خانه / پیشنهادهای ویژه / طرز تهیه عدس پلو مجلسی + ترفندهای خوشمزه شدن عدس پلو رستورانی

طرز تهیه عدس پلو مجلسی + ترفندهای خوشمزه شدن عدس پلو رستورانی

طرز تهیه عدس پلو مجلسی به روش رستورانی نیاز به دانستن یکسری جزییات و فوت‌ و فن‌های حرفه‌ای دارد. عدس پلو یکی از غذاهای سنتی و محبوب ایرانی است که معمولا برای شام و ناهار و در دورهمی‌ها و مراسم مذهبی پخته و سرو می‌شود. عدس پلو با گوشت چرخ کرده، عدس پلو با مرغ، عدس پلو با گوشت تکه‌ای و عدس پلو بدون گوشت، انواع مختلف این غذا هستند که هر کس با سلیقه مختلف، می‌تواند آنها را انتخاب و درست کند. برای آموزش طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت چرخ کرده و یاد گرفتن چند راز اصلی خوشمزگی عدس پلو رستورانی و نذری این مقاله از مجله فیدیلیو را از دست ندهید.

مواد لازم برای تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده

  • برنج: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی (۳ پیمانه برنجی)
  • عدس: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی (۲ پیمانه برنجی)
  • گوشت چرخ کرده: ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم
  • پیاز: ۲ عدد متوسط
  • کشمش پلویی: ۵ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده غلیظ: به میزان لازم
  • روغن یا کره: به میزان لازم
  • زردچوبه، دارچین، نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم
  • خلال پسته و خرما: به میزان دلخواه (سلیقه‌ای)

زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

زمان مورد نیاز برای پخت عدس پلو با گوشت چرخ کرده: ۴۵ دقیقه

میزان کالری عدس پلو با گوشت چرخ کرده: حدود ۲۶۴ کیلوکالری (در هر ۱۰۰ گرم)

مراحل طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده به روش دمی

عدس پلو با گوشت چرخ کرده یکی از محبوب‌ترین و متداول‌ترین انواع روش پخت عدس پلو است که می‌توانید به عنوان یک غذای مفید و مغذی برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های خود درست کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه عدس پلو یکی از بهترین غذاهای ماه رمضان برای سحری و افطار با گوشت چرخ کرده را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد عدس پلو را آماده کنید

ابتدا برای پختن عدس پلو، عدس و برنج را تمیز کنید و هر دو را بشویید. از یک ساعت قبل، برنج را در مقداری آب و نمک بخیسانید. عدس را در یک قابلمه با ۲ لیوان آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. آب که شروع به جوشیدن کرد، آن را آبکش کنید تا نفخ آن گرفته شود.

مرحله دوم: عدس را بپزید

دوباره روی عدس به اندازه ۲ لیوان آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا به مدت ۳۵ تا ۴۵ دقیقه بپزد. بعد از نیم ساعت، عدس را بررسی کنید و اگر پخته بود، آن را آبکش کنید. اجازه ندهید که عدس بیش از حد بپزد وگرنه در هنگام پخت با برنج، له می‌شود. همچنین آب آن را دور بریزید و به برنج اضافه نکنید چون برنج تیره می‌شود.

مرحله سوم: برنج را آبکش کنید

برنج را از آبی که در آن خیسانده‌اید، آبکش کنید. در یک قابلمه به اندازه ۴ لیوان آب و ۲ قاشق چای‌خوری نمک بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند.

حالا ۱ قاشق غذاخوری روغن اضافه کنید و برنج را هم در آب جوش بریزید. برنج را به مدت ۶ تا ۱۰ دقیقه (بسته به نوع برنج) بجوشانید. بعد از اینکه اطراف دانه برنج نرم و مغز آن هنوز سفت بود، آن را آبکش کنید و روی برنج آب سرد بریزید.

مرحله چهارم: عدس پلو را دم کنید

کف قابلمه کمی روغن یا کره  و۱ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده بریزید و ته دیگ دلخواهتان (نان، سیب زمینی، کنجد و …) را بگذارید. سپس یک لایه برنج آبکش شده و یک لایه عدس پخته شده، کمی دارچین و زعفران بریزید.

