خانه / اخبار / ۲۸ تا از خوشمزه ترین و معروف ترین غذاهای خیابانی دنیا که باید امتحان کنید

۲۸ تا از خوشمزه ترین و معروف ترین غذاهای خیابانی دنیا که باید امتحان کنید

معروف ترین و بهترین غذاهای خیابانی دنیا متعلق به کدام کشورها هستند؟ غذاهای خیابانی (Street Food) در سرتاسر دنیا جزو جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شوند. غذاهای خیابانی به غذاهایی گفته می‌شوند که تمام مراحل آماده‌سازی و پخت آن‌ها در دکه‌ها، گاری‌ها و ون‌های کاروانی که حکم فست فود سیار را دارند و به «ون فود» معروف هستند انجام می‌شود. اما بهترین کشورها برای خوردن غذاهای خیابانی کدامند؟ لذیذترین و خوشمزه‌ترین غذاهای خیابانی دنیا را در کدام کشورها می‌توانید امتحان کنیم؟ شما اسم غذاهای خیابانی معروف را می‌دانید؟ در این مقاله مجله فیدیلیو به تمام این سوالات پاسخ می‌دهیم و یک لیست پر و پیمان از بهترین غذاهای خیابانی جهان در کشورهای مختلف به همراه خلاصه‌ای از طرز تهیه این غذاها را برای شما آماده کرده‌ایم.

وقتی از خوشمزه‌ترین غذاهای خیابانی دنیا حرف می‌زنیم دقیقا از چه حرف می‌زنیم؟

در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله هند و تایلند غذاهای خیابانی آینه‌ای از فرهنگ و آداب و رسوم این کشورها هستند. درواقع اگر شما به‌عنوان یک توریست بخواهید با فرهنگ غذایی کشوری که به آن سفر کرده‌اید آشنا شوید این آشنایی در رستوران‌های درجه یک اتفاق کشور نمی‌افتد. اغلب کشورهای دنیا غذاهای خیابانی محلی خودشان را دارند که جزو جاذبه‌های گردشگری آن کشورها هم محسوب می‌شود. در ادامه یک لیست خوشمزه از مشهورترین و بهترین غذاهای خیابانی جهان را با هم مرور می‌کنیم.

پیتزا ال تالیو (Pizza al taglio)

«پیتزا آل تالیو» نوعی پیتزای ایتالیایی است که در سینی‌های مستطیلی پخته می‌شود و به صورت تکه‌های مربع یا مستطیل فروخته می‌شود. قیمت این پیتزا خیابانی را می‌توان به ازای هر تکه پیتزا یا به ازای هر کیلوگرم مشخص کرد.

اولین پیتزا آل تالیو در اواخر دهه 1950 در رم پخته شد، و روی خمیر با روغن زیتون و سس گوجه فرنگی پر شد. امروزه این غذا یکی از محبوب‌ترین غذاهای خیابانی در رم و اغلب شهرهای ایتالیا است. هنگام تهیه پیتزا آل تالیو، مهم است که اجازه دهید خمیر خوب پف کند و برسد و برای مدت زمان بیشتری تخمیر شود. خمیر این پیتزا معمولاً ابتدا پخته می‌شود، سپس مواد پیتزا روی آن قرار می‌گیرد و سپس یک بار دیگر پیتزا پخته می‌شود و در نتیجه پیتزای یکنواختی به دست می‌آید که سبک، مطبوع و به‌راحتی قابل‌هضم است.

آرروستیکینی (Arrosticini)

غذاهای خیابانی ایتالیایی جزو خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای خیابانی در دنیا هستند. «آرروستیکینی» که در گویش محلی به نام «آرروستل» یا «روستل» نیز شناخته می‌شود، شامل سیخ‌های پر شده با گوشت گوسفند یا گاهی اوقات گوشت بره است که به طور سنتی روی منقلی دراز و زغالی به نام «فورناسلا» کباب می‌شوند.

روستل یکی از محبوب‌ترین غذاهای گوشتی در غذاهای مدرن ایتالیایی و البته هنوز هم جزو غذاهای خیابانی پرفروش در این کشور است. این کباب‌های خوشمزه زمانی جزو غذاهای اصلی چوپانانی بود که در مناطق کوهستانی «آبروزو» زندگی می‌کردند و صرفاً با باقی‌مانده گوشت گوسفند با کیفیت پایین‌تر تهیه می‌شدند. امروزه، آروستینی‌ها با برش‌های باکیفیت و لطیف‌تر و مخلوط با تکه‌های سنگین چربی گوسفند با پختی لطیف و آبدار سرو می‌شود.

آرانچینی (Arancini)

«آرانچینی» یکی دیگر از خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین غذاهای خیابانی دنیا با ریشه ایتالیایی است. آرانچینی توپ‌های برنج بزرگ و طلایی‌رنگ است که داخل آن با ترکیبی خوش‌طعم از مواد مختلف تشکیل شده است. این توپک‌های برنجی خوشمزه به‌ویژه در سیسیل محبوب هستند. مواد پرکننده آرانچینی اغلب شامل سس گوشت با نخود فرنگی، پروشوتو خشک، پنیرهایی مانند موزارلا و پکورینو، گوجه فرنگی یا کپر خشک است.

توپک‌های آرانچینی در پودر سوخاری غلتانده شده و در روغن داغ سرخ می‌شوند تا طلایی شوند. طبق یک روایت &این استریت فود ایتالیایی در قرن دهم میلادی و در زمان حکومت «کلبید» در سیسیل اختراع شده است. نام غذا از کلمه ایتالیایی پرتقال (arancia) گرفته شده است که به شباهت‌های ظاهری و رنگ آن با میوه پرتقال اشاره دارد، بنابراین آرانچینی به معنای پرتقال‌های کوچک است.

پاستل د ناتا (Pastel de nata)

«پاستل د ناتا» یا «پاستل دو ناتا» یک تارت کاستارد تخم مرغ سنتی پرتغالی است که در سراسر جهان محبوب است. اعتقاد بر این است که برای بهترین نتیجه، فیلینگ این تارت نباید خیلی شیرین باشد و نباید طعم لیمو یا وانیل داشته باشد. در عوض، تارت‌ها را باید با پودر دارچین پاشیده شده روی تارت و البته با یک فنجان قهوه میل کنید.

در اصل، این غذای خیابانی معروف که به‌خصوص برای وعده صبحانه پرطرفدار است نخستین بار قبل از قرن ۱۸ میلادی توسط راهبان و راهبه‌های کاتولیک در «سانتا ماریا د بلم» در لیسبون درست شد. در آن زمان راهبان از سفیده تخم مرغ برای آهار زدن لباس‌هایشان استفاده می‌کردند در نتیجه مقداری زیادی زرده تخم مرغ اضافه می‌آمد. بعداً، راهبان با یک نانوایی در نزدیکی صومعه معامله کردند تا فروش پاستل دو ناتا را به‌صورت یک تجارت بزرگ شروع کنند و از این طریق خرج صومعه را در بیاورند. بد نیست بدانید پاستل د ناتا در فهرست رده‌بندی روزنامه گاردین از ۵۰ غذایی که حتما باید امتحان کنید رتبه پانزدهم را از آن خود کرده است.

کوکسینا (coxinha)

«کوکسینا» یکی از غذا‌های خیابانی معروف شهر سائوپائولو در برزیل است. چیکن کوکسینا توپک‌های برشته و سرخ شده لذیذی هستند که داخل‌شان تکه‌های مرغ و یک نوع پنیر خامه‌ای نرم به نام «پراتو» قرار داده می‌شود.

این غذای خیابانی برزیلی اولین بار برای پسر «ایزابل»، شاهزاده خانم برزیلی تهیه شد که فقط گوشت ران مرغ را دوست داشت. با این حال، به گفته مورخان صنعت غذا، احتمالاً در طول صنعتی شدن شهر سائوپائولو این غذا حسابی معروف شد تا به‌عنوان جایگزینی ارزان‌تر و بادوام‌تر برای برش‌های مرغ سنتی که در غذاخوری‌های کارخانه‌های محلی به‌عنوان خوراکی برای کارگران فروخته می‌شد، به بازار عرضه شود.

امپاندا (empanada)

یکی دیگر از محبوب‌ترین غذاهای خیابانی دنیا «امپاندا» است. این غذای خیابانی معروف و خوشمزه یک نان مغزدار پر شده با مواد مختلف از جمله گوشت قرمز یا گوشت مرغ، پنیر و سبزیجات مختلف است. امپاندا غذایی با ریشه اسپانیایی است که در کشورهای آمریکای لاتین هم بسیار پرطرفدار است. خمیر نازک امپاندا معمولاً با آرد گندم درست می‌شود، داخل خمیر با مواد مختلف پر شده و در روغن داغ سرخ می‌شود تا طلایی‌رنگ شود. امپاناداهای سنتی اغلب دارای موادی مثل گوشت چرخ کرده، پیاز و ادویه‌جات مختلف هستند که به آن‌ها طعمی قوی و لذیذ می‌دهد.

بان می (Bánh mì)

ویتنام یکی از مراکز اصلی خوشمزه‌ترین غذاهای خیابانی دنیا است. یکی از مشهورترین غذاهای خیابانی دنیا در ویتنام پخته می‌شود که در دوران استعمار این کشور پای آن توسط فرانسوی‌ها و چینی‌ها به ویتنام باز شد. «بان می» در اصل به نان باگتی گفته می‌شود که با مواد و چاشنی‌های مختلف پر می‌شود. نان و گوشت این استریت فود سوغات چینی‌ها و فرانسوی‌ها هستند و گشنیز، چیلی و طعم ترشی این غذای خیابانی بومی ویتنام و شهر هانوی است. در ابتدا ساندویچ بان می شامل نان، گوشت گاو یا خوک و انواع چاشنی بدون سبزیجات بود که بعدها مواد دیگری (مثلا میگو به جای گوشت) هم به این ساندویچ خوشمزه خیابانی اضافه شد.

سوپ فو (Pho)

یکی دیگر از بهترین غذاهای خیابانی ویتنامی سوپ مشهور «فو» است. فو که به آن «سوپ نودل ویتنامی» هم می‌گویند از ترکیب آب گوشت، نودل برنجی به نام بان فو، سبزیجات و گوشت مرغ یا گاو درست می‌شود. این سوپ نودل ویتنامی به نوعی غذای ملی ویتنامی‌هاست و نماد راحت گرفتن زندگی در این کشور است. با وجود این‌که «فو» در دسته سوپ طبقه‌بندی می‌شود، اما معمولا به‌عنوان غذای اصلی سرو می‌شود و معروف است که طعم دو کاسه از آن هرگز یکسان نیست.

سوپ فو، به‌طور سنتی با آب مرغ یا گوشت گاو درست می‌شود، گوشت به مدت حداقل سه ساعت به آرامی در این آب طمی‌پزد تا طعم آبگوشت کامل شود. اضافه کردن انواع ادویه و سبزیجات طعم سوپ را برجسته کرده و رشته‌های نودل برنجی، برش‌های گوشت گاو، گوشت مرغ یا میگو و زنجبیل، پیازچه، سیر و پیاز طعم سوپ فو را به عنوان یک غذای خیابانی خوشمزه معروف در دنیا به اوج می‌رسانند.

باتاتا وادا (Batata vada)

اغراق نیست اگر بگوییم برخی از مشهورترین غذاهای خیابانی جهان متعلق به کشور هند هستند. در این میان «باتاتا وادا» یک غذای گیاهی محبوب خیابانی است که نخستین بار در ایالت «ماهاراشترا» هند اختراع شد. این استریت فود خوشمزه یک غذای بر پایه سیب زمینی است که با ترکیبی از پوره سیب زمینی و ادویه‌های تند و تیز هندی درست می‌شود، به شکل توپ در می‌آید، به خمیر نخود به نام «بسان» آغشته می‌شود و سپس در روغن داغ سرخ می‌شود.

این غذا معمولاً با «چاتنی» متشکل از نارگیل خرد شده، تمر هندی و سیر سرو می‌شود. باتاتا وادا درواقع بخشی از یک ساندویچ هندی محبوب به نام «وادا پاو» است که از باتاتا وادا و چاتنی تشکیل شده است که روی نان‌های نرمی به نام «پاو» سرو می‌شود. اتفاقا وادا پادا هم جزو غذاهای خیابانی مشهور در هند است.

سمبوسه (samosa)

اغراق نیست اگر بگوییم «سمبوسه»، «سنبوسه» یا «ساموسا» از جمله معروف‌ترین و بهترین غذاهای خیابانی دنیا با ریشه هندی است که اتفاقا جزو غذاهای خیابانی کشورهایی مثل امارات، ایران و … هم محسوب می‌شود. این استریت فود قدیمی و خوشمزه در اصل یک نان نازک پر شده با سیب زمینی، سبزیجات و ادویه‌های مختلف است که به‌صورت مثلثی تا شده و در روغن داغ سرخ می‌شود تا طلایی شود. سمبوسه یا سنبوسه با سس فلفل تند سرو می‌شود.

تاکو (Taco)

در میان بهترین غذاهای خیابانی دنیا «تاکو» جایگاه ویژه‌ای دارد. «تاکو» غذای ملی مکزیک است که قدمت آن به معادن نقره مکزیک در قرن هجدهم برمی‌گردد، زمانی که کلمه تاکو به باروتی اطلاق می‌شد که در یک تکه کاغذ پیچیده می‌شد و در سنگ‌ها قرار می‌گرفت. از این تاکوی نقره برای استخراج سنگ معدن گرانبها از معادن استفاده می‌شد و «تاکو د مینرو» یا «تاکو معدنچی» نامیده می‌شد. امروزه، این کلمه به طور گسترده‌ای به عنوان اصلی‌ترین غذای خیابانی و غذای فست فود در مکزیک شناخته می‌شود. تاکو اساساً هر چیزی است که روی یک تورتیلای نرم خورده می‌شود و تنوع گسترده‌ای دارد. در سونورا، در شمال مکزیک، تاکو کلاسیک «کارنه اسادا» جزو محبوب‌ترین غذاهای خیابانی است. کارنه اسادا شامل گوشت ورقه‌ای نازکی است که روی زغال کبابی شده و روی آن سس سالسا، پیاز، گواکاموله و لیموترش قرار داده شده است و همه این مواد روی نان ترتیلا می‌نشینند تا یکی از خوشمزه‌ترین تاکوهای جهان را بسازند. تاکو علاوه بر مکزیک جزو محبوب‌ترین غذاهای خیابانی در ایالات متحده آمریکا هم هست.

اودنگ/ اموک (Eomuk /Odeng)

غذاهای خیابانی کره جنوبی جزو معروف‌ترین و بهترین غذاهای خیابانی دنیا هستند. «اموک» یا «اودنگ» در واقع یک مدل کیک ماهی با بافت ضخیم است. این غذای خیابانی قدیمی کره‌ای هنوز در اغلب شهرهای کره جنوبی از جمله سئول و بین گردشگران خارجی بسیار پرطرفدار است. این کیک ماهی روی یک سیخ بلند فلزی یا چوبی چسبانده شده است. اموک را در یک آبگوشت نمکی می‌جوشانند که آن‌ها را تازه و آبدار نگه می‌دارد و معمولاً یک فنجان از آبگوشت را هم با کیک ماهی میل می‌کنند. این غذای کره‌ای از غذای ژاپنی oden ایده گرفته است اما کره‌ای‌ها بیشتر به نام اموک این غذا را می‌شناسند.

مافین تخم مرغ(Gyeranppang)

یکی دیگر از معروف‌ترین غذاهای خیابانی جهان «مافین تخم مرغ» در کره جنوبی است. این استریت فود کره‌ای پرفروش یا به قول خود کره‌ای «گیران پانگ» درواقع یک مافین است که وسط آن یک تخم مرغ نیم‌پز قرار گرفته است. روی تخم مرغ هم با مقداری جعفری خرد شده تزیین می‌شود. طعم مافین گیران پانگ شور و شیرین است. اهالی سئول و سایر شهرهای کره جنوبی این غذای خیابانی معروف را معمولا در وعده صبحانه، عصرانه و سایر میان وعده‌ها میل می‌کنند.

هات داگ (Hot Dog)

می‌دانستید «هات داگ» ساندویچ محبوب بسیاری از سیاستمداران دنیا از جمله «باراک اوباما» است؟ اگرچه هات داگ هم مثل ساندویچ همبرگر جزو محبوب‌ترین غذاهای مهمانی و تولد در آمریکا است اما خود آمریکایی‌ها معتقدند هیچ هات داگی طعم هات داگ‌های خیابانی که روی گاری و در دکه‌های خیابانی فروخته می‌شوند را ندارد. در میان بهترین غذاهای خیابانی دنیا شاید ساندویچ هات داگ بسیار ساده به نظر برسد اما این غذای خیابانی خوشمزه آمریکایی انواع مختلفی دارد. در حالی که هات داگ کلاسیک آمریکایی با یک خط خردل و سس کچاپ در روی هات داگ سرو می‌شود، ایالات مختلف این کشور تاپینگ‌های مخصوص به خود را دارد. مثلا در سیاتل روی هات داگ پیاز کبابی و پنیر خامه‌ای می‌ریزند، در بوستون سوسیس هات داگ را به جای کباب کردن می‌پزند، در کارولینا ساندویچ هات داگ شامل سوسیس و فلفل چیلی است و در پنسیلوانیا سوسیس هات داگ را در ورقه‌های بیکن می‌پیچند.

بوریتو (Burrito)

در میان بهترین غذاهای خیابانی دنیا انواع «بوریتو» با رگ و ریشه مکزیکی جزو مشهورترین غذاهای خیابانی جهان در ایالات متحده آمریکا است. بوریتو یک غذای خیابانی پرطرفدار در ایالت سانفرانسیسکو آمریکا است و ترکیبی از لوبیا، برنج، خامه ترش، ادویه‌های تند و کاهو پیچیده شده در نان نازکی شبیه نان لواش خودمان است. البته آن چیزی که طعم بوریتو را متفاوت می‌کند سس مشهور مکزیکی گواکامولی است. گواکاموله یا گواکامولی سس مشهور مکزیکی است که از ترکیب آووکادو، گوجه ‌فرنگی، لیموترش و پیاز درست می‌شود.

لهمجون (Lahmacun)

اگر گذرتان به کشور ترکیه افتاده باشد حتما یک غذای خیابانی خوشمزه را هم در این کشور امتحان کرده‌اید: «لاهمجون». این غذای خیابانی خوشمزه و پرطرفدار در ترکیه درواقع یک مدل پیتزای سنتی ترکیه‌ای است که روی یک خمیر نازک از آرد سمولینا با ترکیبی از گوشت چرخ‌کرده سرخ شده با پیاز، گوجه و ادویه‌های خوش‌عطر به همراه سس سرو می‌شود. پیتزای ترکی «لاه ماجون» به‌عنوان یک غذای خیابانی در کشورهای عربی خاورمیانه از جمله امارات هم بسیار پرطرفدار است و جزو غذاهای خیابانی معروف دبی هم محسوب می‌شود.

دونر کباب (Doner Kebab)

در لیست خوشمزه‌ترین غذاهای خیابانی دنیا نام «دونر کباب» به جز کشورهای خاورمیانه، مرزهای اروپا و آمریکا را هم پشت سر گذاشته است. این استریت فود معروف خیابان‌های استانبول در کنار غذاهای خیابانی مشهور دیگری مثل انواع بورک، گوزلمه، لهمجون و پیده جزو بهترین غذاهای خیابانی دنیا از نگاه گردشگران خارجی هم معرفی شده است. دونر کباب از گوشت مزه‌دار شده گوسفند یا مرغ که به‌صورت ورقه‌های باریک برش زده شده است در یک نان پر شده با سبزیجات و چاشنی‌های مختلف و انواع سس سرو می‌شود.

جیان بینگ (Jianbing)

در میان غذاهای خیابانی معروف دنیا «جیان‌ بینگ» جزو معروف‌ترین استریت فودهای چینی است که در محله‌های چینی کشورهای مختلف دنیا هم بسیار پرطرفدار است. این غذای خیابانی صبحانه چینی معروف به «کرپ چینی» به «پنکیک سرخ ‌شده» ترجمه می‌شود. این غذای خیابانی پرطرفدار به ‌طور سنتی با تخم مرغ و خمیر سرخ شده درست می‌شود. با این حال، میزان پر کردن آن بسته به منطقه‌ای که در چین هستید می‌تواند متفاوت باشد. از شور تا شیرین و ترد تا جویدنی، این غذا را می‌توان با بافت‌ها و طعم‌های متضاد تهیه و سرو کرد. جیان بینگ معمولا ترکیبی از تخم مرغ، پیازچه، کاهو و گشنیز با سس چیلی غنی و سس هویسین پیچیده شده در خمیری سرخ شده است.

جیائوزی (Jiaozi)

«جیائوزی» با شکل و شمایلی شبیه شمش‌های طلای چین باستان، از جمله خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین غذاهای خیابانی چینی و نمادی از طول عمر، ثروت و اقبال خوب است. جیائوزی در تمام روزهای سال در چین پرطرفدار است اما در ایام سال نوی چینی پرفروش‌ترین غذای خیابانی در چین است. برای بسیاری از مردم چین که هنوز به سنت‌های قدیمی پایبند هستند برای جشن سال نو چینی، تهیه کوفته‌های جیائوزی برای میل کردن همراه اعضای خانواده یک رسم مهم و دیرینه است. این غذای سنتی چینی معمولاً با گوشت چرخ کرده و سبزیجات خرد شده پر می‌شود و با چاشنی سس سویا، سرکه برنج و روغن چیلی چیو چاو سرو می‌شود. سه روش برای پخت جیائوزی وجود دارد: آب‌پز، بخارپز یا سرخ شده. جیائوزی سرخ شده در تابه اغلب به‌عنوان غذای خیابانی سرو می‌شود.

 ژیروس (Gyros)

اگر بخواهیم درباره معروف‌ترین غذاهای خیابانی در اروپا صحبت کنیم به جز غذاهای خیابانی معروف ایتالیایی به یک غذای خیابانی معروف یونانی می‌رسیم به نام «ژیروس». ژیروس یکی از محبوب‌ترین غذاهای خیابانی یونانی است که در سایر کشورهای اروپایی هم سرو می‌شود. برای درست کردن ژیروس از گوشت گاو و گوساله، بره یا از گوشت مرغ استفاده می‌شود که روی سیخ‌های کباب عمودی پخته می‌شود. برای درست کردن ژیروس گوشت را به‌صورت ورقه‌های نازک برش می‌دهند و سپس همراه با سس‌هایی مانند تزاتزیکی و سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، پیاز، کاهو و خیار در یک نان پیتا قرار می‌دهند.

بد نیست بدانید Gyros از کلمه یونانی «gheereezo» به معنای چرخاندن گرفته شده است که به سیخ عمودی دائما در حال چرخش که گوشت بر روی آن پخته می‌شود اشاره دارد. برخی بر این باورند که ژیروس نخستین بار در زمان اسکندر مقدونی پخته شد، زمانی که سربازان اسکندر گوشت را روی شمشیرهای خود به سیخ می‌کشیدند و روی آتش می‌پختند.

کرپ (Crêpe)

در میان معروف‌ترین غذاهای خیابانی دنیا فرانسوی‌ها هم یک پنکیک نازک دارند که خمیر آن با آرد گندم درست می‌شود و به نام «کرپ» در اغلب کشورهای دنیا شناخته شده است. اگرچه انواع کرپ جزو غذای اصلی فرانسوی و یک غذای ملی هستند، اما آن‌قدر محبوب هستند که از اوایل قرن بیستم، زمانی که خرید آرد سفید گندم برای مردم عادی هم مقرون‌به‌صرفه شد، در سراسر جهان گسترش یافت.

انواع خمیر کرپ با آرد، تخم‌ مرغ، شیر و کره درست می‌شود که به‌صورت خمیر نازکی در می‌آید و سپس آن را در تابه‌ای سرخ می‌کنند. رسم این است که در حین پخت خمیر کرپ را از تابه به هوا پرتاب کنند و می‌گویند اگر آن را در ماهیتابه بگیرید، خانواده شما تا پایان سال وضع مالی خوبی خواهند داشت. مواد داخل خمیر کرپ بنا به سلیقه افراد مختلف متفاوت است از انواع کرپ برای صبحانه پر شده با خامه، میوه و شکلات صبحانه گرفته تا انواع کرپ گوشت و مرغ برای میان‌وعده و وعده‌های ناهار و شام.

شاورما (Shawarma)

در میان معروف ترین غذاهای خیابانی دنیا، استریت فودهای خاورمیانه‌ای هم بسیار مشهور هستند. یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای خیابانی دنیا که جزو غذاهای خیابانی عربی محسوب می‌شود «ساندویچ شاورما» است. در اغلب کشورهای عربی و سایر کشورهای منطقه خاورمیانه شاورما را با گوشت مرغ یا گوشت بره درست می‌کنند. برای درست کردن شاورما تکه‌های بزرگ گوشت به‌آرامی روی سیخ پخته می‌شوند، به‌صورت برش‌های نازک بریده می‌شوند و در نان پیتای گرم با انواع سبزیجات، ترشی‌ها، سس‌هایی مانند هوموس و تاهینی و گاهی اوقات حتی یک مشت سیب زمینی سرخ‌کرده سرو می‌شوند.

فلافل (Falafel)

به جرات می‌توان گفت که معروف‌ترین غذای خیابانی دنیا «فلافل» است. یک استریت فود ارزان و خوشمزه که حتی در ایالات متحده آمریکا هم جزو پرفروش‌ترین و لذیذترین غذاهای خیابانی است. این غذای خیابانی عربی از ترکیب حبوباتی مثل نخود (گاهی از عدس سبز، دال عدس یا باقلا هم برای درست کردن فلافل استفاده می‌کنند)، سیر، پیاز، سبزیجات و ادویه‌های معطر به صورت توپک‌های سرخ شده در روغن و پیچیده شده در نان پیتا یا نان ساندویچی تهیه می‌شود. این غذای خیابانی معروف جزو محبوب‌ترین غذاهای خیابانی در ایران هم محسوب می‌شود.

یاکی توری (Yakitori)

در میان معروف‌ ترین غذاهای خیابانی دنیا می‌رسیم به غذاهای خیابانی ژاپن که جزو مشهورترین استریت فودهای دنیا هستند. به نظر می‌رسد مقام نخست غذاهای خیابانی ژاپنی می‌رسد به «یاکی توری». این غذای خیابانی خوشمزه از مرغ کبابی به سیخ کشیده شده روی چوب تشکیل شده است. برای درست کردن یاکی توری از قسمت‌های مختلف مرغ از مومو (گوشت ران) گرفته تا تبساکی (بال مرغ) لذت استفاده می‌شود. سایر سیخ‌های مرغ یاکیتوری معروف عبارتند از:/ tsukune) کوفته مرغ) و )نگیما/ ترکیبی از تکه‌های سینه یا ران مرغ). افراد ماجراجوتر می‌توانند سوناگیمو (سنگدان مرغ)، نانکوتسو (غضروف مرغ) و ربا (جگر مرغ) را هم امتحان کنند.

ایکیاکی (Ikayaki)

یکی از معروف‌ترین غذاهای خیابانی توکیو «ایکیاکی» است که درواقع ماهی مرکب کباب شده است. برای درست کردن ایکیاکی ابتدا گوشت ماهی مرکب را در موادی مثل سس سویا و ادویه‌های مختلف مزه‌دار و سپس آن را کباب می‌کنند.

کروپوک لکور (Keropok Lekor)

مالزی هم از جمله کشورهای توریست‌پذیری است که در مقوله غذا و استریت فود حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. از جمله معروف‌ترین غذاهای خیابانی در مالزی «کروپوک لکور» است که از ترکیب ماهی و آرد و ادویه با چاشنی نمک و شکر تهیه می‌شود. این کراکر ماهی که در واقع یک غذای فست فودی خیابانی است با سس چیلی سرو می‌شود و طعم بسیار لذیذی دارد.

ساتای (Satay)

احتمالا معروف‌ترین غذای خیابانی اندونزی که شهرت جهانی هم دارد «ساتای» است. ساتای در اصل به گوشت کباب شده روی سیخ گفته می‌شود. ساتای علاوه بر اینکه جزو لذیذترین غذاهای خیابانی دنیا است در رستوران‌های لوکس بالی (ساتای مخصوص منطقه بالی ساتای لیلیت نام دارد و بسیار لذیذ است( هم جزو پرفروش‌ترین غذاهاست. ساتای را معمولا با گوشت گوسفند، مرغ یا ماهی چرخ کرده درست می‌کنند. این گوشت با پودر نارگیل، شیر نارگیل و ادویه‌های مختلف مزه‌دار شده و به سیخ کشیده می‌شود تا کباب شود. در کنار ساتای انواع سس را سرو می‌کنند.

کائو نیو ما موآنگ (Kao Niew Ma Muang)

تایلند مهد غذاهای خیابانی در دنیاست. جالب است بدانید که تایلندی‌های در شهرهای بزرگ مثل بانکوک برای وعده ناهار در خانه غذایی درست نمی‌کنند و انواع غذاهای خیابانی که روی گاری و دکه‌ها فروخته می‌شود ناهار ظهر و حتی شام شب تایلندی‌ها برای تمام افراد خانواده است. شاید به همین دلیل است که غذاهای خیابانی تایلندی جزو معروف ترین غذاهای خیابانی دنیا هستند و در اغلب کشورهای جهان پرفروشند.

در میان انبوه غذاهای خیابانی در تایلند اگر بخواهیم از یکی از لذیذترین غذاهای خیابانی نام ببریم می‌رسیم به «کائو نیو ما موآنگ». این غذای خیابانی ارزان‌قیمت و لذیذ تایلندی از ترکیب برنج چسبناک، برش‌های تازه انبه و شیره نارگیل تهیه می‌شود. در حین پخت، برنج چسبناک این شیره نارگیل را جذب خود کرده و بافتی نرم و مزه‌ای شیرین به غذا می‌دهد.

پاد کرا پائو (Pad Kra Pao)

یکی دیگر از معروف ترین غذاهای خیابانی دنیا که در تایلند حسابی پرطرفدار است «پاد کرا پائو» است که با سلیقه و ذائقه ایرانی‌ها هم حسابی سازگار است. این غذا از تکه‌های مرغ یا گوشت چرخ‌ کرده تفت داده شده با فلفل و ریحان تایلندی درست می‌شود و همراه با برنج سفید سرو می‌شود. در برخی موارد یک تخم مرغ نیمرو هم روی برنج گذاشته می‌شود.

سخن پایانی

لیست معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهای خیابانی دنیا سر به فلک می‌کشد. یعنی اگر بخواهیم غذاهای خیابانی معروف در کشورهای مختلف دنیا را معرفی کنیم باید یک لیست چند صد هزارتایی از استریت فودهای تمام کشورهای دنیا تهیه کنیم که عملا کاری غیرممکن است. در این مقاله سعی کردیم لذیذترین و بهترین غذاهای خیابانی دنیا با توجه به ذائقه ایرانی‌ها را معرفی کنیم تا در صورت سفر به کشورهای مختلف این غذاها را در لیست انتخاب‌های خود بگذارید. شما تجربه خوردن غذاهای خیابانی کدام کشورها را دارید؟ خوشحال می‌شویم درباره غذاهای خیابانی که در کشورهای مختلف امتحان کرده‌اید در بخش نظرات این مطلب با هم گفتگو کنیم.

درباره mona

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *