خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / با این ترفندها خرید سالم‌تری داشته باشید
خرید محصولات غذایی سالم

با این ترفندها خرید سالم‌تری داشته باشید

خرید محصولات غذایی سالم در فروشگاه‌ها یکی از دغدغه‌های اصلی عموم افرادی است که به داشتن برنامه تغذیه‌ای سالم اهمیت ‌می‌دهند. در واقع خرید سالم و با برنامه می‌تواند تغذیه سالم را برای شما و خانواده‌تان به دنبال داشته باشد. به همراه داشتن لیست خرید و پیروی از استراتژی و برنامه خاص از جمله ترفندهایی هستند که می‌توانند به خرید سالم‌تر شما کمک کنند. مطلب امروز زندگی سالم را در مجله فیدیلیو به راهنمایی‌هایی در خصوص خرید سالم تر اختصاص داده‌ایم. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با ترفندهای خرید سالم بیشتر آشنا شوید.

لیست خرید محصولات غذایی سالم

به همراه داشتن لیست خرید

به همراه داشتن لیست خرید مناسب یکی از ضروریات برای داشتن خرید سالم است. در واقع بدون داشتن لیست خرید احتمالا با کوله‌باری از مواد غذایی روبه رو خواهید شد که هیچ برنامه‌ای برای استفاده از آن‌ها ندارید. در ضمن بدون داشتن لیست خرید، بسیاری از اقلام ضروری که در منزل کم دارید ‌می‌توانند از قلم بیافتند و شما را وادار به خرید مجدد کنند. برنامه‌ریزی برای خرید ‌می‌تواند شامل مایحتاج هفتگی یا ماهیانه یا حتی غذاهای ساده روزانه شما باشد. اما هر یک از این اهداف خود تغییرات بزرگی در لیست خرید شما ایجاد خواهند کرد که باید به آن توجه کنید.

نکته مهم دیگری که باید قبل از رفتن به خرید به آن توجه کنید گرسنه نبودن است. اگر با شکم گرسنه برای خرید به فروشگاه مراجعه کنید بدون تردید از خرید محصولات غذایی سالم بی‌بهره خواهید بود. به احتمال زیاد پس از خرید با شکم گرسنه با انبوهی از انواع اسنک‌ها و غذاهای ناسالم روبه‌رو خواهید شد که انتخاب آن‌ها ناشی از قار و قور شکمتان بوده است. بنابراین سعی کنید قبل از رفتن به فروشگاه شکم خود را سیر کنید.

خرید در محدوده محدود

داشتن استراتژی در هنگام مراجعه به فروشگاه ‌می‌تواند تفاوت‌های بسیاری در خرید محصولات غذایی سالم به وجود آورد. اگر در هنگام خرید متوجه باشید که این نوشیدنی یا بسته چیپس تا چه اندازه برای سلامتی شما مضر است بدون تردید از خرید آن‌ها اجتناب خواهید کرد. ساده ترین راه برای این منظور گشتن در نقاط محدودی از فروشگاه‌ها است.

در اغلب فروشگاه‌های بزرگ و هایپراستارها مواد غذایی تازه و سالم از جمله لبنیات و گوشت در نقاط تقاطع مسیر و در معرض دید قرار دارند. بنابراین سعی کنید فقط از محدوده‌هایی که مواد غذایی سالم قرار دارند بازدید کنید و از خرید محصولات غذایی سالم لذت ببرید. بدین گونه دیگر با مشاهده اسنک‌ها و غذاهای ناسالم وسوسه نخواهید شد.

خرید محصولات غذایی سالم و آماده

خجالت ممنوع

خرید مقداری مواد غذایی خرد شده و آماده به مصرف اگر به تغذیه سالم‌تر شما کمک کند، اصلا خجالت ندارد. اگر این مواد غذایی آماده ‌می‌توانند اشتیاق شما را برای آشپزی در خانه و اجتناب از مصرف غذاهای آماده زیاد کنند ‌می‌توانید مقداری از این مواد غذایی و سبزیجات آماده به مصرف تهیه کنید. این مواد غذایی شسته شده و خرد شده ‌می‌توانند انتخاب مناسبی برای صرفه جویی در وقت شما باشند. به علاوه آشپزی و آماده کردن ناهار روز بعد با این نوع محصولات بسیار ساده‌تر به نظر ‌می‌رسد.

با وجودی که اغلب این محصولات آماده شده کمی‌ گران‌تر از سایرین هستند اما در عوض از خرید غذاهای آماده و بیرون بر رستوران‌ها جلوگیری ‌می‌کنند و در طولانی مدت برای شما مقرون به صرفه خواهند بود. بنابراین خجالت را کنار بگذارید و با خرید چند بسته مواد غذایی شسته شده و خورد شده، سلامتی را به خود هدیه دهید.

خرید محصولات غذایی سالم و با برنامه

هیچ چیز نمی‌تواند به اندازه یک خرید بی‌برنامه مایوس‌کننده باشد. کافیست تصور کنید با کوهی از مواد غذایی تازه و رنگارنگ به خانه بازگشته‌اید و متوجه ‌می‌شوید که اصلا انرژی کافی برای آماده کردن آن‌ها ندارید. ساده ترین راه در این مواقع تماس با رستوران کنار منزل است. اما اگر از قبل برنامه‌ریزی کرده باشید همیشه یکی دو قلم از مواد غذایی سالم و مغذی در دسترس خواهید داشت که در عرض چند دقیقه ‌می‌توانید از آن‌ها یک وعده غذایی سالم و کامل تهیه کنید.

غذاهای سالمی‌ از جمله میگوی گریل شده، املت و یا سالاد لوبیا از جمله انتخاب‌های سالمی‌ هستند که با صرف اندکی زمان به سادگی تهیه ‌می‌شوند. به علاوه برای تهیه این غذاهای کامل تنها چیزی که نیاز خواهید داشت مقداری مواد غذایی سالم و آماده است.

خرید محصولات غذایی سالم

هر چه دوست دارید بخرید

لازم نیست خیلی هیجان زده شوید. این مورد به معنای آن نیست که هر آن چه سبب شعفتان ‌می‌شود بخرید. بلکه به این معنا است که باید از آن چه که ‌می‌دانید سالم است لذت ببرید. اگرچه برای خرید مواد غذایی بهتر است بودجه خود را نیز در نظر بگیرید و حساب شده خرید کنید. اما برخی اوقات خرید مقداری گل کلم اضافه که قیمت چندانی هم ندارد و یا مقداری دانه‌های مرغوب قهوه به تغذیه سالم‌تر شما کمک شایانی می‌کند. در واقع با خرید اقلا‌می‌ که دوست دارید، اشتیاق بیشتری به آشپزی و آماده کردن غذاهای سالم خواهید داشت. بنابراین در این مواقع بهتر است کمی سر کیسه را شل کنید.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.