خانه / دنیای غذا و نوشیدنی / کتاب‌ آشپزی ستارگان مشهور دنیا
کتاب آشپزی ستارگان مشهور

کتاب‌ آشپزی ستارگان مشهور دنیا

کتاب آشپزی همیشه توسط یک آشپز یا سرآشپز معروف نوشته نمی شود. بعضی وقت ها ستاره‌های مشهور دنیا هم کتاب‌های آشپزی منتشر می‌کنند. هر از گاهی شاهد انتشار یکی از کتاب‌های آشپزی سلبریتی‌ها می‌شویم که جایزه بیشترین فروش را از آن خود می‌کنند. فرقی ندارد که این آشپزهای خانگی یک هنرپیشه، خواننده یا هر ستاره مشهور دیگری باشند. اما به هر حال کتاب منتشر شده توسط این افراد مشهور رکورددار بیشترین فروش خواهد شد.

در هر کتابی که توسط یک ستاره مشهور نوشته می‌شود، ارتباط آن‌ها با مواد غذایی قسمت اصلی کتاب را تشکیل می‌دهند. این کتاب‌های آشپزی اغلب شامل دستورهای غذایی مورد علاقه آن‌ها هستند. اما علاوه بر آن در این کتاب‌ها موضوعاتی در ارتباط با نویسنده هم می‌توان یافت. همچنین تاثیر غذاها در زندگی خصوصی این ستارگان تا حدود زیادی در این کتاب‌های آشپزی نمایان می‌شوند. شاید علت اصلی پرفروش بودن آن‌ها نیز همین کنجکاوی افراد در زندگی خصوصی ستارگان مشهورشان باشد.

موضوعات کتاب‌های آشپزی

برخی از کتاب‌های آشپزی از رژیم‌های خاصی پیروی می‌کنند مانند کتاب آشپزی جونت پالترو که در رابطه با رژیم‌های تک غذایی است. و یا کتاب آشپزی آلیسیا سیلور استون، در ارتباط با فواید گیاه خواری است که او خودش به آن اعتقاد دارد. افزایش رشد بی رویه انتشار کتاب‌های آشپزی با تغذیه سالم نشانه ای از بحران غذایی موجود در جهان و بیماری‌های مختلف است. از آن جا که اضافه وزن یکی از معضلات جهان امروز ماست، برخی از افراد مشهور با انتشار کتاب‌های آشپزی سالم این زنگ خطر را به گوش مردم می‌رسانند و در بسیاری موارد به آن‌ها گوشزد می‌کنند که طعم غذاها در قیاس با سلامتی بدن ارزش چندانی ندارد.

برخی کتاب‌های دیگر آشپزی نیز از دستورات سنتی خاصی پیروی می‌کنند. مانند کتاب تاکوی استنلی تاکو و کتاب آشپزی تونی دانزا که هر دو آشپزی ایتالیایی و دستورات آشپزی خانوادگی خود را توسعه بخشیده اند. هر دوی این ستاره‌های مشهور در خانواده‌های متعصب ایتالیایی بزرگ شده اند که دستورات غذایی سنتی خاص خود را دارند و غذا برای آن‌ها نقش اساسی در ارتباط‌ ها دور همی‌ها و دیگر موارد را دارد.

انگیزه خوانندگان

تنوع بیش از حد این کتاب‌های آشپزی که توسط افراد مشهور نوشته شده اند به آشپزها و خوانندگان این امکان را می‌بخشد که از این دستورات غذایی در غذاها و رژیم‌های مختلف خود بهره ببرند. اغلب خوانندگان این کتاب‌ها از یکی از سه انگیزه زیر در خواندن کتاب‌های آشپزی بهره می‌برند.

آن‌ها یا واقعا عاشق نویسنده کتاب هستند و یا دوست دارند غذاهای جدید درست کنند و در آخر برخی نیز به دنبال تغییر رویه رژیم غذایی خود هستند. به هرحال چه شما به دنبال تغییر رویه غذایی خود باشید یا در جستجوی دستور تهیه خوشمزه ترین غذاها و یا حتی در پی اضافه کردن غذاهای سالم به برنامه غذایی خود یا کودکانتان باشید همیشه یک کتاب آشپزی توسط ستاره‌ه ای معروف در دنیا پیش روی شما خواهد بود تا در این مسیر شما را یاری کند.

در ادامه این مطلب از دنیای غذا و نوشیدنی در مجله فیدیلیو  به برخی از این کتاب‌های آشپزی که توسط ستارگان مشهور دنیا نوشته شده اند می‌پردازیم. امیدوارم که مورد توجه شما نیز قرار بگیرد.

بعدی قبلی

کتاب آشپزی اوا

اوا لانگوریا

آشپزی همراه با عشق برای خانواده و دوستان

یکی از  ستارگان معروفی که در عرصه آشپزی هم پیشرو شده است اوا لانگوریا هنرپیشه سریال معروف زنان سرسخت خانه دار است که تا کنون جوایز بی شمار بسیاری از جمله جایزه امی و گلدن گلوب را از آن خود کرده است. بر خلاف نقش بی تفاوت و سردی که در رابطه با آشپزی در این سریال از خود نشان می‌داد، اوا از کودکی به آشپزی علاقه وافری داشت و هر چه بزرگ تر می‌شد استعدادش در زمینه آشپزی بیش تر از پیش نمایان می‌شد. او در تمام دوران کودکی همیشه در کارهای مزرعه از جمله رسیدگی به مرغ‌ها و پرورش سبزیجات به خانواده اش که در دهکده ای در تگزاس زندگی می‌کردند، کمک می‌کرد. با این تفاسیر علاقه او به استفاده از مواد ارگانیک و تازه در غذاهایش چندان هم عجیب به نظر نمی‌رسد.

او در آشپزخانه خود تصاویر مختلفی از انواع غذاهای فرانسوی، ایتالیایی، آمریکایی و … دارد. آشپزی اوا بیش از همه تحت تاثیر خاله اش السا قرار دارد و به همین سبب در کتاب آشپزی اوا نیز دستورات مختلفی از طرز تهیه انواع بیسکویت‌هایی که اوا از خاله اش یاد گرفته قرار دارد. برخی دیگر از دستورات غذایی معروف این کتاب عبارتند از سویچ(‌نوعی خوراک مربوط به آمریکای جنوبی)، نان موزی معروف سریال زنان خانه دار ، و نوعی سوپ تورتیلا که اوا دستور تهیه آن را ۱۰ سال پیش از یک مجله پیدا کرده است.

کتاب آشپزی پالترو

جوونت پالترو

دستورهای غذایی آسان و خوشمزه که باعث می‌شوند ظاهر زیباتر و احساس بهتری داشته باشید.

جوونت پالترو برای نوشتن کتاب آشپزی خانوادگی خود به نام ” همه این‌ها خوبند” با جولیا تورشن سرآشپز و نویسنده کتاب‌های آشپزی معروف شروع به همکاری کرد. این کتاب آشپزی تمرکز خود را بر روی غذاهای مناسب رژیم غذایی قرار داده است. جوونت می‌گوید این کتاب را برای افرادی نوشته است که ترجیح می‌دهند غذای خوشمزه و سالم برای خانواده خود تهیه کنند. دستورهای غذایی موجود در این کتاب  اغلب کم کربوهیدرات، بدون گلوتن، و یا فاقد لبنیات هستند و برای استفاده همه افراد خانواده مناسبند. این دستورات غذایی علاوه بر خوشمزه بودن از کیفیت تغذیه ای بالایی نیز برخوردارند.

دستورات ساده این کتاب مناسب افرادی است که می‌خواهند راه پالترو را در داشتن تغذیه سالم در پیش گیرند. این دستورات شامل موادی از جمله سالمون با سس تند اسریرارچا، لیموترش، کوفته‌های بوقلمون، و پای میوه بدون آرد هستند.

کتاب آش‍پزی آلیسیا سیلور استون

آلیسیا سیلور استون

رژیم مهربانی: راهی ساده برای داشتن احساس بهتر، کم کردن وزن و نجات زمین

کتاب آشپزی گیاهی آلیسیا سیلور استون به نام رژیم مهربانی با مطلبی از دکتر نیل بارنارد آغاز می‌شود که از فواید گیاه خواری صحبت می‌کند. او در این کتاب به بحث پیرامون رژیم‌های حاوی گیاهان و فواید آن‌ها از جمله تاثیر گیاه خواری بر زیبایی و پوست و جلوگیری از سرطان می‌گوید. برای یافتن انواع دستورهای غذایی گیاهی این کتاب آشپزی یکی از بهترین‌هایی است که می‌توانید پیدا کنید.

کتاب آشپزی صوفی دال

صوفی دال

عاشقان غذا: یک سال با دستورات غذایی صوفی

صوفی دال نویسنده معروف، کتاب عاشقان غذا را برای علاقمندان به غذا و با توجه به سلامتی جسم منتشر کرده است. لیست دستورات غذایی موجود در این کتاب اغلب بدون گوشت یا با استفاده کم از گوشت هستند و در عوض در استفاده از سبزیجات تازه سخاوتمندند. به علاوه در بسیاری از این دستورات از غذاهایی با طعم شیرین کننده‌های طبیعی استفاده شده است. او تعداد ۱۰۰ دستور غذایی مخصوص خود را با توجه به فصل‌های مختلف سال و فصل پرورش مواد مختلف غذایی طبقه بندی کرده است.

از جمله دستورات غذایی متنوع و طبقه بندی شده این کتاب می‌توان به بخش صبحانه‌های پاییزه و یا زمستانه اشاره کرد که با مواد غذایی مناسب این فصل‌ها تهیه می‌شوند. علاوه بر این موارد کتاب صوفی با عکس‌های هوس برانگیز غذاهای خوشمزه تزیین شده است و نشان از علاقه او به تنوع غذایی دارد.

کتاب آشپزی استنلی تاکی

استنلی تاکی و کتاب آشپزی تاکی

استنلی تاکی در یک خانواده ایتالیایی اصیل بزرگ شده است که همواره به غذا به چشم یکی از اعضای خاندان نگاه می‌شده است. انتشار کتاب “آشپزی تاکی” توسط او تنها به دلیل تعهدش به زنده نگه داشتن دستورات غذایی خانوادگیشان است. البته این کتاب علاوه بر آن که بسیاری از دستورات خانوادگی او متعلق به زادگاهش در شمال ایتالیا را در خود جای داده، شامل دستورات خوشمزه دیگری نیز هست. این دستوران خوشمزه از آشپز معروف  شمال ایتالیا جیانی اسکپین به استنلی رسیده است و به سبب نزدیک بودن به ریشه‌های خانوادگی او در این کتاب گنجانده شده و با تنوعی که به آن داده اند باعث موفقیت کتاب آشپزی تاکی شده اند.

تاکی در این رابطه می‌گوید دوست دارد با پیش غذاهای مختلف این کتاب از مهمانانش پذیرایی کند تا آن‌ها در خانه او احساس راحتی و شادی داشته باشند. دستورات این کتاب با استفاده از مواد مختلفی از جمله روغن‌های طعم دار، برچتا و پنیر موزارلای گریل شده تهیه می‌شوند. اما این‌ها فقط شروع راه است. برای آشنایی بیشتر با این دستورات غذایی خانوادگی باید خودتان به شخصه این کتاب ارزشمند را بخوانید.

کتاب آش‍پزی ایمی سداریس

ایمی سداریس

من از تو خوشم میاد: مهمان داری با نفوذ

اگرچه ایمی سداریس این کتاب را با توجه به خصلت شوخ طبعی خود نوشته است، اما با این وجود بسیاری نکات مهم نیز در این کتاب وجود دارند که می‌توانند برای شما یک شب رویایی بسازند. او در این کتاب دستورات غذایی معروفی از جمله چیز کیک مخصوص کیتی و یا راگوی گوساله تایره را نیز گنجانده است. البته برخی از دستورات غذایی که در این کتاب قرار دارند فقط به سبب جنبه شوخ طبعی و اضافه کردن طعم کمدی در کتاب قرار داده شده اند. کتاب راهنمای آشپزی نیمه جدی”من از تو خوشم میاد” نگاهی گذرا به جنبه آشپزی جامعه دارد و بیشتر برگرفته از شخصیت شوخ طبع نویسنده معروف آن است.

کتاب آشپزی جسیکا سینفلد

جسیکا سینفلد

هوس برانگیز و خوشمزه: رازهایی ساده برای مجبور کردن فرزندانتان به خوردن غذاهای مغذی

جسیکا سینفلد برای نوشتن کتاب هوس برانگیز و خوشمزه از یک شرآشپز حرفه ای و یک متخصص تغذیه کمک گرفته است. این کتاب راهنمایی برای کمک به والدین است که بتوانند غذاهای مغذی بدون افزودنی را برای کودکان خود آماده کنند. سینفلد به عنوان مادر سه فرزند به خوبی یاد گرفته بود چگونه با تحریک کردن فرزندانش و پنهان ساختن سبزیجات مغذی در غذاهای رنگارنگ، آن‌ها را وادار به خوردن این مواد مقوی کند. یکی از روش‌های او آغشته ساختن ماکارونی و پنیر با پوره گل کلم یا کدو است. به این ترتیب سبزیجات با رنگ‌ها استتار می‌شوند. همچنین او دستور تهیه براونی خانوادگیشان را که با پوره اسفناج و هویج مخلوط شده است نیز در این کتاب گنجانده است.

کتاب آشپزی سینفلد نه تنها راهنمایی‌هایی برای غذا دادن به کودکان شما ارائه می‌دهد، بلکه نکات مهم تغذیه کودکان از جمله مواد ضروری برای رشد کودکان را نیز در دسترس شما قرار می‌دهد. پس اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که با تغذیه کودکانتان مشکل دارید خواندن این کتاب را از دست ندهید.

کتاب آشپزی دانزا

 

تونی و مارک دانزا- با آنتی پستو شکم خودتان را پر نکنید

تونی دانزا با کمک پسرش مارک این کتاب آشپزی ایتالیایی-آمریکایی را که حاوی ۵۰ دستور آشپزی خانوادگیشان است منتشر کرده است. این کتاب آشپزی خانوادگی به خوبی اشاره به دستورات هر فرد خانواده دارد. به عنوان مثال در این کتاب با عناوینی از جمله دستور تهیه پاستای عمو جان و مادر لاساگنا روبه رو خواهید شد. به علاوه در این کتاب داستان‌هایی از وعده‌های غذایی خانوادگی و سنت‌هایی که در طول سالیان سال در این خانواده ادامه داشته اند نیز وجود دارند که بی شک برای بسیاری از هواداران دانزا سرگرم کننده خواهند بود. به عنوان مثال داستان‌هایی از ناهار‌های خانوادگی یکشنبه‌ها که در آن سس معروفشان را سرو می‌کردند. این کلکسیون غذاهای خانگی ایتالیایی  در عین حال که دستور تهیه بسیاری از غذاهای ایتالیایی اصیل را به شما آموزش می‌دهد، شما را به قلب خانواده دانزا خواهد برد.

کتاب آشپزی شریل کرو

شریل کرو

اگر به سلامتی شما کمک می‌کند: بیش از ۱۰۰ دستور غذایی خوشمزه فصلی

شریل کرو برای نوشتن این کتاب آشپزی که حاوی دستورات غذایی سالم و فصلی است از آشپز شخصی خود چاک وایت کمک گرفت. زمانی که این خواننده سرشناس در سال ۲۰۰۶ با بیماری سرطان خود دست و پنجه نرم می‌کرد، به فکر توجه به پخت غذاهایش و این که این غذاها چگونه می‌توانند بر محیط خود تاثیر بگذارند افتاد. کتاب آشپزی او شامل دستورات غذایی گیاهی و غذاهای ارگانیکی مانند گوشت و ماهی است. دستور بروچتای کرو و وایت در این کتاب با پنیر توفوی رنده شده و سبزیجات تابستانی آغشته می‌شود در حالی که غذاهای آسیایی مانند ماهی بس با سس پرتقال و محتویات خوشمزه مناسب آن سرو می‌شوند.

کتاب آشپزی مایا آنجلو

مایا انجلو

همه روز با غذاهای عالی: با شکوه بپزید، باذکاوت بخورید

مایا آنجلو در گذشته خود با هضم بسیاری از غذاها مشکلات پیچیده ای داشت اما از زمانی که ۱۶ کیلوگرم از وزنش را کم کرده است دوباره می‌تواند از طعم دلپذیر غذاهایی که اکنون به مقدار متعادل در طول روز مصرف می‌کند لذت ببرد. کتاب آشپزی دوم او به نام همه روز با غذاهای عالی خوانندگان را تشویق به خوردن همه نوع غذاهای خوش طعم اما به میزان کم در طول روز می‌کند. دستورات غذایی خوشمزه او سرشار از چربی هستند اما در این کتاب پیشنهاد شده است به جای کره از روغن‌های سالم‌تر مانند کانولا یا روغن زیتون استفاده شود. دستورات غذایی این کتاب طیف وسیعی از غذاهای نقاط مختلف دنیا از جمله غذاهای مکزیکی، تاکوهای سوئدی و غذاهای اصیلی از جمله پیتی پانا را شامل می‌شود.

بعدی قبلی

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.