خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / چربی‌های غیر اشباع شده را بیشتر بشناسیم
چربی غیر اشباع شده

چربی‌های غیر اشباع شده را بیشتر بشناسیم

چربی غیر اشباع شده می‌تواند اثرات مفیدی در سلامتی جسمی شما ایفا کند فقط به شرط آن‌که به طور متعادل استفاده شود. این به آن معناست که به بهانه خوب و مفید بودن چربی غیر اشباع شده، نباید آن را با مصرف بی‌رویه در تمام وعده‌های غذایی خود بگنجانیم. بلکه باید از این مواد مغذی و مفید به صورت متعادل و برنامه ریزی شده استفاده کنیم. چربی غیر اشباع شده تاثیرات فوق العاده ای بر سلامت انسان دارد که در این بخش از زندگی سالم در مجله فیدیلیو  به فواید استفاده از آن می‌پردازیم.

چربی غیر اشباع شده

چربی غیر اشباع شده

چربی غیر اشباع شده، نوعی چربی‌ سالم است که به میزان فراوان در برخی مواد غذایی از جمله زیتون، روغن زیتون، آواکادو، دانه‌های خوراکی و آجیل یافت می‌شود. این مواد غذایی مفید همانند سایر انواع چربی‌ها دارای کالری فراوانی هستند (حدود دو برابر کالری در هر گرم که بواسطه کربن و پروتئین تولید می‌شوند). استفاده از چربی غیر اشباع شده در وعده‌های غذایی مختلف، آن را به یک وعده غذایی پرکالری تبدیل می‌کند، با این تفاسیر افزون بر فواید فراوانی که از مصرف چربی غیر اشباع شده حاصل می‌شود باید مراقب میزان کالری مصرفی خود نیز باشید.

چربی‌های غیر اشباع شده یکی از مواد ضروری برای حفظ سلامت جسم، برخورداری از وزن ایده آل و عملکرد فیزیولوژیکی نرمال بدن هستند. به علاوه مصرف این مواد مغذی در فرو نشاندن اشتها، خوش طعم شدن غذا و تثبیت سطح قند خون نیز تاثیر شایانی دارند.

چربی غیر اشباع شده

فواید مصرف چربی غیر اشباع شده

مصرف چربی غیر اشباع شده با کاهش فشار خون نقش موثری در حفاظت از قلب ایفا می‌کند. به علاوه استفاده از این مواد مفید با بهبود سطح کلسترول، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را نیز به میزان زیادی کاهش می‌دهند. به همین سبب توصیه می‌شود در پخت و پز به جای روغن نباتی و کره از روغن کانولا یا روغن زیتون استفاده شود. همچنین جایگزینی چربی‌های غیر اشباع با کربوهیدرات‌های تصفیه شده از جمله آجیل و دانه‌های روغنی مفید سبب افزایش میزان کلسترول مفید بدن می‌گردد.

به علاوه مصرف چربی‌های غیر اشباع شده در رژیم غذایی احتمال ابتلا به دیابت نوع  ۲ را نیز به طرز چشم‌گیری کاهش می‌دهد.

منابع چربی غیر اشباع شده

پلی‌فنول و آنتی اکسیدان موجود در مواد غذایی دارای چربی‌ غیر اشباع شده مانند زیتون و روغن زیتون‌، مانع التهاب بدن می‌ شوند که خود در تسکین دردهای مفاصلی و کاهش مدت زمان و شدت سردرد‌های میگرنی نقش موثری دارند.

زیتون، روغن زیتون، کانولا، آواکادو، فندق، گردو، بادام، بادام زمینی، پسته، کره بادام زمینی (و کره حاصل از هر نوع دانه روغنی مفید دیگر)، دانه کنجد،تخم کدو و دانه آفتابگردان بهترین منابع غذایی سرشار از چربی‌ غیر اشباع شده هستند. اکنون که با فواید بی‌شمار این مواد مفید و مغذی بیشتر آشنا شدید بد نیست آن‌ها را به صورت متعادل در برخی وعده‌های غذایی خود بگنجانید.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.