خانه / کلینیک غذا / بشقاب سبز / رژیم گیاه خواری و ۵ اشتباه رایج غذایی
رژیم گیاه خواری

رژیم گیاه خواری و ۵ اشتباه رایج غذایی

رژیم گیاه خواری امروزه از هر زمان دیگری ساده‌تر شده است. تقریبا در هر منوی غذایی گزینه‌های بدون گوشت وجود دارند. در هر فروشگاهی حتی در کوچکترین شهرها نیز محصولات گیاهی یافت می‌شوند. با این وجود که رژیم گیاه خواری امروزه امری عادی شده است اما هنوز اشتباهاتی وجود دارند که به راحتی می‌توانند شما را از مسیر اصلی تان منحرف کنند.

اجازه ندهید این اشتباهات کوچک شما را از مسیرتان در ابتدای راه گیاه خواری خارج کنند. با بخش بشقاب سبز در مجله فیدیلیو همراه ما باشید تا با اشتباهات رایج در این بخش بیشتر آشنا شوید.

با پنیر وعده غذایی خود را تکمیل کنید

1 افتادن به دام لبنیات در این رژیم بسیار ساده است. به همین سبب به افرادی که به تازگی به گیاه خواری روی آورده‌اند توصیه می‌شود از مصرف پنیر بپرهیزند. در حالی که گیاه خواران OVO-LACTO  از مصرف پنیر لذت می‌برند، این وعده  لبنی ممکن است در ابتدا برای گیاه خواران مبتدی خطرآفرین باشد و آن‌ها را از راه اصلی خود منحرف سازد. (اصطلاح OVO-LACTO به افراد گیاه خواری گفته می‌شود که از مصرف گوشت پرهیز می‌کنند اما برخی از فراورده‌های حیوانی مانند تخم مرغ را مصرف می‌کنند).

پنیرهای گریل شده، پیتزای پنیر، ماکارونی و پنیر و … عمده غذاهای مصرفی برای گیاه خوارانی هستند که در ابتدای راه در انتخاب وعده‌های گیاهی خود مطمئن نیستند و هنوز به خوبی از بایدها و نبایدهای رژیم گیاهی اطمینان ندارند.

متاسفانه مصرف غذاهای این چنینی برای افراد گیاه خوار نوپا به سبب ضعف ویتامین، منجر به بی‌حالی و کرختی شده و حتی مشکلات گوارشی به بار می‌آورد. البته مصرف اندکی پنیر هرازگاهی مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی نباید به عنوان غذای اصلی و در هر وعده مصرف شود. می‌توانید از آن به عنوان چاشنی غذا استفاده کنید. مقدار کمی‌پنیر پارمازان یا فتا در عین جال که می‌تواند غذاهایتان را از یکنواختی در آورد، در صورت مصرف اشتباه می تواند منجر به نابودی تصمیم شما شود. پس در مصرف آن محتاط باشید.

ویتامین

فراموش کردن B12

2 هر فردی اعم از گیاه خوار یا غیر گیاه خوار باید از نیازهای غذایی بدن خود آگاه باشد ولی هنوز بیشترین دلواپسی در رابطه با رژیم گیاه خواری مربوط به رژیم غذایی است. مهم ترین موضوع در رابطه با این رژیم  مصرف ویتامین B12 است.

در حالی که عمده همه چیز خواران سوالشان این است که چگونه پروتئین بدن خود را تامین می‌کنید جواب در این ویتامین است که می‌تواند سلامت جسمتان را تامین کند. از آن جا که مقدار آن در غذاهای غیر گوشتی بسیار کم است، برای گیاه خواران جدید تامین آن به صورت طبیعی کمی‌ دشوار به نظر می‌رسد. سعی کنید با خوردن قرص‌های مکمل و یا غذاهایی مانند شیر سویا، کورنفلکس و  … کمبود این ویتامین را در بدن خود جبران کنید.

سیب زمینی سرخ کرده

رژیم گیاه خواری و سلامتی مکمل هم هستند

3 شاید به باور عموم هر ماده ای که برچسب گیاهی بر آن بخورد سالم است ولی همیشه این گونه نیست. برعکس خیلی وقت‌ها غذاهای گیاهی ناسالم ترین‌ها هستند. مانند سیب زمینی سرخ کرده که یک غذای کامل گیاهی و بسیار ناسالم است. بنابراین فقط به  این بسنده نکنید که این غذا بدون گوشت است پس کالری و چربی زیادی ندارد. سعی کنید برچسب مشخصات هر محصول را قبل از خرید بخوانید تا مواد مورد نیاز بدن خود را به تعادل برسانید.

غلات

وسواس گوشت

4 تقریبا تمامی‌افرادی که به گیاه خواری روی می‌آورند حداقل یک بار از یکی از افراد خانواده یا دوستان خود این سوال را شنیده اند که بدون خوردن گوشت چگونه پروتئین بدن خود را تامین می‌کنند. سعی کنید این اطمینان را به آن‌ها بدهید. در رژیم گیاه خواری هر چند کسب پروتئین از غذاها ساده نیست اما غذاهای گیاهی حاوی پروتئین بسیار خوش طعم نیز وجود دارند.

انواع  لوبیاها، غلات کامل، عدس، آجیل و تخمه که به راحتی می‌توان آن‌ها را به وعده‌های غذایی روزانه اضافه کرد، حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین هستند. همچنین موادی غنی از پروتئین وجود دارند که شاید  تا به حال نمی‌دانستید مانند اسفناج و سیب زمینی. مادامی‌ که شما از احتیاجات غذایی روزانه خود با خبر باشید و این ویتامین‌ها را به بدن خود برسانید داشتن یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند نیاز روزانه پروتئین دریافتی شما را تامین کند.

غذای فراوری شده

دوستی با گوشت‌های دروغین

5 هیچ مشکلی در درست کردن یک همبرگر خانگی گیاهی نیست. ولی وابسته شدن به غذاهای نیمه آماده و فراوری شده می‌تواند یک عادت مضر باشد. وقتی به گیاه خواری روی می‌آورید کاملا طبیعی است که بخواهید غذاهای سابق مورد علاقه خود را از نوع گیاهی درست کنید.

درست است  که این موضوع در ابتدا می‌تواند کمک خوبی به گیاه خوار شدن شما بکند. ولی نباید بگذارید که این عادت، شما را وابسته به همبرگرهای یخ زده گیاهی یا‌ هات داگهای سویا و … کند. سعی کنید وعده‌های غذایی خود را با  بنشن، غلات کامل میوه و سبزی پر کنید.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.