خانه / آشپزخانه من / ۱۰ طرز تهیه غذا در هواپز (ایرفرایر) بدون روغن و سرخ کردن

۱۰ طرز تهیه غذا در هواپز (ایرفرایر) بدون روغن و سرخ کردن

تو هواپز چی میشه درست کرد؟ طرز تهیه غذاهای مختلف در هواپز یا ایرفرایر Air Fryer)) در سال‌های اخیر حسابی پرطرفدار شده است چون هم پخت غذا در هواپز آسان است و هم با مصرف کمترین میزان روغن (غذا با جریان گردش هوای داغ سرخ می‌شود) انواع غذاهای خوشمزه ایرانی و فرنگی را در ایرفرایر یا سرخ کن بدون روغن می‌توانید درست کنید. برای مطالعه طرز تهیه چند دستور غذای خوشمزه از جوجه کباب و اکبر جوجه گرفته تا پیتزا، کباب کوبیده و استیک در هواپز با مجله فیدیلیو همراه باشید.

چه غذاهایی با سرخ کن میشه درست کرد؟

سرخ کن بدون روغن، ایرفرایر یا هواپز یک دستگاه پخت و پز برای درست کردن غذا با حداقل میزان روغن است. هواپزها از یک سیستم فن برای کمک به گردش هوای گرم استفاده می‌کنند. در قسمت بالای ایرفرایر یک المنت گرم‌کننده و یک فن قرار دارد. فن قدرتمند داخل سرخ کن بدون روغن پس از روشن شدن، گرمای کویل را به سمت غذا هدایت کرده و به هوا اجازه می‌دهد تا به طور کامل در محیط داخل دستگاه گردش کرده و همه نواحی غذا را گرم کند.

قسمت پایین دستگاه ایرفرایر هم دارای سبدها، قفسه‌ها یا صفحات سرامیکی با سوراخ‌هایی هستند که به هوای گرمی که از بالا جریان دارد اجازه می‌دهد تا در دمای حدود 200 درجه سانتی‌گراد در اطراف غذا گردش کند. طرز تهیه انواع غذا با هواپز یا ایرفرایر زمان کمتری می‌برد. شما می‌توانید طرز تهیه انواع غذا را در هواپز امتحان کنید از کباب و مرغ گرفته تا بادمجان و غذاهای فست فودی مثل پیتزا.

مواد لازم برای تهیه جوجه کباب در ایرفرایر

  • مرغ جوجه کبابی خرد شده: چند تکه (بستگی به حجم هواپز شما دارد)
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر، پودر زنجبیل و نمک: به مقدار لازم
  • لیموترش یا آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
  • فلفل دلمه‌ای و پیاز درشت خرد شده: به مقدار لازم

طرز تهیه جوجه کباب در هواپز

ابتدا تکه‌های مرغ جوجه کبابی خرد شده را با مواد گفته شده در یک کاسه مخلوط کنید. یک سلفون روی ظرف بکشید و آن را به مدت چند ساعت در یخچال بگذارید تا گوشت مرغ مزه‌دار شود.

برای گریل کردن جوجه کباب در ایرفرایر بدون روغن کافی است جوجه‌ها را داخل دستگاه سرخ‌کن بدون روغن با فاصله بچینید. زمان ایرفرایر را روی 30 دقیقه و دما را روی 180 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. هر 10 دقیقه یک بار جوجه‌ها را زیر و رو کنید تا تمامی قسمت‌های آن کباب شود.

اگر ۳۰ دقیقه زمان برای آماده شدن جوجه کباب در ایرفرایر کم است زمان بیشتری برای پخت جوجه کباب در نظر بگیرید و ۱۰ دقیقه بیشتر آن‌ها را در هواپز بپزید. این زمان بسته به تکه‌های مرغ (ران یا سینه) و صخامت آن‌ها می‌تواند کمتر و بیشتر باشد. یک چنگال در گوشت فرو کنید و میزان پخت آن را تست کنید.

