خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / ۱۰ طرز تهیه دمنوش های مناسب زمستان برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و عوارض آلودگی هوا

۱۰ طرز تهیه دمنوش های مناسب زمستان برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و عوارض آلودگی هوا

دمنوش‌ های مناسب زمستان برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با بیماری‌های شایع در این فصل مثل سرماخوردگی و آنفولانزا، و نیز برای هیدراته کردن بدن و رفع خشکی پوست و عوارض هوای آلوده توصیه می‌شوند. انواع دمنوش‌های گرم و دمنوش‌های خوشمزه مجلسی مناسب فصل زمستان را شما می‌توانید به‌سادگی در خانه تهیه کنید. این دمنوش‌های زمستانی در طب سنتی هم بسیار توصیه شده‌اند. برای مطالعه طرز تهیه چند مدل دمنوش زمستانه خوشمزه و پرطرفدار این مقاله از مجله فیدیلیو را از دست ندهید.

دمنوش به

«دمنوش به» از جمله بهترین دمنوش‌های پرطرفدار مخصوص زمستان و پاییز است که باید آن را با میوه خشک به درست کنید. این دمنوش زمستانی خوشمزه به‌خاطر ویتامین C موجود در میوه به، سیستم ایمنی بدن را در برابر ویروس‌های آنفولانزا و سرماخوردگی تقویت می‌کند. از قدیم هم از دانه به برای درمان گلودرد سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می‌شد.

طرز تهیه دمنوش به

برای درست کردن دمنوش به، برای هر فنجان دمنوش، یک قاشق غذاخوری میوه به خشک‌شده را به همراه یک عدد هل و نصف یک عدد چوب دارچین کوچک در یک قوری بریزید، یک لیوان آب جوش هم اضافه کنید و به مدت ۲۰ دقیقه روی بخاری کتری یا سماور بگذارید تا دمنوش به شما دم بکشد. در نهایت ۱ قاشق چای‌خوری زعفران دم‌کرده غلیظ به دمنوش اضافه کنید. اگر دوست دارید دمنوش به شیرین باشد کمی هم نبات یا عسل موقع سرو به آن اضافه کنید.

دمنوش زنجبیل

یکی دیگر از دمنوش های مناسب زمستان «دمنوش زنجبیل» است. این دمنوش زمستانی خوشمزه در طب سنتی به‌خاطر خواص ضدویروسی و ضدباکتری برای پیشگیری و درمان سرفه بسیار توصیه شده است. همچنین دمنوش زنجبیل خواص ضدالتهابی داشته و ریه را از سموم پاکسازی می‌کند. دمنوش زنجبیل را می‌توانید هم به صورت ساده و هم با ادویه‌جاتی مثل زردچوبه دم کنید.

طرز تهیه دمنوش زنجبیل با عسل و زردچوبه

برای درست کردن یک لیوان دمنوش زنجبیل با عسل و زردچوبه باید در یک لیوان آب جوش یک قاشق غذاخوری زنجبیل تازه و رنده شده را با نوک قاشق چای‌خوری فلفل سیاه و نصف قاشق چای‌خوری زردچوبه بریزید و در یک قوری به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه دم کنید. موقع سرو دمنوش زنجبیل و زردچوبه به آن مقداری عسل اضافه و دمنوش را سرو کنید.

طرز تهیه دمنوش زنجبیل ساده

برای درست کردن یک دمنوش زنجبیل ساده که اتفاقا از دمنوش‌های پرطرفدار زمستانی هم هست باید به اندازه دلخواه زنجبیل رنده شده تازه را به همراه مقداری آب جوش در یک قوری دم کرده و میل کنید.

دمنوش نعناع

زمستان به جز سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا فصل آلودگی هوا هم هست. «نعناع» یک داروی قدیمی و باستانی برای درمان مشکلات تنفسی است. طب سنتی بسیاری از کشورها از قدیم‌الایام از نعناع به‌خاطر مزایای دارویی آن استفاده می‌کردند. «چای نعناع» یا «دمنوش نعناع» هم برای درمان بیماری‌های تنفسی، درمان برونشیت، درمان گلودرد و هم برای پاکسازی ریه یک دمنوش زمستانه مفید است.

ماده‌ای به نام «منتول» در نعناع وجود دارد که سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و مثل یک آنتی‌هیستامین عمل کرده و به پاکسازی بدن از سموم و عوارض آلرژی تنفسی مثل عطسه و سرفه، گرفتگی بینی و باز کردن سینوس‌ها کمک می‌کند. منتول یک ماده ضدعفونی‌کننده قوی هم هست. در بسیاری از داروهای شیمیایی از جمله اسپری و قرص‌های خلط‌آور، منتول یکی از عناصر اصلی دارو است. همچنین برای درمان خشکی پوست بدن و آبرسانی به آن در پاییز و زمستان هم دمنوش نعنا جزو دمنوش‌های پرطرفدار است.

طرز تهیه دمنوش نعناع

برای درست کردن دمنوش نعناع، به چند عدد برگ نعناع تازه، ۱ لیوان آب و مقداری عسل یا نبات نیاز دارید. برای درست کردن دمنوش نعنا، برگ‌های نعناع را در یک لیوان آب جوش بریزید، ۵ دقیقه روی بخار آب دم کنید و موقع سرو به آن به اندازه دلخواه عسل یا نبات اضافه کنید یا به ‌همان صورت ساده بدون اضافه کردن عسل و نبات بنوشید.

دمنوش رزماری و نعناع

یکی دیگر از مشکلات فصل پاییز و زمستان علاوه برای ابتلا به بیماری‌های ویروسی دستگاه تنفسی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی و مسئله آلودگی هوا، مسئله خشک شدن پوست است. برای درمان خشکی پوست در زمستان هم می‌توانید از انواع دمنوش گرم زمستانی استفاده کنید. یکی از بهترین دمنوش‌ها برای هیدراته کردن پوست و رفع خشکی پوست در زمستان «دمنوش ترکیبی رزماری و نعنا» است.

طرز تهیه دمنوش نعناع و رزماری

برای تهیه این دمنوش باید ۱ قاشق چای‌خوری برگ رزماری را با ۱ مشت برگ نعنای تازه در قوری بریزید. سپس به اندازه ۲ لیوان آب جوش به قوری اضافه کنید و حدود ۱۰ دقیقه قوری را روی بخار کتری قرار دهید تا دم بکشد. بعد از آماده شدن دمنوش مقداری عسل به آن اضافه کنید و آن را میل کنید.

دمنوش رزماری و نعنا علاوه بر درمان خشکی پوست، برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش عوارض سرماخوردگی و آنفولانزا بزرگسالان هم بسیار مفید است.

دمنوش آویشن

«دمنوش آویشن» جزو بهترین دمنوش‌های مجلسی و گرم مناسب فصل زمستان است. برای درمان انواع بیماری‌های عفونتی و ویروسی از زمان‌های دور دمنوش آویشن یک نسخه شفابخش بوده است. از جمله خواص دمنوش آویشن رفع التهاب حنجره و لوزه‌ها و تسکین التهاب مجاری تنفسی، سینوزیت و علائم آلرژی تنفسی است. اضافه کردن مقداری عسل طبیعی به دمنوش آویشن خواص آن را برای کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا و به‌خصوص بهبود سرفه آنفولانزا بیشتر می‌کند. همچنین در صورت ابتلا به تب، نوشیدن دمنوش آویشن به پایین آوردن دمای بدن کمک می‌کند. دمنوش آویشن برای درمان تب یونجه هم توصیه می‌شود. دمنوش آویشن برای درمان سرماخوردگی کودکان در زمستان هم یک نوشیدنی مفید و بدون ضرر است. یک روش برای تسکین گلودرد هم غرغره کردن دمنوش (چای) آویشن است.

طرز تهیه دمنوش آویشن

برای درست کردن دمنوش آویشن کافی است ۱ قاشق غذاخوری آویشن خشک یا چند برگ آویشن تازه را در یک لیوان فرانسوی دسته‌دار آب جوش روی بخار آب دم کنید. ۱۰ دقیقه برای دم کشیدن دمنوش آویشن کافی است. در نهایت دمنوش را با اضافه کردن مقداری عسل یا بدون آن سرو کنید.

دمنوش بادرنجبویه

اگر در فصل زمستان در اثر ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا و کرونا تب کردید، یکی از بهترین دمنوش‌های پایین‌آورنده تب دمنوش بادرنجبویه است. همچنین بادرنجبویه برای درمان التهاب مجاری تنفسی در ریه‌ها (برونشیت مزمن)، سرفه و تنگی نفس و نیز تسکین گلودرد بسیار مفید است. این دمنوش خوش‌عطر برای کاهش استرس و اضطراب هم یک نوشیدنی مفید است.

شما می‌توانید دمنوش بادرنجبویه را به روش‌های مختلف تهیه کنید، اما به دلیل علاقه ایرانی‌ها به نوشیدنی چای سیاه به ‌نظر می‌رسد بهترین روش دم کردن این دمنوش خوشمزه مجلسی و گرم مناسب زمستان دم کردن بادرنجبویه با چای سیاه است.

برای درست کردن دمنوش بادرنجبویه به روش زیر عمل کنید.

طرز تهیه دمنوش بادرنجبویه

برای درست کردن این دمنوش گرم زمستانی خوشمزه کافی است برای یک قوری از این دمنوش ۱۰ عدد برگ بادرنجبویه تازه را با ۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب جوش و ۳ قاشق چای‌خوری چای سیاه دم کنید. بعد از ۱۰ دقیقه این دمنوش روی بخار کتری یا سماور دم می‌کشد. موقع سرو دمنوش برای هر نفر هم مقداری عسل یا شکر و چند قطره آب لیموترش هم به آن اضافه کنید.

دمنوش دارچین

خواص ضدویروسی «دارچین» از قدیم‌الایام مورد‌توجه پزشکان طب سنتی بوده است. دمنوش این گیاه تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن یکی از بهترین دمنوش‌های گیاهی زمستانی مناسب برای کاهش تب و تسکین دردهای عضلانی ناشی از آنفولانزا و کرونا است. به عقیده متخصصان طب سنتی «جوشانده دارچین» بهترین نوشیدنی برای درمان گلودردهای ویروسی است و دلیل آن هم وجود ماده‌ای به‌نام «اسید فنیک» در دارچین است که سرفه آنفولانزا را هم بهبود می‌بخشد و به خاطر وجود «کورکومین» در دارچین (همان ماده‌ای که در زردچوبه هم موجود است) خواص ضدالتهاب دارد و به درمان گلودرد و عفونت گلو کمک می‌کند. طبع دارچین گرم است و همین طبع گرم آن را به دمنوش مناسبی برای تسکین عوارض سرماخوردگی و آنفولانزا تبدیل می‌کند.

طرز تهیه دمنوش دارچین

برای درست کردن این دمنوش خانگی سرماخوردگی برای هر لیوان دمنوش یک عدد چوب دارچین را با یک لیوان فرانسوی دسته‌دار آب جوش روی بخار کتری یا سماور دم کنید و روزانه ۳ لیوان از این دمنوش بنوشید.

اگر به دمنوش دارچین حین دم کردن مقداری زنجبیل تازه اضافه کنید و موقع سرو چند قطره آب لیموترش و مقداری عسل به دمنوش اضافه کنید هم خواص آن را برای تسکین دردهای عضلانی، سرفه و تب چند برابر کرده‌اید.

دمنوش بابونه

«دمنوش بابونه» یکی دیگر از بهترین دمنوش‌های گرم مناسب زمستان است. اگر در فصل زمستان دچار خشکی پوست شده‌اید یا به خاطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا یا هوای آلوده سرفه می‌کنید یا این‌که سردرد دارید، دمنوش بابونه برای شما یک درمان خانگی بی‌نظیر است. چای بابونه خواص ضدباکتریایی دارد و با افزایش «هیپورات» و «گلیسین» در ادرار، باکتری‌های مضر را از بدن دفع می‌کند.

طرز تهیه دمنوش بابونه

برای درست کردن دمنوش بابونه کافی است ۱ قاشق چای‌خوری بابونه خشک را در یک قوری آب جوش بریزید. قوری را روی سماور یا بخار کتری به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید. در نهایت موقع سرو مقداری عسل به دمنوش اضافه کنید و آن را گرم میل کنید.

دمنوش شیرین بیان

یکی دیگر از بهترین دمنوش‌های مخصوص زمستان «دمنوش شیرین بیان» است. «دمنوش ریشه شیرین بیان» علاوه بر این‌که خواص آرام‌بخش دارد یک دمنوش گرم زمستانه برای درمان التهاب گلو و تسکین سرفه ناشی از گلودرد و خشکی گلو است.

طرز تهیه دمنوش شیرین بیان

برای درست کردن دمنوش شیرین بیان که به‌خاطر طبع گرم مواد موجود در آن برای زمستان یک دمنوش مفید و مقوی است باید ۵ قاشق غذاخوری ریشه شیرین بیان برش‌زده را با یک تکه زنجبیل تازه، یک عدد چوب دارچین و ۵ فنجان آب جوش ترکیب کنید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دمنوش روی بخار کتری یا سماور دم بکشد. سپس به‌صورت گرم آن را با اضافه کردن کمی عسل میل کنید.

دمنوش سیب و دارچین

«دمنوش سیب و دارچین» یک دمنوش مجلسی و گرم برای شب‌های سرد فصل زمستان است. این دمنوش علاوه بر خواص درمانی که دارد یک دمنوش مجلسی زمستانی و گرم برای پذیرایی از مهمان است. برای درست کردن دمنوش سیب و دارچین از سیب تازه یا خشک می‌توانید استفاده کنید و چوب دارچین یا پودر دارچین به آن اضافه کنید.

طرز تهیه دمنوش سیب و دارچین

برای درست کردن دمنوش زمستانه سیب و دارچین، در یک قوری آب جوش یک عدد سیب تازه متوسط و خرد شده و یک چوب دارچین کوچک بیندازید. این دمنوش را روی بخاری کتری یا سماور به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید. در نهایت موقع سرو، اضافه کردن مقداری عسل به دمنوش اختیاری است.

سخن پایانی

انواع دمنوش‌های مناسب فصل زمستان با توجه به شرایط آب و هوایی این فصل هم برای گرم شدن در روزها و شب‌های سرد زمستان حسابی می‌چسبند و هم خواص درمانی دارند. بیماری‌های ویروسی دستگاه تنفسی در فصول پاییز و زمستان شایع است و این نوشیدنی‌های (به قول قدیمی‌ها: جوشانده) گرم زمستانی به تسکین عوارض ناشی از این بیماری‌ها هم کمک می‌کنند. دمنوش مورد‌علاقه شما در روزهای سرد زمستان چیست؟ خوشحال می‌شویم در قسمت نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید و فوت و فن‌های خود را برای خوشمزه‌تر شدن دمنوش‌های زمستانی با ما در میان بگذارید.

درباره mona