خانه / آشپزخانه من / ۳ طرز تهیه لبو قرمز در قابلمه، زودپز و فر به روش بازاری و بیرونی

۳ طرز تهیه لبو قرمز در قابلمه، زودپز و فر به روش بازاری و بیرونی

«شب عید است و یار از من چغندر پخته می‌خواهد/ گمانش می‌رود من گنج قارون زیر سر دارم»؛ ظاهرا لبو پخته در قدیم هم یک شب‌چره پرطرفدار بوده است. لبو یا چغندر قرمز یکی از نوستالژیک‌ترین خوراکی‌های پاییزی و زمستانی در ایران است که اغلب ما آن را به عنوان یک غذای خیابانی که روی چرخ دستی‌های قدیمی با آن رنگ قرمز و جذابش روی سیخ سوار و در ظرف‌های یکبار مصرف فروخته می‌شد به یاد می‌آوریم که هر کسی را به هوس خوردن این قرمز خوشرنگ می‌انداخت. لبو یکی از خوراکی‌های پرطرفدار برای شب یلدا هم هست. اما چطور یک لبو بخارپز قرمز و خوشرنگ برای شب یلدا درست کنیم؟ در این مقاله مجله فیدیلیو ۳ روش طرز تهیه لبو قرمز در قابلمه، فر و زودپز و نکات و رازهای خوشرنگ و قرمز و خوشمزه شدن لبو پخته به روش بازاری را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه لبو قرمز و خوشرنگ در قابلمه (برای ۶ نفر)

  • لبو یا چغندر قرمز: ۴ عدد بزرگ
  • شکر: ۶ قاشق غذاخوری (یا کمتر)
  • آب: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه لبو پخته به روش بازاری

مرحله اول: لبوها را بشویید و خوب تمیز کنید

ابتدا لبوها را خوب بشویید و با یک مسواک یا اسکاچ تمیز گل و لای لبوها را تمیز کنید. یادتان باشد که در این مرحله قرار نیست لبو را برش بزنیم یا سر و ته چغندر قرمز را جدا کنیم چون در این صورت یک لبو پخته قرمز نخواهیم داشت و رنگ قرمز، ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در لبو هم موقع پخت از بین می‌روند.

مرحله دوم: لبوها و آب را در قابلمه بریزید

در یک قابلمه با اندازه مناسب لبوهای شسته شده را بریزید. مقداری آب به قابلمه اضافه کنید. اندازه آب باید به حدی باشد که تا دو بند انگشت سطح روی لبوها را بپوشاند.

مرحله سوم: لبو را بپزید

ابتدا شعله گاز را زیاد کنید تا آب جوش بیاید. سپس شعله گاز را روی حالت ملایم تنظیم کنید و صبر کنید به مدت ۳ الی ۴ ساعت لبوها بپزند.

مرحله چهارم: لبوها را برش بزنید و دوباره بپزید

بعد از اینکه لبوها پختند آن‌ها را از قابلمه بیرون بیاورید. پوست لبوها را بگیرید و به شکل دلخواه برش بزنید. به آب داخل قابلمه هم شکر را اضافه کنید و لبوهای برش خورده را دوباره به مخلوط آب و شکر اضافه کنید.

مرحله پنجم: لبو قرمز پخته را سرو کنید

به مدت یک ساعت دیگر صبر کنید تا لبوها در ترکیب آب و شکر حسابی بپزند و در نهایت یک شیره قرمز‌رنگ و خوشمزه ته قابلمه باقی بماند. این شیره قرمز طعم و رنگ بی‌نظیری به لبوها می‌دهد.

مواد لازم برای درست کردن لبو بازاری در زودپز

  • لبو: ۴ عدد
  • آب: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شکر: ۴ قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه لبو بخارپز در زودپز

اگر زمان زیادی ندارید و می‌خواهید لبو را در مدت زمان کمتری در زودپز بخارپز کنید و بپزید بهتر است لبو را در زودپز درست کنید.

مرحله اول: لبوها را بشویید

مثل روش اول لبوها را خوب بشویید. در این روش هم پوست لبو و ته و نوک لبو را جدا نکنید و لبو را برش نزنید.

مرحله دوم: لبوها را در دیگ زودپز بپزید

لبو و آب را در زودپز بریزید. یک ساعت و نیم الی ۲ ساعت زمان لازم است که لبو در زودپز بپزد و در نهایت حدود ۲ الی ۲ و نیم لیوان از آب باقی بماند.

مرحله سوم: لبوها را برش بزنید و یک بار دیگر با شکر بپزید

لبوهای پخته را پوست بگیرید و سپس به صورت حلقه‌ای یا شکل دلخواه برش بزنید. لبوها را به زودپز برگردانید و شکر را هم اضافه کنید. صبر کنید تا لبو باز هم در زودپز بپزد و در نهایت یک شیره غلیظ از شربت در زودپز باقی بماند (حدود ۱ لیوان).

مرحله آخر: لبو پخته را سرو کنید

در نهایت یک لبوی خوشمزه و قرمز شبیه لبوهای بازاری دارید که آن را همراه با شیره سرو کنید.

طرز تهیه لبو قرمز با طعم بازاری در فر

شما می‌توانید چغندر قرمز را در فر درست کنید و در نهایت یک لبوی قرمز و خوشمزه داشته باشید. برای این کار ابتدا فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. لبوها را بعد از شستن و خشک شدن در فویل بپیچید و در سینی فر در طبقه وسط بگذارید. ۴۵ الی ۵۰ دقیقه زمان لازم است تا لبوها به این روش بپزند و نرم شوند. این روش پخت لبو رژیمی است و نیازی به شکر و آب ندارد.

نکات و فوت و فن‌های پخت لبو قرمز به روش بازاری

*برای این‌که لبو بخارپز شما شبیه لبوهای بازاری قرمز و خوشرنگ شود، لبو را نباید پوست بگیرید یا سر و ته آن را بزنید تا رنگ لبو خارج نشود و وارد آب نشود. پوست گرفتن لبو قبل از پخت علت سفید شدن رنگ لبو است.

*طبع چغندر قرمز (لبو) سرد است و اضافه کردن مقداری شکر موقع پخت طبع لبو را متعادل می‌کند.

*کالری لبو پخته چقدر است؟ اگر رژیم لاغری دارید لبو پخته را با خیال راحت مصرف کنید. میزان کالری لبو در ۱۰۰ گرم ۳۶ کالری است.

*برای خوشمزه شدن طعم لبو مثل بیرون، باید اجازه دهید آب داخل زودپز یا قابلمه کشیده شده و تبدیل به یک شیره غلیظ و قرمز خوشرنگ شود.

*بعضی افراد به جای شکر به لبو یک تکه نبات اضافه می‌کنند. لبو با نبات طعم لذیذی دارد، اما برای این کار باید از نبات ساده استفاده کنید تا روی طعم اصلی لبو تاثیر نگذارد. برای اضافه کردن نبات مثل روش‌های بالا عمل کنید و در مرحله اضافه کردن شکر به آب به جای شکر یک تکه نبات استفاده کنید.

*طرز تهیه لبو بدون آب و شکر همان روش تهیه لبو در فر است که نیاز به آب ندارد.

*برای اینکه رنگ چغندر قرمز سرخ‌تر شود، در اواسط پخت لبو یک یا ۲ قاشق غذاخوری سرکه به آن اضافه کنید.

سوالات متداول

چرا رنگ لبو سفید می‌شود؟

گرفتن پوست لبو قبل از پخت آن یا جدا کردن سر و ته لبو باعث می‌شود رنگ قرمز لبو وارد آب شود و رنگ لبو بعد از پخت سفید شود. پس برای قرمز ماندن رنگ لبو هنگام پخت به هیچ عنوان پوست لبو را جدا نکنید و بعد از پخت لبو این کار را انجام دهید.

طرز تهیه لبو برای سرماخوردگی چگونه است؟

روش تهیه لبو برای سرماخوردگی مثل طرز پخت لبو در بیرون و به روش بازاری است. برای درست کردن لبو برای درمان سرماخوردگی می‌توانید شکر را حذف کنید و موقع سرو، لبوی پخته را با کمی عسل میل کنید.

طرز تهیه لبو تنوری چگونه است؟

این روزها که تنور در خانه‌ها وجود ندارد طرز تهیه لبو در فر مثل همان لبوی تنوری است. موقع سرو لبو بعد از پختن در فر می‌توانید آن را با مقداری عسل سرو کنید.

طرز تهیه لبو در مایکروفر چگونه است؟

لبو پخته را در مایکروویو هم می‌توانید درست کنید. برای تهیه لبو در مایکروویو بعد از شستن لبوها باید پوست چغندر قرمز را بگیرید و سر و ته آن را جدا کنید. لبوها را ورقه ورقه کنید و روی آن‌ها مقداری سرکه بریزید. مایکروفر را روی درجه حرارت بالا تنظیم کنید. یک نکته مهم این است که برای طرز تهیه ۲۵۰ گرم لبو زمان را باید روی ۱۰ تا ۱۲ دقیقه تنظیم کنید و برای پخت ۵۰۰ گرم چغندر قرمز زمان مایکروویو را باید روی ۱۲ تا ۱۵ دقیقه تنظیم کنید.

روش تهیه لبو با شیره انگور چگونه است؟

برای پخت لبو با شیره انگور لبوها را بشویید و بدون اینکه سر و ته و پوست آن‌ها را جدا کنید مثل روش پخت در قابلمه بپزید. در مرحله اضافه کردن شکر به جای شکر از شیره انگور استفاده کنید و مراحل پخت را مثل روش اول پخت لبو در این مقاله ادامه دهید.

درباره mona