نکته: برای درست کردن بال کبابی در ایرفرایر هم به این ترتیب عمل کنید.

مواد لازم برای تهیه استیک در ایرفرایر

  • گوشت استیک: ۲ تکه
  • روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
  • سیر: ۲ حبه رنده شده
  • رزماری خشک یا تازه: به مقدار لازم

طرز تهیه استیک در هواپز

برای درست کردن استیک در هواپز یا سرخ کن بدون روغن ابتدا باید تکه‌های گوشت استیک را با روغن زیتون، سیر و رزماری خوب مزه‌دار کنید. گوشت استیک را با این مواد ماساژ دهید و در یک ظرف دربسته برای چند ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت بیات و نرم شود.

ایرفرایر را به مدت 5 دقیقه در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا به‌خوبی داغ شود. استیک‌های مزه‌دار شده را به‌صورت ورقه‌ای یک لا در سبد محفظه ایرفرایر قرار داده و سپس آن را به مدت 6 دقیقه در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گریل کنید. بعد از ۶ دقیقه استیک را پشت و رو کرده و به مدت 8 دقیقه دیگر درهمان دما به حال خود رها کنید. معمولا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه زمان برای گریل کردن استیک با هواپز زمان لازم است.

بسته به این‌که استیک آبدار دوست دارید یا کمی خشک‌تر، می‌توانید مدت زمان دستگاه سرخ کن بدون روغن را به دلخواه خود تنظیم کنید.

مواد لازم برای تهیه کباب کوبیده در هواپز

  • گوشت چرخ کرده: ۱ کیلوگرم
  • پیاز رنده شده: ۲ عدد متوسط
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

طرز تهیه کباب کوبیده در ایرفرایر

برای درست کردن کباب کوبیده در ایرفرایر ابتدا باید گوشت کباب کوبیده را مثل همیشه آماده کنید. پیازها را رنده کنید و آب پیاز را بگیرید. گوشت را با پیاز، نمک و فلفل سیاه مخلوط کنید و حسابی ورز دهید تا چسبناک شود.

 در صورت نیاز یک قاشق غذاخوری پودر نشاسته به مایه کباب کوبیده اضافه کنید. حدود یک ساعت گوشت کباب را در یخچال قرار دهید تا جا بیفتد و مزه‌دار شود.

مایه کباب کوبیده را با دست فرم دهید (درست شبیه وقتی که می‌خواهید کوبیده را به سیخ بگیرید اما کمی حالت مخروطی داشته باشد). سرخ کن را روشن کنید و روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.

 ۵ دقیقه صبر کنید تا ایرفرایر گرم شود. کباب کوبیده‌ها را در ایرفرایر بچینید. ۱۵ الی ۲۰ دقیقه زمان برای پخت کباب کوبیده در ایرفرایر در این دما لازم است.

نکته: طرز تهیه کباب تابه‌ای در هواپز هم به همین ترتیب است. مقدار گوشت و مواد را با توجه به تعداد افراد و ظرفیت ایرفرایر کم یا زیاد کنید. یک کیلوگرم گوشت برای ۴ الی ۵ نفر کافی است.

مواد لازم برای تهیه مرغ سوخاری در ایرفرایر

  • فیله مرغ: ۴۰۰ گرم
  • پودر سوخاری مخصوص: ۱ پیمانه
  • آب سرد: ۱ پیمانه
  • روغن مایع: ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه مرغ سوخاری با هواپز

برای درست کردن مرغ سوخاری در هواپز می‌توانید از فیله مرغ یا ساق مرغ استفاده کنید. برای درست کردن مرغ سوخاری در ایرفرایر روغن را در آب سرد بریزید. فیله‌های مرغ را به آرد سوخاری آغشته کنید و بعد داخل آب روغن قرار دهید. مجدداً این کار را تکرار کنید، یعنی دوباره تکه‌های مرغ را در آرد سوخاری بزنید.