دوباره یک لایه برنج، یک لایه کشمش، دارچین و زعفران بریزید. لایه‌ها را به همین ترتیب تکرار کنید تا لایه آخر برنج باشد. سپس درب قابلمه را دم‌کنی بپیچید و روی قابلمه بگذارید. بعد از ۲ دقیقه که داخل قابلمه بخار پیچید، شعله را کم کنید تا به مدت ۴۵ دقیقه بپزد و دم بکشد.

مرحله پنجم: کشمش و پیاز را آماده کنید

در حین پختن عدس پلو، کشمش‌ها را پاک کنید و بشویید. کشمش‌ها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آب بخیسانید و آبکش کنید. سپس آنها را روی یک پارچه تمیز بریزید تا خشک شوند. در این فاصله پیازها را پوست بگیرید و به صورتی خلالی نازک خرد کنید. در یک تابه یک پیاز را با مقداری روغن یا کره سرخ کنید تا طلایی شود.

مرحله ششم: گوشت چرخ کرده را تفت دهید

سپس به پیازها، کمی زردچوبه، فلفل سیاه و نمک اضافه کنید و تفت دهید تا خامی آن گرفته شود. بعد گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. به اندازه ۲ قاشق غذاخوری زعفران اضافه کنید و تفت دهید. درب تابه را بگذارید و حرارت را ملایم کنید تا به مدت ۲۰ دقیقه گوشت چرخ کرده بپزد و سس گوشت عدس پلو جا بیفتد.

مرحله هفتم: کشمش پلویی و خلال‌ها را تفت دهید

سپس کشمش‌های آب گرفته شده را در یک تابه با مقداری روغن یا کره کمی تفت دهید. خلال‌های پسته و بادام را هم تفت دهید و سپس شعله را خاموش کنید و کنار بگذارید.

مرحله هشتم: عدس پلو را سرو کنید

در آخر وقتی عدس پلو پخت، روی آن کمی کره بریزید و به آرامی هم بزنید. تا عدس و برنج با هم مخلوط شوند. سپس عدس پلو را در ظرف سرو بریزید و روی آن را با گوشت چرخ کرده، کشمش و خلال پسته تزیین کنید.

چند عدد خرما هم کنار عدس پلو بگذارید تا سردی عدس پلو گرفته شود. عدس پلو با گوشت چرخ کرده و پیاز داغ را با سالاد شیرازی یا ماست سرو کنید. نوش جان!

روش تهیه عدس پلو با گوشت تکه‌ای

برای تهیه عدس پلو با گوشت تکه‌ای، گوشت گوسفندی را به صورت تکه‌ای ریز خرد کنید، با پیاز و ادویه‌ها سرخ کنید و سپس با مقداری آب بپزید. بعد از نرم شدن گوشت، گوشت تکه‌ای را به همراه کشمش پلویی و خلال پسته روی عدس پلو سرو کنید.

روش تهیه عدس پلو با مرغ

برای طرز تهیه عدس پلو با مرغ، گوشت چرخ کرده را حذف کنید و به جای آن، سینه مرغ را با پیاز و ادویه‌ها آبپز کنید. سپس آن را ریش ریش کنید، در مقداری کره یا روغن تفت دهید و به همراه کشمش پلویی و خلال مثل روش بالا روی عدس پلو بریزید.

روش دوم این است که سینه مرغ را به صورت تکه‌ای با پیاز و ادویه‌ها یپزید و تکه‌های پخته شده مرغ را تفت دهید و روی عدس پلو بچینید.

روش سوم این است که سینه مرغ را چرخ کنید و با ادویه‌ و پیاز رنده و آبگیری شده مخلوط کنید. سپس مرغ چرخ کرده را قلقلی و در روغن سرخ کنید. کوفته قلقلی مرغ را به همراه کشمش پلویی روی عدس پلو سرو کنید. این روش را برای درست کردن عدس پلو با گوشت قلقلی چرخ کرده هم می‌توانید انجام دهید.

روش تهیه عدس پلو بدون گوشت

برای طرز تهیه عدس پلو بدون گوشت، نیازی به اضافه کردن گوشت چرخ کرده، گوشت تکه‌ای یا مرغ نیست. بعد از درست کردن عدس پلو و دم کردن آن، فقط کشمش و خلال‌ها را مثل روش بالا تفت دهید و روی عدس پلو بریزید و عدس پلو گیاهی سرو کنید.

روش تهیه عدس پلو با سویا

برای تهیه عدس پلو با سویا، به جای استفاده از گوشت چرخ کرده، سویا را بخیسانید و آبکش کنید. سپس سویا را مثل گوشت چرخ کرده با پیاز سرخ کرده و ادویه‌ها بپزید و در آخر روی عدس پلو بریزید.

روش تهیه عدس پلو با سبزیجات

در طرز تهیه عدس پلو سبزیجات، به جای استفاده از انواع گوشت، سبزیجاتی مثل هویج، لوبیا، نخود فرنگی و اسفناج به کار ببرید. و سبزیجات تفت داده شده را با عدس پلو مخلوط و سرو کنید.

روش تهیه عدس پلو کته‌‌ای

اگر می‌خواهید عدس پلو را به‌صورت کته درست کنید، به جای آبکش کردن برنج، برنج را به صورت کته‌ای بپزید و بعد روی برنج کته‌ای را عدس پخته شده بریزید و دم کنید. در نهایت بعد از دم کشیدن عدس پلو روی آن را با کشمش پلویی سرخ شده و انواع گوشت دلخواه یا سویا به همان روش بالا تزیین و سرو کنید.

سوالات متداول

چگونه سردی عدس پلو را بگیریم؟

عدس پلو در طب سنتی، طبع سرد دارد. برای گرفتن سردی عدس پلو، اضافه کردن زعفران دم کرده و پودر دارچین را فراموش نکنید. همچنین سرو کردن چند عدد خرما در کنار این غذا، سردی آن را می‌گیرد و طبع آن را متعادل می‌کند.

نسبت عدس و برنج در عدس پلو چقدر باید باشد؟

برای درست کردن عدس پلو به ازای ۲ پیمانه برنج، ۱ پیمانه عدس اضافه کنید. یعنی مقدار برنج باید دو برابر عدس باشد.

ادویه عدس پلو چیست؟

ادویه‌جاتی که در این دستور تهیه آوردیم جزو ادویه‌های مرسوم عدس پلو هستند. اما ادویه مخصوص عدس پلو شامل ۱ قاشق چای‌خوری دارچین، نصف قاشق چای‌خوری پودر تخم گشنیز، نصف قاشق چای‌خوری پودر زیره سبز، نصف قاشق چای‌خوری پودر گل سرخ، نصف قاشق چای‌خوری پودر هل و به مقدار دلخواه زعفران است. می‌توانید به دلخواه کمی پودر سیر و پودر فلفل قرمز هم به این ترکیب اضافه کنید و گوشت یا سایر مخلفات عدس پلو مثل سویا را با این ادویه‌جات تفت دهید یا اینکه مقداری ادویه موقع دم گذاشتن عدس پلو روی آن بپاشید.

مقدار و بهترین زمان اضافه کردن ادویه عدس پلو کی هست؟

برای تهیه عدس پلو به اندازه‌ ۴ نفر، ۱ قاشق غذاخوری ادویه عدس پلو به غذا اضافه کنید. بهترین زمان اضافه کردن عدس پلو، هنگام دم دادن عدس پلو یا در هنگام تفت دادن گوشت چرخ کرده یا تکه‌ای یا مرغ و سویا است.

روش درست کردن عدس پلو در پلوپز چگونه است؟

روش تهیه عدس پلو در پلوپز مثل روش طبخ عدس پلو کته است. وقتی برنج و عدس در پلوپز دم کشیدند مخلفاتی مثل کشمش پلویی، انواع گوشت و خلال تفت داده شده را روی عدس پلو بریزید و آن را سرو کنید.

راز خوشمزه شدن عدس پلو چیست؟

فوت کوزه‌گری عدس پلوهای نذری و رستورانی این نکات هستند:

  • از عدس تازه با دانه‌های کوچک و رنگ‌ یکنواخت استفاده کنید.
  • از ادویه عدس پلو برای خوشمزه شدن این غذا استفاده کنید.
  • آب عدس را قبل از اضافه کردن به عدس پلو، دور بریزید تا رنگ غذا را عوض نکند.

درباره mona

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *