خانه / آشپزخانه من / انواع نان رژیمی و کم کالری برای لاغری + خواص و ویژگی‌ ها

انواع نان رژیمی و کم کالری برای لاغری + خواص و ویژگی‌ ها

آیا شما هم از انواع نان رژيمی در وعده‌های غذایی خود استفاده می‌کنید؟ مصرف انواع نان رژیمی برای صبحانه یا دیگر وعده‌های غذایی، مخصوصا در کسانی که رژيم لاغری دنبال می‌کنند، متداول است. این نان‌های رژیمی، علاوه بر خاصیت سیرکنندگی فوق‌العاده، به هضم غذا و انرژی‌رسانی به بدن کمک موثری می‌کنند. همچنین مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند. در این مقاله مجله فیدیلیو به بررسی انواع نان رژیمی و کم کالری، خواص و مزایای آن‌ها برای سلامت بدن می‌پردازیم.

انواع نان رژيمی چه ویژگی‌هایی دارند؟

نان‌های رژیمی به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای نان‌های معمولی، امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. این نان‌های کم کالری با وجود سرشار بودن از کربوهیدرات و رساندن مواد مغذی به بدن، به کنترل فشار‌خون، قند خون، کاهش وزن، لاغری و تامین مواد مغذی مورد‌نیاز بدن می‌پردازند. همچنین در این نان‌ها میزان چربی،‌ در حد معقول و کنترل‌شده است. در بسیاری از انواع نان‌های رژیمی از شیرین‌کننده‌های طبیعی مثل عسل، شیره انگور و … استفاده می‌شود و بیشترین مواد مغذی را می‌توانید از این نان‌ها دریافت کنید.

بهترین انواع نان رژیمی برای صبحانه و وعده‌های اصلی

اگر به دنبال یک نان سالم و مغذی با کالری کم برای صبحانه هستید، مصرف نان‌های رژیمی را می‌توانید در دستور کار قرار دهید. این نان‌ها به‌راحتی شما را سیر کرده و در‌عین‌حال سوخت‌و‌ساز بدنتان را هم تنظیم می‌کنند.

نان سبوس‌دار رژیمی

«نان‌های سبوس‌دار» در حالت کلی ممکن است رژيمی باشند یا نباشند. اما نان‌های رژیمی سبوس‌ دار، به‌خاطر استفاده از سبوس گندم در آن‌ها، شما را زودتر سیر می‌کنند، با خوردن آن‌ها دیرتر گرسنه می‌شوید و همین موضوع، به کاهش اشتها کمک بسزایی می‌کند. علاوه بر این وجود سبوس گندم در نان به عمل هضم و بهبود گوارش کمک می‌کند.

 در ضمن، نان‌های رژيمی سبوس‌دار، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهند. در میان انواع نان سبوس‌دار رژيمی، می‌توانید نان سنگک و نان بربری را در رژيم غذایی خود قرار دهید. این نان‌ها فیبر زیادی دارند و به‌خاطر دیرتر آزاد شدن کالری موجود در آنها، تا مدت بیشتری شما را سیر نگه می‌دارند. پس بهترین نان‌های سبوس‌دار و رژیمی سنتی عبارتند از:

  • نان سنگک
  • نان بربری

نان تست رژيمی

انواع «نان‌ تست» به‌صورت ورقه‌هایی به عرض یک یا دو سانتی‌متر برش می‌خورند و در انواع مختلف رژیمی و غیررژیمی تهیه می‌شوند. این نان‌ها اگر رژیمی باشند محتوای فیبر بالایی دارند و سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد‌نیاز بدن هستند. در نتیجه گزینه‌های مناسبی برای استفاده در رژیم لاغری به‌حساب می‌آیند. از آنجایی‌که این انواع نان تست رژیمی، فیبر زیادی دارند، می‌توانند احساس سیری و کاهش گرسنگی را در پی داشته باشند و در نتیجه موجب کنترل وزن و لاغری ‌شوند. انواع نان تست رژيمی شامل موارد زیر می‌شوند.

  • نان تست جو دو سر
  • نان تست سبوس
  • نان تست طلایی
  • نان تست ۷ غله
  • نان تست پروتئین
  • نان تست با آرد سفید

نان‌های مسطح رژيمی

در کنار انواع نان‌ تست رژيمی، «نان‌های مسطح رژيمی» شاید بیشتر در رژیم غذایی ایرانی‌های استفاده شوند. این نان‌ها اگر به‌صورت رژیمی تهیه شوند، با آرد کامل و افزودنی‌های کم کالری درست می‌شوند. علاوه بر این، وجود فیبر زیاد و مواد مغذی در کنار کالری کم، آن‌ها را به گزینه‌های خوبی برای لاغری و سلامت بدن تبدیل می‌کند. انواع نان رژیمی مسطح شامل موارد زیر می‌شوند:

  • نان پیتا
  • نان تافتون طلایی
  • نان تافتون سبوس‌دار
  • نان لواش اصیل
  • نان لواش غلات

نان رژیمی بدون قند

برای افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، انتخاب نان مصرفی‌ هم باید با احتیاط بیشتری انجام شود. «نان‌های رژيمی بدون قند» از آرد گندم، جو و سبوس درست شده و در انواع نان تست، نان خشک، نان تافتون و لواش به بازار عرضه می‌شوند. ویژگی اصلی این نان‌ها، ارگانیک و طبیعی بودنشان است.

 نان‌های رژیمی بدون قند، علاوه بر تناسب اندام، به بهبود عملکرد روده و کاهش چربی خون کمک می‌کنند. به‌خاطر این‌که نان‌های رژیمی بدون قند سرشار از ویتامین‌های گروه B ،  سبوس و مواد معدنی هستند، برای ورزشکاران هم گزینه ایده‌آلی به‌حساب می‌آيند.

انواع نان خشک رژیمی

«نان‌های خشک رژیمی» در انواع مختلف تست، تافتون، نان خشک جو دو سر پرک، سوخاری و … درست می‌شوند. در طرز تهیه نان خشک گاهی اوقات حتی از آرد هم استفاده نمی‌شود، مثلا نان تست جو، با همان جو دوسر درست می‌شود. معمولا روی نان‌های خشک، مغزهای مختلف مثل مغز تخمه آفتابگردان یا کنجد و سیاه دانه پاشیده می‌شود و باعث خوشمزه‌تر شدن آن می‌شود.

هر چند نان‌های خشک جزو نان‌های رژيمی هستند اما اگر از مغزها در آن استفاده شده باشد، چربی‌ و کالری‌شان بالا می‌رود. این نان‌ها برای ترید کردن یا استفاده به‌عنوان نان صبحانه هم مناسب هستند و مواد مغذی بدنتان را تا حد زیادی تامین می‌کنند.

نان رژيمی رایس‌

«سیس رایس»، «رایس کیک» یا «کیک برنج رژیمی»، نوعی نان تهیه شده با برنج ارگانیک یا برنج قهوه‌ای است که به آن دانه کنجد، ارزن و نمک هم اضافه می‌شود تا طعم و انسجام بیشتری پیدا کند. این نان‌های رژيمی، کالری بسیار کمی دارند و به‌عنوان یک میان‌وعده سالم، انتخاب بسیار خوبی به‌حساب می‌آيند.

رایس کیک یا نان برنجی رژيمی، فیبر زیادی دارد و به همین خاطر می‌تواند شما را تا مدت زیادی سیر کرده و به لاغر شدن و کاهش وزنتان کمک کند. همچنین در طرز تهیه رایس کیک از مواد نگهدارنده استفاده نمی‌شود و می‌توانید با خیال راحت یک یا دو عدد از این‌ نان‌ها را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.

نان جو رژيمی

در میان انواع نان رژیمی، «نان جو» بیشتر از بقیه شناخته شده است. شاید جالب باشد بدانید که در بسیاری از نان‌های جو، از آرد گندم (تا ۷۰ درصد) استفاده می‌شود چون خیلی‌ها طعم جو را برای نان نمی‌پسندند. اگر هم از عصاره مالت در تهیه آن‌ها استفاده شده باشد، مناسب دیابتی‌ها نیست. بنابراین در هنگام خرید نان جو رژیمی، علاوه بر تاریخ تولید و انقضا، به مواد مورد‌استفاده در تهیه آن، دقت کنید. اما در حالت کلی، آرد جو سبوس‌دار فیبر و سبوس زیادی دارد. انواع مختلف نان جو رژيمی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • نان جو کنجدی
  • نان جو لقمه‌ای
  • نان تست جو
  • نان جو زیره‌ای
  • نان جو هفت گیاه
  • نان جو خشک
  • نان جو شویدی

نان چاودار یا نان روگن

«نان چاودار» یا «روگن» هم از نوعی «جو چاودار» درست می‌شود و اصالت آن به آلمان و لهستان برمی‌گردد. در این نان، مواد مغذی موجود در گندم و جو وجود دارد ولی سبوس آن تا حد بیشتری نیاز بدن به «فولات» و «ریبوفلاوین» را تامین می‌کند. این در حالی است که نان گندم، محتوای «نیاسین» بیشتری دارد. این نان در بسیاری از کشورها مصرف می‌شود.

نان رژیمی بدون گلوتن

افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن، باید غلات و نان‌های بدون گلوتن مصرف کنند. در اصل گلوتن نوعی پروتئین است که در غلاتی مثل گندم، جو و چاودار وجود دارد و افراد مبتلا به سلیاک، در صورت مصرف گلوتن دچار مشکلاتی مثل اسهال، نفخ، درد شکم و خستگی می‌شوند. نان‌های رژیمی بدون گلوتن با آردهایی مثل آرد برنج، آرد ذرت، آرد ارزن و آرد سویا باید تهیه شوند.

انواع نان حجیم رژیمی

نان‌های حجیم به‌خاطر بافت پفکی و متخلخل طرفداران زیادی دارند. این نان‌های حجیم معمولا در انواع مختلف مثل نان شکلاتی، نان ساندویچی، نان هات داگ و … تهیه و به بازار عرضه می‌شوند. معمولا نان‌های حجیم، ظاهر جذاب و فانتزی دارند و در‌عین‌حال انواع رژیمی آن‌ها، علاوه بر سیر کردن شما، اشتهایتان را برای ریزه‌خواری یا پرخوری از بین می‌برند. در نتیجه به کاهش وزن و سلامتی بدن کمک موثری می‌کنند.

نان رژيمی کتو

«نان رژیمی کتو»، نوعی نان جدید بوده و برای کسانی است که از رژیم کتوژنیک پیروی می‌کنند، مناسب است. این نان با آرد بادام، پودر پروتئین، تخم مرغ، سرکه سیب، بیکینگ پودر و نمک درست می‌شود. از‌آنجایی‌که در رژیم کتوژنیک، مصرف کربوهیدرات بسیار محدود است، در این نوع نان، از کربوهیدرات کمتری استفاده می‌شود.

 همچنین مصرف نان کتو به کاهش احتمال بروز بیماری‌های قلبی، کاهش وزن، کاهش قند خون و بهبود سطح کلسترول کمک خواهد کرد. البته باید در نظر داشته باشید که این نان میزان چربی بالایی دارد و هنگام مصرف باید به‌اندازه دقیق و با توجه به نیاز روزانه خود، توجه کنید.

نان شوفانی

«نان شوفانی» از انواع نان‌های رژیمی مغذی با محتوای فیبر بالا است. در این نان مواد معدنی مثل آهن، فسفر و منیزیم وجود دارند که برای سلامت بدن بسیار مهم و ضروری هستند. پروتئین موجود در نان شوفانی به حفظ توده عضلانی و کاهش اشتها کمک کرده و فیبر موجود در آن به دو صورت محلول و نامحلول در آب هستند. بد نیست بدانید که فیبر محلول در آب، به جذب آب و ایجاد حجم در معده کمک می‌کند که این موضوع باعث احساس سیری در طولانی‌مدت می‌شود. علاوه بر این، فیبر نامحلول در آب، به بهبود حرکات روده و جلوگیری از یبوست کمک زیادی می‌کند. با مصرف نان شوفانی می‌توانید روند جذب قند در بدن و احتمال بروز بیماری دیابت را کاهش دهید.

سخن پایانی

حتما لازم نیست رژیم لاغری داشته باشید یا به بیماری خاصی مثل دیابت، قند خون و فشارخون مبتلا باشید که به خوردن انواع نان رژیمی روی بیاورید. نان‌های رژيمی فقط برای لاغری مناسب نیستند، بلکه در آن‌ها از مواد معدنی، فیبر و ویتامین‌های مختلفی استفاده شده است که نیاز بدن شما را تامین می‌کنند، در‌عین‌حال، بسیاری از این نان‌ها، ممکن است با ذائقه شما همخوانی و سازگاری داشته باشند. این نان‌ها را به‌راحتی می‌توانید در رژيم غذایی خود قرار دهید و از مزایای آنها برای کاهش وزن، سلامت بدن و دستگاه گوارش، بهره ببرید.

درباره mona

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *