خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / عواقب مصرف فست‌فود چگونه پاک می‌شوند؟

عواقب مصرف فست‌فود چگونه پاک می‌شوند؟

مصرف غذاهای ناسالم و به خصوص فست‌فودها در کنار لذت فراوانی که با خود به ارمغان می آورند عواقب وحشتناکی نیز در بدن انسان به وجود می‌آورند. احساس ناخوشایندی که پس از مصرف غذاهای ناسالم در افراد به وجود می‌آید غیر قابل انکار است. شاید شب‌هنگام بی‌خوابی به سراغ فرد بیاید و یا حتی منجر به افزایش ضربان قلب شود. احساس تورم زیاد در بدن نیز یکی دیگر از نشانه‌های رایج بعد از مصرف غذاهای ناسالم است. یکی از علت‌های رایج در به وجود آمدن این نشانه‌ها مصرف بیش از اندازه نمک و سدیم است.

بدن انسان ناخودآگاه به این مقدار نمک و سدیم اضافه واکنش نشان می‌دهد. در ادامه این مطلب در بخش زندگی سالم در مجله فیدیلیو همراه ما باشید تا با عواقب مصرف فست‌فودها و نحوه پاک‌سازی آن‌ها از بدن بیشتر آشنا شوید.

مصرف غذاهای ناسالم

همان‌گونه که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، غذاهای ناسالم و به خصوص فست‌فودها حاوی مقادیر زیادی نمک و سدیم هستند. به عنوان مثال یک عدد مرغ سوخاری سه تکه حاوی ۳۰۰۰ میلی‌گرم سدیم است. در حالی که مقدار سدیم مورد نیاز روزانه بدن در حدود ۲۳۰۰ میلی‌گرم است. از طرفی ۹۵% مقدار سدیمی‌ که به طور معمول مصرف می‌کنید مستقیما جذب بدن می‌شود. حتی اگر در مصرف نمک هم زیاده‌روی نکنید باز هم این سدیم اضافه به اندازه کافی توانایی ایجاد تاثیرات منفی در بدن شما را دارد. بر اساس نتایج تخقیقاتی که در مرکز کنترل بیماری‌ها صورت گرفته است ۹۰% آمریکایی‌ها از میانگین مصرف نمک بالایی برخوردار هستند.

این میانگین مصرف در بزرگسالان در حدود ۳۵۹۲ میلی‌گرم در روز است. مصرف بیش از حد سدیم به مرور زمان مشکلات زیادی در کلیه‌ها ایجاد می‌کند. بنابراین بدن شما برای دفع این مقدار سدیم اضافه نیاز به مصرف آب فراوان پیدا می‌کند. به همین سبب پس از خوردن غذاهای ناسالم و فست فودها دچار تشنگی بیش از حد می‌شوید. این پروسه باعث افزایش مایع میان سلولی و بالا رفتن فشار خون می‌شود. افزایش فشار خون نیز منجر به فشارآمدن به کارکرد قلب شده و به مرور زمان سبب ایجاد فشار خون بالا، ناراحتی‌های قلبی و در مواردی سکته مغزی می‌شود.

مصرف بیش از حد سدیم بیشتر مواقع در اثر مصرف غذاهای آماده به مصرف یا صرف غذا در رستوران‌ها به وجود می‌آید. بهترین کاری که می‌توانید در این مرحله انجام دهید گوش دادان به ندای بدنتان است. با وجودی که مصرف بیش از حد نمک و سدیم به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود اما بسیاری مواقع نمی‌توانیم مانع از وسوسه‌های درونی شویم. در ادامه ترفندهایی برای پاک‌سازی غذاهای ناسالم از بدن شما آماده کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

نوشیدن آب پس از مصرف غذاهای ناسالم

نوشیدن آب فراوان

یکی از ترفندهای مناسب و خوبی که می‌تواند در زدودن نمک و سدیم اضافه از بدن شما کارساز باشد نوشیدن آب فراوان است. نوشیدن آب زیاد منجر به دفع بیشتر سدیم و سموم دیگر از کلیه‌ها می‌شود. به علاوه مصرف آب کافی سبب از بین رفتن تشنگی بیش از حد شما هم می‌شود. با این تفاسیر اگر نتوانستید در مصرف غذاهای ناسالم بر وسوسه خود غلبه کنید حداقل نوشیدن آب فراوان را از یاد نبرید.

نقش ورزش در مصرف غذاهای ناسالم

فعالیت‌های ورزشی

از دیگر ترفندهایی که می‌تواند در دفع سموم اضافه بدن تاثیر بسزایی داشته باشد فعالیت‌های ورزشی است. تمرینات ورزشی با دفع سموم از طریق تعریق سبب دفع مقدار زیادی نمک و سدیم اضافه از بدن می‌شوند. اگرچه این ترفند در دفع سموم اضافه بدن موثر است اما نوشیدن آب مهم‌ترین ترفند است. بنابراین پس از مصرف غذاهای ناسالم در کنار تمرینات ورزشی هرگز نوشیدن آب فراوان را فراموش نکنید.

موز و مصرف غذاهای ناسالم

مصرف موز

یکی از ویتامین‌های ضروری بدن که تاثیر فراوانی در خنثی کردن اثرات سدیم اضافه بدن دارد پتاسیم است. مصرف پتاسیم به دفع بیشتر سدیم کمک شایانی می‌کند. مواد غذایی مختلف از جمله موز، لوبیا سفید، سبزیجات پهن‌برگ و سیب‌زمینی منابع غنی از پتاسیم هستند. مصرف مواد غذایی غنی از پتاسیم فواید فراوانی دارند. این مواد غذایی میزان سدیم پایینی دارند. البته در خصوص افرادی که از مشکلات کلیوی رنج می‌برند مصرف مواد غذایی غنی از پتاسیم توصیه نمی‌شود. این افراد قبل از مصرف این نوع مواد غذایی باید با پزشک متخصص خود مشورت کنند.

مصرف غذاهای ناسالم و دیدار با پزشک

مشورت با پزشک

برخی از افراد بیش از بقیه در معرض ابتلا به حساسیت‌های غذایی در اثر مصرف غذاهای شور قرار دارند. اغلب افراد ۵۱ سال به بالا و یا افرادی که از ناراحتی‌های قلبی، عروقی و فشار خون بالا رنج می‌برند در این خصوص بیش از سایر افراد مستعد هستند. بنابراین اگر در میان افراد مستعد حساسیت هستید، پس از مصرف غذاهای شور و با سدیم بالا بد نیست در اسرع وقت حتما با پزشک خود مشورت کنید.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.