خانه / دسته‌بندی نشده / در یک چشم به‌هم زدن یک فرنی خوشمزه تهیه کنید!
فرنی خوشمزه

در یک چشم به‌هم زدن یک فرنی خوشمزه تهیه کنید!

دسرها اغلب جزو محبوب‌ترین وعده‌های غذایی به شمار می‌روند. آنها تکمیل کننده یک سفره عالی هستند. دسرها انواع مختلفی دارند. یکی از ساده‌ترین و پرطرفدارترین آنها فرنی است. فرنی یک دسرساده و خوشمزه است که به دو صورت سرد و گرم سرو می‌شود. فرنی از جمله دسرهایی است که در ماه رمضان بسیار مورد استفاده قرارمی‌گیرد؛ چراکه بعد از روزه‌داری در این روزهای بلند بهاری خوردن یک دسر شیرین و خوشمزه بسیار لذت بخش است. فرنی به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. در این مطلب از مجله فیدیلیو به ۲ روش محبوب تهیه فرنی می‌پردازیم. ابتدا طرز تهیه فرنی با آرد برنج را آموزش خواهیم داد و سپس به سراغ روش دوم یعنی استفاده از آرد ذرت می‌رویم. پس با ما همراه باشید.

فرنی خوشمزه

روش اول_ طرز تهیه فرنی با آرد برنج برای ۲-۳ نفر:

( بدیهی‌ست که به‌منظور تهیه فرنی برای تعداد افراد بیشتر می‌توانید مواد اولیه را با حفظ نسبیت آنها افزایش دهید.)

مواد لازم برای تهیه فرنی با آرد برنج:

شیر۴ لیوان

آرد برنج  ۴ قاشق غذاخوری

گلاب ۴ قاشق غذاخوری

شکر ۸ قاشق غذاخوری

پودر هل نصف قاشق چایخوری

خلال پسته و زعفران به میزان دلخواه (برای تزئین)

فرنی خوشمزه

طرز تهیه فرنی با آرد برنج:

برای تهیه یک فرنی خوشمزه، یکی از بهترین غذاهای ماه رمضان برای سحری و افطار ابتدا شیر سرد را داخل قابلمه ریخته و آرد برنج و شکر را به آن اضافه کنید. سپس ظرف را روی حرارت قرارداده و شروع به هم‌زدن کنید. توجه داشته باشید که نباید همزدن را متوقف کرد، زیرا باعث می‌شود آرد برنج ته نشین شده و از شیر جدا شود. بنابراین به اصطلاح فرنی ته گرفته، زیر آن سفت می‌شود در حالی که سطح روی آن هنوز رقیق است. لازم است فرنی را به طور مرتب و ملایم به مدت حدود ۲۰ دقیقه هم‌بزنید تا کاملا آماده شود. در این مرحله پخت فرنی به اتمام می‌رسد.

فرنی خوشمزه

اگرچه که گلاب به عنوان یکی از مواد اولیه اصلی فرنی به حساب می‌آید، ولی عدم استفاده از آن ایرادی ندارد. حال اگر می‌خواهید گلاب را به فرنی اضافه کنید، لازم است که آن را کمی غلیظ‌تر از روی حرارت بردارید. سپس اجازه دهید تا کمی ولرم شود. حالا گلاب را ریخته و فرنی را هم‌بزنید. البته می‌توانید گلاب را در همان ابتدا به قابلمه اضافه کنید؛ اما از آنجایی که عطر گلاب خیلی زود می‌پرد، بهتر است برای حفظ عطر بیشتر گلاب را در انتها به فرنی اضافه کنید.

استفاده از هل

همچنین اگر علاقه‌مند به استفاده از هل نیز هستید، در همین مرحله آن را به فرنی اضافه کنید. به این صورت که ابتدا پوسته اصلی هل را جدا کرده، آن را بکوبید و پودر کنید. در مرحله بعد زمانی که فرنی غلیظ شد یا به اصطلاح قوام آمد هل را به آن اضافه کرده و بلافاصله ظرف را از روی شعله بردارید و شروع به هم‌زدن کنید. زیرا حرارت زیاد باعث از بین رفتن بوی هل نیز می‌شود. (عطر آن را کم می‌کند.)

فرنی خوشمزه

نکته: توجه داشته باشید که فرنی بعد از سرد شدن سفت‌تر می‌شود؛ پس به غلظت آن در هنگام برداشتن از روی شعله دقت کنید. همچنین لازم است تا قبل از سرد شدن فرنی آن را به ظرف سرو منتقل کنید تا ظاهر آن حفظ شود.

در پایان برای تزئین می‌توانید از زعفران دم‌کرده و خلال پسته یا بادام استفاده کنید.

فرنی خوشمزه

روش دوم_ طرز تهیه فرنی با آرد ذرت برای ۶ نفر:

مواد لازم برای تهیه فرنی با آرد ذرت:

آرد ذرت ۱ فنجان

شیر ۱ لیتر

خامه ۱۰۰ گرم

گلاب نصف لیوان

هل آسیاب شده نصف قاشق چایی‌خوری

زعفران نصف قاشق چایی‌خوری

زنجبیل نصف قاشق چایی‌خوری

شکر یک و نیم فنجان

طرز تهیه فرنی با آرد ذرت:

ابتدا ۳ لیوان از شیر را روی حرارت قراردهید تا داغ شود. بعد آرد ذرت را در باقی‌مانده شیر سرد حل کرده و به شیر در حال داغ شدن اضافه کنید. سپس آن را بدون توقف هم‌بزنید تا آرد گلوله گلوله نشود. وقتی ترکیب یک‌دست حاصل شد، گلاب، شکر و بقیه مواد را با یکدیگر مخلوط کرده و به قابلمه اضافه کنید. حالا حرارت را کم کرده و به آرامی و به طور مداوم هم‌بزنید. بعد از حدود ۱۰ دقیقه فرنی حاضر است.

فرنی خوشمزه

نکته: برای جلوگیری از ته گرفتن فرنی می‌توانید از شعله پخش‌کن استفاده کنید.

امیدواریم از این فرنی خوشمزه در کنار عزیزانتان لذت ببرید.

درباره زهرا بیدمشکی

دنیای خوراکی‌ها همیشه برای من یه دنیای هیجان‌انگیز بوده؛ یه غذای دلچسب می‌تونه حال آدمو عوض کنه و فیدیلیو اونجاییه که میشه یه عالمه بهونه خوشمزه رو برای ساختن یه حال خوب توش پیدا کرد.