خانه / کافه و رستوران / اوریانت، کافه‌ای به قدمت تهران قدیم
کافه اوریانت

اوریانت، کافه‌ای به قدمت تهران قدیم

با باز کردن درب کافه قنادی اوریانت و شنیدن صدای زنگوله آویزان شده به سقف پشت درب، به سال‌های دهه ۳۰ و ۴۰ می‌روید. عطر و بوی گذشته از اکثر قسمت‌های این کافه قنادی سرازیر است. همراه با مجله فیدیلو پا به یکی از قدیمی‌ترین کافه‌های تهران بگذارید.

اوریانت ۷۴ ساله

گذشته را می‌توانید در طمع‌های خاطره انگیز شیرینی‌ها، در یخچال‌های قدیمی، در دکوری که از گذشته دور حفظ شده و حتی‌ در لامپ‌های روشنایی کافه بیابید. اوریانت

اوریانت، به معنای مشرق (شرق) بوده و سال ۱۳۲۱ تاسیس شده است. این روزها دیگر کم پیدا می‌شوند نسل مغازه‌های قدیمی‌ای که بافت و سبکِ گذشته خودشان را حفظ کرده‌اند. باقی‌مانده نسل مغازه‌های قدیمی، در بدترین حالت ممکن یا فضا را خراب کرده‌اند یا ناخواسته با بدسلیقگی، جو نوستالژیک آن مکان را از بین برده و یا با تغییر سبک آن، دیگر چیزی از آن نام باقی نگذاشته‌اند. اما همیشه استثناهایی هم وجود داشته و دارد. یعنی کسب و کاری قدیمی که سعی در حفظ بافت و سبک کلاسیک و قدیمی خود کرده است. از انگشت شمار مثال‌هایی که می‌توان از آن نامبرد کافه قنادی اوریانت واقع در خیابان مفتح جنوبی است.

اوریانت از معدود کافه قنادی‌های تهران است. بازمانده‌ای از نسل کافه قنادی‌هایی که چند دهه‌ پیش در میادین و خیابان‌های اصلی شهر به چشم می‌خوردند. پس از ورود به کافه، یخچال‌هایی را در روبه رو و سمت راست خود مشاهده می‌کنید که از محصولات قنادی پر شده‌اند. از شکلات های تلخ با اشکال نوستالژیک تا کیک‌ها و شیرینی‌های خامه‌ای هوس‌انگیز. یخچال‌ها بسیار قدیمی هستند ولی تمیز و سرپا نگه داشته شده‌اند. به مهتابی‌های سقفی که نگاه می‌کنید معنی واقعی این جمله که می‌گوید ” مالِ زمان هیتلر است” را درک خواهید کرد. میزها تابلوها و حتی ویترین مغازه، همان بافت اولیه و قدیمی خود را دارند و تمیز و سالم و سرپا هستند.

فضای میانی کافه، پرشده از میزها و صندلی‌ها. کانتری در مرکز قرار دارد که بار کافه است. اوریانت دو طبقه است که معمولا در طبقه دوم سرویس ارایه نمی‌دهند. پرسنل اوریانت از هموطنان ارامنه هستند و خانم و آقا در کنار هم به مشتریان کافه قنادی سرویس می‌دهند.

یک منوی اصیل

قهوه اوریانتیکی از نکاتی‌ که این کافه قنادی بر آن تاکید دارد آن است که اینجا یک کافه قنادی است، نه یک سالاد بار یا پاستا فروشی. در نتیجه منوی آن، همان منوی ساده و قدیمی است و خبری از اسامی جدیدی که در منوی دیگر کافه‌ها دیده می‌شود، نیست. از قهوه ترک تا شیرینی پروک، همگی بخشی از منوی اقتصادی این کافه است. گران‌ترین آیتم منو زیر ۲۰ هزار تومان قیمت دارد. نوشیدنی‌های گرم در اوریانت همراه پرتقال‌های شکری با روکشی از شکلات تلخ سرو می‌شوند. اگر از طرفداران قهوه هستید حتما قهوه ترک را امتحان کنید. چرا که ارامنه تبحر خاصی در دم کردن قهوه دارند. آن‌ها معتقدند این سبک از قهوه، قهوه ارمنی است نه قهوه ترک. البته قطعا نیازی نیست که اینجا به اختلاف عثمانی و ارامنه در تاریخ اشاره‌ای بکنیم!.

از مزایای کافه قنادی اوریانت این است که اگر از قهوه دم شده‌ای که سفارش داده‌اید و یا شیرینی و شکلات‌‌هایی که درکنار آن برای شما سرو شده است خوشتان آمده‌باشد، می‌توانید برای خانواده ویا دوستانتان نیز از این محصولات تهیه کنید. ویترین کنار درب ورودی کافه پرشده از قهوه جوش و یخچال‌های داخل هم پر هستند از شیرینی‌ها و شکلات‌های دست سازی که شاید سخت بتوانید مانند آن‌ها را در مغازه‌ای دیگر پیدا کنید.

این کافه قنادی به دلیل داشتن مالکین ارمنی، از گذشته پاتوق ارامنه پایتخت بوده است. البته  درب مغازه آن‌ها به روی همه از گذشته تا امروز باز بوده و خوواهد بود.

مشتریانی از چند نسل

در میان مشتریان اوریانت جوانان امروزی که دل در گذشته دارند و جوانان قدیمی که آمده‌اند تا خاطرات گذشته خود را تازه کنند نیز به چشم می‌خورد. تعداد صندلی‌های اوریانت تقریبا کم است (البته اگر در طبقه دوم سرویس ندهند)، پس در زمان شلوغی شما تنها ۴۰ دقیقه فرصت استفاده از میز و صندلی‌های بخش کافه را در اختیار خواهید داشت. اگر تا به حال گذرتان به این کافه نیافتاده و در جست وجوی کافه‌ای با حال و هوای قدیمی و بکر هستید، حتما سری به این کافه قنادی بزنید.

آدرس این کافه را اینجا پیدا کنید

درباره ایمان تیموریان

یک علاقه‌مند به غذا و آشپزی، رستوران و کافه گردی هستم که تحصیلاتم را در رشته مهندسی برق تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم ولی هیچ وقت دست از علایقم نکشیدم. همیشه دوست داشتم مکان‌های خوب و بد را به دیگران معرفی کنم تا به نحوی باعث پیشرفت و بالا رفتن سطح استانداردها در رستوران‌ها و کافه‌ها شوم . فیدیلیو بستری هست که این شرایط را برای ما فراهم کرده تا به این هدف برسیم.