خانه / آشپزخانه من / ۲ طرز تهیه کیک هندوانه شب یلدا ساده و خامه ای در فر و تابه

۲ طرز تهیه کیک هندوانه شب یلدا ساده و خامه ای در فر و تابه

کیک هندوانه از جمله انواع کیک خوشمزه برای شب یلدا و مناسبت‌های دیگر است. اگر سوال شما هم این است که کیک شب یلدا جدید چی درست کنم ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای درست کردن کیک شب یلدا از نمادهای شب چله کمک بگیرید و یک کیک خوشمزه به شکل هندوانه ساده یا خامه‌ای درست کنید. کیک هندوانه با بافت اسفنجی و پفکی را هم می‌توانید در فر و هم بدون فر در تابه یا قابلمه درست کنید. در این مقاله از مجله فیدیلیو، ۲ روش طرز تهیه کیک هندوانه ساده و بدون خامه و کیک هندوانه خامه ای، با روش‌های مختلف پخت در فر و تابه را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه کیک هندوانه ساده در تابه

آرد سه صفر (نول): ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

شکر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

روغن مایع: نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی

شیر: ۳/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی

تخم مرغ: ۳ عدد درشت

وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری

بیکینگ پودر: ۱ قاشق چای‌خوری

پودر ژله‌ای سبز و قرمز: به میزان دلخواه

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کیک هندوانه ساده در تابه: ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه کیک هندوانه بدون خامه برای شب یلدا

کیک هندوانه ای برای شب یلدا را هم می‌توانید در تابه و هم در فر درست کنید اما برای درست کردن این مدل کیک خوشمزه و ساده یلدایی نیازی به فر ندارید.

مرحله اول: مواد و وسایل کیک را آماده کنید

در اولین مرحله از آموزش تهیه کیک هندوانه شب یلدا، حتما مواد یخچالی کیک را از نیم ساعت قبل، از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند. در غیر این صورت، ممکن است بافت کیک‌ خراب شود. سپس گاز را روشن کنید و یک شعله‌پخش‌کن روی گاز بگذارید. حرارت را کم کنید و یک تابه با درب بسته روی آن بگذارید.

مرحله دوم: مایه کیک هندوانه‌ای را درست کنید

در یک کاسه، تخم مرغ‌ها را بشکنید و شکر و وانیل را به آن اضافه کنید. به مدت ۵ دقیقه، با همزن برقی، مواد را کاملا بزنید تا یکدست شود و بافت شیری رنگ و کش‌دار پیدا کند. در ادامه شیر را به‌تدریج اضافه کنید و هر بار با همزن به مدت ۳۰ ثانیه بزنید. سپس روغن مایع را اضافه کنید و به مدت ۱ دقیقه دیگر مایه کیک را هم بزنید تا کاملا لطیف شود.

مرحله سوم: مواد خشک کیک را الک و اضافه کنید

در این مرحله، آرد و بیکینگ پودر را ۳ بار الک کرده و طی ۳ مرحله به مایه کیک اضافه کنید. بعد از هر بار اضافه کردن آرد، مواد را با لیسک به‌صورت دورانی هم بزنید تا کاملا بافت یکدستی پیدا کند. می‌توانید در آخر به مدت ۳۰ ثانیه، مواد را با همزن بزنید تا گلوله‌های آرد باز شوند. مایه کیک را که آماده کردید، به دو قسمت مساوی تقسیم کنید.

مرحله چهارم: رنگ ژله‌ای را به مایه کیک اضافه کنید

در ادامه، به یک قسمت از مایه کیک، پودر ژله‌ای قرمز اضافه کنید. یک قسمت دیگر مایه را به دو قسمت تقسیم کنید. به یک قسمت پودر ژله‌ای سبز اضافه کنید و یک قسمت دیگر را بدون رنگ بگذارید. در نهایت باید سه قسمت مایه کیک، یکی قرمز، یکی سبز و دیگری سفید داشته باشید.

مرحله پنجم: هر سه رنگ مایه کیک را در تابه بریزید

بعد از آماده کردن مایه کیک در سه قسمت جداگانه، کف تابه‌ای را که گرم شده است، کاغذ روغنی بیندازید و با کمی کره یا روغن چرب کنید. ابتدا مایه سبز رنگ کیک را کف تابه بریزید و تابه را روی سطح بکوبید تا حباب‌های مایه کیک خارج شود. سپس مایه سفید رنگ کیک را در وسط یا مرکز مایه سبز کیک بریزید و مایه قرمز کیک را هم بعد در وسط مایه سفید یا بی‌رنگ بریزید. باید هر سه مایه کیک را در مرکز همدیگر بریزید تا یک دایره که اطراف آن سبز، لایه میانی سفید یا بی‌رنگ و لایه وسط آن قرمز است، داشته باشید.

مرحله ششم: کیک هندوانه‌ای را بپزید

در آخرین مرحله از طرز تهیه کیک هندوانه برای شب یلدا، تابه را بدون تکان دادن،‌ روی شعله‌پخش‌کن بگذارید و درب تابه را با دم‌کنی بپوشانید. درب تابه را روی ظرف بگذارید و تابه را روی حرارت قرار دهید. به مدت ۱ ساعت صبر کنید تا کیک هندوانه اسفنجی ساده شما در تابه بپزد. در این مدت درب تابه را باز نکنید چون پف کیک می‌خوابد.

مرحله آخر: تزیین کیک شب یلدا خانگی

بعد از یک ساعت، با خلال دندان، وسط کیک را تست کنید، اگر مایه کیک به خلال دندان نچسبید کیک پخته است. اگر کیک پخته بود، تابه را از روی حرارت بردارید. درب تابه را باز کنید و پس از سرد شدن، کیک هندوانه اسفنجی سه رنگ خود را را در ظرف سرو بگذارید و روی آن را با شکلات چیپسی یا سس شکلات، تزیین و سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه کیک هندوانه خامه‌‌ای مخصوص شب یلدا

آرد سه صفر (نول): ۱ و نیم لیوان دسته‌دار فرانسوی (بسته به نوع آرد ممکن است کمی بیشتر یا کمتر لازم باشد)

شیر: نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی

شکر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

کره ذوب شده یا روغن مایع: نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی

تخم مرغ: ۲ عدد

بیکینگ پودر: ۱ قاشق چای‌خوری

وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری

رنگ سبز و قرمز ژله‌ای خوراکی: به میزان لازم

چیپس شکلات: به مقدار دلخواه

خامه فرم گرفته یا خامه قنادی: به مقدار دلخواه

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کیک هندوانه در فر: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه کیک هندوانه خامه‌ای در فر

برای طرز تهیه کیک هندوانه در فر باید مایه کیک را آماده کنید و در قالب فر چرب شده بریزید. در آخر کیک را بیرون آورده و با خامه فرم گرفته تزیین و سرو کنید.

مرحله اول: مواد کیک را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک هندوانه ای خامه ای برای شب یلدا، مواد یخچالی کیک را از ۳۰ دقیقه قبل از شروع به کار از یخچال بیرون بگذارید تا با محیط هم‌دما شوند. فر را هم روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.

مرحله دوم: مایه کیک درست کنید

آرد و بیکینگ پودر را سه بار الک کنید. کره نرم شده در دمای محیط و شکر را در یک کاسه بریزید و با همزن برقی بزنید تا بافت پفکی پیدا کند. تخم مرغ‌ها را یکی یکی به مخلوط آرد و بیکینگ پودر، اضافه کنید و بعد از هر بار اضافه کردن یک تخم مرغ، مواد را با همزن بزنید.

مرحله سوم: وانیل، شیر و سایر مواد را به مایه کیک اضافه کنید

در ادامه وانیل و شیر را هم اضافه کرده و مایه کیک را با لیسک به شکل دورانی هم بزنید تا بافت آن یکدست و منسجم شود. در آخر رنگ خوراکی سبز را به مایه کیک اضافه کنید و هم بزنید.

مایه کیک که آماده شد، آن را در یک قالب کیک مناسب که کف آن را کاغذ روغنی انداخته‌اید و از قبل چرب کرده‌اید، بریزید. قالب‌‌ را در فر با دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۲۵ الی ۳۰ دقیقه قرار دهید تا کیک بپزد.

حالا یک کیک اسفنجی سبز رنگ دارید که باید آن را با خامه برای یلدا تزیین کنید. پس اجازه دهید کیک از داغی بیفتد و خنک شود که خامه روی کیک آب نشود.

مرحله آخر: کیک شب یلدا را با خامه فرم گرفته تزیین کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه کیک هندوانه با خامه برای شب چله، خامه فرم گرفته یا خامه قنادی را در سه ظرف جداگانه بریزید. به دو تا از ظرف‌های حاوی خامه رنگ خوراکی ژله‌ای قرمز و سبز اضافه کنید و هم بزنید تا هم خامه سبز و هم خامه قرمز داشته باشید. یک ظرف خامه را هم سفید بگذارید.

خامه قرمز را در قیف خامه‌زن ریخته و روی سطح بالای کیک هندوانه را کاملا با خامه قرمز بپوشانید. سپس با یک کاردک خامه سبز را روی سطح دور کیک بمالید و آن را کاور کنید.

خامه سفید را هم در فاصله بین خامه سبز و خامه قرمز در بالای کیک بریزید و آن قسمت کیک را با خامه سفید بپوشانید، برای این کار از کاردک یا قیف خامه‌زن می‌توانید استفاده کنید یا با ماسوره شکوفه، خامه را در این قسمت به‌صورت شکوفه بزنید.

در آخر شکلات‌های چیپسی را روی خامه قرمز قرار دهید. بهتر است ۱ الی ۲ ساعت کیک خامه‌ای را در یخچال بگذارید تا بافت منسجم‌تری پیدا کند. سپس کیک هندوانه با خامه را سرو کنید.

نکته: چون بافت کیک اسفنجی ما سبز رنگ است می‌توانید فقط از خامه قرمز و سفید برای تزیین کیک استفاده کنید و خامه سبز را حذف کنید، این به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد.

سوالات متداول

چرا کیک خانگی به اندازه کافی پف نمی‌کند؟

اگر در طول پخت کیک در تابه یا قابلمه، تا وقتی کیک هنوز نپخته است، درب ظرف را باز کنید، پف کیک می‌خوابد. در صورت پخت کیک در فر هم، تا ۲۰ دقیقه بعد از گذاشتن سینی یا قالب در فر، درب فر را باز نکنید. یک دلیل دیگر هم زدن بیش از حد مایه کیک است. همچنین مورد مهم دیگر این است که میزان مواد مایه کیک را نباید کم و زیاد کنید و بر اساس دستورالعمل پیش بروید.

چرا کیک خانگی خمیر می‌شود؟

دلیل خمیر شدن کیک به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر فر را از قبل گرم نکرده باشید، احتمال خمیر شدن کیک وجود دارد. ممکن است آردتان فاسد باشد. اگر تخم مرغ داخل کیک سرد باشد و به دمای محیط نرسیده باشد، کیک خمیر می‌شود. همچنین اگر طرز تهیه و میزان مواد کیک را تغییر دهید، نتیجه آن شل و خمیری شدن کیک خواهد بود.

کیک شب یلدا برای شب یلدای عروس، مهمانی یا مدرسه چی درست کنم؟

اگر می‌خواهید یک کیک شب یلدا لاکچری برای شب یلدای عروس درست کنید کیک هندوانه با خامه را امتحان کنید. همچنین برای درست کردن یک کیک شب یلدا خاص مناسب مدرسه کیک هندوانه ساده گزینه خوبی است.

درباره mona