خانه / کافه و رستوران / یک جلاتو بی رقیب در کافه ریبار

یک جلاتو بی رقیب در کافه ریبار

اگر به دنبال کافه‌ای می‌گردید که در محیطی آرامش بخش جلاتو را با بهترین کیفیت ارایه دهد کافه ریبار می‌تواند گزینه اول شما باشد.

کافه‌ای که چند ماهی از افتتاح آن در بلوار دریا سعادت آباد می‌گذرد و منوی آن شامل انواع جلاتوهای دست‌ساز و آلاسکا، نوشیدنی‌های گرم مثل قهوه، اسموتی، وافل و … است. با مجله فیدیلیو همراه باشید تا با ریبار بیشتر آشنا شوید.

کافه‌ای با مدیریت حرفه‌ای

محمد آقا محمد خانی مدیریت کافه ریبار که در گذشته به عنوان‌ ایده پرداز و طراح، چند کافه را در تهران راه‌اندازی کرده و در حال حاضر به عنوان دبیر انجمن تخصصی قهوه ‌ایران مشغول به فعالیت است در مورد شروع فعالیت کافه ریبار می‌گوید: در یکی از سفرهای اروپایی که داشتم در مورد تفاوت جلاتو و بستنی بررسی‌هایی انجام دادم که باعث شد تصمیم بگیرم به تولید جلاتو با تعریف واقعی آن مشغول شویم.

تمامی مواد اولیه ساخت جلاتو در ریبا تازه تهیه می‌شوند. حتی پسته هم توسط باریستاهای کافه برشته می‌شود و تمامی‌ مواد اولیه تازگی خاصی داشته و به هیچ وجه از اسانس در تهیه جلاتو استفاده نمی‌شود.

از آن جایی که مصرف ثعلب به دلیل بروز پوکی استخوان و برخی مشکلات گوارشی در بسیار از کشور ها ممنوع شده است،در کافه ریبار برای تهیه ی جلاتو ها از‌این ماده استفاده نمی‌شود.

آقا محمد خانی می‌گوید: تولید جلاتو تا مرحله‌ای پیشرفت می‌کند که خلاقیت و نبوغ به ما اجازه می‌دهد. در حقیقت به متریال و نحوه ساخت آن مربوط می‌شود. زیرا اگر علم ترکیب مواد را داشته باشید حتی می‌توانید جلاتو با گوشت و پیاز را هم تولید کنید!

جلاتو یا بستنی؟

تفاوت بستنی و جلاتو مانند تفاوت گوشت آماده کارخانه‌ای و گوشت دست ساز برای تولید برگر است. در حقیقت وقتی ما از جلاتو برای تهیه پاپسیکل استفاده می‌کنیم زمان بیشتری صرف می‌شود. به طور متوسط برای تولید هر پاپسیکل حدود 10 دقیقه زمان لازم است.

دستگاهی که پاپسیکل‌ها را تولید می‌کند حدود هفت ماه است که در دنیا معرفی شده و توسط آقا محمدخانی وارد ‌ایران شده و دلیل آن هم خلاقیتی بود که‌این دستگاه در تولید جلاتو به وجود می‌آورد و باعث به وجود آمدن طعمی ‌متفاوت می‌شود.

هات پسته منحصر به فرد ریبار

تا پیش از‌این تقریبا تمامی‌کافه‌ها در منوی خود گزینه‌ای به نام هات چاکلت داشته‌اند. اما نام هات پسته قطعا برای خیلی از ما تازگی دارد. نوشیدنی داغی که از ترکیب پسته تازه برشته شده، زعفران، هل، گل محمدی و کره شکلات به وجود می‌آید. در صورتی که تمایل دارید یک نوشیدنی بکر و به یاد ماندنی را تست کنید هات پسته می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد.

تولید قهوه با دستگاه حرفه‌ای

در سرو قهوه از قهوه‌های تازه برشته شده استفاده می‌شود. دستگاه قهوه سازی که در کافه مورد استفاده قرار می‌گیرد سیصدمین نسخه از دستگاهی است که در دنیا به تولید رسیده است. ضمن ‌اینکه در سرو قهوه از هنر لته آرت استفاده می‌شود تا زیبایی بصری خاصی به آن بخشیده شود.

جلاتو کافه ریبار در طعم های متنوع

در کافه ریبار جلاتو‌ها با طعم‌های ناب ‌ایرانی مثل شیر و چای لاهیجان، پسته، گز و طعم‌های خارجی مثل نوتلا به مشتریان عرضه می‌شود و امکان تست فراهم شده تا افراد بتوانند به راحتی مناسب‌ترین طعم که به ذائقه آن‌ها نزدیک است را انتخاب کنند. در عین حال این امکان وجود دارد که در مناسبت‌های مختلف طعم‌های مختلفی برای جلاتوها در نظر گرفته می‌شود. به عنوان ضمن‌این که برای شب یلدا طعم جدیدی که با  انار و گلپر درست می‌شود در منو قرار می‌گیرد و … .

مشتریانی که رهگذر نیستند

یکی از معانی ریبار رهگذر است اما به گفته ی آقامحمدخانی هدف ریباری ها‌ این است که با‌ ایجاد حس صمیمی‌ و ارائه محصولی متفاوت بتوانند انگیزه حضور دوباره در مشتریان را به وجود آورند. وی در‌این باره می‌گوید: در لوگوی خود از 6 ضلعی استفاده کرده‌ایم که نماد انرژی و در واقع مولکول است.

با القای لذت بردن از پاپسیکل می‌توان انرژی را به افراد داد اما اگر حس خوشایند منتقل نشود نمی‌توان انتظار بازگشت‌این انرژی مثبت را داشت. تمام سعی ما‌ این است که هم محصول و هم محیط کافه احساس خوشایند را به مشتری انتقال دهد. کافه ریبار هر روز از ساعت 9 صبح تا 11 شب آماده پذیرایی از علاقه مندان به طعم های به یاد ماندنی است.

صبحانه خاص و مواد اولیه با کیفیت

برای افرادی که عادت به خوردن صبحانه‌ای متفاوت دارند منوی صبحانه کافه ریبار پیشنهادات مناسبی ارائه داده است. از جمله نان کشمش و دارچین به همراه سیب کاراملی شده با کره و یا نان پیاز فلفلی به همراه بیکن و نیمرو.

از شکلات بلکولید بلژیکی برای تهیه کره کاکائو، از لوبیای وانیل برای تهیه وانیل به جای پودر آن و از کرم کاکائو‌ ایتالیایی نوتلا برای تهیه جلاتو با طعم نوتلا استفاده می‌شود. همه ‌این‌ها نشان دهنده ‌این است که ریباری‌ها ارائه با کیفیت‌ترین محصولات را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند.

جلاتو از کجا آمد؟

جلاتو را می‌توان با یک پایه خامه‌ای یا با یک پایه آبی تهیه کرد که این نکته باعث تمایز آن با دسر مشابه فرانسوی سوربت (sorbet) است که هرگز با لبنیات تهیه نمی‌شود. نسخه آمریکایی سوربت با نام «شرب» (sherbet)  هم پایه آبی و میوه‌ای دارد، اما ممکن است تا ۲ درصد چربی کره به آن اضافه کنند که باعث می‌شود حالت خامه‌ای مانند جلاتو پیدا کند.

اما هیچ چیز قابل مقایسه با قوام متراکم، خامه‌ای و کشسان جلاتو نیست. با اینکه این دسر نامی ایتالیایی دارد (جلاتو در ایتالیایی به معنای سرمای یخ یا یخزده است)، در واقع منشا آن به آن سوی دریای مدیترانه می‌رسد. مورهای (مسلمانان)‌ شمال آفریقا اساس تهیه جلاتو را هنگامی که سیسیل را در سال ۹۶۵ میلادی تصرف کردند، به اروپا آوردند.

مورها با ترکیب کردن برف کوهستان با اسانس برخی از گیاهان مانند یاسمن و گل سرخ مدت‌ها پیش از آنکه جلاتو در ایتالیا رواج یابد، آن را درست می‌کردند. اما رایحه‌های بومی سیسیل مانند شاه‌توت، بادام، لیمو، پرتقال توسرخ و نارنگی ماندارین، تاثیر خود را بر جلاتوی ایتالیایی کنونی باقی گذاشتند.

هنگامی که مورها در قرن یازدهم سیسیل را ترک کردند، فن ساختن جلاتو را باقی گذاشتند و راهبه‌هایی که این دسر یخ‌زده برای تامین مخارج دیرهای‌شان فروخته بودند، آن را حفظ کردند.

جلاتو در قرن‌های بعد راه خود را به سرزمین اصلی ایتالیا گشود.  برناردو بونتالنتی با سرو کردن این دسر برای کاترین مدیچی، اشراف‌زاده ایتالیایی و نهایتا ملکه فرانسه – که برای نخستین بار فنجانی از جلاتو خورد- آن را رواج داد.

امروزه جلاتو با افتخار در بستنی‌فروشی‌های ایتالیایی (جلاتری) در سراسر این کشور و نیز خارج از آن سرو می‌شود.

پ ن: فیلم و عکس ها از اکانت اینستاگرام کافه ریبار برداشته شده است.

آدرس و منو کافه ریبار را از اینجا ببینید

درباره محمد وحیدپور

مدت هاست رستوران گردی یکی از علایق اصلیم محسوب میشه و فیدیلیو یکی از مهم ترین گزینه هام توی انتخاب رستوران ها بوده. به نظرم توی شرایطی که تهران پر از رستوران های جور و واجوره وجود سایتی که بتونه با جزییات رستوران ها و کافه ها رو معرفی کنه کاملا ضروری و مفیده.