خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / سه عادت غذایی بد که در ماه رمضان باید از آن‌ها اجتناب کرد
عادت غذایی بد

سه عادت غذایی بد که در ماه رمضان باید از آن‌ها اجتناب کرد

تمام روز را روزه بوده اید و اینک نزدیک افطار است. برای خوردن غذا عجله دارید و دیگر نمی‌توانید گرسنگی را تحمل کنید. در این مواقع باید کمی‌ تامل کرده و مراقب باشید تا به سلامتی‌تان اسیب نزنید. در بخش زندگی سالم مجله فیدیلیو سه عادت غذایی بد در زمان افطار را آورده‌ایم که در زیر می‌خوانید.

عادت غذایی بد

خوردن بسیار سریع غذا

سعی کنید آرام غذا بخورید و آن را به خوبی بجوید تا از طعم آن لذت ببرید. مغز شما 15 تا 20 دقیقه زمان نیاز دارد تا به معده سیگنال سیری را ارسال کرده و احساس پر بودن بدهد. این بدان معناست که هر قدر سریع تر از ارسال دستور مغزتان غذا بخورید، بیشتر از نیاز بدن غذا خورده‌اید. خوردن سریع با اضافه وزن همراه است. حتی باید گوشزد کنم که پرخوری با احساس ناراحتی در معده و بدن همراه خواهد بود.

راه حل : به هنگام غذا خوردن صحبت کنید. منظور این نیست که با دهان پر حرف بزنید، بلکه با اعضای خانواده و افرادی که سر میز هستند صحبت کنید. مکالمه و صحبت کردن در حین غذا خوردن کمک می‌کند تا سرعت غذا خوردن کم شود و به شما زمان می‌دهد تا به هنگام گوش کردن به مکالمه خوب بجوید.

حضرت محمد(ص) به هنگام غذا خوردن با همراهانش صحبت می‌کرد. پیامبر فرموده‌اند در طول وعده غذایی از سرکه استفاده کنید که چاشنی خوبی است. حتی اهل سنت پیامبر با 3 انگشت غذا می‌خوردند. این شیوه کمک می‌کند تا لقمه‌های کوچک‌تری بردارید و به این ترتیب معده شما زمان برای هضم آنها خواهد داشت.

عادت غذایی بد

عدم نوشیدن مایعات کافی

بعضی از ما در روزهای معمولی به اندازه کافی آب نمی‌نوشیم، بنابراین از دهیدراته شدن و مواجه با کم آبی تعجب نکنید. آب بسیار حیاتی است به‌خصوص در ماه رمضان. شما روزه هستید و هوای خارج از منزل هم گرم است. ننوشیدن آب به اندازه کافی منجر به دهیتدراته شدن، یبوست و دیگر بیماری‌های گوارشی می‌‌شود.

 راه حل: راه حل ساده است، بعد از افطار و قبل از سحر مایعات زیاد بنوشید. اگر فردی هستید که زیاد آب نمی‌نوشد سعی کنید از سوپ و میوه‌های آبدار استفاده کنید. از نوشیدنی‌های شیرین و کافئین زیاد بپرهیزید چون مانع جذب آب می‌شوند.

عادت غذایی بد

عادت غذایی بد نخوردن سحری

بعضی از افراد سحری نمی‌خورند زیرا معتقدند بیشتر گرسنه می‌شوند؟! و بعضی از آنها می‌خواهند کمی‌بیشتر بخوابند. درست است خوردن سحری سنت است و یک انتخاب، اما اگر خوردن سحری را حذف کنید نه تنها از پاداش بزرگ الهی محروم می‌شوید، بلکه بدن دچار کمبود می‌شود. چگونه؟ مطالعات زیادی نشان می‌دهد خوردن صبحانه کامل و مقوی برای بدن و ذهن سود زیادی دارد و به شما حس خوبی در طی روز می‌دهد.

راه حل: سحری بخورید! اما اشتباه نکنید و هر چیزی را نخورید مثل پیتزای باقی مانده و غذاهای چرب افطار. هدف خوردن غذاهای مقوی و سرشار از فیبر و موادی است که به شما انرژی زیاد بدهد. ممکن است بخواهید قبل از خوابیدن سحری درست کنید که در سحر نیاز به تلاش زیادی نداشته باشید.

درباره الناز طالب زاده

سال هاست که در زمینه ترجمه برای روزنامه ها و نشریات و سایت های اینترنتی فعالیت دارم. این بار در حال کسب تجربه در بین محتواهای خوشمزه هستم. غذا خوردن و حتی در موردش صحبت کردن یکی از لذت هاست. خوشحالم بواسطه مطالبی که در این زمینه براتون ترجمه می کنم با هم در این لذت ها همراه هستیم.