خانه / آشپزخانه من / ۱۷ مورد از بهترین عرقیات گیاهی برای لاغری و چربی سوزی | طریقه و بهترین زمان مصرف

۱۷ مورد از بهترین عرقیات گیاهی برای لاغری و چربی سوزی | طریقه و بهترین زمان مصرف

عرقیات گیاهی مناسب لاغری کدامند؟ آیا از معجزه انواع عرق گیاهی برای لاغری و کاهش وزن خبر دارید؟ برخی از گیاهان دارویی و عرقیات گیاهی، با افزایش سوخت و ساز و متابولیسم بدن، به لاغری بدن و کاهش وزن کمک موثری می‌کنند، بدون این که عوارض چندانی برای سلامتی داشته باشند. در این مقاله از مجله فیدیلیو به بررسی انواع عرق گیاهی قوی برای لاغری و کاهش وزن شکم، پهلو و باسن می‌پردازیم.

انواع عرق گیاهی برای لاغری و کاهش وزن

لاغری با عرقیات گیاهی یک راه موثر برای کاهش وزن است که می‌توانید برای کم کردن چربی‌های دور شکم، چربی‌های ران، باسن و پهلو از آن‌ها استفاده کنید. البته پیش از هر چیز باید بدانید که برای مصرف مدام این عرقیات، باید زیر نظر پزشک آن‌ها را استفاده کنید. اما کدام عرق‌های گیاهی برای سوزاندن چربی مفید هستند؟ در ادامه به بررسی بهترین عرقیات لاغر‌کننده سریع برای چربی‌سوزی می‌پردازیم.

۱-عرق زیره؛ لاغری شکم و پهلو

اگر در ناحیه شکم و پهلو، تجمع چربی دارید، بهترین عرق برای لاغری این نواحی، «عرق زیره» است. این عرق گیاهی، متابولیسم و سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد و برای آب کردن چربی‌های شکمی بسیار مفید است. اضافه کردن یک فنجان عرق زیره به رژیم غذایی، راهی موثر برای کاهش وزن است. زیره سبز و سیاه، با طبع گرمی که دارد، دارای خواصی برای لاغری است، می‌تواند معده را گرم نگه دارد و ضد نفخ و بادشکن است.

۲- عرق کاسنی برای لاغری ران و باسن

«کاسنی» جزو عرقیات مفیدی است که طبع سرد و تر دارد و اگر دنبال عرق گیاهی برای کاهش وزن سریع هستید، می‌توانید این عرق را به اندازه ۱ فنجان در روز مصرف کنید. اگر طبع سرد دارید، بهتر است این عرق را با مصلح آن مصرف کنید و اگر طبع گرم دارید، برای متعادل کردن طبع شما، عرق بسیار مفیدی خواهد بود. بد نیست بدانید عرق کاسنی سطح گرلین، هورمونی که احساس گرسنگی را تحریک می‌کند، را کاهش می‌دهد و در نتیجه از پرخوری و ریزه‌خواری پیشگیری می‌کند.

۳- عرق آویشن؛ کمک به هضم غذا

هم «عرق آویشن» و هم دم کرده یا دمنوش برگ آویشن، می‌تواند به عنوان یک معجون لاغری عمل کند. آویشن در کنار لاغری، می‌تواند ایمنی بدن را بالا برده و سرشار از مواد معدنی مثل منگنز، روی، آهن، ‌کلسیم و … است. عرق آویشن را برای درمان مشکلات گوارشی و بهبود سوخت و ساز و هضم غذا می‌توانید در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید و از آن به عنوان یک مکمل برای لاغر شدن و کاهش وزن در کنار ورزش منظم و خوردن غذاهای سالم و کم‌کالری استفاده کنید.

