خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / 9 ماده غذایی که فشارخون را تشدید می‌کند
فشارخون

9 ماده غذایی که فشارخون را تشدید می‌کند

اگر فشارخون بالا دارید اولین نکته این است که در رژیم غذایی خود، حداقل استفاده از نمک و چربی را داشته باشید. اما این نمک و چربی در چه غذاهایی وجود دارد؟ و علاوه بر نمک و چربی کدام غذاها باعث تشدید بیماری‌تان می‌شود؟

با  بخش زندگی سالم مجله فیدیلیو همراه باشید تا با این مواد  آشنا شوید.

بعدی قبلی

فشارخون

خیار شور

خیارشور حاوی کالری بسیار پایینی است اما متاسفانه سرشار از نمک است. مصرف یک خیار شور 5 اینچی تقریبا 570 میلی گرم نمک داردکه یک سوم میزان مجاز نمک برای مصرف بدن است. پس اگر در یک روز سه خیارشور بخورید، دیگر نباید هیچ ماده غذایی که نمک در آن باشد مصرف کنید. چرا که از میزان مجاز مصرف روزانه عبور می‌کردید و فشارخونتان بالا می‌رود.

فشارخون

کلم ترش

کالری کلم ترش بسیار پایین است و  به همین دلیل از سبزیجات بسیار خوبی است که در کنار سوسیس و غذاهای گوشتی سرو شود. اما  نصف پیاله کلم ترش حاوی بیش از 460 میلی گرم سدیم است در حالی که تنها 13 کاالری دارد. این میزن سدیم برای بیمارانی که فشارخون دارند یک خطر جدی محسوب می‌شود. پس حتما از مصرف آن پرهیز کنید.

فشارخون

سیب زمینی سرخ کرده و افزایش فشارخون

اگر چه امروزه اکثر فست فودها از روغن بدون ترانس استفاده می کنند اما سیب زمنی سرخ کرده حدود 19 گرم چربی و  460 میلی گرم سدیم دارد. بله ما هم می‌دانیم که سیب زمینی سرخ کرده یکی از لذت‌بخش‌ترین خوراکی‌های دنیاست. اما وقتی خوردن آن یک تهدید جدی برای سلامتی مان باشد باید از خوشمزه بودنش صرف نظر کنیم.

فشارخون

 

 بیکن

بیکن حاوی چربی بسیار زیادیست. تنها 3 اسلایس بیکن 4.5 گرم چربی و 270  میلی گرم نمک وارد بدنتان می کند. سعی کنید از بیکن هایی با چربی پایین تر استفاده کنید و ترجیحا بیکن بوقلمون را جایگزین بیکن‌های دیگر کنید. حتی اگر این جایگزینی را نیز انجام دهید، بهتر است بیکن ها را به وعده غذایی آزادتان انتقال دهید و از مصرف بیش از اندازه آن خودداری کنید.

فشارخون

شیر

لبنیات منابع اصلی جذب کلسیم هستند، اما، لبناتی که چربی بالا دارند، بیشتر از نیاز بدن شما به شما چربی می رسانند. یک فنجان شیر، حاوی 8 گرم چربی است که 5 گرم آن چربی های اشباع شده اند.  چربی های اشباع شده از سایر چربی ها مضرترند و با بیماری های قلبی رابطه مستقیم دارند. سعی کنید شیرهای 1 الی 2% و یا حتی بدون چربی مصرف کنید.

فشارخون

  دونات

دونات ها ممکن است خیلی پرطرفدار باشند اما قطعا برای سلامتی بدنتان مضرند. هر دونات حاوی 200کالری و 12 گرم چربی است. اگر عادت دارید در کنار چای و قهوه دونات بخورید یا از شیرینی و بافت نرم آن نمی‌توانید بگذرید، به این فکر کنید که هر دونات مرز سلامتی و بیماری شما را به هم نزدیک‌تر می‌کند و خطرآفرین است.

فشارخون

کره گیاهی

کره گیاهی لزوما بد نیست فقط باید مطمئن شوید که نوع مناسب بدون چربی ترانسش را تهیه کرده اید. حتما برچسب روی کره گاهی دقت نمایید. برای سلامتی تان خیلی مهم است که چربی ترانس را کامل حذف کنید. در عین حال کره گیاهی بدون ترانس هم می‌تواند جایگزین مناسبی برای انواع روغن باشد که می‌خواهید در طبخ غذا از آن استفاده کنید.

فشارخون

شکر

غذاهایی که حاوی کالری و شکر بالا هستند، باعث افزایش ورن شما می شوند، مرض چاقی رابطه مستقیمی با  فشار خون بالا دارد. این اضافه وزن آسیب های زیادی به بدنتان وارد می کند و گردش خون را بسیار کند می‌کند. پس علاوه بر شکر از همه فرآورده‌هایی که شکر زیادی دارند هم پرهیز کنید و حواستان به افزایش وزن باشد.

فشارخون

گوشت قرمز

یک برنامه غذایی سالم حاوی مقدار کمی (ترجیحا صفر درصد) چربی ترانس است. غذاهای چرب برای قلب و عروق بسیار مضرند و با بیماری فشارخون اصلا رابطه خوبی ندارند. سعی کنید از مصرف گوشت قرمز و فست فود دوری کنید و همچنان چربی های هیدروژنه را نیز حذف کنید.

بعدی قبلی

 

درباره آوا فوشریان

من علاقه زیادی به کافه و رستوران دارم. نه صرفا بخاطر غذا و خوراکی. بلکه به دلیل دور هم بودن و اتفاق های خوبی که تو اینجور جاها برام میفته. انرژی زیادی هم برای تجربه طعم ها و مکان های جدید دارم. همه این ها در کنار عشق به نویسندگی باعث شده تا عضو تیم فیدیلیو بشم.