خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / یک رژیم غذایی سالم برای قلب

یک رژیم غذایی سالم برای قلب

آترواسکلروز فرآیندی است که طی آن دیواره‌های عروق خونی سخت شده و قطرشان کاهش می‌یابد. افرادی که از رژیم غذایی سالم برای قلب مثل رژیم‌های گیاهخواری یا رژیم‌های وگان پیروی می‌کنند، نسبت به افراد عادی کمتر در معرض خطر این بیماری‌ قرار دارند. در این مقاله در سری مقالات فیدیلیو سعی داریم بیشتر شمارا با خطرات نداشتم یک رژیم عذایی سالم برای قلب آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

 

عوامل خطر موثر در ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی 

ریسک فاکتورهای متعددی می‌توانند در بروز بیماری‌های قلبی عروقی نقش ایفا کنند که از جمله مهمترین‌های آن‌ها می‌توانیم سن، جنسیت، نژاد و سابقه خانوادگی را نام ببریم. در این میان داشتن رژیم غذایی سالم برای قلب، و سبک زندگی بهداشتی برای پیشگیری از این آسیب‌ها ضروری است. 

 

سیگار کشیدن 

یکی از اساسی‌ترین کارهایی که هر فرد برای در امان ماندن از بیماری‌های قلبی عروقی می‌تواند انجام دهد، پرهیز از استعمال دخانیات است. 

 

کلسترول بالا

 

رژیم غذایی سالم برای قلب

خوردن غذاهای پرچرب در کنار استعداد ژنتیکی می‌تواند باعث افزایش سطح کلسترول شود. خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی با سطوح بالای کلسترول LDL افزایش می‌یابد. LDL که به آن «کلسترول بد» نیز می‌گویند، کلسترول را به تمام بافت‌های بدن منتقل می‌کند. رژیم غذایی پرکالری، مصرف بیش از حد چربی‌های اشباع‌شده و اسیدهای چرب ترانس سطح این کلسترول را به حد خطرناکی می‌رساند. 

در مقابل، غلظت بالای کلسترول HDL، که به کلسترول خوب شهرت دارد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. در یک رژیم غذایی سالم برای قلب، سطح کلسترول LDL باید کمتر از 160 میلی‌گرم در دسی لیتر و کلسترول HDL باید حداقل 40 میلی‌گرم در دسی لیتر باشد.

منابع اولیه و اصلی رژیم‌های غذایی معمولی را غذاهای حیوانی تشکیل می‌دهند که سرشار از کلسترول بد هستند. اما افرادی که سبک زندگی وگان یا گیاهخواری دارند، معمولا غلظت LDL خونشان به میزان قابل توجهی کمتر است. 

یکی دیگر از دلایل سطح پایین کلسترول در این گروه، مصرف بیشتر اسیدهای چرب ساده و غیراشباع، و فیبر است که فقط در غذاهای گیاهی یافت می‌شوند. ترکیبات مفید موجود در سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، محصولات سویا و همچنین حبوبات مثل فیتونوترینت‌ها تأثیر مثبتی بر سطح کلسترول دارند. 

مصرف منظم اسیدهای چرب امگا 3 نیز می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد. بذر کتان، کانولا، روغن گردو و روغن‌های ریز جلبک سرشار از امگا ۳ هستند. یک رژیم غذایی سالم برای قلب باید تمامی این منابع را دربرگیرد. 

 

سایر عوامل خطر  در رژیم غذایی سالم برای قلب

رژیم غذایی سالم برای قلب

فشار خون بالا، دیابت شیرین، و اضافه وزن از دیگر عواملی‌اند که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را بالا می‌برند. حدود یک سوم از موارد سکته مغزی از دیابت رنج می‌برند، و خطر بیماری قلبی عروقی برای افرادی که درصد چربی شکمی بالایی دارند، می‌تواند تا سه برابر افزایش یابد. یک رژیم غذایی گیاهی متنوع و متعادل، نه تنها خطر ابتلا به این بیماری‌ها را کم می‌کند، بلکه در درمان آن‌ها نیز موثر است. 

 

عادات غذایی و خطرات قلبی عروقی

 

یک رژیم غذایی سالم برای قلب باید سرشار از سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، حبوبات، آجیل و دانه‌های روغنی باشد. مصرف روزانه میوه‌ها و سبزیجات نه تنها می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر قلب و سکته را کاهش دهد، بلکه سلامت سایر ارگان‌ها را نیز بهبود می‌بخشد. طبق گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، حدود ۶.۷ میلیون مرگ در سراسر جهان را می‌توان به مصرف ناکافی میوه‌ها و سبزیجات نسبت داد. در مقابل، مصرف منظم غذاهایی مانند گوشت گاو، گوساله و خوک خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را تا ۹ درصد، و غذاهایی مانند بیکن، سوسیس و ژامبون تا ۱۸ درصد افزایش می‌دهد. 

درباره safoora makhmalbaf