خانه / کلینیک غذا / بشقاب سبز / بروکلی و خواص جادویی آن
بروکلی

بروکلی و خواص جادویی آن

بروکلی با فواید بسیاری که دارد، وقتی صحبت از مواد مغذی خوش طعم باشد نشان پنج ستاره را می­‌گیرد. نام بروکلی از لغت ایتالیایی BROCCOLO به معنای جوانه کلم گرفته شده است. این سبزی خوشمزه و سرشار از آهن سالیان سال پیش با ایجاد تغییراتی که بر روی کلم وحشی توسط رومیان انجام شد به وجود آمد و خیلی زود طرفداران خود را بین رومیان پیدا کرد. گرچه بعدها به آمریکا وارد شد اما تا سال ۱۹۲۰ در بین عموم  رواج پیدا نکرده بود.

این نوع کلم در حالی که بسیار کم کالری است، حاوی ویتامین‌ها و مینرال‌های بسیاری است. به علاوه منبع غنی فیبر هم است. بروکلی از خانواده کلم‌ها است و با کلم بروسل، گل‌کلم و کلم معمولی رابطه نزدیکی دارد. همچنین حاوی نوعی ترکیب سولفوری است که در انواع سبزیجات خانواده کلم‌ها وجود دارد و به گفته دانشمندان این ترکیب خاصیت ضد سرطانی دارد. البته نتایج جالب توجه دیگری از خواص آن نیز توسط دانشمندان کشف شده که هنوز در دست بررسی است.

ویتامین‌های بروکلی

کلم بروکلی حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که وجود آن در بدن به ساخت کلاژن ها کمک می­‌کند. کلاژن ها که سبب فرم دهی  اسکلت و استخوان‌های بدن انسان است باعث ترمیم بافت‌های آسیب دیده بدن نیز می­ شود. به علاوه ویتامین C نوعی آنتی اکسیدان قوی است که از بدن در برابر رادیکال های آزاد حفاظت می­‌کند. جالب است بدانید ویتامین C موجود در یک فنجان بروکلی پخته از یک پرتقال هم بیشتر است. هم چنین پتاسیوم موجود در آن نوعی مینرال است که در جهت بهبود عملکرد قلب و اعصاب کمک شایانی می­‌کند.

به علاوه این سبزی خوش‌طعم منبع غنی از ویتامین K نیز  است که موجب بهبود عملکرد پروتئین‌های موجود در خون می­‌شود. فیبر موجود در بروکلی می‌­تواند به پایین آوردن کلسترول نیز کمک کند. در ضمن رژیم های حاوی فیبر بالا سبب بهبود عملکرد گوارشی بدن می‌­شوند.

علاوه بر همه موارد فوق کلم بروکلی منبع غنی از ویتامین‌های گروه ب از جمله B1,B2,B3,B6, و زینک نیز است.

با وجود این همه خواص مختلف بعید به نظر می­‌رسد کسی بتواند از این بانک ویتامین بگذرد.

نوع طبخ

نوع طبخ تاثیر بسیاری در فواید این ماده غذایی ارزشمند دارد. به عنوان مثال آب‌پز کردن آن سبب از بین رفتن ۹۰ درصد فواید این گیاه مغذی می‌­شود در حالی که بخارپز کردن یا گریل کردن با مایکروفر می­‌تواند در جهت تشدید فواید آن قدم بر دارد.

اگر دنبال دستور تهیه غذایی جدیدی با این گیاه خوش آب و رنگ هستید می­‌توانید آن را گریل کنید. بروکلی های تازه را با نمک طعم دار کنید و روی آن پنیر پارمزان بریزید. سپس آن را در فویل پیچیده و در دمای ۴۵۰ درجه به مدت ۱۵ دقیقه در فر قرار دهید. بی‌شک طعم لذیذ این غذا شما را وادار می­‌کند دفعه بعد مقدار بیشتری از آن بپزید.

نکته: برای این که بروکلی را تازه نگهداری کنید بدون این که آن را بشورید در کیسه های نگهدارنده سبزیجات بگذارید و در کشوی مخصوص سبزیجات در یخچال قرار دهید. البته فراموش نکنید که در هر صورت این سبزی باید ظرف چند روز مصرف شود.

برای آشنایی بیشتر با خواص مفید انواع سبزیجات و گیاهان مغذی با ما در مجله فیدیلیو بخش بشقاب سبز همراه باشید.

 

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.