خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / طولانی تر شدن عمر زنان تا ۱۴ سال و مردان تا ۱۲ سال با رعایت چند نکته ساده
نکاتی ساده برای طولانی تر شدن عمر انسان

طولانی تر شدن عمر زنان تا ۱۴ سال و مردان تا ۱۲ سال با رعایت چند نکته ساده

طولانی تر شدن عمر ما  با رعایت چند نکته ساده امکان‌پذیر است.اگرچه برخی از بیماری‌ها منشا ژنتیکی دارند اما محیط و انتخاب سبک زندگی، پیش‌بینی کننده‌های بسیار قوی‌تری برای میزان طول عمر ما هستند. با این مطلب از مجله فیدیلیو همراه باشید؛ رعایت نکات زیر باعث طولانی ‌تر شدن عمر زنان تا ۱۴ سال و مردان تا ۱۲ سال می‌شود.

۸ نکته عملی که باعث طولانی تر شدن عمر ما می‌شوند:

ورزش

افرادی که به‌صورت منظم ورزش می‌کنند، ۵ تا ۷ سال بیشتر از افرادی که هیچ‌گونه تحرکی ندارند، زندگی می‌کنند. مثلا پیاده‌روی، باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود و ورزش‌های هوازی قلب را تقویت می‌کنند. سعی کنید روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

مراقب وزن خود باشید

چاقی که به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و بسیاری از بیماری‌های دیگر مرتبط است، امید به زندگی را کاهش می‌دهد. اما خطر مرگ زودرس فقط به افرادی که از نظر فنی چاق هستند محدود نمی‌شود؛ افرادی که دارای BMI بزرگتر از ۲۵ هستند نیز نسبت به افرادی که وزن آنها در محدوده سالم قراردارد، میزان مرگ و میر بالاتری دارند.

سیگار نکشید

قلب سالم

افراد سیگاری خود را در معرض صدها ماده شیمیایی سمی قرار می‌دهند؛ بنابراین حدود ۱۰ سال زودتر از افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند می‌میرند. اما خبر خوب این است که ترک سیگار می‌تواند بیشتر سال‌های از دست‌رفته را جبران کند و به طول عمر شما بیافزاید.

خوب خوردن

استفاده از رژیم‌غذایی سرشار از میوه و سبزیجات، غلات سبوس‌دار، لبنیات کم چرب و غذاهای دریایی با طول عمر مرتبط است. این موادغذایی ویتامین‌ها، مواد معدنی و چربی‌های سالم مورد نیاز قلب را تأمین کرده و باعث بهبود عملکرد بدن و جلوگیری از بیماری‌ها می‌شوند.

مدیریت استرس

استرس مزمن زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌هاست. استرس احتمالاً با تحریک یک واکنش التهابی، تاثیر منفی بر سیستم ایمنی بدن دارد. مراقبه، ماساژ و ورزش‌های نرم مانند یوگا می‌تواند به کاهش استرس کمک کند.

سلامت دندان‌ها

نخ دندان منظم می‌تواند باکتری‌هایی که باعث التهاب در لثه می‌شوند را از بین ببرد. درغیر این صورت پاسخ التهابی بدن فعال شده و فشار خون را بالا می‌برد. این خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را افزایش می‌دهد. همچنین می‌تواند به بافت مغز صدمه زده و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر را افزایش دهد.

در ارتباط بودن

افراد که دارای شبکه‌های اجتماعی قوی (خانواده، دوستان) هستند نسبت به دیگران زندگی طولانی‌تری دارند. محققان بیان می‌کنند که تأثیر ناسالم هورمون استرس، کورتیزول بر روی این افراد به طرز قابل توجهی کمتر است.

در پایان دریافت معاینات پزشکی منظم می‌تواند به شناسایی زود هنگام مشکلات احتمالی کمک کند. هرچه زودتر بیماری تشخیص و درمان شود، سالم‌تر خواهیدبود.

رابطه جنسی و نوازش

مطالعات نشان می‌دهد که رابطه جنسی بیشتر می‌تواند باعث طولانی تر شدن عمر شود. محققان دریافتند، زوجینی که به مدت دو هفته متعهد به برقراری رابطه جنسی بیشتر بودند، در مواقع استرس‌زا فشار خون پایین‌تری را ثبت کردند. همچنین نوازش و لمس می‌تواند سطح اکسی توسین که یک هورمون احساس خوب است را افزایش دهد.

درباره زهرا بیدمشکی

دنیای خوراکی‌ها همیشه برای من یه دنیای هیجان‌انگیز بوده؛ یه غذای دلچسب می‌تونه حال آدمو عوض کنه و فیدیلیو اونجاییه که میشه یه عالمه بهونه خوشمزه رو برای ساختن یه حال خوب توش پیدا کرد.