خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / کم‌لطفی به مواد غذایی مفید
تغذیه سالم

کم‌لطفی به مواد غذایی مفید

تغذیه سالم یکی از دغدغه‌های اصلی افراد به شمار می‌رود. امروزه اغلب افرادی که به سلامت خود اهمیت می‌دهند همیشه درصدد تامین سالم‌ترین و مفیدترین محصولات برای وعده‌های غذایی خود هستند. البته با وجود اطلاعات فراوانی که به روش‌های مختلف در اختیار افراد قرار می‌گیرد، در بسیاری موارد این ریزبینی‌ها به وسواس تبدیل می‌شوند. اگرچه مطالب ضد و نقیض مختلف و تحقیقات فراوانی که هریک دیگری را نقض می‌کنند نیز در این جریان بی‌تاثیر نیستند.

توصیه می‌کنیم که قبل از محدود کردن مواد غذایی سالمی ‌که در یک منبع نامعتبر غیرسالم خوانده شده‌اند، نگاهی به ادامه این مطلب بیاندازید. مواد غذایی معرفی شده در این مطلب از نظر تغذیه‌ای لایق جایگاه ویژه‌ای در آشپزخانه شما هستند. از پروتئین‌های سالم گرفته تا نوشیدنی‌های صبحگاهی که طعم فوق‌العاده و فواید مغذی بسیاری دارند. در ادامه این مطلب در بخش زندگی سالم از مجله فیدیلیو همراه ما باشید تا با تغذیه سالم توسط این مواد غذایی مفید بیشتر آشنا شوید.

تغذیه سالم و سویا

تغذیه سالم با سویا

در خصوص مصرف سویا باورهای فراوانی در جامعه حاکم است. اگرچه به سبب نقش مفیدی که در تامین پروتئین‌های مورد نیاز بدن بر عهده دارد مورد لطف بسیاری از افراد و به خصوص گیاه‌خواران قرار دارد، اما بسیاری از افراد نیز بر این باور هستند که مصرف سویا برای سلامتی مضر است. اما برخلاف باور عمومی‌ مصرف سویا نه تنها مضر نیست بلکه فواید مغذی بسیاری نیز دارد. در واقع این پروتئین مغذی انتخاب مناسبی برای گنجاندن بیشتر سبزیجات در رژیم غذایی روزانه به شمار می‌رود.

تحقیقات حاکی از آن است که مصرف روزانه ۲ تا ۴ سهم سویا می‌تواند نقش مثبتی در سلامتی جسمی‌ شما داشته باشد. از فواید این پروتئین مغذی می‌توان به کاهش کلسترول و تقویت استخوان‌ها اشاره کرد. به علاوه سویا با دارا بودن تمام ۹ اسید آمینه ضروری بدن همه مواد مغذی موجود در پروتئین‌های حیوانی را نیز در بدن شما تامین می‌کند. فقط توجه داشته باشید در هنگام خرید از محصولات فرآوری شده سویا بپرهیزید و در عوض از محصولاتی مانند توفو  استفاده کنید.

تغذیه سالم و قهوه

تغذیه سالم با قهوه

یکی دیگر از مواد غذایی مفید که در تغذیه سالم افراد نقش بسزایی دارد قهوه است. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند روز خود را با نوشیدن یک فنجان قهوه صبحگاهی آغاز کنند. اما بسیاری دیگر نیز سعی در محدود کردن مصرف قهوه دارند. اگر شما نیز از جمله افراد علاقمند به قهوه صبحگاهی هستید دیگر لازم نیست نگران باشید. تعادل در مصرف قهوه امری ضروری و تحسین برانگیز است، اما تحقیقات حاکی از آن است که نیازی به محدود کردن یک فنجان قهوه صبحانه وجود ندارد مگر این که پزشک متخصص مصرف آن را منع کرده باشد.

به علاوه بر اساس نتایج به دست آمده نوشیدن قهوه خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله سکته مغزی و مشکلات قلبی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. البته از خواص آنتی‌اکسیدانی آن نیز نباید به همین راحتی عبور کرد. اکنون با این تفاسیر می‌توانید با خیال راحت از قهوه صبحانه خود لذت ببرید و بدانید که ماده مفیدی به بدن خود هدیه می‌دهید.

قند و شکر

مواد قندی 

مواد قندی یکی دیگر از مواد غذایی مفیدی هستند که نیاز به گنجاندن آن‌ها در وعده‌های غذایی روزانه وجود دارد. بی‌شک با شنیدن این خبر شگفت‌زده شده‌اید. اگرچه نمی‌توانید به سبب مفید بودن قند تمام قفسه‌های آشپزخانه را از وجود شیرینی و شکلات پاک کنید، اما لازم هم نیست به کل آن را از رژیم روزانه خود حذف کنید. کلید موفقیت در مصرف مواد قندی همانند بسیاری مواد غذایی دیگر رعایت اعتدال است. مواد قندی یکی از موارد ضروری در پخت و پز هستند که تعادل خوبی در طعم برخی غذاها ایجاد می‌کنند و در بسیاری دستورات غذایی مفید کاربرد دارند.

بهترین راه برای مصرف متعادل مواد قندی، توجه به نوع قندی است که مصرف می‌کنید. مصرف قند اضافه شده به بسیاری محصولات مانند شکلات یا نوشابه باید تا جای ممکن محدود شود. اما مصرف قندهای طبیعی مانند قند موجود در محصولات لبنی یا میوه‌جات که با مواد مغذی دیگری از جمله فیبر و ویتامین‌ها ترکیب می‌شوند نه تنها مضر نیستند بلکه یک انتخاب سالم غذایی هم هستند.

تغذیه سالم با غذاهای دریایی

غذاهای دریایی

البته منظور از غذاهای دریایی تن‌ماهی یا مواد غذایی فرآوری شده دیگر نیست. برای مصرف غذاهای دریایی سالم باید بر مصرف انواع غذاهای دریایی غیرفرآوری شده تمرکز کنید. به توصیه مجله تغذیه و سلامتی بهتر است مصرف غذاهای دریایی فرآوری شده از جمله تن‌ماهی تا جای ممکن محدود شوند. در عوض مصرف غذاهای دریایی طبیعی با سیستم‌های پایدار جایگزین این محصولات شوند. زمانی که مواد غذایی خود را به جای اهمیت دادن به طعم و ادویه‌ها بر اساس سلامت غذایی آن‌ها انتخاب می‌کنید نه تنها به سلامت خود اهمیت می‌دهید، بلکه رونق بیشتری به بازار و اقتصاد پایدار هم می‌بخشید.

مصرف این نوع مواد غذایی دریایی علاوه بر تاثیر مثبتی که بر محیط زیست می‌گذارند برای سلامتی شما هم بسیار مفید هستند. ماهی‌های چرب از جمله قزل‌آلا حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که سبب پایین آمدن فشار خون و سطح تری‌گلیسیرین می‌شوند.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.