خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / برای داشتن پوست سالم این مواد غذایی را مصرف کنید
پوست سالم

برای داشتن پوست سالم این مواد غذایی را مصرف کنید

از جمله زیبایی‌های هر فردی که در نگاه اول به چشم می‌آید و توجه همگان را به خود جلب می‌کند، پوست سالم و درخشان است. تمام افراد خواهان داشتن پوستی زیبا هستند اما معمولا راه رسیدن به آن را نمی‌دانند یا بر این باورند که حتما باید به پزشک مراجعه کنند.

مصرف مواد غذایی درست از جمله راه‌های متداول در داشتن پوستی سالم و درخشان است. نیاز نیست راه دوری بروید، راه حل در آشپرخانه شماست. به گفته آنتونی یون جراح پلاستیک، وقتی صحبت از درخشش و زیبایی پوست می‌شود، غذاهایی که می‌خورید به اندازه کرم‌ها و لوسین‌هایی که استفاده می‌کنید، مهم هستند. مواد غذایی منحصر به فردی می‌توانند برای داشتن پوست جوان و درخشنده کمک کنند. آنتی اکسیدان‌ها در سلامت و درخشش پوست بسیار اهمیت دارند. آنها با رادیکال‌های آزاد مضر مبارزه می‌کنند و مانع از پیری زودرس پوست می‌شوند. بقیه‌ی ترکیبات کمک کننده شامل ویتامین A، لیکوپن و فیبر است. خوشبختانه جا دادن این مواد در رژیم غذایی آسان است با بخش زندگی سالم مجله فیدیلیو همراه باشید تا بدانید چطور غذاها باعث می‌شوند از درون تا بیرون بدرخشید.

بعدی قبلی

پوست سالم

چای سبز

پولی فنول موجود در چای سبز از مهمترین آنتی اکسیدان‌های موجود است. برای افزایش مصرف پولی فنول سعی کنید صبح‌ها چای سبز را جایگزین قهوه کنید که در هر 8 انس، 24 تا 45 میلی گرم کافئین دارد. یا اینکه به عنوان یک سودا یا نوشیدنی سالم، چای سبز روی یخ بریزید. سعی کنید از چای سبز مرغوب و ارگانیک استفاده کنید. اگر طعم آن را نمی‌پسندید با مقداری لیمو، دارچین و کمی عسل آن را خوش طعم کنید.

پوست سالم

عسل مانوکا

همه انواع عسل‌ها برای پوست مفید هستند، ولی عسل مانوکا که از زنبورهایی که در نیوزیلند گرده افشانی می‌کنند درست می‌شود شاید بهترین نوع عسل باشد. انتی اکسیدان‌های مانوکا برای کم کردن رادیکال‌های آزاد فوق العاده خوب هستند. رادیکال‌های آزاد از نور خورشید می‌آیند و کلاژن و الاستین را که عامل نرمی ‌و انعطاف پذیری پوست هستند را از بین می‌برند. عسل مانوکا در فروشگاه‌های مواد غذایی خاص یافت می‌شود اما اگر آن‌را پیدا نکردید می‌توانید از سایر عسل‌ها استفاده کنید. برای استفاده آن را در یک لیوان چای سبز یا یا روی ماست ریخته و بهم بزنید، سپس میل نمایید.

پوست سالم

خیار

خیار از 96 درصد آب تشکیل شده که بین سبزیجات بیشترین مقدار آب را داراست و همیشه پوست را مرطوب نگه می‌دارد. می‌توانید از خیار در ساندویچ و لقمه‌های روزانه استفاده کنید تا رطوبت آن را افزایش دهید. همینطور می‌توانید خیار را از طول برش داده و روی پوست صورتتان بگذارید. چند دقیقه زمان دهید و سپس با آب ولرم بشویید. این کار هم باعث آبرسانی به پوست می‌شود و هم التهاب‌هایی که روی پوست وجود دارد را از بین می‌برد.

پوست سالم

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن است که مثل یک محافظ داخلی عمل می‌کند و مانند سپری از پوست در مقابل آفتاب سوختگی و پیری ناشی از مقابل آفتاب ماندن پیشگیری می‌کند. برای این که گوجه فرنگی بیشتری در رژیم غذایی خود بگنجانیم با گوجه فرنگی تازه به همراه سیر و ریحان یک سس خوشمزه درست کنید و روی اسپاگتی بریزید یا می‌توانید به عنوان یک مزه ساده کنار غذا یک دسته گوجه فرنگی ریز انگوری به همراه کمی‌روغن زیتون بریزید.

پوست سالم

نقش ماهی سالمون در پوست سالم

چربی اشباع نشده در ماهی، چربی امگا 3 نام دارد که التهاب را کاهش می‌دهد و چهره ی شما را بسیار شفاف می‌کند. امگا 3 همچنین از خطر ابتلا به التهابات پوستی مثل آکنه و اگزما که باعث ایجاد دانه‌های قرمز و خشک می‌شود، جلوگیری می‌کند. انجمن قلب امریکا توصیه می‌کند افراد بالغ حداقل دو وعده ماهی مثل ماهی سالمون، قزل الا و شاه ماهی در هفته بخورند. اگر گیاه خوار هستید یا ماهی دوست ندارید، می‌توانید از گردو استفاده کنید که آن هم سرشار از امگا 3 است.

پوست سالم

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین سرشار از بتا کاروتن است که بدن ما آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند. ویتامین A یک آنتی اکسیدان قوی است که با رادیکال‌های آزاد مضر مبارزه می‌کند و همچنین ضد التهاب است. یک وعده سیب زمینی شیرین حاوی 4 گرم فیبر است و  377 درصد از نیاز روزانه به ویتامین A بدن را تامین می‌کند. سیب زمینی شیرین را پخته و با یک قاشق پر از ماست پروتئینی یونانی بخورید.

پوست سالم

توت‌ها

زغال اخته، توت فرنگی، تمشک و توت سیاه پر از آنتی اکسیدان و پولی فنول هستند که به از بین بردن رادیکال‌های آزاد بدن کمک می‌کنند و همچنین روند پیری پوست را کند می‌کنند. پس برای داشتن تغذیه سالم همیشه یک کاسه از این توت‌ها در آشپزخانه داشته باشید یا توت‌های فریزری شده را با اسموتی صبحانه  میکس کنید.

پوست سالم

آب

نوشیدن آب زیاد پوست شما را مرطوب نگه می‌دارد و به ظاهر آن لطافت و نرمی‌می‌بخشد. اگر با نوشیدن آب مشکل دارید یا مزه آن را دوست ندارید آب را با سبزیجات یا میوه طعم دار کنید. می‌توانید به آن زغال اخته، خیار، ریحان و توت فرنگی اضافه کنید تا در طول روز مقدار بیشتری آب بنوشید.

توصیه برای نوشیدن مقدار آب لازم در روز به جنسیت، سایز بدن، میزان فعالیت، دما و وضعیت سلامتی شما بستگی دارد. به طور کلی انداره ی 8 لیوان برای زنان و 10 لیوان برای مردان در روز مناسب است. یک روش خوب برای این که مطمئن شوید به انداره ی کافی آب می‌نوشید یا نه بررسی رنگ  ادرار است. رنگ لیمویی روشن نشان دهنده این است که بدن شما به انداره ی کافی آب دریافت می‌کند همچنین به یاد داشته باشید موقعی که هوا گرم است یا فعالیت کرده اید، آب بیشتری بنوشید.

پوست سالم

یک مورد که باید اجتناب کنید: شکر

مصرف بیش از اندازه ی شکر تصفیه شده مثل سودا، آب نبات و شیرینی‌های دیگر می‌تواند پروسه‌ی تغییری ایجاد کند که به وسیله ی آن مولکول‌های شکر به فیبرهای کلاژن در پوست می‌چسبد و پوست را سفت و بی حالت می‌کند. شکرهای تسویه شده به پوست آسیب زده و باعث پیری زودرس آن می‌شود. پس تا جایی که می‌توانید از مصرف شکر تصفیه شده خودداری کرده و از انواع طبیعی آن که در سبزیجات و میوه‌ها پیدا می‌شود، استفاده کنید.

بعدی قبلی

درباره الناز طالب زاده

سال هاست که در زمینه ترجمه برای روزنامه ها و نشریات و سایت های اینترنتی فعالیت دارم. این بار در حال کسب تجربه در بین محتواهای خوشمزه هستم. غذا خوردن و حتی در موردش صحبت کردن یکی از لذت هاست. خوشحالم بواسطه مطالبی که در این زمینه براتون ترجمه می کنم با هم در این لذت ها همراه هستیم.

یک نظر

  1. با سلام
    مطالب بسیار مفید بود
    لطفا درابره ماساژ صورت هم بگید
    با تشکر