خانه / آشپزخانه من / طرز تهیه سالاد الویه پرملات و مجلسی به روش رستورانی و رازهای خوشمزه شدن آن

طرز تهیه سالاد الویه پرملات و مجلسی به روش رستورانی و رازهای خوشمزه شدن آن

چطور یک سالاد الویه پر ملات و خوشمزه درست کنیم؟ سالاد الویه یکی از فینگرفودهای خوشمزه و محبوب است که هم برای پذیرایی در مهمانی‌ها و هم به‌عنوان ناهار یا شام ساده، مناسب است. سالاد الویه معمولا به‌صورت سرد سرو می‌شود و می‌توان در آن از مرغ، فرآورده‌های گوشتی مثل کالباس و سبزیجات (به‌ سبک و سیاق گیاهخواری) استفاده کرد. در این مقاله مجله فیدیلیو به طرز تهیه سالاد الویه خانگی یکی از بهترین غذاهای ماه رمضان برای سحری و افطار به چند روش و با مواد مختلف و نکات تهیه و خوشمزه شدن سالاد الویه مجلسی به روش رستورانی می‌پردازیم.

مواد لازم برای تهیه سالاد الویه با مرغ و هویج (برای ۴ نفر)

  • فیله یا سینه بدون استخوان: ۴۰۰ گرم (۱ سینه مرغ کامل)
  • پیاز: ۱ عدد
  • سیب زمینی: ۳ عدد (۳۰۰ گرم)
  • تخم مرغ: ۲ عدد متوسط
  • هویج: ۲ عدد متوسط
  • نخود فرنگی پخته یا کنسروی: کمتر از نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • خیارشور: ۸ عدد متوسط
  • سس مایونز: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • لیمو ترش: ۱ عدد
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به میزان دلخواه
  • سس خردل: ۱ قاشق غذاخوری (در صورت دلخواه)

مدت زمان پخت مواد سالاد الویه: ۱ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای آماده کردن سالاد الویه: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه سالاد الویه مرغ

متداول‌ترین نوع سالاد الویه، تهیه این سالاد با مرغ آبپز شده است. هر چه میزان مرغ سالاد الویه را بیشتر در نظر بگیرید، این غذا طعم قوی‌تری خواهد گرفت و سالاد الویه پر ملات‌تر می‌شود. برای تهیه این فینگرفود سرد و خوشمزه، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: سیب زمینی و تخم مرغ را آبپز کنید

در اولین مرحله برای طرز تهیه سالاد الویه با هویج و مرغ، سیب زمینی‌ها را بشویید و با پوست، در قابلمه قرار دهید. روی سیب زمینی‌ها را به اندازه ۲ لیوان آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید تا سیب زمینی‌ها نرم شوند. بهتر است سیب زمینی‌ها را موقع آبپز کردن خرد نکنید، چون سالادتان طعم آبکی می‌گیرد و شل می‌شود.

۴۰ دقیقه بعد، تخم مرغ‌ها را هم بشویید و در قابلمه کنار سیب زمینی‌ها بگذارید تا به مدت ۱۰ دقیقه آبپز شوند.

مرحله دوم: مرغ را آبپز کنید

همزمان با پختن سیب زمینی و تخم مرغ، سینه مرغ را هم بپزید. برای آبپز کردن مرغ، در یک قابلمه یک پیاز را به چهار قسمت خرد کرده و مرغ را به آن اضافه کنید. حرارت را کم کنید تا مرغ، آب بیندازد. نیازی به اضافه کردن روغن نیست. بعد از اینکه مرغ، رنگش سفید شد، مقداری زردچوبه، نمک و فلفل سیاه اضافه کنید. ۳ تا ۵ دقیقه بعد، به اندازه ۱ لیوان، آب جوش اضافه کرده و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا مرغ آبپز شود.

مرحله سوم:  مواد سالاد الویه را خرد و رنده کنید

بعد از اینکه سیب زمینی‌ها و تخم مرغ‌ها آبپز شدند، آن‌ها را از قابلمه بیرون بیاورید و اجازه دهید سرد شوند. مرغ‌های پخته شده را هم از قابلمه خارج کنید. سیب زمینی و تخم مرغ‌ها را پوست بگیرید و با قسمت درشت، رنده کنید. مرغ‌ها را هم ریش ریش کنید و در یک کاسه بریزید. خیارشورها را جداگانه یا با قسمت ریز رنده، رنده کنید و آب آن‌ها را با دست بگیرید.

مرحله چهارم: مواد سالاد الویه را با هم مخلوط کنید

خیارشور رنده شده و نخود فرنگی‌های پخته شده یا کنسروی را به قابلمه اضافه کنید. هویج‌ها را هم به‌صورت نگینی ریز خرد کنید یا با قسمت درشت رنده، رنده کنید. سس مایونز، مقداری فلفل سیاه و کمی نمک به الویه اضافه کنید. آب یک لیموی تازه را بگیرید و هسته‌ها را جدا کنید. آب لیموترش را هم اضافه کنید. همه مواد را با هم مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند.

مرحله پنجم: سالاد الویه را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه سالاد الویه خانگی به روش رستورانی، طعم سالاد را بچشید و چاشنی یا سس مایونز آن را اندازه کنید. روی ظرف سالاد الویه را بپوشانید و به مدت ۱ تا ۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا طعم‌ها به خورد هم بروند.

سپس سالاد الویه را از یخچال بیرون بیاورید و به‌صورت دلخواه با گوجه فرنگی، فلفل سبز یا جعفری تازه تزیین و با نان باگت یا نان دلخواه خود سرو کنید.

طرز تهیه سالاد الویه با کالباس

برای درست کردن سالاد الویه با کالباس، به همان اندازه مرغ، کالباس در نظر بگیرید و آن را به‌صورت نگینی ریز خرد کنید. کالباس خرد شده را با سیب زمینی آبپز، خیارشور، نخود فرنگی، هویج، سس مایونز و چاشنی‌ها مخلوط کنید تا سالادتان آماده شود. در الویه با کالباس تخم مرغ آبپز را حذف کنید.

طرز تهیه سالاد الویه قالبی

برای اینکه سالاد الویه را به‌صورت قالبی درست کنید، باید همه مواد را مانند روش‌های بالا، آبپز و خرد کنید. سپس قالب خود را با کمی آب مرطوب نم کنید و با یک پلاستیک فریزری، کف و دیواره‌های قالب را بپوشانید. سپس سالاد الویه را در داخل قالب و روی پلاستیک بریزید.

مواد الویه را با پشت قاشق، صاف و فشرده کنید تا تمام بخش‌های قالب را بگیرد. اگر قالب، سیلیکونی است، قبل از ریختن سالاد در آن، قالب را با کمی روغن یا کره، چرب کنید. سپس سالاد الویه را در داخل قالب سیلیکونی بریزید و با پشت قاشق، آن را صاف کنید.

 قالب را برای مدت ۲ تا ۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا سالاد الویه کاملا فرم بگیرد و در زمان خارج کردن از قالب، از هم نپاشد. برای خارج کردن سالاد الویه از قالب، ظرف سرو را روی قالب قرار دهید. سپس آن را برگردانید. پلاستیک را از روی سالاد الویه بردارید و سالاد را با مواد دلخواه تزیین و سرو کنید.

نکات طرز تهیه سالاد الویه پر‌ملات و مجلسی به روش رستورانی

چرا سالاد الویه شل می‌شود؟

دلیل شل شدن بافت سالاد الویه به عوامل مختلفی بستگی دارد:

۱-اگر خیارشور را رنده کنید و آب آن را نگیرید، سالادتان شل می‌شود. می‌توانید برای اطمینان، خیارشور را ریز خرد کنید.

۲-اگر هویج را رنده کنید و آب آن را نگیرید. در این صورت بهتر است هویج را هم نگینی خرد کنید.

۳-اگر آب مرغ را به سالاد الویه اضافه کنید و مقدار این آب زیاد باشد.

۴- اگر ماست را با سس مایونز ترکیب کنید و ماست رقیق باشد الویه شل و آبکی می‌شود.

۵- اگر میزان سیب زمینی به نسبت دیگر مواد، کمتر باشد الویه شل می‌شود.

۶-اگر سیب زمینی را به‌صورت قاچ‌ شده و پوست گرفته، آبپز کرده باشید و آب زیادی به خورد سیب زمینی‌ها رفته باشد.

چرا سالاد الویه سفت میشه؟

اضافه کردن حجم زیادی سیب زمینی به سالاد الویه نه تنها بافت آن را سفت و خشک می‌کند بلکه باعث می‌شود به سس بیشتری برای سالاد نیاز داشته باشید.

سبزی معطر سالاد الویه چیه؟

اضافه کردن مقداری شوید تازه و ساطوری خرد شده، مقداری جعفری تازه و خرد شده یا کمی پیازچه و تره فرنگی خرد شده به الویه طعم و عطر الویه را دلپذیرتر می‌کند.

راز خوشمزگی الویه رستورانی و تولد چیست؟

راز خوشمزگی الویه تولد و سالاد الویه رستورانی استفاده از گوشت فیله یا سینه مرغ، نسبت بیشتر گوشت مرغ به مقدار سیب زمینی و استفاده محدود از تخم مرغ آبپز در الویه است.

هر چه مقدار تخم مرغ آبپز کمتر باشد و گوشت بیشتری در الویه بریزید طعم الویه لذیذتر می‌شود. همچنین اضافه کردن کمی آب لیموترش تازه و فلفل سیاه به الویه بوی زهم مرغ و تخم مرغ را می‌گیرد و خوشمزگی الویه را چند برابر می‌کند.

چرا سالاد الویه چسبناک می‌شود و راه‌حل آن چیست؟

دلیل چسبناک شدن سالاد الویه ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

۱-سیب زمینی باید قبل از رنده شدن، سرد شود وگرنه بعد از رنده کردن به‌صورت داغ، چسبناک می‌شود.

۲- از میکسر برای پوره کردن سیب زمینی و تخم مرغ استفاده نکنید.

۳- تخم مرغ را بعد از سرد شدن به مواد الویه اضافه کنید.

چرا سالاد الویه روغن می‌اندازد؟

دلیل روغن انداختن سالاد الویه، سس مایونزی است که در آن استفاده کرده‌اید. اگر سس مایونز کیفیت خوبی نداشته باشد، سالادتان روغن پس می‌دهد.

چرا سالاد الویه تلخ می‌شود؟

دلیل تلخی سالاد الویه به کیفیت مواد اولیه آن برمی‌گردد. اگر سس مایونز سالم نباشد یا از زردچوبه و فلفل سیاه زیادی برای پخت مرغ استفاده کنید، احتمال تلخ شدن سالاد الویه وجود دارد. همچنین اگر در مواد سالاد الویه، سبزی خشک معطر مثل شوید استفاده می‌کنید، میزان آن را بسیار کم در نظر بگیرید.

چرا سالاد الویه شور می‌شود؟

از آن‌جایی که خیارشور طعم شور دارد، باید برای نمک زدن، با احتیاط بیشتری عمل کنید و نمک را بعد از اینکه همه مواد الویه را مخلوط کردید، اضافه کنید. اگر شوری مواد سالاد زیاد است، مقدار سیب زمینی را بیشتر کنید تا شوری غذا را بگیرد.

مواد لازم برای تهیه سالاد الویه چقدر است؟

برای طرز تهیه سالاد الویه برای ۵ نفر یا ۶ نفر به ۵۰۰ گرم مرغ (یا کالباس)، ۴ عدد سیب زمینی، ۱ عدد پیاز درشت برای پختن مرغ، ۱۰ عدد خیارشور، ۳ عدد تخم مرغ و ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی سس مایونز نیاز خواهید داشت.

برای طرز تهیه سالاد الویه برای ۱۰ نفر، ۷۵۰ گرم مرغ (یا کالباس)، ۱ کیلوگرم سیب زمینی، ۲ لیوان سس مایونز، حدود ۱۵۰ گرم خیارشور، ۴ عدد تخم مرغ، یک کنسرو نخود فرنگی و ۲ تا ۳ قاشق آبلیمو در نظر بگیرید.

برای طرز تهیه سالاد الویه برای ۲۰ نفر، مواد بالا را دو برابر کنید.

البته سالاد الویه اگر به‌عنوان پیش غذا تهیه شود، می‌توانید میزان مواد را برای افراد بیشتر، کمتر در نظر بگیرید. مثلا برای ۶ نفر می‌توانید از همان مواد مورد نیاز سالاد اولیه برای ۴ نفر استفاده کنید ولی حتما تناسب مواد را رعایت کنید.

سخن پایانی

سالاد الویه یک غذای اصالتا روسی است که در ایران به الویه و در کشورهایی اروپایی و آمریکایی به «سالاد روسی» معروف است. بد نیست بدانید سالاد الویه در قرن ۱۹ میلادی یک آشپز بلژیکی فرانسوی تبار در یکی از رستوران‌های مسکو برای نخستین بار درست کرد. شما سالاد الویه را چطور درست می‌کنید و به نظر شما راز خوشمزگی الویه‌ای که درست می‌کنید چیست؟ در قسمت نظرات این مطلب راز و رمزهای خوشمزه شدن سالاد الویه خودتان را با ما در میان بگذارید.

درباره mona

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *