خانه / پیشنهادهای ویژه / ۳۱ درمان خانگی سرفه خشک و خلط دار برای بزرگسالان و کودکان در کمترین زمان

۳۱ درمان خانگی سرفه خشک و خلط دار برای بزرگسالان و کودکان در کمترین زمان

درمان سریع سرفه خشک و سرفه خلط دار در خانه چگونه است؟ درمان خانگی سرفه با درمان‌های طبیعی از قدیم‌الایام مرسوم بوده است. بعد از مراجعه به پزشک و تشخیص علت سرفه، شما می‌توانید از درمان‌های خانگی برای سرفه هم استفاده کنید. اما قوی‌ترین داروی گیاهی ضد سرفه بزرگسالان و کودکان چیست؟ آیا درمان سرفه در خانه با موادی مثل نشاسته گل، انار پخته، عناب، دانه به، سیب پخته یا انواع جوشانده با زنجبیل و عسل و … امکان‌پذیر است؟ در این مقاله روش‌های سریع و فوری درمان خانگی سرفه خشک و خلط دار را با هم بررسی می‌کنیم.

روش‌های خانگی درمان سرفه خشک و خلط دار

«سرفه» ممکن است به عناوین مختلف بروز کنید. برخی سرفه‌ها خشک و بعضی سرفه‌ها خلط ‌دار هستند. گاهی اوقات هم سرفه به خاطر حساسیت بروز پیدا می‌کند. بعد از تشخیص علت اصلی سرفه می‌توانید درمان‌های جانبی و خانگی را هم در کنار درمان دارویی سرفه انجام دهید. برای آموزش درمان سرفه‌های شبانه، درمان سرفه کودکان و نوزاد و درمان سرفه‌های خشک و خلط‌دار تا انتهای این نوشتار با ما باشید.

انار پخته برای درمان سرفه و گرفتگی صدا

میوه «انار» یک آنتی‌بیوتیک قدیمی است و «انار پخته» در کنار «آب انار» از زمان‌های دور به‌عنوان درمان خانگی سرفه خشک و خلط‌دار موردتوجه بوده‌اند. انار پخته با تقویت سیستم تنفسی و پاکسازی ریه‌ها، خلط ناشی از عفونت ریه را درمان کرده و سرفه را تسکین می‌دهد. برای درست کردن انار پخته جهت درمان سرفه، یک عدد انار را روی شعله‌پخش‌کن و حرارت ملایم گاز بگذارید. انار به طور مستقیم نباید روی شعله گاز باشد و حتما باید از شعله‌پخش‌کن استفاده کنید، بعد از ۲۰ دقیقه و با چند بار چرخاندن انار، انار می‌پزد و می‌تواند آن را به تنهایی یا با مقداری عسل طبیعی میل کنید.

عسل؛ داروی قدیمی سرفه خشک

«عسل» یک داروی قدیمی برای تسکین گلودرد است. با توجه به نتایج یک مطالعه معتبر در سال 2018 در مورد اثرات عسل بر سرفه حاد در کودکان، محققان دریافتند که عسل ممکن است سرفه را به طور موثرتری نسبت به برخی از داروهای بدون نسخه تسکین دهد. این داروها شامل داروهای حاوی دیفن هیدرامین (بنادریل)، نوعی آنتی هیستامین، و آلبوترول، به‌عنوان یک داروی گشادکننده برونش (نایژه) است.

با این حال، همان بررسی عسل را به طور قابل‌توجهی موثرتر از دکسترومتورفان  (Delsym)به‌عنوان یک سرکوب‌کننده سرفه نمی‌داند.

به عنوان یک درمان خانگی سرفه می‌توانید با مخلوط کردن ۲ قاشق چای‌خوری عسل با انواع چای گیاهی یا آب گرم و لیموترش (آبلیمو)، شدت سرفه و خلط پشت گلو را کاهش دهید.

در این ترکیب ماهیت عسل تسکین‌دهنده است، در حالی که آب لیموترش می‌تواند به رفع اختناق کمک کند. همچنین می‌توانید 2 قاشق چای‌خوری عسل به تنهایی میل کنید یا به‌عنوان میان وعده روی نان تست بمالید. به دلیل خطر بوتولیسم، هرگز به نوزادان زیر 12 ماه برای درمان سرفه یا هر مورد دیگری عسل ندهید.

پروبیوتیک‌ها درمان طب سنتی برای سرفه

«پروبیوتیک‌ها» میکروارگانیسم‌هایی هستند که می‌توانند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشند. در حالی که آن‌ها مستقیماً سرفه را تسکین نمی‌دهند، اما به تعادل «فلور گوارشی» شما کمک می‌کنند. فلور دستگاه گوارش باکتری‌هایی هستند که در روده شما زندگی می‌کنند.

این تعادل می‌تواند از عملکرد سیستم ایمنی در سراسر بدن پشتیبانی کند. مطالعه‌ای در سال 2015 نشان داد که تعداد افرادی که به عفونت‌های تنفسی فوقانی مبتلا می‌شوند پس از دریافت گونه‌های مختلف پروبیوتیک کاهش می‌یابد، اگرچه شواهد موجود در این زمینه هنوز قطعی نیستند. پروبیوتیک‌ها به برخی از انواع ماست یا دوغ کفیر اضافه می‌شوند و در سوپ میسو و کامبوچا وجود دارند.

با توجه به تنوع پروبیوتیک‌های موجود، باید با پزشک در مورد اینکه کدام پروبیوتیک برای شما و شرایط شما مناسب است صحبت کنید. طبیعی‌ترین راه برای دریافت پروبیوتیک‌ها از طریق غذاهای تخمیر شده است، از جمله:

  • میسو
  • کلم ترش
  • ماست
  • کفیر
  • کامبوچا
  • تمپه
  • کیمچی

بروملین؛ درمان تسکین سرفه

شما معمولاً میوه «آناناس» را به عنوان یک داروی ضد سرفه نمی‌شناسید، اما ممکن است به این دلیل باشد که هرگز نام «بروملین» را نشنیده‌اید. برخی شواهد نشان می‌دهد بروملین، آنزیمی که فقط در ساقه و میوه آناناس یافت می‌شود، ممکن است به کاهش و درمان سرفه کمک کند.

برای بهره‌مندی از بیشترین فواید آناناس و بروملین، یک تکه آناناس بخورید یا سه بار در روز ۱/۳ لیوان آب آناناس تازه بنوشید. برخی از تحقیقات صورت گرفته در سال 2018 همچنین نشان می‌دهد که آناناس ممکن است به تسکین سینوزیت و مشکلات سینوسی مبتنی بر آلرژی و در نتیجه سرفه و مخاط آن کمک کند. با این حال، به گفته مرکز ملی طب مکمل و جایگزین ایالات متحده آمریکا (NCCIH)، شواهد کافی برای حمایت از این موضوع وجود ندارد.

همچنین گاهی اوقات از بروملین برای درمان التهاب و تورم استفاده می‌شود. کودکان یا بزرگسالانی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند، نباید از مکمل‌های بروملین استفاده کنند. همچنین، اگر آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند آموکسی‌سیلین مصرف می‌کنید، از مصرف بروملین خودداری کنید، زیرا می‌تواند جذب آنتی‌بیوتیک را افزایش دهد.

نعناع فلفلی

برگ‌های «نعناع فلفلی» به دلیل خواص درمانی خود شناخته شده‌اند. نعناع فلفلی را می‌توانید در تهیه انواع غذا و نوشیدنی استفاده کنید و البته روغن نعناع و اسانس نعناع هم به تسکین علائم سرماخوردگی کمک می‌کند. منتول (اسانس نعناع) ممکن است برای سرفه نیز تسکین‌دهنده باشد.

شما می‌توانید با نوشیدن چای نعناع فلفلی یا استنشاق بخار اسانس نعناع به وسیله بخور نعناع از فواید آن برای تسکین سرفه خشک و خلط ‌دار استفاده کنید.

برای تهیه بخور نعناع، 7 یا 8 قطره اسانس نعناع را به حدود یک لیوان آب جوش اضافه کنید. یک حوله روی سر خود بکشید و مستقیماً بالای بخار آب و اسانس نعناع نفس عمیق بکشید.

ریشه ختمی

ریشه گل ختمی (Althaea officinalis) یک گیاه چند ساله و بومی اروپا، آسیای غربی و شمال آفریقا است. گل ختمی از حدود ۳ هزار سال پیش به‌عنوان دارویی عادی در دوران مصر و یونان باستان استفاده می‌شد. از زمان‌های قدیم از برگ و ریشه گیاه گل ختمی برای درمان گلودرد و سرفه خشک استفاده می‌شده است.

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که گیاه گل ختمی به دلیل اثر تسکین‌دهنده آن بر روی بافت‌های تحریک شده گلو و سینوس‌ها در کاهش سرفه موثر است. این اثر می‌تواند به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی گیاه گل ختمی باشد. ریشه گل ختمی همچنین حاوی «موسیلاژ» است که گلو را می‌پوشاند و تحریک آن را تسکین داده و سرفه‌های خشک را بهبود می‌بخشد. ریشه گل ختمی را به صورت چای یا کپسول مکمل تهیه کنید.

اگرچه این گیاه به طور کلی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود، اما پزشکان مصرف ریشه و برگ گل ختمی را برای کودکان توصیه نمی‌کنند.

درمان سرفه با نشاسته گل

برای درمان سرفه خلط ‌دار در کودکان و بزرگسالان یک ماده موثر «نشاسته گل» است. برای درمان سرفه با نشاسته گل، مقداری نشاسته گل را در کمی آب سرد حل کنید. وقتی نشاسته در آب حل شد این ترکیب را به آب داغ یا شیر داغ اضافه کنید. این نوشیدنی را میل کنید تا مجاری تنفسی پاکسازی شده و باز شوند.

آویشن؛ قوی‌ترین داروی گیاهی ضد سرفه

از زمان‌های قدیم در طب سنتی از «آویشن» به‌صورت دم‌کرده یا در ترکیب با دمنوش‌های ضد سرفه برای درمان سرفه و تسکین بیماری‌های تنفسی استفاده می‌کنند. در واقع، یک نتایج کارآزمایی تصادفی‌ و کنترل‌شده در سال 2021 نشان داد که عصاره گیاهی آویشن و پیچک به کاهش سرفه حاد و شدت سرفه در شرکت‌کنندگان در مطالعه کمک کرد. شرکت‌کنندگان در این آزمایش همچنین هیچ عارضه جانبی نامطلوبی را گزارش نکردند.

برگ‌های آویشن حاوی ترکیباتی به نام «فلاونوئیدها» هستند که عضلات گلو را که درگیر سرفه هستند شل کرده و التهاب را کاهش می‌دهد.

برای درمان سرفه با آویشن می‌توانید با 2 قاشق چای‌خوری برگ آویشن له شده و 1 فنجان آب جوش، چای آویشن در خانه درست کنید. ۱۰ دقیقه صبر کنید تا این چای دم بکشد سپس آن را میل کنید. به این ترکیب می‌توانید مقداری پونه تازه یا خشک هم اضافه کنید.

غرغره آب نمک

۱/۴ تا نصف قاشق چای‌خوری نمک خوراکی و ۱۲۰ تا ۲۴۰ میلی‌لیتر آب گرم به تسکین گلودرد و سرفه کمک می‌کند. کودکان بزرگتر از ۶ سال می‌توانند محلول آب نمک را غرغره کرده و سپس آن را تف کنند.

در حالی که این درمان ممکن است نسبتا ساده به نظر برسد، غرغره نمک و آب می‌تواند به تسکین خارش گلو و شکستن مخاطی که باعث سرفه شما می‌شود کمک کند. این روش برای کودکان زیر ۶ سال مناسب نیست چون احتمال دارد آب نمک را قورت دهند.

زنجبیل؛ درمان طب سنتی برای سرفه

«زنجبیل» یک درمان سنتی محبوب برای تسکین و درمان سرفه شدید است. مردم اغلب از زنجبیل برای درمان حالت تهوع و ناراحتی معده استفاده می‌کنند، اما زنجبیل یک درمان خانگی برای سرفه هم هست چون با شکستن خلط سرفه را تسکین می‌دهد.

اگر سرفه دارید، چای زنجبیل انتخاب خوبی است. این مایع داغ می‌تواند تحریک، خشکی و مخاط گلو را کاهش دهد. یادتان باشد مصرف بیش از حد زنجبیل ممکن است عوارض جانبی مانند سوزش گلو، ناراحتی شکمی و سوزش سر دل ایجاد کند.

برای تهیه چای زنجبیل، یک تکه ۲ و نیم سانتی‌متری از ریشه زنجبیل تازه را برش دهید. بسته به میزان غلظتی که می‌خواهید، چای را در 1 فنجان آب به مدت 10 تا 15 دقیقه دم کنید. همچنین می‌توانید چای کیسه‌ای زنجبیل را به‌صورت آماده خریداری کنید.

نارون لغزنده

«نارون لغزنده» یا «نارون لیز» یک داروی قدیمی برای درمان سرفه است. برخی افراد هم مدعی هستند که مصرف ریشه نارون لغزنده التهاب و درد گلوی آن‌ها را کاهش داده است. اما هیچ مدرک محکمی برای تایید این مزیت وجود ندارد.

با این حال، نارون لغزنده با عوارض جانبی جدی برای بزرگسالان همراه نیست. نارون لغزنده به‌صورت کپسول، قرص و چای موجود است. قرص‌، کپسول و چای نارون لغزنده ممکن است برای کاهش سوزش گلو هم ایده‌آل باشند.

زردچوبه؛ از شیر طلایی تا چای زردچوبه

«زردچوبه» به طور سنتی در طول سال‌ها برای بسیاری از بیماری‌ها از جمله درمان سرفه در خانه استفاده شده است. ترکیب فعال آن، «کورکومین»، دارای خواص ضد‌التهابی قوی است. مصرف زردچوبه با فلفل سیاه می‌تواند تاثیر آن را در تسکین سرفه قوی‌تر کند. به این دلیل که «پیپرین»، ترکیب اصلی فلفل سیاه، قابلیت جذب زردچوبه در بدن را افزایش می‌دهد.

بهتر است زردچوبه را به‌صورت «چای زردچوبه» یا ترکیب شیر گرم و زردچوبه (شیر طلایی) بنوشید. به این ترکیب کمی فلفل سیاه و مقداری عسل برای شیرینی آن اضافه کنید.

برای درمان خانگی سرفه این مواد غذایی را نخورید

«رفلاکس اسید معده» زمانی اتفاق می‌افتد که محتویات معده شما به گلو برگردد. این می‌تواند باعث تحریک گلو و در نتیجه سرفه شود. برای این‌که رفلاکس معده گلوی شما را تحریک نکند و سرفه شما را تشدید نکند از خوردن مواد غذایی زیر در زمانی که مشکل سرفه دارید خودداری کنید:

  • کافئین
  • نوشیدنی‌های الکلی
  • شکلات
  • نوشیدنی‌های گازدار
  • غذاهای اسیدی مانند آب مرکبات
  • نعناع
  • گوجه فرنگی
  • غذاهای ادویه‌دار و تند
  • غذاهای پرچرب

مایعات گرم بنوشید

شما می‌توانید با نوشیدن مقدار زیادی مایعات گرم به کاهش سرفه خشک کمک کنید. نوشیدن مایعات می‌تواند به تسکین خشکی گلو، که یکی از دلایل رایج سرفه خشک است، کمک کند. همچنین مایعات گرم به رقیق شدن مخاط گلو کمک می‌کند، که می‌تواند سرفه و گرفتگی گلو را کاهش دهد.

برای کم کردن سرفه غذاهایی مثل آبگوشت، آش و سوپ میل کنید و چای و دمنوش بنوشید. اگر نوشیدنی سرد را ترجیح می‌دهید، از نوشیدنی‌های بدون گاز مانند آب یا چای بدون شیرینی استفاده کنید. مکیدن تکه‌های یخ نیز ممکن است در کاهش التهاب کمک‌کننده باشد.

هوای خانه و محل کار را مرطوب نگه دارید

هوای خشک خانه و محل کار می‌تواند سرفه شما را تشدید کند. بعد از دوش آب گرم می‌توانید بخار را در حمام تنفس کنید. یک روش بهتر هم این است که یک دستگاه بخور و رطوبت‌ساز هوا خریداری کنید.

دستگاه رطوبت‌ساز به تامین رطوبت در هوایی که تنفس می‌کنید کمک می‌کند و در عین‌حال سینوس‌های گرفته را هم باز می‌کند. برای بهترین نتیجه، سطح رطوبت داخلی را بین 40 تا 50 درصد امتحان کنید. درصد بخار بیشتر از این مقدار می‌تواند باعث رشد کنه‌های گرد و غبار، کپک‌ها و سایر آلرژن‌ها شود.

تمیز نگه داشتن دستگاه رطوبت‌ساز نیز مهم است. در ضمن رطوبت‌ساز و فیلتر آن را باید هر 2 تا 3 روز یکبار تمیز کنید. برای مرطوب نگه داشتن هوای اتاق کودکان، مرطوب‌کننده‌های اولتراسونیک یا خنک‌کننده توصیه می‌شود.

Nاستیل سیستئین؛ درمان سرفه خشک کرونا

(N استیل سیستئین NAC) از یک اسید‌آمینه طبیعی به دست می‌آید که محققان معتقدند ممکن است دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد‌التهابی باشد. در حالی که «سیستئین» به طور طبیعی در غذاهایی مانند حبوبات، مرغ و تخم مرغ موجود است، NAC فقط به شکل مکمل در دسترس است.

مصرف مکمل‌های اِن-استیل سیستئین برای درمان سرفه خلط‌دار شدید یک درمان فوری خانگی است. همچنین مصرف این مکمل به‌‌طور قابل توجهی علائم ابتلا به برونشیت مزمن و سرفه‌‌های شدید و خشک کرونا را بهبود می‌بخشد.

عوارض جانبی احتمالی مرتبط با داروی NAC خوراکی عبارتند از:

  • خارش
  • حالت تهوع
  • استفراغ

به دانه

یکی از فواید موردتوجه «میوه به» و «به دانه» که از قدیم مورد‌توجه پزشکان طب سنتی بود، مصرف آن برای درمان سرفه خشک و خلط‌دار است. لعاب به دانه در رفع التهاب مخاط و همچنین درمان سرفه، گرفتگی صدا، خروسک و نرم شدن گلو بسیار مؤثر است.

علاوه بر این دانه به دارای خواص ضد‌ آلرژی و ضد‌التهاب است و به درمان علائم سرماخوردگی کمک می‌کند. برای استفاده از دانه به برای درمان سرفه و سرماخوردگی ۱ قاشق غذاخوری دانه به را با ۲۵۰ میلی‌لیتر آب جوش ترکیب کنید، ۱۰ دقیقه صبر کند و سپس این ترکیب را بنوشید.

دمنوش پونه

«پونه برای سرفه خوبه؟» بله، دمنوش پونه برای درمان سرفه خشکی بسیار موثر است. برای تهیه این دمنوش درمان خانگی سرفه کافی است یک قاشق غذاخوری از برگ یا گل پونه تازه یا یک قاشق چای‌خوری برگ پونه خشک‌ را به همراه یک لیوان آب جوش در یک قوری بریزید.

۱۰ دقیقه زمان برای دم کشیدن دمنوش پونه روی بخار آب کتری یا سماور کافی است. روزانه ۲ تا ۳ بار از این دمنوش میل کنید تا سرفه خشک شما برطرف شود. اگر به این ترکیب مقداری آویشن هم اضافه کنید تاثیر آن در درمان سرفه دوچندان می‌شود.

دمنوش عسل، لیمو و نعناع

یک ترکیب خانگی جادویی برای درمان خلط پشت حلق، سرفه خشک و خلط‌ دار سرماخوردگی، کرونا و آنفولانزا. برای درست کردن این دمنوش خوشمزه یک یا چند عدد لیموترش را حلقه حلقه کنید. مقداری عسل هم به این ترکیب اضافه کنید. چند برگ نعنا یا نعنا فلفلی هم به این ترکیب اضافه کنید، ۱ فنجان آب جوش روی آن‌ها بریزید و کمی زمان بدهید تا مزه‌ها به خورد هم بروند و دم بکشند، سپس دمنوش را میل کنید.

چای ماسالا

ترکیبات «چای ماسالا» هم برای درمان سرفه خشک و خلط ‌دار کارساز است. از جمله مواد موجود در چای ماسالا می‌توان به ادویه‌جاتی مثل هل و میخک اشاره کرد که با کاهش التهاب گلو باعث کم شدن شدت سرفه می‌شوند.

غرغره دیفن هیدرامین

یک روش موثر درمان سرفه خشک شبانه غرغره کردن شربت «دیفن هیدرامین» است. دیفن هیدرامین یک داروی بدون نسخه است که می‌توانید آن را از داروخانه تهیه کنید و روزی دو بار گلوی خود را با آن غرغره کنید و از دهان خارج کنید. برای بزرگسالان و کودکان بالای ۶ سال که توانایی غرغره کردن دارند می‌توانید از این روش درمان سرفه‌های خشک شبانه استفاده کنید.

دمنوش عناب بنوشید

یکی از بهترین مواد غذایی برای درمان سرفه‌های خشک شبانه «عناب» است. عناب خلط‌آور است و سرفه خشک را با نرم کردن سینه در کودکان و بزرگسالان درمان می‌کند. عناب همچنین یک ماده غذایی عالی برای نرم کردن صدا و درمان خروسک است. برای درست کردن دمنوش عناب چند عدد عناب خشک را در مقداری آب خیس کنید. سپس هسته عناب‌ها را جدا کرده و خرد کنید.

در یک قوری آب را جوش بیاورید. عناب‌های خرد کرده، به اندازه ۲ سانتی‌متر ریشه زنجبیل و یک چوب دارچین را به آب جوش اضافه کنید. ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دمنوش روی بخار کتری یا سماور دم بکشد. دمنوش را از صافی رد کرده و گرم میل کنید.

درمان سرفه با سیب پخته

برای درمان سرفه در خانه با سیب پخته، یک عدد سیب را پوست بگیرید و آبپز کنید. سپس مقداری دارچین روی آن بپاشید و به صورت گرم میل کنید. همچنین می‌توانید مقداری برگ خشک سیب را هم در یک قوری آب جوش بریزید و یک عدد چوب دارچین اضافه کنید. صبر کنید این دمنوش به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. سیب پخته و دمنوش سیب، هر دو برای درمان و تسکین سرفه خشک بسیار مفید است.

فالوده سیب سرفه برای درمان سرفه خشک و حلق پشت گلو

برای رفع خشکی گلو و درمان سرفه خشک می‌توانید فالوده سیب میل کنید. نصف یک عدد سیب درختی را رنده کنید و با نصف لیوان آب بپزید. چند قطره گلاب به این ترکیب اضافه کنید و برای تسکین خشکی گلو آن را میل کنید.

آب هویج

اگر شما یا کودکتان خشکی و خس خس گلو دارید درمان آن میل کردن «آب هویج» است. چند عدد هویج را آب بگیرد و میل کنید. اگر دسترسی به آب هویج ندارید، هویج را بپزید و به‌صورت پخته میل کنید. این ترکیب را ۳ یا چهار بار در روز میل کنید.

آب پیاز برای درمان خانگی سرفه

اگر سرفه خلط ‌دار امانتان را بریده «آب پیاز» بنوشید. پیاز به خاطر خواص ضدباکتری که دارد رشد باکتری در گلو را مهار کرده و باعث تسکین سرفه‌های دردناک می‌شود. اگر طعم آب پیاز را دوست ندارید مقداری عسل به آن اضافه کنید تا با یک تیر دو نشان بزنید.

آب بنوشید

یکی از بهترین روش‌های درمان سرفه خشک در کودکان و بزرگسالان «هیدراته نگه داشتن بدن» است. در زمان بیماری و سرماخوردگی به اندازه کافی آب بنوشید تا مخاط گلو رقیق شده و از شدت سرفه کاسته شود.

سوپ مرغ

بهترین غذا در زمان ابتلا به بیماری‌های ویروسی دستگاه تنفسی مثل کرونا، سرماخوردگی و آنفولانزا «سوپ مرغ» است. یک سوپ خوشمزه با گوشت بدون چربی مرغ و سبزیجات مختلفی مثل هویج، ساقه کرفس، جعفری، پیاز و مقداری جو پرک… درست کنید و آن را داغ میل کنید. سوپ مرغ یک روش درمان شدید سرفه خشک در کودکان و بزرگسالان است که به نرم شدن مخاط گلو کمک می‌کند.

سرکه و عسل

ترکیب سرکه و عسل برای درمان خانگی سرفه کهنه و خشک موثر است. برای درست کردن این ترکیب کافی است ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب را با ۲ قاشق غذاخوری آب، ۱ قاشق غذاخوری عسل و یک‌چهارم قاشق چای‌خوری فلفل سیاه مخلوط کنید و روزی سه بار از آن میل کنید. برخی برای خاصیت بیشتر این ترکیب، یک‌چهارم قاشق چای‌خوری پودر سیر هم به آن اضافه می‌کنند.

شیر داغ

نوشیدن یک لیوان شیر داغ در وعده صبحانه و چندین بار در طول روز یک درمان خانگی موثر برای سرفه خشک و شدید کودکان و بزرگسالان است. بهتر است از شیر گاو که چربی کمتری دارد برای این منظور استفاده کنید. اگر از لبنیاتی سنتی شیر گاو تهیه می‌کنید حتما به مدت ۲۰ دقیقه آن را بجوشانید و سپس آن را داغ میل کنید. می‌توانید کمی عسل هم به شیر داغ اضافه کنید که خاصیت آن را دوچندان کند.

فلفل سیاه و عسل برای سرفه خلط دار و تر

یک روش درمان سرفه خلط‌دار و تر در طب سنتی ترکیب عسل و فلفل سیاه است. برای درست کردن این داروی سنتی ۱ قاشق چای‌خوری فلفل سیاه را با ۲ قاشق چای‌خوری عسل در یک لیوان فرانسوی دسته‌دار آب جوش حل کرده و میل کنید.

سوالات متداول

بهترین میوه‌های برای درمان سرفه کدام هستند؟

درمان سرفه با پرتقال از قدیم مرسوم بوده است. پرتقال و آب پرتقال سرشار از ویتامین سی است و یک داروی عالی برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا با تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود. همچنین میوه‌هایی مثل کیوی، به، سیب، انگور، آناناس و البته آب مرکباتی چون لیموترش هم برای درمان سرفه و کاهش علائم بیماری‌های ویروسی دستگاه تنفسی مفیدند.

قوی‌ترین داروی ضد سرفه گیاهی چیست؟

از قوی‌ترین داروهای گیاهی ضد سرفه می‌توان به زنجبیل، آویشن، دمنوش ریشه گیاه ختمی، دمنوش گل پنیرک، دمنوش بنفشه، نوشیدنی سرکه با عسل، دمنوش ریشه شیرین بیان، نعناع فلفلی، پونه کوهی و … اشاره کرد که برای درمان سرفه و تسکین درد سینه بسیار مفید هستند.

درمان سرفه حساسیتی چیست؟

سرفه‌های حساسیتی ممکن است در اثر عواملی چون کرونا (امیکرون)، آنفولانزا، برونشیت، سرماخوردگی، لارنژیت، پنومونی و مواد آلرژی‌زا مثل موی حیوانات، گرده گل و گیاه، گرد و غبار و … هم بروز پیدا کنند. برای درمان این سرفه‌ها باید به پزشک مراجعه کنید و از داروهای آنتی هیستامین، داروهای ضداختناق و … با نسخه پزشک استفاده کنید.

قوی‌ترین داروی گیاهی ضد سرفه خلط‌دار چیست؟

عسل قوی‌ترین داروی گیاهی ضد سرفه خلط‌دار است که به خاطر خاصیت ضدالتهابی که دارد گلو را نرم کرده و خلط را کاهش می‌دهد. برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف عسل حتی از داروهای سرفه مثل دیفن‌هیدرامین هم در درمان سرفه موثرتر است.

بهترین دمنوش برای درمان سرفه شدید در کودکان چیست؟

کودکان بهتر است برای درمان سرفه از دمنوش‌ها استفاده نکنند. استفاده از دمنوش برای درمان سرفه کودکان فقط زیر نظر پزشک مجاز است.

درباره mona

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *