خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / ترفندهای منجمد کردن سوپ
منجمد کردن سوپ

ترفندهای منجمد کردن سوپ

منجمد کردن مواد غذایی یکی از ترفندهای مناسب برای نگهداری سالم غذاها به شمار می‌رود.  وقتی صحبت از نگهداری و حفاظت از غذاها به میان می‌آید فریزرها بهترین دوستان ما هستند. اما اگر قبل از طبخ غذاها بدانید که می‌خواهید آن‌ها را فریز کنید شاید لازم باشد برخی تغییرات جزیی را در آن‌ها به وجود آورید. در ادامه این مطلب از مجله فیدیلیو در بخش زندگی سالم ترفندهایی برای منجمدکردن سوپ با حفظ طعم و مزه اولیه آن تهیه کرده ایم. با ما همراه باشید.

منجمد کردن سوپ

خنک کردن سوپ قبل از منجمد کردن

اول از همه باید توجه داشته باشید قرار دادن سوپ داغ به طور مستقیم در فریزر می‌تواند بر کیفیت مواد غذایی دیگر شما اثر نامطلوبی بر جا بگذارد. برای خنک کردن سوپ کافیست آن را با قابلمه داخل سینک پر از آب یخ قرار دهید. البته تقسیم کردن آن به قسمت‌های مختلف قبل از خنک کردن هم می‌تواند در سرعت بخشیدن به پروسه خنک شدن تاثیر بگذارد.

منجمد کردن سوپ

تقسیم سوپ

اگر قابلمه بزرگ سوپ را در ظرف‌های مختلف تک نفره تقسیم کنید و سپس آن را فریز کنید لطف بزرگی به خودتان می‌کنید. تقسیم کردن سوپ به وعده‌های یک نفره دست شما را در استفاده مجدد از سوپ منجمد باز می‌گذارد. شاید در زمان مصرف به همه آن مقدار زیاد سوپ نیاز نداشته باشید. به این ترتیب می‌توانید در زمان مصرف به مقدار نیاز خود از فریزر خارج کنید بدون آن که به بقیه آن صدمه ای وارد کنید. به علاوه چندین ظرف یا کیسه کوچک به نسبت یک ظرف بزرگ فضای کم تری از فریزر شما را اشغال می‌کنند. همچنین با قرار دادن سوپ در کیسه فریزر می‌توانید آن را به شکل کاملا صاف فریز کنید و از هدر رفتن فضاهای فریزر جلوگیری کنید.

منجمد کردن پاستا

حبوبات و رشته‌ها را از هم جدا کنید

حبوبات و ماکارونی یا رشته‌هایی که در سوپ قرار دارند در صورت منجمد شدن به احتمال زیاد به هم می‌چسبند و یا به شدت نرم می‌شوند. اگر دوست دارید در زمان مصرف سوپ جا افتاده ای داشته باشید و از وارفتن آن جلوگیری کنید، بد نیست حبوبات و رشته را جداگانه بپزید و فریز کنید و در زمان مصرف به مقدار لازم به سوپ خود اضافه کنید.

منجمد کردن سوپ بدون لبنیات

لبنیات را جدا کنید

محصولات لبنی در صورت فریز شدن و داغ شدن مجدد خراب می‌شوند و طعم اولیه خود را از دست می‌دهند. اگر در سوپ خود از لبنیات استفاده می‌کنید بهتر است بدون اضافه کردن لبنیات آن را فریز کنید و در زمان مصرف به مقدار نیاز اضافه کنید. فقط برای این که مقدار آن را فراموش نکنید کافیست بر روی برچسب آن یادداشت کنید تا در موقع مصرف مقدار لبنیاتی که باید اضافه کنید را در خاطر داشته باشید.

منجمد کردن سبزیجات سوپ

سبزیجات را نیم پز کنید

برای فریز کردن سبزیجات مورد استفاده در سوپ خود کافیست آن‌ها را نیم پز کنید به گونه ای که هنوز کمی‌ دندان گیر باشند. منجمد کردن و یخ زدایی دوباره سبزیجات حالت نرمی‌ بیشتری به آن‌ها می‌دهد. بنابراین اگر کمی‌ زودتر از موعد طبخ سبزیجات را به پایان برسانید در زمان مصرف سوپ جا افتاده و خوشمزه ای خواهید داشت. علاوه بر این که می‌توانید از آن‌ها در بشقاب سبزیجات خود نیز استفاده کنید.

منجمد کردن سوپ- برچسب

برچسب را فراموش نکنید

غذاهایی که در فریزر قرار می‌دهید می‌توانند به راحتی ناپدید شوند. برای این که در زمان مصرف بین انبوهی از غذاهای منجمد مختلف سرگردان نمانید برچسب زدن را فراموش نکنید. حتی می‌توانید مواردی از قبیل نام سوپ، دستور تهیه، تاریخ طبخ و دیگر موارد مورد نیاز را نیز علامت گذاری کنید. بنابراین در زمان استفاده مجدد دچار سرگردانی نخواهید شد.

منجمد کردن سوپ

تزیینات را به بعد موکول کنید

تزییناتی از قبیل برگ‌های تازه و غیره را قبل از فریز کردن از سوپ خارج کنید. این گیاهان تازه و بسیاری تزیینات دیگر با منجمد شدن خواص اولیه و طعم خوش و ظاهر زیبایشان را از دست خواهند داد. بنابراین تزیینات را به زمان مصرف مجدد سوپ موکول کنید.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.