خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / با مصرف پاستا وزن خود را کاهش دهید!
شاخص گلوکز موادغذایی

با مصرف پاستا وزن خود را کاهش دهید!

شاخص گلوکز موادغذایی مختلف عددی است که نمایان‌گر مقدار کربوهیدرات موجود در آن‌ها است. درواقع هرچه مقدار عددی شاخص گلوکز موادغذایی بالاتر باشد، از مقدار کربوهیدرات بیشتری برخوردار هستند. بسیاری از افراد به منظور جلوگیری از اضافه وزن از مصرف بیش از اندازه کربوهیدرات‌ها پرهیز می‌کنند. پاستا و ماکارونی ازجمله غذاهای محبوب بسیاری از افراد به شمار می‌روند. اما به سبب قرار گرفتن در زیرشاخه کربوهیدرات‌ها در لیست سیاه افراد قرار می‌گیرند. اگر شما نیز از جمله افراد علاقمند به پاستا هستید خبرهای خوبی برایتان داریم.

زمانی که آشنایان و دوستانتان برای کاهش وزن و برخورداری از اندام ایده‌آل مشغول ورزش‌های سنگین و رژیم‌های طاقت فرسا هستند شما می‌توانید از مصرف پاستاهای لذیذ لذت ببرید و از وزن خود نیز بکاهید. در ادامه این مطلب در بخش زندگی سالم در مجله فیدیلیو همراه ما باشید تا با شاخص گلوکز موادغذایی بیشتر آشنا شوید.

کاهش وزن با مصرف پاستا

در تازه‌ترین اخباری که در خصوص ارزش تغذیه‌ای کربوهیدرات‌ها منتشر شده است، ارتباط جالبی میان مصرف پاستا و کاهش وزن کشف شده است. بر اساس این تحقیقات که به تازگی در بیمارستان مایکل و دانشگاه تورنتو صورت پذیرفته است نتایج ۳۰ تحقیق مختلفی که بر روی افراد گوناگون انجام شده‌اند منتشر شده است. افرادی که در این تحقیقات شرکت کردند همگی از پاستا به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود استفاده کرده‌اند. این افراد به طور متوسط سه بار در هفته و هر بار از نصف فنجان پاستا در وعده‌های غذایی خود استفاده کردند.

نتایج این تحقیقات محققان را شگفت‌زده کرده‌اند. این افراد نه تنها دچار اضافه وزن نشدند، بلکه مقداری هم از وزن خود را از دست دادند (کاهش در حدود ۴۵۰ گرم در طول ۱۲ هفته). این تحقیقات نشان دادند که مصرف پاستا هیچ ارتباطی با افزایش وزن یا چربی بدن ندارد. در حقیقت نتایج حاکی از آن است که مصرف پاستا تا حدودی در کاهش وزن نیز موثر است. شاید هم در آینده بتوان از پاستا به عنوان بخشی از رژیم غذایی کاهش وزن استفاده کرد.

شاخص گلوکز موادغذایی

شاخص گلوکز موادغذایی مختلف (G.I)

شاخص گلوکز مواد غذایی یا شاخص قندی که به اختصار GI نیز خوانده می‌شود عددی است که در مصرف متعادل کربوهیدرات‌ها به افراد یاری می‌رساند. در واقع این شاخص میزان کربوهیدرات موجود در هر یک از مواد غذایی را مشخص می‌کند. به بیانی ساده‌تر مصرف مواد غذایی که دارای شاخص گلوکز و G.I بالا هستند به سرعت سبب افزایش قند خون می‌شوند و مدت زمان اندکی پس از صرف آن‌ها فرد دوباره احساس گرسنگی می‌کند. اما مواد غذایی که دارای G.I خیلی بالایی نباشند (کم‌تر از ۵۵) برعکس بقیه واکنش نشان می‌دهند و مدت زمان بیشتری افراد را سیر نگه می‌دارند.

در واقع مصرف این مواد غذایی قند خون شما را متعادل می‌سازند و باعث می‌شوند زمان بیشتری سیر بمانید و به همین سبب به کاهش وزن شما کمک می‌کنند. لوبیا، عدس، نخود و سیب‌زمینی شیرین از جمله مواد غذایی طبیعی هستند که دارای شاخص گلوکزی پایینی هستند و به احتمال زیاد در رژیم غذایی بسیاری از افراد موجود هستند. اسپاگتی به نسبت مواد غذایی دیگر از جمله نان سفید از شاخص گلوکزی پایین‌تری برخوردار است. بنابراین مصرف این ماده غذایی مدت زمان بیشتری از گرسنگی افراد جلوگیری می‌کند و در کاهش وزن نقش موثری دارد.

مقدار مناسب مصرف پاستا

در هر صورت باید بدانید این تحقیقات فقط افراد را به مصرف متعادل پاستا در کنار مصرف موادی با شاخص گلوکز موادغذایی و GI پایین تشویق می‌کند. این به آن معنا است که برای داشتن اندام ایده‌آل نمی‌توانید خود را در پاستا غرق کنید و یا آن را در رژیم غذایی هر روزه خود قرار دهید. بلکه فقط می‌توانید از آن به مقدار متعادل و حتی کم در برخی وعده‌های غذایی خود استفاده کنید. البته برای مطلع شدن از میزان مصرف متعادل پاستا هنوز باید منتظر باشید تا تحقیقات بیشتری در این خصوص صورت بگیرد و اثرات مصرف آن در چهارچوب الگوهای تغذیه‌ای سالم ارزیابی و در اختیار افراد قرار داده شود.

به علاوه هنوز باید تحقیقات بسیاری در این خصوص انجام شود تا اثرات مصرف پاستا در رژیم غذایی کم گلوکز و به مدت طولانی در بدن افراد سنجیده شود.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.