خانه / کلینیک غذا / بشقاب سبز / مصرف سویا سلامتی قلب شما را تامین نمی‌کند!
تاثیر سویا در سلامتی

مصرف سویا سلامتی قلب شما را تامین نمی‌کند!

تاثیر سویا در سلامتی جسمی تاکنون بارها و بارها توسط متخصصان مورد آزمایش قرار گرفته و تایید شده است. بی تردید همه ما از فواید بی‌شمار این ماده مغذی در کاهش ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مطلع هستیم و در این خصوص مطالب بسیاری شنیده‌ایم. اما این بار برخلاف گذشته سخنان ضد و نقیضی در خصوص مصرف سویا به گوش می‌رسد. سازمان غذا و داروی آمریکا به تازگی با انتشار مقاله‌ای از پایان دادن به انتشار برچسب‌های قلب سالم بر روی محصولات حاوی سویا خبر داده است. این بدان معنی است که کارخانجات موظف هستند برچسب محصولات خود را مطابق با شرایط جدید تغییر دهند.

واجد شرایط اصطلاحی است که سازمان غذا و دارو برای تشخیص فواید محصولات و تاثیر آن‌ها بر سلامتی و متناسب با تحقیقات گسترده محققان بر روی برچسب سلامت محصولات قرار می‌دهد. به عنوان مثال طبق نظر این سازمان سویا تا کنون با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی شناخته می‌شد. اما گویا به تازگی تغییراتی در ارتباط با نقش سویا در سلامتی قلب برای این سازمان عیان شده است. در ادامه این مطلب در بخش بشقاب سبز از مجله فیدیلیو همراه ما باشید تا با تاثیر سویا در سلامتی جسم بیشتر آشنا شوید.

تاثیر سویا در سلامتی

تاثیر سویا در سلامتی

سازمان غذا و دارو اخیرا با انتشار مقاله ای پس از مطالعات گسترده در خصوص فواید مصرف سویا، کاهش خطرات بیماری‌های قلبی را توسط مصرف محصولات حاوی پروتئین سویا بی‌حاصل دانسته است. بر اساس این گزارشات هیچ ارتباطی بین مصرف سویا و کاهش بیماری‌های قلبی وجود ندارد. پروتئین سویا به سبب قیمت ارزانی که دارد بازار محصولات غذایی بسته‌بندی شده و فرآورده‌های آماده به مصرف را تحت شعاع خود قرار داده است. به همین سبب اغلب کارخانجات محصولات فرآوردی شده و حاوی این پروتئین را در مواد تشکیل دهنده محصولات خود قرار می‌دهند.

البته اگرچه ارتباط بین محصولات سویا و بیماری‌های قلبی رد شده است اما هنوز بر اساس برخی مطالعات جدید مصرف سویا نقش موثری در کاهش کلسترول بدن ایفا می‌کند. در واقع مصرف سویای غیرفرآوری شده به عنوان منبع غنی از پروتئین نقش موثری در سلامتی و تامین پروتئین مورد نیاز بدن دارد. البته پروتئین سویا اگر جایگزین پروتئین‌های پرچرب حیوانی شود می‌تواند در مبارزه با انواع بیماری‌های قلبی مفید واقع شود.

میزان مصرف موثر سویا

طبق توصیه‌های انجمن غذا و دارو مصرف روزانه ۲ تا ۴ سهم پروتئین سویا برای برخورداری از فواید بی‌شمار آن مفید خواهد بود. به علاوه پروتئین سویا با داشتن تمامی‌ ۹ اسید آمینه ضروری بدن به اضافه فیبر و اسیدهای چرب امگا ۳ نقش موثری در تامین ویتامین‌های ضروری بدن ایفا می‌کند. راز موفقیت مصرف سویا و استفاده از فواید مغذی آن در استفاده از سویای طبیعی و پرهیز از مصرف محصولات فرآوری شده سویا است که امروزه به وفور و در انواع مختلف در فروشگاه‌ها یافت می‌شوند.

جدا از این که سازمان غذا و دارو برچسب سلامتی قلب را از سویا پس می‌گیرد یا خیر، اما به هر حال فواید بی‌شمار مصرف سویا در سلامتی انسان به وضوح روشن است. به خصوص اگر شما هم در جستجوی مواد پروتئینی جایگزین گوشت‌های حیوانی هستید در حال حاضر سویا بهترین انتخاب برای مصرف شما خواهد بود.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.