۴- عرق شوید؛ لاغری پایین تنه بدن

یکی دیگر از انواع عرقیات گیاهی برای کمک به لاغری باسن و ران، «عرق شوید» است. این عرق سرشار از آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی است و با کاهش سطح تری‌گلیسیرید، میزان کلسترول خون را پایین می‌آورد. همچنین کالری بسیار کمی دارد و می‌توانید همراه با نوشیدنی‌های خود یا در ترکیب با چای سبز، آن را مصرف کنید. اگر عرق شوید ندارید، می‌تواند چند برگ شوید را با آب بجوشانید و دم‌کرده آن را میل کنید.

۵- عرق رازیانه برای لاغری کلی بدن

«رازیانه» از گیاهان با طبع گرم است که با افزایش متابولیسم بدن، می‌تواند به لاغری کمک کند. از آنجایی که شوید سرشار از مواد مغذی مثل روی، منگنز، مس و دیگر مواد معدنی است، مصرف این عرق گیاهی، به سلامت بدن، کمک فراوانی می‌کند اما وجود مس در این عرق گیاهی، چربی‌های اضافی بدن را از بین می‌برد و در عین حال، سیستم ایمنی بدن را مقاوم نگه می‌دارد.

۶- عرق دارچین؛ رفع چربی‌های سخت بدن

اگر به دنبال کاهش وزن سریع هستید و می‌خواهید در زمان کمی، چربی‌های اضافی بدن خود را آب کنید، «عرق دارچین» به شما کمک خواهد کرد. این عرق گیاهی، علاوه بر بالا بردن متابولیسم بدن، عملکرد انسولین و سطح قندخون را تنظیم می‌کند و با خوردن ۱ فنجان از عرق دارچین در روز، می‌توانید معجزه لاغری سریع را مشاهده کنید. البته باید در کنار مصرف این عرق گیاهی برای لاغر شدن، ورزش و فعالیت بدنی منظم را هم به برنامه روزانه خود بیفزایید.

۷- عرق کرفس؛ بهبود هضم غذا و لاغری

همه ما «کرفس» را به‌عنوان یک سبزی کم‌کالری با خاصیت سیرکنندگی بالا و در عین حال لاغر‌کنندگی می‌شناسیم، اما «عرق کرفس» هم همین خاصیت را دارد. شاید از نوشیدن آب کرفس خسته شده باشید یا مطابق میلتان نباشد که روزتان را با آب کرفس شروع کنید، پس می‌توانید با عرق کرفس، آن را جایگزین کنید تا چربی‌سوزی و کاهش وزن را با سرعت بیشتری دنبال کنید. کرفس و مشتقات آن سرعت کالری‌سوزی بدن را در دراز‌مدت افزایش می‌دهد.

۸- عرق زنیان؛ افزایش احساس سیری

«عرق زنیان»، خاصیت سیر‌کنندگی و پر‌کنندگی حجم معده را دارد و از این راه می‌تواند اشتهای کاذب غذایی را از بین ببرد. خود گیاه زنیان هم سرشار از فیبر است و به سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. زنیان طبع گرم دارد و اضافه کردن آن به رژیم غذایی، به همراه افزایش فعالیت جسمی، یک راه عالی برای لاغری است.

گیاه زنیان مقادیر بالایی فیبر دارد در نتیجه حجم زیادی از معده را پر می‌کند و این ویژگی سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد. علاوه بر این دانه زنیان خاصیت ملین دارد که در نتیجه با تسهیل حرکات روده به هضم بهتر غذا و لاغری کمک می‌کند.

۹- عرق نعناع و کاهش وزن سریع

احتمالا «عرق نعناع» را به خاطر خاصیت تسکین درد معده می‌شناسید ولی این عرق گیاهی، در هضم غذا و افزایش متابولیسم بدن، بسیار قوی عمل می‌کند. در عین حال یک گیاه با کالری بسیار اندک است که می‌تواند چربی اضافی بدن را از بین ببرد و سطح قند خون را متعادل کند. یادتان باشد برای کاهش وزن و چربی‌سوزی با عرق نعنا ورزش و فعالیت بدنی شدید و منظم را هم در دستور کار خود داشته باشید.

