‌تر، شادتر و خوش‌اندام را هدف خود قرار دهید.

اگر توانستید سطح فعالیت خود را افزایش دهید، سالم‌تر غذا بخورید و بهتر بخوابید، می‌توانید به‌عنوان یک فعالیت جانبی طبیعی وزن خود را کاهش دهید چرا که احتمالاً رژیم گرفتن در دراز مدت بدون تغییر لایف استایل، ورزش و سالم‌خوری موثر نخواهد بود.

افراد چاق بیمار و افراد لاغر سالم هستند

درست است که چاقی خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و متابولیکی از جمله دیابت نوع 2، بیماری قلبی و برخی سرطان‌ها را افزایش می‌دهد، با این حال، بسیاری از افراد چاق از نظر متابولیکی سالم هستند و بسیاری از افراد لاغر به همین بیماری‌های مزمن مبتلا هستند.

به نظر می‌رسد مهم است که چربی شما در کجا جمع می‌شود. اگر چربی زیادی در ناحیه شکم خود دارید، بیشتر در معرض خطر بیماری‌های متابولیک هستید.

غذاهایی رژیمی باعث لاغری می‌شوند

یک باور اشتباه دیگر درباره لاغری و کاهش وزن این است که غذاهای رژیمی وزن شما را کاهش می‌دهند. واقعیت این است که بسیاری از غذاهای ناسالم به‌عنوان غذای رژیمی و سالم به بازار عرضه می‌شوند.

به‌عنوان‌مثال می‌توان به غذاهای کم‌چرب، بدون چربی و فرآوری شده بدون گلوتن و همچنین نوشیدنی‌های با قند بالا اشاره کرد.

در واقع، اگر بسته‌بندی یک غذا به شما بگوید که سالم است، این احتمال وجود دارد که دقیقا برعکس باشد.

دیر شام خوردن شما را چاق می‌کند

این هم یک باور اشتباه و غلط درباره کاهش وزن و لاغری است که به‌خصوص در سال‌های اخیر بسیار مورد‌توجه قرار گرفته است. «جیم وایت»، متخصص تغذیه در ویرجینیا، به عنوان یک قانون کلی، می‌گوید: «آنچه می‌خورید، نه زمان، تفاوت را ایجاد می‌کند.» این در حالی است که مثلا از ساعت ۶ بعد از ظهر به بعد شام نخوردن مستلزم این است که شما صبح زود بیدار شوید و این برای همه امکان‌پذیر نیست. بهترین روش این است که یک برنامه منظم برای غذا خوردن داشته باشید.

بهترین ساعت غذا خوردن در صبح ۱ الی دو ساعت بعد از بیداری است. گام بعدی این است که بین هر دو وعده غذایی ۴ تا ۶ ساعت فاصله بیندازید و ۲ ساعت قبل از خواب دیگر غذایی نخورید.

«لونا ساندون»، سخنگوی انجمن رژیم غذایی آمریکاADA) ) و دانشیار تغذیه، می‌گوید: یکی دیگر از دلایل چاق شدن به خاطر خوردن غذا در شب این است که مردم اغلب در مقابل تلویزیون درگیر «غذا خوردن بدون فکر» هستند.

نوشیدن آب شما را لاغر می‌کند

نقشی که آب می‌تواند در بهبود سلامتی داشته باشد بسیار با اهمیت است اما برخی ادعا می‌کنند که با آب خوردن وزن کم کرده‌اند. این یک باور غلط در کاهش وزن و لاغری است. برخی پزشکان تغذیه معتقدند که نوشیدن یک لیوان آب قبل از خوردن غذا می‌تواند یک ترفند مفید برای تمرکز حواس باشد و جلوی کم آب شدن بدن را هم می‌گیرد. با این حال، در مورد این افسانه رایج کاهش وزن با خوردن آب هیچ نظریه علمی وجود ندارد که نشان دهد نوشیدن آب بیشتر باعث کاهش وزن می‌شود.

همچنین خوردن غذاهای کم‌کالری و مملو از آب، مانند میوه‌های کم‌کالری، سبزیجات، آبگوشت و سوپ نیز جزو اهداف هیدراتاسیون محسوب می‌شود و می‌تواند به شما کمک کند مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. علاوه بر این، جایگزین کردن آب به جای نوشابه‌های حاوی شکر و نوشیدنی‌های الکلی به سطح کلی کالری مصرفی شما نیز کمک می‌کند.

برخی غذاها چربی‌سوز هستند

برخی بر این باورند که مواد غذایی مثل کرفس، کلم، قهوه، گریپ فروت، دارچین و … چربی‌سوز هستند و باعث لاغری و کاهش وزن می‌شوند. این هم یک باور غلط درباره کاهش وزن و لاغری است؛ نه کرفس کالری منفی دارد و نه قدرت جادویی برای لاغری و چربی‌سوزی (هر ساقه کرفس ۱۰ کالری دارد) و نه هیچ چیز جادویی در گریپ فروت وجود دارد که سبب شود با خوردن آن چربی بدن بسوزد.

آیا این غذاها سرشار از مواد مغذی هستند؟ بله. آیا این غذاها مکمل‌های سالمی در رژیم غذایی شما هستند؟ کاملا. آیا آن‌ها کاهش وزن را تضمین می‌کنند؟ خیر. اما هدف کلی، رسیدن به یک برنامه غذایی رنگارنگ و متنوع است که بتوانید برای تمام عمر به آن پایبند باشید و به یاد داشته باشید، کاهش وزن به تنهایی هدف نیست، بلکه دستیابی به سلامت و تندرستی هدف کلی است.

آبمیوه‌ها و معجون‌های سم‌زدا مثل دتاکس باعث کاهش وزن می‌شوند

این هم یک باور اشتباه در مبحث کاهش وزن و لاغری است. بر اساس یک بررسی در سال 2015 از تحقیقات موجود در مورد رژیم‌های سم‌زدایی که در مجله Human Nutrition and Dietetics منتشر شد، هیچ مدرک علمی برای حمایت از استفاده از معجون‌های سم زدای خانگی و بدون نسخه وجود ندارد و همین امر برای هر مکمل «لاغری» صادق است.

حتی اگر برخی از کارشناسان ادعا می‌کنند که شما باید بدن خود را از موادی مانند آلاینده‌ها، غذاهای فراوری شده بیش از حد و مواد شیمیایی در خانه سم زدایی کنید اما حقیقت این است که بدن انسان طوری طراحی شده که خودش را سم‌زدایی کند. آبمیوه‌های سم‌زدا کالری بسیار کمی دارند اما مواد مغذی کافی برای سلامتی فراهم نمی‌کنند. در حالی که خوردن معجون و آب سم‌زدا (دتاکس) ممکن است به دلیل کالری کم به کاهش وزن در کوتاه‌مدت کمک کند، اما این رویکرد منجر به کاهش وزن طولانی‌مدت نمی‌شود و عادات سالم پایداری هم نیست.

فعالیت‌های فیزیکی روزانه مثل راه رفتن تاثیری بر کاهش وزن ندارد

در سال‌های اخیر به تبلیغاتی مثل «ورزش لاغری کل بدن در یک هفته» هم زیاد برخورد کرده‌ایم. در همین ابتدا بگوییم چنین تبلیغاتی از اساس بی‌پایه و غلط است. در پروسه لاغری همه چیز در مورد کاهش وزن اهمیت دارد. در حالی که فعالیت‌های روزانه ممکن است به اندازه ورزش هوازی برای تناسب اندام مفید نباشند اما همچنان کالری بیشتری نسبت به نشستن در مقابل تلویزیون یا کامپیوتر می‌سوزانند.

برای رسیدن به اندام یا کاهش وزن، باید ورزش‌ سخت انجام دهیم

 در حالی که فعالیت بدنی شدید کالری بیشتری را در مدت زمان کوتاه‌تری می‌سوزاند، انجام فعالیت‌های بدنی با شدت متوسط کمی طولانی‌تر می‌تواند همین تعداد کالری را بسوزاند. هر گونه ورزش هوازی مانند پیاده‌روی سریع، بدمینتون یا دوچرخه‌سواری در اوقات فراغت می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. طوری برنامه‌ریزی کنید که حداقل 150 تا 300 دقیقه فعالیت بدنی هوازی متوسط در هفته داشته باشد.

میوه شما را لاغر می‌کند

میوه بخش ضروری از یک رژیم غذایی روزانه سالم است و ممکن است به کاهش وزن کمک کند. بیشتر میوه‌ها کالری کمی دارند و در عین حال سرشار از مواد مغذی و فیبر هستند که می‌تواند باعث احساس سیری در شما شود. به خاطر داشته باشید که بهتر است میوه‌ها را به‌جای آبمیوه‌ها که حاوی فیبر نیستند، به‌صورت کامل مصرف کنید.

اما این باور که میوه باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود اشتباه است. مصرف زیاد میوه قند شما را بالا می‌برد، میوه شما را به سرعت سیر می‌کند اما به همان سرعت هم دوباره گرسنه می‌شوید و حتی ممکن است باعث شود غذای بیشتری هم مصرف کنید.

زرده تخم مرغ نخورید

این هم یکی از باورهای غلط در زمینه کاهش وزن و لاغری است. این‌که زرده تخم مرغ به خاطر کلسترول بالا برای کاهش وزن مضر است باور درستی نیست. هر عدد زرده تخم مرغ به ‌طور میانگین حدود ۲۱۳ میلی‌گرم کلسترول دارد و حد مجاز مصرف کلسترول روزانه ۳۰۰ میلی‌گرم است. فقط افراد مبتلا به مشکلات قلبی با کلسترول بالا باید در مصرف زرده تخم مرغ احتیاط کنند.

خوردن میان وعده شما را چاق می‌کند

یکی دیگر از باورهای غلط کاهش وزن که بسیاری افراد در پروسه کم کردن وزن به آن اقتدا می‌کند حذف میان وعده‌هاست. بدن هر ۷ ساعت یک بار نیاز به غذا دارد، البته منظور این نیست که یک وعده غذایی کامل و پر و پیمان هر ۷ ساعت یک بار میل کنید. اما خودتان را گرسنه نگه ندارید و در فواصل سه وعده اصلی یک میان وعده سبک، سالم و کوچک مثل یک مشت آجیل یا دانه‌های روغنی میل کنید.

با عرق کردن چربی و وزن از دست می‌دهید

آیا تعریق ما را لاغر می‌کند؟ این هم یک باور غلط کاهش وزن است. درواقع شما با عرق کردن آب بدن خود را از دست می‌دهید نه چربی! پس تعریق نه تنها باعث چربی‌سوزی نمی‌شود بلکه وقتی دوباره آب می‌خورید وزنی که از دست داده‌اید دوباره سر جای خودش برمی‌گردد. پس عرق کردن زیاد نشانه کاهش وزن و لاغر شدن نیست.

می‌خواهم به‌صورت موضعی لاغر شوم

حتما بعضی از شما هم این جمله را شنیده‌اید که: «می‌خواهم فقط شکمم را آب کنم». اما مسئله اینجاست که لاغری موضعی هم یک باور غلط در زمینه کاهش وزن و لاغری است. رژیم‌های لاغری نمی‌توانند به شما کمک کنند که در قسمت شکم یا ران و باسن وزن از دست بدهید و لاغر شوید.

کاری که باید برای لاغری موضعی انجام دهید این است که در کنار رژیم‌های لاغری، برای لاغر شدن موضعی قسمت‌هایی از بدن ورزش‌های خاصی را انجام دهید که در کنار لاغرشدن کل بدن، در آن قسمت عضله بسازید. مثلا اگر می‌خواهید فقط شکمتان لاغر شوند، تمرینات مربوط به شکم را بیشتر انجام دهید تا در این ناحیه عضله بسازید و چربی از دست بدهید.

سخن پایانی

باورهای اشتباه و غلط درباره کاهش وزن و لاغری بیش از اینهاست. به نظر می‌رسد افراد افسانه‌های زیادی درباره چربی‌سوزی در ذهن خود دارند که گاهی از این سو و آن سو می‌شنویم به آن‌ها عمل هم می‌کنند: مثلا لاغر شدن با خوردن انگور، لاغری با انار یا رژیم غذایی لاغری بستنی! حتی برخی برای لاغر شدن گن می‌پوشند یا پلاستیک دور شکم‌شان می‌بندند. شما چه باور غلطی درباره کاهش وزن شنیده‌اید؟ خودتان تجربه این باورهای اشتباه در جریان رژیم لاغری و وزن کم کردن را دارید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات خود را در قسمت نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.

درباره mona

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *