خانه / کلینیک غذا / بشقاب سبز / پرورش دوباره گیاهان از بخش‌های زاید آن‌ها
پرورش دوباره گیاهان

پرورش دوباره گیاهان از بخش‌های زاید آن‌ها

پرورش دوباره گیاهان از ساقه، بوته‌ها و دانه‌ها، به آن‌ها جانی تازه می‌بخشد. آیا می‌دانستید باقی مانده‌های گیاهانی که در شرایط معمول آینده‌ای جز سطل زباله در انتظارشان نیست می‌توانند به یک گیاه جدید و تازه تبدیل شوند؟ ساقه‌ها، بوته‌ها و دانه‌های بسیاری از سبزیجات و میوه‌جات فقط با مقدار اندکی آب،‌ خاک و نور آفتاب و کمی تجربه می‌توانند به یک گیاه جوان و شاداب تبدیل شوند. ترفندهایی که در این مطلب ذکر شده‌اند شما را در شروع کار یاری می‌رسانند. در ادامه در بخش بشقاب سبز در مجله فیدیلیو همراه ما باشید تا با تعدادی از این گیاهان و ترفندهای پرورش آن‌ها آشنا شوید.

پرورش دوباره گیاهان - کرفس

پرورش دوباره گیاهان با ساقه کرفس

یکی از گیاهانی که با استفاده از بقایای ساقه آن می‌توانید در پرورش دوباره گیاهان نقش موثری داشته باشید، کرفس است. برای این منظور کافی است ۵ سانت از انتهای ساقه یک خوشه کرفس را با دقت و با استفاده از یک چاقوی تیز ببرید. اکنون آن را درون یک ظرف کم عمق حاوی مقداری آب قرار دهید. حالا فقط باید روزانه مقداری آب روی آن اسپری کنید تا از مرطوب ماندن ساقه مطمئن شوید. برای جلوگیری از گندیدن گیاه نیز هر چند روز یک بار آب ظرف را با آب تازه جایگزین کنید. پس از گذشت چند روز ریشه‌های جدید نمایان خواهند شد. در این مرحله گیاه را از آب خارج کنید و در خاک بکارید. پس از مدتی نیز از کرفس پرورشی خود یک وعده غذا یا سالاد مغذی تهیه کنید و از آن لذت ببرید.

پرورش دوباره گیاهان - سیر

پرورش دوباره گیاهان با حبه سیر

سیر یکی از ساده‌ترین گیاهان برای پرورش دوباره در منزل است. برای پرورش سیر کافی است یکی از حبه‌های آن را جدا کنید و به گونه‌ای که نوک آن به سمت بالا قرار گرفته باشد به اندازه ۱۰ تا ۱۵ سانت در خاک قرار دهید. اگر قبل از اولین یخ‌بندان زمستانی و در انتهای پاییز سیر را در هوای آزاد در باغچه بکارید سال آینده از سیرهای تازه‌ای که پرورش داده‌اید لذت خواهید برد. البته در فصل‌های دیگر سال نیز می‌توانید آن را در گلدان بکارید و از برگ‌های سبز آن بهره ببرید. اما در این صورت انتظار پرورش بوته کامل سیر را نداشته باشید. اگرچه برگ‌های سیر هم به اندازه کافی مفید و خوشمزه هستند و در دستورهای غذایی بسیاری استفاده می‌شوند.

پرورش دوباره گیاهان - زنجبیل

پرورش دوباره گیاهان با ریشه زنجبیل

یکی دیگر از گیاهانی که با استفاده از باقی‌مانده آن می‌توانید گیاه تازه‌ای پرورش دهید، زنجبیل است. برای پرورش زنجبیل کافی است ریشه آن را یک شب تا صبح در آب گرم قرار دهید و صبح روز بعد آن را در گلدان بکارید. حالا روی آن را با کیسه پلاستیکی ترجیحا شفاف بپوشانید و در محل آفتاب‌گیر قرار دهید. سعی کنید خاک گلدان را همیشه مرطوب نگه دارید تا در ظرف مدت چند ماه از زنجبیل‌های پرورشی تازه خود لذت ببرید.

پرورش دوباره گیاهان - پیاز

پیاز

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که از قسمت‌های سبز و برگ‌های پیاز در غذاهای خود استفاده می‌کنید کافیست این روش را پیش بگیرید. یک پیاز سفید با مقداری برگ سبز رنگ و جوان انتخاب کنید و آن را در ظرف حاوی آب در کنار پنجره آفتاب‌گیر قرار دهید. سعی کنید چند وقت یک بار محتوای ظرف را با آب تازه جایگزین کنید. به این ترتیب می‌توانید از برگ‌های سبز پیاز که مدام در حال روییدن هستند استفاده کنید. حتی می‌توانید آن را به گلدان پر از خاک منتقل کنید و به گیاه پرورشی خود وسعت بیشتری ببخشید.

پرورش دوباره گیاهان - پیاز

پرورش دوباره گیاهان با مغز کاهو

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که مغز کاهو را استفاده نمی‌کنید و به دور می‌ریزید این بار آن را پرورش دهید تا از یک کاهوی جدید پرورشی لذت ببرید. برای این منظور کافیست برگ‌های کاهو را از مغز آن جدا کنید و آن را در ظرف حاوی آب قرار دهید. هر یکی دو روز یک بار هم آب ظرف را عوض کنید. در کم‌تر از دو هفته به اندازه کافی برگ تازه کاهو خواهید داشت که می‌توانید با استفاده از آن یک ساندویج خوشمزه درست کنید و یا در سالاد خود بریزید. فقط توجه داشته باشید این روش یک بوته کامل کاهو پرورش نمی‌دهد اما می‌تواند به جای دور ریخته شدن از آن برگ‌های تازه‌ای پرورش دهد.

پرورش دوباره گیاهان - فلفل دلمه‌ای

پرورش دوباره گیاهان با تخم‌های فلفل 

به جای این‌که تخم‌های فلفل دلمه‌ای را دور بریزید آن‌ها را مستقیما در خاک بکارید و به آن‌ها مرتب آب دهید. به محض این که گیاه جدید مشاهده شد آن را به گلدان بزرگ‌تر یا به باغچه منتقل کنید تا از نور آفتاب و هوای گرم برخوردار شود و رشد خوبی داشته باشد. پس از گذشت چند وقت از فلفل‌های جدید خود لذت ببرید.

پرورش دوباره گیاهان - سیب زمینی

سیب زمینی

بسیاری از ما بارها به صورت تصادفی سیب زمینی پرورش داده‌ایم در حالی که خود از آن بی‌خبر بوده‌ایم. بدون تردید برای شما هم بارها پیش آمده که در حال زیر و رو کردن سیب‌زمینی‌ها تعدادی از آن‌ها را پوشیده از جوانه یافته‌اید. بیایید این بار رویکرد بهتری در ارتباط با این سیب‌زمینی‌های جوانه‌زده داشته باشیم. برای این مظور کافیست سیب‌زمینی‌ها را به به قطعات ۵ سانتی تقسیم کنید و به مدت چند روز روی کانتر آشپزخانه قرار دهید تا خشک شوند. سپس آن‌ها را در اوایل بهار مستقیما در باغچه بکارید و از اوایل تابستان تا اواخر آن از سیب‌زمینی‌های تازه و پرورشی خود بهره ببرید.

پرورش دوباره گیاهان - توت فرنگی

پرورش دوباره گیاهان با تخم توت‌فرنگی

برای پرورش توت‌فرنگی باید پوسته بیرونی آن را که دانه‌ها در داخلش قرار گرفته‌اند به دقت جدا کنید. سپس پوسته را در گلدانی حاوی خاک حاصل‌خیز بکارید. اکنون گلدان را در نقطه‌ای آفتاب‌گیر قرار دهید و هر روز به آن آب دهید تا جوانه‌ها نمایان شوند. حالا می‌توانید آن‌ها را به باغچه منتقل کنید و یا در جعبه‌های مخصوص پرورش توت‌فرنگی بکارید. فقط توجه داشته باشید کاشت توت‌فرنگی در خاک باید در فصل بهار صورت بگیرد.

پرورش دوباره گیاهان - گوجه فرنگی

پرورش دوباره گیاهان با تخم گوجه فرنگی

برای پرورش گوچه فرنگی کافیست دانه‌های یک گوجه رسیده و خوشمزه را در یک گلدان پر از خاک حاصل‌خیز بکارید و در نقطه‌ای آفتاب‌گیر قرار دهید. سعی کنید هر روز به آن‌ها آب دهید تا خاک گلدان همیشه مرطوب بماند. حالا باید منتظر جوانه‌زدن گیاه جدید باشید. پس از این که گیاه جوان نمایان شد و چند سانتی رشد کرد آن را به گلدان بزرگ‌تری منتقل کنید. و یا حتی می‌توانید پس از سپری شدن فصل سرما آن را در باغچه بکارید.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.