۱۰- عرق گزنه برای جلوگیری از افزایش وزن

«عرق گزنه» به‌خاطر خواصی که برای کاهش وزن و لاغری دارد، معروف است. این عرق گیاهی، دارای آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتواسترول‌هایی است که از جذب کلسترول بد جلوگیری می‌کند و مانع افزایش وزن می‌شود. برای کنترل اشتها، کاهش تجمع چربی‌ها و التهاب در بافت‌های بدن و بالابردن متابولیسم بدن، مصرف منظم عرق گزنه توصیه می‌شود.

۱۱- عرق چهار گیاه برای لاغری ران و پهلو

اگر مشکل شما بیماری‌های کبدی یا کبد چرب است و به همین دلیل هم اضافه وزن دارید، «عرق چهار گیاه» دوای درد شماست. این عرق گیاهی، نقش بسیار موثری در پاکسازی کبد دارد و به خاطر داشتن خواص ملین، به حرکات روده کمک می‌کند، در نتیجه بر کاهش وزن تاثیر مستقیمی می‌گذارد. همچنین عرق چهل گیاه به خاطر طبع گرم و خشکی که دارد با کاهش رطوبت بدن، چاقی ناشی از سردی بدن را کاهش می‌دهد.

۱۲- عرق پنج گیاه برای رفع چربی دور شکم و پهلو

«عرق پنج گیاه» یک عرق با رنگ کدر و کمی غلیظ است که به کاهش اشتها کمک می‌کند. این گیاه در کاهش چربی کل بدن، به خصوص در نواحی شکم و پهلو به خوبی عمل می‌کند و تمیز‌کننده کیسه صفرا و متعادل‌کننده فشار خون است. برای مصرف عرق پنج گیاه، روزانه به اندازه ۱ قاشق از این عرق را با یک لیوان آب ولرم رقیق کرده و مصرف کنید.

۱۳- عرق ۸ گیاه برای کاهش اشتها و چربی سوزی

عرق هشت گیاه ترکیبی از گیاهان دارویی شامل زیره، زنیان، شوید، کرفس، گزنه، برگ گردو، سیر و … است که یکی از موثرترین عرقیات گیاهی برای کاهش اشتها، چربی‌سوزی، تنظیم متابولیسم بدن، کمک به تناسب اندام و دفع بلغم است. علاوه بر لاغری، این عرق را می‌توانید برای سلامت عمومی بدن هم میل کنید.

۱۴- عرق ۱۲ گیاه برای چربی‌های پهلو و شکم

عرق گیاهی ۱۲ گیاه برای کسانی مناسب است که سابقه چاقی دارند و بعد از یک دوره لاغری، دوباره دچار اضافه وزن شده‌اند. این عرق گیاهی می‌تواند به تثبیت وزن فرد کمک زیادی کند. برای مصرف عرق ۱۲ گیاه، روزانه ۱ قاشق غذاخوری از این عرق را با یک لیوان آب ولرم مخلوط و آن را میل کنید.

۱۵- عرق چهل گیاه برای لاغری افراد با طبع سرد

اگر طبع سرد دارید، یک عرق گیاهی با طبع گرم می‌تواند آب و رطوبت بدن شما را در سطح ایده‌آل نگه دارد و با تعادل مزاج، به لاغری و تعادل وزن شما کمک کند. در عرق چهل گیاه، عرق گیاهانی مثل ریشه بابا آدم، بادرنجبویه، بارهنگ، گل بنفشه، اسطوخدوس، اسفرزه، آویشن و افسنتین وجود دارند، به همین خاطر هم بسیار عملکرد قوی در لاغری دارد. در ضمن خوردن این گیاه برای کودکان زیر ۷ سال ممکن است با عوارضی همراه باشد یا اگر جزو گروه خانم‌های باردار یا شیرده هستید، حتما قبل از مصرف، با پزشک مشورت کنید.

۱۶ –عرق برگ زیتون؛ چربی‌سوز و لاغر کننده

از جمله خواص عرق برگ زیتون علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت پوست و مو، کاهش قند خون، کاهش فشار خون و … می‌توان به خاصیت چربی‌سوزی آن هم اشاره کرد. عرق برگ زیتون به خاطر طبع گرم و خشکی که دارد باعث چربی‌سوزی و لاغری می‌شود و وزن بدن را در کنار داشتن یک رژیم غذایی کم چرب و سالم و البته ورزش و فعالیت بدنی کاهش می‌دهد.

۱۷ –عرق برگ گردو؛ عرق لاغر کننده و چربی‌سوز سریع

یکی دیگر از عرقیات لاغر کننده سریع «عرق برگ گردو» است. این عرق گیاهی علاوه بر تصفیه خون، بهبود بواسیر، کاهش قند خون و برطرف کردن مشکلات کبد، یک عرق گیاهی خوب برای لاغری هم هست. مصرف عرق گردو موجب احساس سیری و در نتیجه جلوگیری از پرخوری و افزایش وزن می‌شود.  با این همه مثل سایر انواع عرقیات مناسب لاغری، عرق برگ گردو باید به‌عنوان یک مکمل برای لاغری مورد استفاده قرار گیرد.

عوارض عرقیجات گیاهی برای لاغری چیست؟

عرق‌های گیاهی و دارویی هر چند عوارض کمی برای سلامتی دارند اما مصرف مداوم آن‌ها، ممکن است به خاطر تغییر دادن طبع و مزاج، واکنش‌های بدن را به همراه داشته باشند، مخصوصا اگر از پیش، بیماری زمینه‌ای خاص یا مشکل سلامتی داشته باشید. بنابراین بهتر است قبل از مصرف این عرقیات با پزشک مشورت کنید.

 طریقه مصرف عرقیات گیاهی برای لاغری

هر یک از عرقیات گیاهی، روش مصرف خود دارند، البته معمولا شیوه مصرف آن‌ها، به هم شبیه است. می‌توانید عرقیاتی را که کمی طعم تلخ دارند، با عسل ترکیب کرده یا با آب کمی رقیق و سپس میل کنید.

سوالات متداول

بهترین زمان مصرف عرق گیاهی برای لاغری و کاهش وزن چه زمانی است؟

در حالت کلی، توصیه می‌شود که عرقیات گیاهی برای لاغری را حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت قبل از وعده‌های غذای اصلی در برنامه غذایی خود قرار دهید. اما عوامل دیگر مثل طبع و مزاج، میزان سوخت و ساز بدن، تداخلات دارویی، بیماری‌های پیش زمینه‌ای و … بر این موضوع تاثیرگذار هستند. بهتر است در این مورد با پزشک متخصص مشورت کنید.

قوی‌ترین عرق گیاه لاغری کدام است؟

اگر سوال شما هم این است که قویترین گیاه لاغری چیه باید بگوییم که در طب سنتی گیاهانی با طبع گرم به٬عنوان «چربی‌سوز» شناخته می‌شوند. این گیاهان با طبع گرم رطوبت بدن را کم کرده و باعث می‌شوند فرد از نظر وزنی لاغرتر به نظر برسد. همچنین این گیاهان با طبع گرم با کاهش اشتها، حجم معده را هم کاهش می‌دهند. در این میان عرقیاتی چون آویشن، زیره، چهل گیاه، شوید و کرفس جزو قویترین گیاهان لاغری محسوب می‌شوند.

سخن پایانی

عرقیات گیاهی اگر به‌عنوان مکمل در کنار رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و فعالیت بدنی استفاده شوند تا حدودی می‌توانند وزن بدن را کم کنند. قبل از مصرف عرقیات گیاهی برای لاغری شدن حتما با پزشک متخصص تغذیه هم مشورت کنید. یادتان باشد بدون داشتن یک برنامه غذایی سالم و ورزش، کاهش وزن و چربی‌سوزی با عرقیات گیاهی امری محال است. شما تجربه استفاده از عرقیات گیاهی برای لاغری و کاهش وزن را دارید؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را در این زمینه با خوانندگان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره mona

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *