خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / ساده ترین ترفندها برای داشتن زندگی سالم
زندگی سالم

ساده ترین ترفندها برای داشتن زندگی سالم

زندگی سالم و سلامتی بی‌شک بزرگترین موهبتی است که یک نفر می‌تواند داشته باشد. شاید تا امروز نسبت به داشتن زندگی سالم خود بی اعتنا بوده اید اما به احتمال زیاد مشتاقید که فردای سالم تری پیش رو داشته باشید. بد نیست بدانید با دنبال کردن چند ترفند ساده و کوچک می‌توانید فردای خود را تضمین کنید. از آماده کردن غذاهای سالم گرفته تا راه حل‌های فوری که می‌توانید همین امشب به آن دست یابید.

برای دست یابی به این هدف راه‌های بسیار ساده ای پیش رو دارید که می‌توانید از هم اکنون شروع کنید. کلید موفقیت شما در این راه فقط و فقط اراده شخصی و برنامه ریزی برای پیشرفت به سمت جلو است. پس هم اکنون این چند اقدام ساده را انجام دهید تا برای فرداهای سالم تر آماده باشید.

در ادامه این مطلب از مجله فیدیلیو در بخش زندگی سالم شما را با چند ترفند ساده برای داشتن زندگی سالم آشنا می‌کنیم.

ناهار فردایتان را آماده کنید

ناهارهای خانگی که در محل کار خود صرف می‌کنید نه تنها به پس انداز بانکی شما کمک شایانی می‌کنند بلکه از انباشت کالری اضافه در بدن شما نیز جلوگیری می‌کنند. مقدار کمی‌ غذای خانگی که با اندکی روغن درست شده باشد یا بشقابی از غلات و یا حتی یک سالاد مغذی و خوشمزه با سس روغن زیتون و سرکه دست ساز خانگی می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند. همچنین سالاد تخم مرغ یا ساندویچ کباب ترکی خانگی با نان مورد علاقه‌تان با یک عدد سیب یا یک کاسه ماست نیز تشکیل یک وعده غذایی سالم و کم کالری را می‌دهند.

زندگی سالم- فنجای چای

یک فنجان چای

سعی کنید شب‌ها دیرهنگام از مصرف دسرهای سنگین و هر خوراکی دیگر اجتناب کنید و در عوض روز خود را با یک فنجان چای خوش عطر به پایان برسانید. حتی می‌توانید با مقداری عسل، دارچین، کمی‌ شیر، جوز هندی و یا تکه‌ای لیموترش طعم آن را دلپذیرتر کنید. همچنین می‌توانید طعم‌های دلخواه دیگری به مخلوط چای خود اضافه کنید. این نوشیدنی خوش عطر علاوه بر این که برای سیستم ایمنی بدنتان مفید است، نقش آب رسانی قوی قبل از خواب برای شما ایجاد می‌کند.

زندگی سالم- اسنک محدود

هله هوله را محدود کنید

فراموش نکنید برای داشتن زندگی سالم اول از همه آماده سازی مواد غذایی در جریان اصلی کارهای شما قرار می‌گیرد. بنابراین لازم نیست آن قدر منتظر بمانید تا شکمتان به قار و قور بیافتد و ولع خوردن پیدا کنید. به همراه داشتن چند عدد بادام خام، مقداری میوه خرد شده،  نوشیدنی‌های انرژی‌زای خانگی، بیسکویت‌های جو یا مقداری هویج در این مواقع می‌توانند نقش کلیدی برای موفقیت در این مسیر داشته باشند. پس سعی کنید همیشه مقداری از این خوراکی‌های سالم به همراه داشته باشید و در مواقع لزوم مصرف کنید.

زندگی سالم- صبحانه

صبحانه را آماده کنید

با وجودی که پختن تخم مرغ، آماده کردن مافین، خیساندن جو از شب قبل، یا آماده کردن تخم مرغ‌های فنجانی اوایل برای شما کمی دشوار به نظر می‌رسد اما سعی کنید کمی از وقت خود را برای آماده کردن صبحانه قرار دهید. خوردن صبحانه سالم علاوه بر آن که انرژی مورد نیاز شما را تا زمان ناهار فراهم می‌کند می‌تواند عاملی برای نظم بخشیدن به امور روزانه شما باشد. سعی کنید آن را در اولویت لیست کارهای روزانه خود به طور ثابت قرار دهید. به علاوه یک صبحانه خوشمزه می‌تواند انگیزه خوبی در بلند کردن شما از رختخواب گرم و نرمتان باشد.

یک ناهار متعادل بخورید

اگر در یکی از وعده‌های غذایی روزانه خود غذاهای سالم مصرف نکرده اید و یا کالری زیادتری به بدن خود رسانده اید نمی‌تواند عامل خوبی برای ترک وعده غذایی سالم بعدی باشد. به جای این کار یک وعده متعادل بخورید با کمی‌ پروتئین و چربی‌های غیر اشباع شده و کمی سبزیجات. سعی کنید غذای خود را به آرامی میل کنید تا حس گرسنگی شما زودتر از بین برود. بدین ترتیب صبح روز بعد با انرژی کامل و آماده یک روز پرثمر از خواب بیدار می‌شوید.

زندگی سالم-نوشیدن آب

نوشیدن آب را فراموش نکنید

این مورد به هیچ عنوان جای گفتگو ندارد. متابولیسم بدن شما تنها با مصرف آب کافی به خوبی عمل می‌کند. به علاوه مصرف یک لیوان آب شب‌ها قبل از خواب سلامتی پوست شما را تضمین می‌کند.

لیست تغذیه سالم- زندگی سالم

تهیه لیست تغذیه

یادداشت کردن لیست تغذیه روزانه تمرین بسیار خوبی برای اکثر افراد است. با این تمرین ساده روزانه می‌توانید کالری غذاهایی که در طول روز مصرف کردید را بشمارید. در نتیجه می‌توانید خود را به شمردن کالری روزانه مصرفی خود عادت دهید. به علاوه این کار در ترک عادت‌های غذایی مضر هم به کمک شما می‌شتابد.

زنگ ساعت- زندگی سالم

ساعت خود را یک ساعت زودتر از موعد کوک کنید

با این کار مقداری از فعالیت‌های انگیزشی خود را به صبح‌ها قبل از شروع ساعت کاری یا مدرسه خود منتقل کنید. به عنوان مثال می‌توانید روز خود را با انجام چند تمرین ساده ورزشی شروع کنید که به کارکرد صحیح متابولیسمتان کمک شایانی می‌کند. به علاوه با انجام چند دقیقه فعالیت ورزشی می‌توانید ذهن خود را برای یک روز پرکار و پر مشغله آماده کنید.

نا امید نشوید

شکست پل پیروزی است. اگر امروز از برنامه سلامتی خود عقب مانده اید نگران نباشید. می‌توانید فردا دوباره خود را به برنامه روزانه‌تان برسانید و روز خود را شاداب تر شروع کنید. شکست هیچ وقت شب‌ها رخ نمی‌دهد. در این هدف بی شک فراز و نشیب‌های بسیاری بر سر راه شما قرار خواهد گرفت. مطمئن باشید برای همه انسان‌ها روزهای بی انگیزه ای وجود دارند که حوصله هیچ کاری ندارند و فقط خود را به زور بر روی زمین می‌کشند.

فقط سعی کنید هدف خود را در این راه فراموش نکنید. هر روز اهداف خود را با صدای بلند بازگو کنید. نگران نباشید بر خلاف چیزی که ممکن است امروز تصور کنید، فردا روز خوبی خواهد بود و شما یک قدم دیگر نیز به هدف خود در داشتن زندگی سالم‌تر و شادتر نزدیک شده اید.

 

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.