خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / ۱۰ راه برای ترک کافئین

۱۰ راه برای ترک کافئین

بر اساس نظر سنجی بنیاد خواب آمریکا  ۴۳ درصد از آمریکایی‌ها به منظور بیدار و هوشیار ماندن در طول روز کافئین مصرف می‌کنند. همه ما برخی اوقات به دلیل نداشتن خواب کافی و خوب، زمان بیدار شدن احساس سستی و گیجی می‌کنیم. برای بر طرف کردن این حالت قهوه می‌نوشیم تا یک روز کاری را به خوبی شروع کنیم.

تحقیقات جدید نشان داده که اعتیاد به کافئین موروثی است. کافئین موجود در چای، قهوه، شکلات و نوشیدنی‌های گازدار باعث افزایش سطح هوشیاری بدن از طریق افزایش سطح آدرنالین می‌شود. البته این ماده همچنین می‌تواند تلاش شما را برای داشتن یک خواب راحت در شب هدر دهد. با بخش زندگی سالم مجله فیدیلیو همراه باشید تا چند روش برای حذف این ماده را یاد بگیرید.

کافئین

یک محرک خوراکی

در حالی که کافئین می‌تواند به سرعت باعث تسکین خواب آلودگی شود اما برای ساعت‌های زیادی در بدن باقی می‌ماند. این ماده ۶ ساعت زمان نیاز دارد تا از بدن دفع شود. در نتیجه مصرف هر گونه غذا و نوشیدنی حاوی این ماده در عصر و شب‌ها باعث ایجاد مشکلات در نحوه خواب شب می‌شود.

اگر میزان مصرف این ماده بیش از ۲۵۰ میلی گرم در روز باشد (۳ فنجان)، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات خواب شود. علائم مصرف بیش از اندازه این ماده کم خوابی، اضطراب، تحریک پذیری، سردرد، عصبانیت و تبش قلب است.

دو روش ساده برای کاهش مصرف این ماده وجود دارد. روش اول که بسیار ساده است، مصرف مقدار کمتر از آن است. در روش دوم که جامع‌تر است از افراد خواسته می‌شود با داشتن خواب کافی ۷ تا ۸ ساعت در روز مشکل خواب خود را حل کنند تا هنگام بیدار شدن احساس سستی و گیجی و نیاز به خوردن کافئین نکنند.

کافئین

۱۰ روش آسان ترک مصرف کافئین

  1. در مورد مواد خوراکی موجود در نوشیدنی‌ و غذاها تحقیق کنید. بسیاری از نوشیدنی‌های گازدار و انرژی زا حاوی کافئین هستند.
  2. کافئین اعتیادآور است. برای ترک آن به برنامه‌ریزی نیاز دارید. در صبح روز اول یک سوم از مقدار کافئین مصرفی خود را کاهش دهید. بعد از ۳ روز مقدار مشخص دیگری را کاهش دهید. اگر تمایل دارید مصرف آن را به طور کامل قطع کنید این روش را مرحله به مرحله ادامه دهید.
  3. مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین همراه با آب. این روش باعث کاهش تاثیرات مصرف این ماده می‌شود.
  4. نوشیدنی صبحگاهی خود را از قهوه به چای تغییر دهید. در این بین چای سبز گزینه واقعا سالمی ‌نسبت به سایر نوشیدنی‌های صبحگاهی است.
  5. قهوه یا نوشابه بدون کافئین را امتحان کنید. البته گزینه‌های بهتر آب و آبمیوه‌ها هستند.
  6. نسبت به ترک عادت خود فکر کنید. از خود بپرسید آیا واقعا به مصرف این میزان کافئین نیاز دارم؟ اگر پاسخ منفی بود، مصرف آن را ترک کنید.
  7. به منظور کاهش مصرف این ماده برای میان وعده‌های خود از چای استفاده کنید.
  8. بجای یک لیوان بزرگ قهوه، لیوان کوچک تر سفارش دهید. طعم قهوه همان است و فقط مقدار تغییر می‌کند.
  9. می‌توانید یک فنجان بزرگ قهوه را با یک فنجان کوچک‌تر و همچنین یک لیوان چای گیاهی ترکیب نمایید.
  10. بسیاری از داروهای مسکن حاوی کافئین هستند. در این صورت می‌توانید نوع داروی مصرفی خود را تغییر دهید.

درباره الناز طالب زاده

سال هاست که در زمینه ترجمه برای روزنامه ها و نشریات و سایت های اینترنتی فعالیت دارم. این بار در حال کسب تجربه در بین محتواهای خوشمزه هستم. غذا خوردن و حتی در موردش صحبت کردن یکی از لذت هاست. خوشحالم بواسطه مطالبی که در این زمینه براتون ترجمه می کنم با هم در این لذت ها همراه هستیم.