خانه / کلینیک غذا / بشقاب سبز / بهترین و ساده ترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی بدن را بشناسید

بهترین و ساده ترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی بدن را بشناسید

بدیهی‌ست که تقویت سیستم ایمنی و سلامت آن نقش بسیار مهمی در سلامتی کلی بدن ما دارد. غذاهایی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم غذاهای عجیبی نیستند اما آن چنان سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت خواهند کرد که خودتان تعجب می‌کنید! فرقی ندارد مقصودتان چیست، اگر می‌خواهید به بیماری مبتلا نشوید و یا بدن‌تان را در بهترین وضعیت نگه دارید، سری به میوه فروشی محل خود بزنید و این ۱۰ ماده غذایی فوق‌العاده برای تقوست سیستم ایمنی بدن را تهیه کنید. حتما این جمله را شنیده اید که “دوای تو باید غذای تو باشد”؛ پس دست به‌کار شوید و به آن عمل کنید! برای معرفی ۱۰ غذای برتر جهت تقویت سیستم ایمنی بدن با فیدیلیو همراه باشید.

۱- مرکبات

غذا و تقویت سیستم ایمنی استفاده از مرکبات برای دریافت ویتامین C

نارنگی معمولی، نارنگی یافا، گریپ فروت، لیمو شیرین و لیمو ترش در زمره میوه‌هایی با مقادیر بالای ویتامین C قرار می‌گیرند. و به خاطر کمک به بدن در مبارزه با عفونت‌ها محبوب‌اند. خیلی از مرکبات مانند پرتقال والنسیا، لیمو سنگی و گریپ فروت قرمز و صورتی در اکثر ماه‌های سال یافت می‌شوند و می‌توانید آنها را تهیه کرده و به تقویت سیستم ایمنی بدن‌تان کمک کنید. اما برخی دیگر از مرکبات مانند نارنگی یا لیمو ترش تنها در ماه‌های خاصی در بازار موجود هستند.

۲- غذاهای تخمیرشده

غذا و تقویت سیستم ایمنی استفاده از غذاهای تخمیر شده

پروبیوتیک‌هایی که در غذاهای تخمیر شده، مانند ساور کراوت آلمانی‌ها، کیمچی، میسو و تمپه یافت می‌شوند به بهبود فعالیت سیستم گوارش‌تان کمک می‌کنند. اما این همه کاری که انجام می‌دهند نیست؛ منتظر سورپرایزهای دیگری هم باشید! براساس مطالعات پروبیوتیک‌ها می‌توانند به بهبود بسیاری از بیماری‌هایی که با سیستم ایمنی در ارتباط اند کمک کنند. بیماری‌هایی مثل عفونت ویروسی، آلرژی و اگزما بیماری‌هایی هستند که با سیستم ایمنی بدن ارتباط دارند و خوردن غذاهای تخمیر شده کمک شایانی به سلامت آنها خواهد کرد.

۳- غذاهای دریایی

تقویت سیستم ایمنی و غذاهای دریایی

غذاهای دریایی مانند میگو، ماهی تن، ماهی هالیبوت و ماهی ساردین حاوی ماده معدنی به نام سلنیم هستند که مقادیر اندک این ماده برای تقویت سیستم ایمنی لازم است. سلنیم از بدن در برابر عفونت و اکسید کننده‌ها محافظت می‌کند. گوشت قرمز، گوشت مرغ و پنیر موتیج از دیگر منابع سلنیم هستند.

۴- چای سبز

تقویت سیستم ایمنی و چای سبز

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که برخی از آنها سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و از ابتلای بدن به برخی بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند. در هنگام دم کردن چای سبز اگر از تی بگ استفاده می‌کنید آن را بیشتر از زمان گفته شده در آب جوش نگه ندارید (چرا که طعم چای‌تان تلخ می‌شود) و از شیر در آن استفاده نکنید چرا که اثر بخشی آنتی اکسیدان‌های گفته شده را کم می‌کند.

۵- دانه آفتابگردان

تقویت سیستم ایمنی و دانه آفتابگردان

تنها ۲ قاشق غذاخوری دانه آفتابگردان نزدیک به ۳۰ درصد نیاز روزانه شما به ویتامین E را رفع می‌کند. این آنتی اکسیدان بدن را از حمله رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. به علاوه ویتامین E به ساخت آنتی بادی‌هایی که از بدن در برابر حمله باکتری‌ها محافظت می‌کنند کمک می‌کند.

۶- سوپ مرغ

تقویت سیستم ایمنی، سوپ مرغ در بهبود سرماخوردگی بسیار موثر است

آیا هروقت مریض می‌شدید مادرتان به شما توصیه می‌کرد یک کاسه سوپ مرغ بخورید؟ شاید بهتر باشد به حرفش گوش کنید. تحقیقات نشان داده‌اند این غذای مقوی می‌تواند دوره بیماری سرماخوردگی را کوتاه‌تر کند.

۷- سیر

تقویت سیستم ایمنی و استفاده از سیر

این ماده غذایی شگفت‌انگیز به طور طبیعی دارای ترکیبات آنتی باکتریال است. اگر چه به شما توصیه نمی‌کنیم که در طول روز سیر خام گاز بزنید (چرا که ممکن است اطرافیان‌تان زیاد از این مسئله خوشحال نشوند!)، برای بهره بردن از خواص شگفت‌انگیز آن سیر را در سوپ‌ها، سالادها و غذاهای اصلی‌تان بگنجانید.

۸- گوشت قرمز

تقویت سیستم ایمنی و استفاده از گوشت قرمز

الان است که صدای طرفداران حقوق حیوانات دربیاید! با این حال گوشت گوسفند و گاو از غذاهایی هستند که به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن‌تان کمک شایانی خواهند کرد. گوشت قرمز منبعی عالی از “روی” است که ماده معدنی ضروری برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی به شمار می‌رود.

۹- زنجبیل

تقویت سیستم ایمنی و استفاده از زنجفیل

این ریشه مغذی التهابات بدن را کاهش می‌دهد. ترکیب زنجبیل با دیگر خوراکی‌های سرشار از آنتی اکسیدان مانند مرکبات، سیستم ایمنی بدن را به خوبی تقویت می‌کند.

۱۰- آخرین پیشنهاد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی :فلفل دلمه‌ای

تقویت سیستم ایمنی و استفاده از فلفل دلمه ای

ما مرکبات را به عنوانی منبعی عالی از ویتامین C می‌دانیم اما باور کنید یا نه فلفل دلمه‌ای حتی بیشتر از آن حاوی ویتامین C است! یک فلفل دلمه‌ای متوسط ۲۵۳ درصد از نیاز روزانه شما به این ویتامین آنتی اکسیدان را برطرف می‌کند.

 

بیشتر بخوانید:

۶ ماده غذایی مفید برای داشتن موی سالم و زیبا
برای داشتن پوست سالم این مواد غذایی را مصرف کنید
۱۰ خوراکی برتر برای کاهش استرس

 

 

درباره زهرا بیدمشکی

دنیای خوراکی‌ها همیشه برای من یه دنیای هیجان‌انگیز بوده؛ یه غذای دلچسب می‌تونه حال آدمو عوض کنه و فیدیلیو اونجاییه که میشه یه عالمه بهونه خوشمزه رو برای ساختن یه حال خوب توش پیدا کرد.