این کار را چند بار تکرار کنید تا ضخامت سوخاری‌ها به حد لازم برسد و آرد سوخاری روی فیله‌ها حالت پولکی پیدا کند. سپس فیله‌های مرغ را در محفظه ایرفرایر بچینید.

دمای هواپز بر روی 180 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و مدت زمان پخت را 40 دقیقه در نظر بگیرید. برای سوخاری کردن ساق مرغ یا کتف مرغ ممکن است به مدت زمان بیشتری برای سوخاری شدن مرغ در هواپز نیاز باشد پس ۱۰ دقیقه زمان بیشتری در نظر بگیرید.

نکته ۱: بهتر است اگر ایرفرایر شما حجم زیادی ندارد و کوچک است مرغ را به‌صورت کامل در هواپز قرار ندهید چون ممکن است جریان گردش هوا به‌خوبی انجام نشود و مرغ خام باقی بماند و نپزد یا مرغ بدون این‌که مغزپخت شود، روی آن بسوزد.

نکته ۲: اگر قصد تهیه مرغ گریل ساده در هواپز را دارید بهتر است آن را تکه تکه کنید و به‌صورت ساده و بدون سوخاری کردن آن را گریل کنید.

مواد لازم تهیه سیب زمینی در هواپز

  • سیب زمینی: به مقدار لازم
  • نمک: به مقدار لازم
  • فلفل سیاه و سایر ادویه‌ها: در صورت دلخواه

طرز تهیه سیب زمینی در ایرفرایر

درست کردن سیب زمینی در ایرفرایر یکی از پرتکرارترین رسپی‌های تهیه غذا در هواپز است. برای درست کردن سیب زمینی در ایرفرایر ابتدا سیب زمینی‌ها را به‌صورت خلالی و در اندازه یکسان برش بزنید. سپس سیب زمینی‌ها را در محفظه سرخ‌کن بریزید و نمک و ادویه‌های دلخواه را روی آن‌ها بپاشید.

دمای دستگاه ایرفرایر را روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و زمان پخت باید روی ۱۵ دقیقه تنظیم شود. در این مرحله نیاز به اضافه کردن روغن نیست.

 بعد از گذشت حدود ۷ دقیقه زمان ایرفرایر را متوقف کنید و با مقداری روغن به وسیله اسپری یا برس روی سطح سیب زمینی‌ها را چرب کنید، دوباره درب محفظه دستگاه را ببندید تا نصف دیگر زمان پخت طی شود و سیب زمینی‌ها سرخ شوند.

مواد لازم تهیه ماهی در ایرفرایر

  • فیله ماهی: ۶ تکه
  • تخم مرغ: ۲ عدد
  • نمک، فلفل سیاه، پاپریکا، پودر سیر و زردچوبه: به مقدار دلخواه
  • پودر سوخاری: به مقدار لازم

طرز تهیه ماهی در ایرفرایر

برای طرز تهیه غذایی مثل ماهی در هواپز باید ابتدا فیله‌های ماهی یکدست و یک اندازه برش‌خورده را مزه‌دار کنید. برای این کار در یک کاسه تخم مرغ‌ها را بشکنید و خوب هم بزنید، سپس کمی نمک، فلفل سیاه و زردچوبه هم به آن‌ها اضافه کنید. پودر سوخاری را هم در یک ظرف جداگانه بریزید.

فیله‌های ماهی را با نمک و سایر ادویه‌ها مزه‌دار کنید و ۳۰ دقیقه صبر کنید تا مواد به خورد فیله بروند. سپس مقداری روغن مایع روی فیله‌های ماهی اسپری کنید.

در مرحله بعد باید فیله‌های ماهی مزه‌دار شده را به‌ آرامی در تخم مرغ فرو ببرید و سپس آن‌ها را در پودر سوخاری بغلتانید تا تخم مرغ و پودر سوخاری تمام سطح فیله ماهی را بپوشاند.

سرخ کن بدون روغن یا ایرفرایر را در دمای ۱۹۵ درجه سانتی‌گراد به مدت ۴ دقیقه گرم کنید. سبد یا سینی ایرفرایر را با کاغذ روغنی سوراخ‌دار یا سیلیکون سوراخ‌دار بپوشانید. کاغذ روغنی یا سیلیکون سوراخ‌دار را به آرامی با اسپری روغن چرب کنید. سپس فیله‌های ماهی را به‌صورت یک لایه روی کاغذ روغنی یا سیلیکون بچینید. روی تمام قسمت‌های فیله ماهی را یک بار دیگر با اسپری مقداری روغن چرب کنید.

۸ تا ۱۴ دقیقه زمان برای سرخ شدن فیله ماهی سوخاری در ایرفرایر زمان لازم است. بعد از ۶ دقیقه فیله‌ها را زیر و رو کنید تا هر دو طرف ماهی حسابی طلایی و مغزپخت شود.

نکته ۱: یک ترفند خوشمزه شدن ماهی در ایرفرایر این است که در ۱ دقیقه آخر سرخ شدن ماهی در ایرفرایر یک بار دیگر مقداری روغن روی فیله‌ها اسپری کنید. فیله ماهی سوخاری شده در سرخ کن بدون روغن را با برنج، انواع سس یا با نان میل کنید.

نکته ۲: فیله ماهی پخته شده در سرخ کن هم طعم بی‌نظیری دارد و هم بافتی لطیف و ظاهری مجلسی. بهترین نوع ماهی برای درست کردن ماهی با ایرفرایر ماهی‌هایی است که گوشت سفیدی دارند. هر چه بافت گوشت ماهی سفت‌تر باشد هم تهیه آن در هواپز بهتر انجام می‌شود. ماهی تیلاپیا، ماهی سفید، ماهی سالمون و … برای درست کردن فیله ماهی سوخاری در ایرفرایر بسیار مناسبند.

مواد لازم تهیه اکبر جوجه در ایرفرایر

  • مرغ کوچک: ۱ عدد (حدود ۱ کیلوگرم)
  • پیاز: ۱ عدد کوچک
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری
  • سیر: ۲ حبه
  • آبلیمو و نمک: به مقدار لازم
  • روغن: ۱ قاشق غذاخوری
  • کره حیوانی: ۱ عدد برای رومال اکبر جوجه

طرز تهیه اکبر جوجه در سرخ کن بدون روغن به روش مازندرانی

برای درست کردن اکبر جوجه در سرخ کن بدون روغن باید مرغ را با پوست از وسط به دو نیم تقسیم کنید. هر دو تکه مرغ را با پیاز خرد شده، سیر ریز خرد شده، آبلیمو و نمک مزه‌دار کنید. اجازه دهید مرغ حداقل به مدت ۴ الی ۵ ساعت مزه‌دار شود.

بعد از مزه‌دار شدن مرغ زعفران دم‌کرده غلیظ را به همه جای مرغ بمالید. با ۱ قاشق غذاخوری روغن هم دو تکه مرغ را چرب کنید. تکه‌های مرغ را در محفظه سرخ کن بگذارید و دمای سرخ کن را روی ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. اکبر جوجه در ایرفرایر به ۵۰ دقیقه الی یک ساعت برای پخت و برشته شدن زمان نیاز دارد.

بعد از آماده شدن اکبر جوجه و تا زمانی که داغ است کره را روی اکبر جوجه بمالید (این مرحله اختیاری است).

مواد لازم تهیه میگو در ایرفرایر

  • میگو: ۲۵۰ گرم
  • پودر سیر، نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم
  • آرد سوخاری: به مقدار لازم
  • تخم مرغ: ۲ عدد

طرز تهیه میگو سوخاری در هواپز

برای درست کردن میگو در سرخ کن بدون روغن ابتدا پوست و رگ میگوها را تمیز کنید. میگوها را بشویید و با یک دستمال خشک کنید. سپس میگو را با پودر سیر، نمک و فلفل سیاه مزه‌دار کنید.

تخم مرغ‌ها را در یک کاسه جداگانه هم بزنید. آرد سوخاری را هم در یک بشقاب بریزید. میگوها را به تخم مرغ آغشته کنید و سپس در آرد سوخاری بغلتانید. دو بار این کار را انجام دهید.

میگوها را با فاصله در محفظه ایرافرایر بچینید. هواپز را روی درجه ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد و زمان ۸ دقیقه تنظیم کنید. بعد از گذشته ۴ دقیقه میگوها را زیر و کنید تا حسابی سوخاری شوند. میگو سوخاری را با سس دلخواه خود سرو کنید.

نکته: می‌توانید میگوها را به‌صورت ساده و فقط با ادویه‌جات گفته شده مزه‌دار کنید و در ایرفرایر بدون روغن سرخ کنید.

طرز تهیه پیتزا در ایرفرایر

برای درست کردن انواع پیتزا در ایرفرایر یک فرمول ثابت وجود دارد، اما با توجه به نوع مواد پیتزا و حجم مواد مدت زمان پخت و درجه حرارت هواپز متغیر است.

بعد از حاضر کردن مواد اولیه پیتزا کف محفظه ایرفرایر را با روغن چرب کنید و خمیر پیتزا را به اندازه کف سبد در آن پهن کنید (می‌توانید از خمیر پیتزا آماده هم استفاده کنید).

دمای مناسب برای پخت پیتزا در سرخ کن ۱۷۰ تا ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد است و بسته به مواد پیتزا ۱۳ تا ۱۷ دقیقه زمان برای پخت پیتزا در سرخ کن بدون روغن کافی است.

طرز تهیه فلافل در ایرفرایر

برای درست کردن فلافل در هواپز ابتدا خمیر فلافل را با استفاده از نخود خیس خورده، پیاز، سیر، جعفری تازه و ادویه ‌های طعم‌‌دهنده مانند زیره، زنجبیل، پودر فلفل قرمز، نمک و فلفل سیاه آماده کنید. تمام مواد را در غذاساز، میکسر یا چرخ‌گوشت با هم میکس کنید.

دستگاه سرخ‌کن را روشن کنید و روی درجه ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. فلافل‌ها را قالب بزنید و در محفظه سرخ‌کن بدون روغن و با فاصله بچینید. روی فلافل‌ها با اسپری روغن اسپری کنید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا فلافل‌ها سرخ شوند. هر چند دقیقه یکبار لازم است فلافل‌ها را زیر و رو کنید تا یکدست سرخ شوند.

سوالات متداول درباره دستور پخت انواع غذا در ایرفرایر (هواپز)

طرز تهیه برنج در ایرفرایر چگونه است؟

سرخ کن بدون روغن (ایرفرایر) وسیله مناسبی برای جوشاندن و بخارپز کردن نیست. برنج هم غذایی است که برای پخت نیاز به آب دارد. بهتر است برنج را در آرام‌پز یا پلوپز بپزید یا از روش سنتی پخت برنج در قابلمه استفاده کنید. پخت ماکارونی هم به همین ترتیب است و در هواپز توصیه نمی‌شود.

چه غذاهایی را می‌توان در سرخ کن بدون روغن (ایرفرایر) پخت؟

به جز غذاهایی مثل برنج و ماکارونی که نیاز به جوشاندن و بخارپز شدن دارند شما انواع غذا از ماهی و مرغ گرفته تا بادمجان، کباب و انواع کیک و پیتزا و سایر غذاهای فست فودی را می‌توانید در هواپز تهیه کنید.

درباره mona

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *