خانه / آشپزخانه من / فواید و عوارض انواع قندهای رژیمی | ارتباط قند مصنوعی با سرطان، دیابت و چاقی

فواید و عوارض انواع قندهای رژیمی | ارتباط قند مصنوعی با سرطان، دیابت و چاقی

شیرین کننده‌های مصنوعی (Artificial sweeteners) قندهای مصنوعی و رژیمی هستند که در سال‌های اخیر به‌عنوان جایگزین شکر در صنایع غذایی و مصرف روزانه افراد بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. در این میان درباره عوارض و فواید قندهای مصنوعی یا رژیمی بحث و گفتگو فراوان است. برخی معتقدند قندهای رژیمی عوارضی مثل ابتلا به سرطان و دیابت دارند و برخی دیگر از فواید قندهای مصنوعی برای بیماری‌هایی مثل دیابت صحبت می‌کند و آن‌ها را برای کاهش وزن مفید می‌دانند. در این مقاله مجله فیدیلیو درباره اینکه اصلا شیرین‌کننده مصنوعی یا قند رژیمی چیست، قندهای مصنوعی به چند گروه تقسیم می‌شوند و چه عوارض و مزایایی برای سلامتی و ارتباط با برخی بیماری‌ها دارند بیشتر صحبت می‌کنیم.

انواع شیرین کننده‌های مصنوعی کدامند؟

شیرین کننده‌های مصنوعی جایگزین‌هایی برای قند معمولی (ساکروز) هستند. درواقع این شیرین‌کننده‌ها جایگزین‌های مصنوعی قند هستند که از گیاهان یا قندهای طبیعی گرفته می‌شوند. شیرین کننده‌های مصنوعی می‌توانند مغذی باشند (کالری دارند) یا غیرمغذی باشند (بدون کالری هستند).

شیرین کننده‌های مصنوعی مغذی

شیرین کننده‌های مصنوعی مغذی به رژیم غذایی شما کالری اضافه می‌کنند و مواد معدنی یا ویتامین‌های بسیار کمی دارند. این شیرین‌کننده‌ها از گیاهان و حتی شکر به دست می‌آیند اما درواقع فرآورده‌های سنتتیک هستند.

اگر از این شیرین کننده‌ها به اندازه مصرف شود و منجر به اضافه وزن نشود می‌تواند بی‌خطر باشد. اما در‌صورتی‌که مبتلا به بیماری‌هایی نظیر دیابت، مقاومت به انسولین یا دیابت دوران بارداری باشید احتمالا باید مصرف این نوع مواد را محدود کنید. این شیرین‌کننده‌های مصنوعی مغذی عبارتند از:

  • ساکاروز
  • فروکتوز
  • مالتوز
  • قند ذرت
  • عسل

الکل‌های قندی، نظیر سوربیتول، مانیتول، ایزومالت و زایلیتول و نشاسته هیدورژنی نیز جزو شیرین کننده‌های مغذی مصنوعی هستند. این مواد شیرین‌کننده، قند نیستند و در بدن تبدیل به چربی می‌شوند.

شیرین کننده‌های مصنوعی غیرمغذی

شیرین کننده‌های مصنوعی غیرمغذی یا قندهای مصنوعی به مقدار کم برای شیرین‌ کردن غذا اضافه می‌شود و برای استفاده در غذاهای با کالری کاهش‌یافته و رژیمی مورد تایید هستند. در این مقاله ما قصد داریم به این شیرین‌کننده‌های مصنوعی غیرمغذی بپردازیم و عوارض و فواید آن‌ها را بررسی کنیم.

قند مصنوعی یا شیرین کننده مصنوعی غیرمغذی چیست؟

قندهای مصنوعی یا همان شیرین کننده‌های کم کالری که شامل شیرین کننده‌های غیرمغذی هستند در نوشیدنی‌ها، غذاها، آبنبات‌ها، خمیردندان‌ها و برخی داروها مثل داروهای سرفه استفاده می‌شوند. این شیرین کننده‌های مصنوعی کالری کمی دارند یا اصلاً کالری ندارند.

برخی از این شیرین‌کننده‌های مصنوعی کم‌کالری از گیاهان یا گیاهانی مانند گیاه «استویا» و عصاره میوه «مانک» استخراج می‌شوند. همچنین برخی از شیرین کننده‌های مصنوعی از ترکیبات شیمیایی شامل سولفونامیدها، محصولات جانبی ساکارز، پپتیدها و مشتقات آن‌ها ساخته می‌شوند.

جالب است بدانید شیرین کننده‌های مصنوعی شیرینی بسیار بیشتری نسبت به شکر دارند و به همین دلیل برای طعم دادن به برخی غذاها و نوشیدنی‌ها از جمله  ژله‌ها، کنسروها، نوشیدنی‌های شیرین (مانند نوشابه‌های رژیمی و آبمیوه‌های صنعتی) و کیک و شیرینی‌های کارخانه‌ای استفاده می‌شوند.

جالب است بدانید برخی از این شیرین‌کننده‌ها می‌توانند 200 تا سیزده هزار برابر شیرین‌تر از شکر باشند. این شیرین کننده‌ها حاوی کالری یا قند نیستند، اما مواد مغذی مفیدی مانند ویتامین‌ها، فیبر، مواد معدنی یا آنتی‌اکسیدان نیز ندارند.

لیست انواع شیرین کننده‌های مصنوعی غیرمغذی (قند مصنوعی)

سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) تا به امروز ۸ شیرین کننده مصنوعی را تایید کرده است:

  • قند رژیمی آسه سولفام پتاسیم (Acesulfame potassium) همراه با سایر شیرین کننده‌های مصنوعی استفاده می‌شود و ممکن است در نوشابه‌های رژیمی و بدون قند یافت شود. این شیرین‌کننده به‌عنوان Sunett یا Sweet One به بازار عرضه می‌شود و می‌توانید آن را در فروشگا‌ه‌های مواد غذایی پیدا کنید.
  • قند رژیمی آسپارتام (Aspartame) در طیف گسترده‌ای از غذاها، نوشیدنی‌ها، آبنبات‌ها و همچنین ویتامین‌ها و ملین‌ها یافت می‌شود. این شیرین کننده مصنوعی به‌عنوان  Equal یا NutraSweet به بازار عرضه می‌شود. قند مصنوعی آسپارتام دارای طعمی 200 برابر شیرین‌تر از شکر است. توجه داشته باشید که آسپارتام نباید توسط افراد مبتلا به اختلال ژنتیکی فنیل، مصرف شود.
  • قند رژیمی نئوتام Neotame)) ۷ هزار تا ۱۳ هزار برابر شیرین‌تر از شکر است. این شیرینی که در غذاها و نوشیدنی‌ها یافت می‌شود، به اندازه سایر شیرین کننده‌های مصنوعی کم کالری رایج نیست.
  • قند مصنوعی ساخارین Saccharin)) در سال 1879 کشف شد و مدت کوتاهی پس از کشف آن تجاری شد. ساخارین 200 تا ۷۰۰ برابر شیرین‌تر از شکر است. این شیرین‌کننده مصنوعی با نام‌های Sweet’N Low، Sweet Twin و Sugar Twin به بازار عرضه می‌شود.
  • قند رژیمی سوکرالوز Sucralose)) به دلیل تطبیق‌پذیری آن شناخته شده است. قند مصنوعی سوکرالوز می‌تواند جایگزین شکر در محصولات پخته شده و غذاهای فرآوری شده، نوشیدنی‌های پخته شده و همچنین در کنسرو میوه و محصولات لبنی استفاده شود. شیرینی این شیرین کننده مصنوعی ۶۰۰ برابر بیشتر از شکر است. سوکرالوز با نام Splenda و Equal Sucralose به بازار عرضه می‌شود.
  • قند رژیمی استویا یک شیرین‌کننده غیرمغذی و تقریباً بدون کالری است. قند مصنوعی استویا از برگ‌های گیاه استویا گرفته می‌شود و 200 تا ۳۰۰ برابر شیرین‌تر از شکر است. استویا در انواع غذاها و نوشیدنی‌ها یافت می‌شود. می‌توانید استویا را در فروشگاه‌های مواد غذایی که با نام‌های Truvia، Stevia in the Raw، SweetLeaf، Sweet Drops، Sun Crystals و PureVia عرضه می‌شود، پیدا کنید.
  •  لو هان گو (Luo han guo) یا عصاره میوه مانک یک شیرین‌کننده مصنوعی غیر مغذی است. این قند رژیمی کالری ندارد و 10 تا ۲۵۰ برابر شیرین‌تر از شکر است. این قند مصنوعی اغلب با سایر شیرین‌کننده‌های غیرمغذی مانند استویا ترکیب می‌شود و می‌توانید آن را در خواربارفروشی‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی با نام Monk Fruit in the Raw پیدا کنید.
  • شیرین‌کننده رژیمی ادونتام (Advantame) جدیدترین شیرین‌کننده غیر‌مغذی است که توسط FDA در سال 2014 تایید شده است. این شیرین‌کننده ۲۰ هزار برابر شیرین‌تر از شکر است و به‌صورت گسترده در تهیه مواد غذایی استفاده نمی‌شود. این شیرین‌کننده مصنوعی برخلاف آسپارتام، برای افراد مبتلا به اختلال ژنتیکی «فنیل کتونوری» بی‌خطر است.

عوارض و مضرات مصرف قند رژیمی (شیرین کننده مصنوعی/ قند مصنوعی) بر سلامت بدن

در‌حالی‌که مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی غیرمغذی یا همان قندهای مصنوعی به ما این امکان را می‌دهد که کالری دریافتی از رژیم غذایی خود را کاهش دهیم و در عین حال از طعم شیرینی لذت ببریم اما ممکن است سبب زیاده‌روی در مصرف غذاها و نوشیدنی‌های ‌شیرین شوند.

هم انجمن قلب آمریکا و هم انجمن دیابت آمریکا جایگزینی شکر با شیرین کننده‌های مصنوعی را برای مبارزه با چاقی، سندروم متابولیک و دیابت و نیز کاهش خطر بیماری‌های قلبی تایید می‌کنند، اما همچنان توصیه می‌کنند که احتیاط کنید و به طور مداوم بر مصرف کالری خود نظارت و دقت داشته باشید.

با این حال، مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌توانند باعث افزایش وزن و چاقی شوند، و نگران‌کننده‌تر این‌که، این قندهای رژیمی ممکن است منجر به ابتلا به تومورهای مغزی، سرطان مثانه و سایر بیماری‌های خطرناک شوند.

جامعه علمی هنوز بر سر این‌که که آیا شیرین کننده‌های مصنوعی غیرمغذی تحت هر شرایطی ایمن هستند یا در هر دوزی ناایمن هستند به نتیجه واحدی نرسیده است. در ادامه به بررسی تاثیر مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی غیرمغذی بر بیماری‌های مختلف و افزایش وزن می‌پردازیم.

قند رژیمی و بیماری دیابت

مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد زیرا بدون افزایش سطح قند خون می‌توانند مواد غذایی شیرین بخورند.

با این حال، نتایج برخی از مطالعات گزارش می‌دهند که نوشیدن نوشابه رژیمی با 6 تا 121 درصد بیشتر خطر ابتلا به دیابت مرتبط است.

این نتایج ممکن است متناقض به نظر برسد، اما توجه به این نکته مهم است که همه مطالعات مشاهده‌ای بوده‌اند. این نتایج ثابت نکرده که شیرین کننده‌های مصنوعی باعث دیابت می‌شوند، فقط افرادی که احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را دارند نیز دوست دارند نوشابه رژیمی بنوشند و این ممکن است ریسک ابتلا به دیابت را در این افراد بالاتر ببرد.

از سوی دیگر، نتایج بسیاری از مطالعات کنترل‌شده نشان می‌دهند که قندهای مصنوعی بر قند خون یا سطح انسولین تأثیر نمی‌گذارند. در این زمینه تاکنون، تنها یک مطالعه کوچک در زنان اسپانیایی‌تبار تأثیر منفی این قندها را نشان داده است.

زنانی که قبل از مصرف یک نوشیدنی شیرین از نوشیدنی‌های شیرین مصنوعی می‌نوشیدند، در مقایسه با زنانی که قبل از مصرف نوشیدنی‌های شیرین، آب می‌نوشیدند، 14 درصد سطح قند خون و 20 درصد سطح انسولین بالاتری داشتند.

این در حالی است که، افراد شرکت‌کننده در این مطالعه به نوشیدن نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند مصنوعی عادت نداشتند، که ممکن است تا حدی دلیل این نتایج را توجیه کند. علاوه بر این، شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است بسته به سن یا زمینه ژنتیکی افراد اثرات متفاوتی داشته باشند.

قند مصنوعی و سندروم متابولیک

سندروم متابولیک به مجموعه‌ای از شرایط پزشکی از جمله فشار‌خون بالا، قند خون بالا، چربی اضافی شکم و سطوح غیرطبیعی کلسترول اشاره دارد. این شرایط خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند سکته مغزی، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد.

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف کنندگان نوشابه رژیمی می‌توانند تا 36 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سندرم متابولیک باشند. با این حال، نتایج مطالعات با کیفیت بالاتر گزارش می‌دهند که نوشابه رژیمی یا اثری ندارد یا اثر محافظتی دارد.

در یک مطالعه که اخیرا انجام شد افراد مبتلا به چاقی و اضافه وزن هر روز یک چهارم گالن (1 لیتر) نوشابه معمولی، نوشابه رژیمی، آب یا شیر کم‌چرب مصرف کردند.

در پایان این مطالعه شش ماهه، وزن افرادی که نوشابه رژیمی مصرف می‌کردند، 17 تا 21 درصد قند خون کمتر، 24 تا 31 درصد چربی شکمی کمتر، 32 درصد سطح کلسترول و 10 تا 15 درصد فشارخون کمتر از افرادی که نوشابه معمولی می نوشیدند، داشتند.

اگرچه نتایج تحقیقات به اتفاق آرا نبوده است، شواهد فعلی به‌طور‌کلی به نفع استفاده از شیرین کننده‌های مصنوعی در میان افراد مبتلا به دیابت است. با این وجود، تحقیقات بیشتری برای ارزیابی اثرات بلندمدت قندهای مصنوعی در جمعیت‌های مختلف مورد نیاز است.

قند مصنوعی و سلامت روده

باکتری‌های روده نقش مهمی در سلامت شما دارند و سلامت ضعیف روده با مشکلات متعددی مرتبط است. برخی از این مشکلات سلامتی مرتبط با سلامت روده عبارتند از: افزایش وزن، کنترل ضعیف قند خون، سندرم متابولیک، سیستم ایمنی ضعیف و اختلال در خواب.

ترکیب و عملکرد باکتری‌های روده در افراد مختلف متفاوت است و تحت‌تأثیر آن‌چه که می‌خورید، از جمله مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی است.

در جریان یک مطالعه، قند مصنوعی ساخارین، تعادل باکتری‌های روده را در ۴ نفر از ۷ شرکت‌کننده سالم که به مصرف آن‌ها عادت نداشتند، مختل کرد. این ۴ فرد همچنین پس از 5 روز از مصرف قند رژیمی کاهش اندک قند خون را نشان دادند.

در یک مطالعه دیگر، محققان شیرین‌کننده‌های مصنوعی ساخارین، سوکرالوز یا آسپارتام را به آب آشامیدنی موش‌ها اضافه کردند. یازده هفته بعد، موش‌هایی که محلول آب قند مصرف می‌کردند، برخلاف سایر موش‌ها که آب، گلوکز یا ساکارز را به تنهایی دریافت می‌کردند، دچار عدم تحمل گلوکز (افزایش قند خون) شدند.

محققان به این نتیجه رسیدند که عدم تحمل گلوکز از تغییر باکتری‌های روده ناشی می‌شود. نتایج این مطالعات جالب است اما به تحقیقات بیشتری نیاز است.

قند مصنوعی و سرطان

از دهه 1970، بحث در مورد اینکه آیا رابطه‌ای بین مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی و خطر ابتلا به سرطان وجود دارد یا خیر، بالا گرفته است.

هنگامی که نتایج مطالعات حیوانی افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه را در موش‌هایی که مقادیر بسیار بالایی از ساخارین و سیکلامات تغذیه می‌کردند، نشان داد این بحث‌ها بیشتر بالا گرفت. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که موش‌ها ساخارین را متفاوت از انسان متابولیزه می‌کنند.

از آن زمان تاکنون، بیش از 30 مطالعه انسانی هیچ ارتباطی بین مصرف قندهای مصنوعی و خطر ابتلا به سرطان پیدا نکرده‌اند.

یکی از این تحقیقات روی ۹ هزار شرکت‌کننده به مدت 13 سال صورت گرفت و مصرف قند مصنوعی در این افراد را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. پس از محاسبه سایر عوامل، محققان هیچ ارتباطی بین مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی و خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان پیدا نکردند.

علاوه بر این، بررسی اخیر مطالعات منتشر‌شده در یک دوره 11 ساله، ارتباطی بین خطر سرطان و مصرف شیرین کننده مصنوعی (قندهای رژیمی) پیدا نکرد.

این موضوع توسط مقامات نظارتی ایالات متحده و اروپا نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. هر دو طرف موافق بودند که شیرین کننده‌های مصنوعی، زمانی که در مقادیر توصیه‌شده مصرف شوند، خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی‌دهند.

در این میان یک استثنا در مورد قند مصنوعی «سیکلامات» وجود دارد که پس از انتشار مطالعه اولیه سرطان مثانه در موش‌ها در سال 1970، استفاده از آن در ایالات متحده ممنوع شد. از آن زمان، مطالعات گسترده روی حیوانات نتوانسته است ارتباط سرطان و مصرف این قند مصنوعی را نشان دهد. با این وجود، شیرین‌کننده مصنوعی سیکلامات هرگز مجدداً برای استفاده در ایالات متحده تأیید نشد.

قند مصنوعی و سلامت دندان‌ها

حفره‌های دندانی که به‌عنوان پوسیدگی دندان نیز شناخته می‌شوند، زمانی ایجاد می‌شوند که باکتری‌های موجود در دهان شما قند را تخمیر می‌کنند، در نتیجه این تخمیر، اسید تولید می‌شود که می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند.

برخلاف قندهای معمولی، شیرین کننده‌های مصنوعی با باکتری‌های موجود در دهان شما واکنش نشان نمی‌دهند. این بدان معنی است که آن‌ها اسیدی تشکیل نمی‌دهند که باعث پوسیدگی دندان شود.

نتایج برخی تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که قند مصنوعی «سوکرالوز» کمتر از شکر باعث پوسیدگی دندان می‌شود. به همین دلیل، سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) به محصولات حاوی قند رژیمی سوکرالوز اجازه می‌دهد تا روی بسته‌بندی خود این نکته را ذکر کنند که پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهند.

سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA) در این باره مدعی است که تمام شیرین کننده‌های مصنوعی، زمانی که به جای شکر معمولی مصرف شوند، اسید را خنثی می‌کنند و به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کنند.

تاثیر قند مصنوعی آسپارتام بر سردرد، افسردگی و تشنج

برخی از شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است علائم ناخوشایندی مانند سردرد، افسردگی و تشنج در برخی افراد ایجاد کنند. در حالی که اکثر مطالعات هیچ ارتباطی بین قند مصنوعی آسپارتام و سردرد پیدا نمی‌کنند، نتایج دو مطالعه اشاره می‌کنند که برخی از افراد نسبت به دیگران در این زمینه حساس‌تر هستند. این تنوع فردی ممکن است در مورد اثرات قند رژیمی آسپارتام بر افسردگی نیز صادق باشد.

به‌عنوان‌مثال، افراد مبتلا به اختلالات خلقی ممکن است در پاسخ به مصرف آسپارتام علائم افسردگی را تجربه کنند. در نهایت، اگرچه شیرین کننده‌های مصنوعی خطر تشنج را در اغلب افراد افزایش نمی‌دهند اما نتایج یک مطالعه افزایش فعالیت مغز در کودکان مبتلا به تشنج در اثر مصرف آسپارتام را گزارش کرده است.

تاثیر قندهای مصنوعی بر اشتها و وزن

تاثیر قند رژیمی بر اشتها

شیرین کننده‌های مصنوعی در بین افرادی که در تلاش برای کاهش وزن هستند محبوب هستند. با این حال، اثرات آن‌ها بر اشتها و وزن در مطالعات مختلف، متفاوت است. برخی از افراد بر این باورند که قندهای مصنوعی ممکن است اشتها را افزایش داده و باعث افزایش وزن شوند.

دلیل این احتمال این است که شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است نتوانند مسیر پاداش غذایی مورد نیاز برای ایجاد احساس رضایت بعد از غذا را در مغز فعال کنند. با توجه به اینکه قندهای مصنوعی طعم شیرینی دارند اما کالری موجود در سایر غذاهای شیرین‌مزه را ندارند، به همین دلیل تصور می‌شود که مغز را با احساس گرسنگی گیج می‌کنند.

علاوه بر این، برخی از متخصصان علم تغذیه تصور می‌کنند که برای احساس سیری باید در مقایسه با مواد غذایی شیرین ‌شده با قند و شکر معمولی، حجم بیشتری از مواد غذایی شیرین ‌شده با قند مصنوعی را استفاده کنید.

و فراتر از این مسئله این است که قندهای مصنوعی ممکن است بیشتر باعث هوس خوردن غذاهای شیرین شوند. این در حالی است که، بسیاری از مطالعات اخیر این ایده را تایید نمی‌کنند که شیرین‌کننده‌های مصنوعی گرسنگی یا کالری دریافتی را افزایش می‌دهند.

در واقع، نتایج چندین مطالعه نشان داده‌اند که افراد در هنگام جایگزین کردن غذاها و نوشیدنی‌های شیرین با مواد غذایی شیرین شده با قند مصنوعی، گرسنگی کمتری احساس می‌کنند و کالری کمتری مصرف می‌کنند.

تاثیر قندهای رژیمی بر وزن

در مورد کنترل وزن و لاغری با قندهای رژیمی، برخی از مطالعات مشاهده‌ای، ارتباط بین مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده با قند مصنوعی و چاقی را گزارش می‌کنند.

با این حال، مطالعات تصادفی کنترل‌شده گزارش می‌دهند که شیرین‌کننده‌های مصنوعی ممکن است وزن بدن، توده چربی و دور کمر را کاهش دهند.

نتایج این مطالعات همچنین نشان می‌دهد که جایگزینی نوشابه‌های غیرالکلی معمولی با نوشابه‌های بدون قند می‌تواند شاخص توده بدنی (BMI) را تا ۱.۳ تا ۱.۷ درصد کاهش دهد.

علاوه بر این، انتخاب غذاهای شیرین شده با قند مصنوعی به جای آن‌هایی که قند معمولی دارند ممکن است تعداد کالری مصرفی روزانه شما را کاهش دهد. نتایج مطالعات مختلف از 4 هفته تا 40 ماه نشان می‌دهد که این مسئله ممکن است منجر به کاهش وزن تا ۲.۹پوند (۱.۳ کیلوگرم) شود.

نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند مصنوعی می‌تواند جایگزین آسانی برای کسانی باشد که به ‌طور ‌منظم نوشابه مصرف می‌کنند و می‌خواهند مصرف قند مصرفی خود را کاهش دهند.

با این حال، انتخاب نوشابه رژیمی اگر با خوردن وعده‌های بزرگ‌تر غذا یا شیرینی‌های اضافی جبران شود، منجر به کاهش وزن نمی‌شود. اگر نوشابه رژیمی میل شما به شیرینی را افزایش می‌دهد، نوشیدن آب ممکن است بهترین انتخاب باشد.

آیا باید قند را از رژیم غذایی خود حذف کنیم؟

حذف تمام قندها از رژیم غذایی به این معنی است که ممکن است مواد مغذی مهم موجود در میوه‌ها، غلات کامل و لبنیات را از دست بدهید. رژیم‌هایی که تمام کربوهیدرات‌ها و قندها را حذف می‌کنند، مانند رژیم کتوژنیک، می‌توانند در طولانی‌مدت برای سلامتی شما مضر باشند.

بدون مصرف قند، بدن ما باید منابع جایگزین انرژی پیدا کند. بنابراین، اعضای بدن در نبود قند از «اجسام کتونی» (مواد تولید شده توسط کبد) برای سوخت استفاده می‌کنند و در این حالت اساساً بدن به حالت گرسنگی می‌رود. رژیم غذایی کتوژنیک بدون کربوهیدرات یا قند به مدت طولانی ممکن است باعث عارضه «کتو آنفولانزا» شود که علائمی مانند سردرد، خستگی و مه مغزی دارد.

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های بسیار تصفیه‌شده با قندهای افزوده شده و شیرین کننده‌های مصنوعی خودداری کنید، اما تمام کربوهیدرات‌ها را از رژیم غذایی خود حذف نکنید.

سوالات متداول

مصرف قند مصنوعی در بارداری بی‌خطر است؟

قندهای مصنوعی مثل استویا که مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا هستند اگر به اندازه مصرف شوند در دوران بارداری بی‌خطر است. مقدار مجاز مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی یا همان قند رژیمی ۲ یا سه وعده در روز و هر وعده یک بسته کوچک شیرین‌کننده یا به اندازه یک قوطی نوشابه رژیمی ۳۵۰ گرمی است.

کودکان می‌توانید قند مصنوعی استویا را مصرف کنند؟

بله، متابولیسم استویا در کودکان سالم بالای ۲ سال مانند بزرگسالان سالم یکسان است. به این ترتیب، FDA و JECFA (کمیته تخصصی مشترک WHO و FAO در مورد افزودنی های مواد غذایی) به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف شیرین کننده‌های استویا با خلوص بالا برای کودکان بالای ۲ سال در یک رژیم غذایی متعادل روزانه بی‌خطر است. با این همه انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می‌کند که کودکان به ‌طور ‌منظم نوشیدنی‌های حاوی شیرین کننده‌های کم کالری مصرف نکنند و به جای آن آب و سایر نوشیدنی‌های بدون شیرینی مانند شیر ساده را میل کنند.

قند رژیمی قهوه‌ای چیست؟

قند رژیمی قهوه‌ای از شکر قهوه‌ای درست شده و جزو قندهای مصنوعی نیست. قند قهوه‌ای نسبت به قند سفید کالری و ساکارز کمتری دارد و حاوی مواد معدنی از جمله پتاسیم است که برای سلامت بدن مفید هستند.

سخن پایانی

قندهای مصنوعی و رژیمی هستند که در سال‌های اخیر به‌عنوان جایگزین شکر بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. در این میان درباره عوارض و فواید قندهای مصنوعی یا رژیمی بحث و گفتگو فراوان است. اما متخصصان تغذیه و دانشمندان بر این باورند که مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی در شرایط عادی و در صورتی که به بیماری خاصی مبتلا نیستید به مقدار مجاز توصیه شده برای سلامتی ضرری ندارد.

درباره mona

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *