خانه / آشپزخانه من / ۲ طرز تهیه کالباس خانگی به روش بازاری با مرغ و گوشت با طعمی عالی

۲ طرز تهیه کالباس خانگی به روش بازاری با مرغ و گوشت با طعمی عالی

درست کردن کالباس در خانه با طعم عالی به روش بازاری و بدون کاور در سال‌های اخیر حسابی باب شده است. اگر عاشق طعم کالباس هستید و دوست دارید این غذا را بدون نگرانی مصرف کنید، بهتر است همین حالا دست به کار شوید و کالباس خانگی لیوانی و خوشمزه با مرغ یا گوشت را آماده کنید. در این مقاله از سایت فیدیلیو ۲ روش طرز تهیه کالباس خانگی به روش کارخانه‌ای با مرغ و گوشت و همه فوت و فن‌های تهیه کالباس خوشمزه و فوری را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه کالباس خانگی با مرغ

  • سینه مرغ کامل: 1 عدد
  • قارچ متوسط: 4 عدد
  • سیر: 2 حبه
  • زرده تخم مرغ: 3 عدد
  • نشاسته ذرت: 1/4 لیوان
  • آرد گندم: 1/4 لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • هویج: 1 عدد
  • روغن مایع: 4 قاشق غذاخوری
  • ادویه مخصوص کالباس: به  مقدار لازم

مراحل طرز تهیه کالباس خانگی ساده با مرغ

برای درست کردن کالباس در خانه تنها به یک عدد سینه مرغ و مقداری قارچ و کمی نشاسته ذرت و زرده تخم مرغ نیاز دارید. برای تهیه این کالباس خانگی فوری می‌توانید از ادویه‌های ترکیبی آماده استفاده یا خودتان ادویه کالباس را درست کنید. در ادامه می‌توانید مراحل طرز تهیه سالم‌ترین کالباس خانگی با مرغ را دنبال کنید.

مرحله اول؛ مرغ و سیر را چرخ کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کالباس خانگی به روش بازاری باید استخوان‌ها و بخش‌های اضافه سینه مرغ را جدا کنید. سپس آن را بشویید و صبر کنید تا آب اضافی مرغ گرفته شود. پوست سیرها را جدا کنید. مرغ و سیرها را ۳ بار چرخ کنید تا مرغ‌ها کاملا نرم شوند.

مرحله دوم؛ ادویه، روغن، نشاسته و تخم مرغ را به مرغ‌ها اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه کالباس خانگی باید ادویه مخصوص را همراه با زرده تخم مرغ و نشاسته ذرت به مرغ چرخ شده اضافه کنید. سپس مواد را کاملا با هم ترکیب کنید. یک دور مواد کالباس را چرخ کنید تا یکنواخت و یکدست شوند.

مرحله سوم؛ آرد را به مواد کالباس اضافه کنید

در این مرحله از دستور تهیه کالباس خانگی فوری باید آرد را کم کم و در چند مرحله با سایر مواد ترکیب کنید. سپس با دست خمیر کالباس را ورز دهید تا خمیر شما منسجم‌تر شود و آرد به خوبی با مواد دیگر مخلوط شود.

مرحله چهارم؛ هویج و قارچ را به مواد کالباس اضافه کنید

هویج را آبپز یا بخارپز کنید و سپس آن را به صورت نگینی و ریز خرد کنید. حالا هویج‌های خرد شده را به خمیر کالباس اضافه کنید. در ادامه قارچ‌ها را بشویید و به صورت ورقه‌ای نازک خرد کنید و با مایه کالباس ترکیب کنید. همه مواد را با هم مخلوط کنید. در این مرحله اگر خمیر کالباس شل بود، می‌توانید مقداری آرد به آن اضافه کنید و مایه کالباس را برای چند دقیقه دیگر ورز دهید.

مرحله پنجم؛ مایه کالباس را در کاور بریزید

بعد از این که خمیر کالباس آماده شد، آن را در سلفون بریزید و دو طرف آن را کاملا محکم کنید. می‌توانید برای تهیه کالباس خانگی از کاور مخصوص آن نیز استفاده کنید.  بعد از این که کالباس را در سلفون یا کاور ریختید، باید روی آن را با چند لایه سلفون بپوشانید.

مرحله ششم؛ کالباس را بخارپز کنید

 کالباس را در یک ظرف فلزی یا قابلمه کوچک قرار دهید. سپس یک قابلمه بزرگ را از آب پر کنید و روی شعله گاز قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند. در این مرحله باید قابلمه کوچک را داخل قابلمه بزرگ قرار دهید. سپس درب قابلمه بزرگ را ببندید و اجازه دهید کالباس برای 1 تا ۱ و نیم ساعت بخارپز شود.

مرحله آخر؛ کالباس را برش بزنید

بعد از این که کالباس آماده شد، صبر کنید تا خنک شود و سپس آن را به مدت ۸ ساعت در یخچال بگذارید. بعد از ۸ ساعت کالباس را از یخچال بیرون بیاورید و برش بزنید. می‌توانید کالباس را فریز هم بکنید و هر زمان که هوس کالباس خانگی با طعم عالی کردید مقداری از کالباس را برش بزنید و میل کنید.

طرز تهیه کالباس گوشت خانگی با طعم بازاری

برای تهیه کالباس گوشت خانگی باید به جای سینه مرغ از 300 گرم گوشت چرخ کرده کم‌چرب استفاده کنید. گوشت باید همراه با سیر ۳ بار چرخ شود. گوشت فیله گوساله برای تهیه کالباس با طعم عالی بسیار مناسب است. تمامی مراحل تهیه کالباس گوشت مثل کالباس مرغ است، تنها باید مواد کالباس را 30 دقیقه بیشتر از مرغ (حدود ۲ ساعت زمان لازم است) بخارپز کنید و مراحل بالا را دنبال کنید تا کالباس گوشت شما در کاور آماده شود.

طرز تهیه کالباس خانگی لیوانی

برای تهیه کالباس در لیوان باید 2 عدد لیوان شیشه‌ای نشکن و مقاوم به حرارت بالا را چرب کنید و مواد کالباس مرغ را گوشت را که مثل روش‌های بالا آماده کرده‌اید در لیوان‌ها بریزید. سپس سطح لیوان‌ها را با فویل بپوشانید و لیوان‌ها را تا نصفه در آب جوش قرار دهید.

درب قابلمه را بگذارید و به مدت ۱ و نیم الی ۲ ساعت روی حرارت ملایم قرار دهید. (توجه داشته باشید که نباید در تمام طول این مدت درب قابلمه برداشته شود تا کالباس بپزد).

بعد از آماده شدن کالباس حدود ۱ ساعت صبر کنید تا کاملا خنک شود، سپس به‌راحتی آن را از لیوان خارج کنید. اگر کناره‌های کالباس به لیوان چسبیده است، می‌توانید آن را با یک چاقوی تیز جدا کنید و بعد لیوان را برعکس کنید و با چند تکان ساده کالباس را خارج کنید.

 صبر کنید کالباس خنک شود سپس آن را به مدت ۸ ساعت در یخچال بگذارید. بعد از ۸ ساعت می‌توانید کالباس را برش بزنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کالباس خانگی

  • برای تهیه کالباس خانگی می‌توانید از گوشت سینه یا فیله مرغ استفاده کنید.
  • در طرز تهیه کالباس خانگی به روش بازاری باید از ادویه‌های آسیاب شده و پودری استفاده کنید.
  • در طرز تهیه کالباس خانگی می‌توانید از ادویه‌های آماده که به عنوان ادویه کالباس به فروش می‌رسند، استفاده کنید یا خودتان ادویه کالباس را درست کنید. برای تهیه ادویه کالباس باید به مقداری مساوی از دارچین، هل، جوز هندی، نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز، آویشن، پودر سیر و پودر تخم گشنیز استفاده کنید.
  • اگر برای تهیه کالباس خانگی به نشاسته ذرت دسترسی ندارید، می‌توانید از مقداری شیر خشک استفاده کنید. اگر در خانه شیر خشک هم ندارید، بهتر است مقداری نان باگت را خرد کنید و به مواد کالباس اضافه کنید.
  • اضافه کردن مقداری سس کچاپ و سس خردل به مواد کالباس خانگی طعم فوق‌العاده‌ای می‌بخشد.
  • در طرز تهیه کالباس بازاری می‌توانید مقداری مغز پسته خرد‌شده نیز به آن اضافه کنید.
  • پیشنهاد می‌شود به‌جای روغن مایع برای تهیه کالباس از روغن زیتون استفاده کنید.
  • اگر به چرخ‌گوشت دسترسی ندارید می‌توانید برای میکس کردن مواد کالباس از غذاساز یا مخلوط‌کن نیز استفاده کنید.
  • در طرز تهیه کالباس ساده از زرده تخم مرغ برای افزایش قوام کالباس خانگی استفاده می‌شود.
  • اضافه کردن چند  تکه یخ به مواد کالباس خانگی موجب انسجام بیشتر آن می‌شود. در این صورت ۲ یا سه قالب کوچک یخ را همراه با سایر مواد اولیه در غذاساز بریزید تا با سایر مواد پوره شود.
  • برای این که مواد کالباس شما منسجم‌تر شود، می‌توانید بعد از آماده کردن خمیر کالباس، آن را به مدت 3 ساعت در یخچال قرار دهید و بعد بخارپز کنید.
  • برای این که طعم کالباس خانگی شما دودی شود، می‌توانید از چند قطره اسانس دود در طرز تهیه خمیر کالباس استفاده کنید.

سوالات متداول

طرز تهیه کالباس خانگی در بطری نوشابه چگونه است؟

برای تهیه کالباس خانگی در بطری نوشابه باید یک بطری نوشابه را از وسط نصف کنید و مواد کالباس را در بطری بریزید. سپس روی آن را با فویل بپوشانید و مثل روش کالباس لیوانی، بطری را تا نیمه در آب جوش قرار دهید تا کالباس شما آماده شود.

ادویه کالباس چیست؟

برای تهیه ادویه کالباس باید به مقداری مساوی از دارچین، هل، جوز هندی، نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز، آویشن، پودر سیر و پودر تخم گشنیز استفاده کنید.

اگر مایه کالباس شل شد چه کنیم؟

در صورتی که خمیر کالباس شل شد، می‌توانید مقداری آرد یا نشاسته ذرت به آن اضافه کنید تا خمیر کالباس منسجم‌تر شود.

چرا کالباس خمیری می‌شود؟

مهم‌ترین علت خمیری شدن کالباس پخت آن با حرارت نامناسب، اضافه نکردن آرد و نشاسته به مقدار کافی، نگهداری نامناسب کالباس و همچنین استفاده از مواد اولیه بی‌کیفیت است.

مدت زمان نگه‌داری کالباس خانگی چقدر است؟

از آنجایی که برای تهیه کالباس خانگی از مواد نگهدارنده استفاده نمی‌شود، باید آن را در مدت زمانی کوتاه مصرف کنید. تا زمانی که کاور کالباس خانگی را باز نکرده‌اید، ماندگاری آن زیاد است، اما اگر کاور کالباس را باز کردید، بهتر است آن را سریع‌تر مصرف کنید. برای نگهداری کالباس خانگی می‌توانید آن را تا چند روز در یخچال و تا چند ماه در فریزر قرار دهید.

برای از بین بردن بوی تخم مرغ در کالباس چه کنیم؟

اضافه کردن ادویه‌های مختلف و همچنین مقداری سس کچاپ و خردل به کالباس موجب از بین رفتن بوی زهم تخم مرغ در کالباس خانگی می‌شود.

درباره mona