خانه / دنیای غذا و نوشیدنی / ۴ افطاری سنتی از ۴ کشور مسلمان
افطاری سنتی

۴ افطاری سنتی از ۴ کشور مسلمان

از آنجا که ماه رمضان نزد مسلمانان از اهمیت به سزایی برخوردار است کشورهای اسلامی ‌و مسلمانان سراسر جهان غذاهای خاص و البته مقوی را برای خود در این ماه تدارک می‌بینند. در این مطلب مجله فیدیلیو به غذاهای سنتی چهار  کشور الجزایر، لبنان،‌ بنگلادش و مصر می‌پردازیم.

الجزایر

در الجزایر سوپی به نام شوربا ‘Chorba’ حاوی گوجه فرنگی، سبزی، ورمیشل و گوشت گردن بره با پخت سنتی برای افطار که با بروک (خمیرهای نازک پر شده با اسفناج و پنیر، گوشت بره و گوجه فرنگی) سرو می‌شود و اغلب روزه داران برای باز کردن افطار از آن استفاده می‌کنند.

همراه با شوربا، سالاد و گاهی آبگوشت با نان داریم. برای دسر هم لاهام لالو ‘laham lalou’ که ترکیبی از میوه خشک پخته شده با سیب تازه یا گلابی است خورده می‌شود.

در الجزایر برای سحری هم نوعی غذای سنتی متشکل از نوعی آرد سمولینا، آب دوغ و کشمش طبخ می‌شود.

لبنان

qamr id-deen

در لبنان انواع سوپ‌های سنتی با آب میوه‌های تازه در افطار خورده می‌شود. گاهی اوقات نیز غذای بسیار خاصی در ماه رمضان به نام قمرالدین ‘qamr id-deen’ سرو می‌شود که از اسنک‌های تازه متشکل از زردآلوهای رسیده خشک شده و ورقه ورقه که در نهایت به قسمت‌های کوچک بریده می‌شوند، تهیه می‌شود.

این غذا شیرین و خوش مزه است و در واقع نوعی اسنک میوه‌ای به حساب می‌آید. و شبیه لایه‌های نازک میوه است که امروزه به این شکل معروف شده است. این غذا می‌تواند با آب و شکوفه‌های پرتغال ترکیب شود و نوشیدنی خوشمزه‌ای تشکیل دهد.

افطاری سنتی در بنگلادش

در بنگلادش نوشیدنی‌های سنتی زیادی برای افطار وجود دارد. مانند لاسی، آب سیب و سبوس اسفرزه (نوعی نوشیدنی). همچنین رسم است با میوه‌های فصلی مثل هندوانه، انبه، گواوا افطار کنند. غذای اصلی معمولا با گوشت و ماهی و برنج همراه است که در کنار آن خوراک‌های سبزی زیادی هم وجود دارد. مانند پیزو peazu  که ترکیبی از عدس صورتی یا دال عدس است. و یا خورشت آلو که از گوجه فرنگی با فلفل چیلی، عدس، پیاز، سیر و زنجبیل درست می‌شود. معمولا این غذاها در وعده سحری مصرف می‌شود اما بعضی از افراد سوپ عدس را برای وعده افطار نیز ترجیح می‌دهند.

مصرافطاری سنتی مصر

مسلمانان کشور مصر اغلب با خرما و شیر، تمبر هندی و سوبیا sobia (تکه‌های نارگیل) افطار می‌کنند. غذاهای سنتی افطار شامل سالاد سبز و سبزیجات مختلف، سمبوسه sambusak  (خمیر پر شده با انواع پنیر و گوشت)، ماهشی mahshi  (سبزیجات پخته شده)، مولوخیا moloukhia (نوی سبزی پخته شده که اغلب با مرغ سرو می‌شود)، انواع مختلف کباب و برنج است.

برای سحری بشقاب ماداماس madammas سرو می‌شود که از لوبیا، تخم مرغ، پنیر و نان درست می‌شود.

همانطور که دیدید در اغلب کشورها وعده‌های غذایی در نظر گرفته می‌شود که ضمن از بین بردن حس گرسنگی در فرد، مغذی و مفید نیز باشد و نیازهای بدن را تامین نماید.

درباره الناز طالب زاده

سال هاست که در زمینه ترجمه برای روزنامه ها و نشریات و سایت های اینترنتی فعالیت دارم. این بار در حال کسب تجربه در بین محتواهای خوشمزه هستم. غذا خوردن و حتی در موردش صحبت کردن یکی از لذت هاست. خوشحالم بواسطه مطالبی که در این زمینه براتون ترجمه می کنم با هم در این لذت ها همراه هستیم.