خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / کاکائو و تجدید قوا
کاکائو

کاکائو و تجدید قوا

کاکائو  همیشه به عنوان عاملی برای تجدید نیرو پس از کارهای سنگین توصیه ‌‌می‌شود. این ماده حاوی آنتی اکسیدان‌‌‌هایی به نام epicatechin  است که به باور عموم در عریض کردن مجراهای خون و بالابردن فشار خون تاثیر مثبتی دارد و عامل مهمی در سلامتی قلب و تجدید قوا است. اما مصرف شکلات برای داشتن سلامتی اندام چندان عقلانی به نظر نمی‌رسد. در واقع نتایج زیادی از مصرف کاکائو بعد از تمرین‌‌‌های ورزشی شدید در دست ما نیست.

با ادامه این مطلب از بخش زندگی سالم در مجله فیدیلیو همراه ما باشید.

ایده مصرف کاکائو بعد از تمرین‌‌‌های شدید ورزشی به نتایج تحقیقاتی در سال ۲۰۰۶ باز ‌‌می‌گردد. پس از این تحقیقات دانشمندان به این باور رسیدند که مصرف شکلات شیری بعد از تمرین‌‌‌های سخت حتی از مصرف بسیاری مواد انرژی زا نیز بهتر است. البته این تحقیق که توسط کمپانی لبنیات و تغذیه سرمایه گذاری شد فقط بر روی نه مرد انجام شد. تحقیقات بیشتری که بعدها بر روی این موضوع انجام شد هیچ وقت نتوانستند این امر را به اثبات برسانند که مصرف شکلات در این قضیه کمک رسان باشد.

کاکائو

شکلات تلخ یا شیری؟

تحقیقات دیگری در سال ۲۰۱۵ نشان از آن داشت که دوچرخه سوارانی که روزانه یک و نیم تکه شکلات تلخ مصرف کرده بودند عملکرد بهتری نسبت به دوچرخه سوارانی داشتند که شکلات شیری مصرف کرده بودند. البته این تحقیق نیز فقط بر روی هشت دوچرخه سوار انجام شده بود. شاید بهتر بود این نتایج بر روی دوچرخه سوارانی که کاکائو مصرف کرده بودند در قیاس با آن‌‌‌ها که نخوردند صورت ‌‌می‌گرفت.

فقدان گروه کنترل کننده و همچنین کم بودن تعداد شرکت کنندگان سبب شد که نتوان بر نتایج این تحقیقات اتکا داشت. به علاوه دانشمندان هنوز نتوانستند مقدار نیاز بدن هر شخص در مصرف epicatechin  را تعیین کنند. اما واضح است که مقدار آن در کاکائو کافی نیست. به هر رو موضوعی که هم اکنون برای متخصصین تغذیه آشکار شده است نیاز بدن به مصرف کربوهیدرات ها و پروتئین بعد از یک تمرین سنگین است.

نانسی کلارک از اعضای دانشکده داروهای ورزشی آمریکا ‌‌می‌گوید بعد از تمرین ماهیچه‌‌‌های شما برای ترمیم بافت‌‌‌های آسیب دیده و جایگزینی سلول‌‌‌های جدید نیاز به مقداری پروتئین دارد و همچنین برای تقویت قوا و بازیابی ماهیچه‌‌‌های تحلیل رفته نیاز به کربو هیدرات دارید.

مواد مورد نیاز بدن در تجدید قوا

شیر کاکائو به سبب داشتن شیر که خود حاوی ۶ گرم پروتئین است ‌‌می‌تواند منبع خوبی برای تجدید نیروهای شما باشد. علاوه بر آن قند موجود در شکلات ‌‌می‌تواند نیاز بدن به کربوهیدرات را تامین کند. اما بسیاری از مواد خوراکی با خواص مشابه شکلات موجودند که ‌‌می‌توانند برای تامین این نیازهای بدن مفید واقع شوند. در واقع فقط شکلات نیست که ‌‌می‌تواند این مواد ضروری بدن را تامین کند. مصرف شیر موز یا شیر توت فرنگی هم ‌‌می‌تواند همین خواص مفید را در بدن داشته باشد.

البته به گفته نانسی مواد غذایی توصیه شده دیگری نیز در این زمینه وجود دارند مانند: نان و ماست، برنج و سبزیجات یا کره بادام زمینی و تست ژلاتین. اگر دوست دارید از مزه شکلات یا شیر کاکائو لذت ببرید بهتر است آن را در حد اعتدال استفاده کنید. اما نباید از شکلات به عنوان تنها گزینه موجود استفاده کرد. به علاوه شکلات یک ماده غذایی سالم برای تجدید قوا نیست. با این تفاسیر شاید بد نباشد دفعه بعد که تمرینات سنگین ورزشی انجام دادید به گزینه‌‌‌های مقوی تر و سالم تری فکر کنید.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.