خانه / دسته‌بندی نشده / ۶ طرز تهیه کیک مرغ مجلسی با طعم لذیذ و نکات خوشمزه شدن آن

۶ طرز تهیه کیک مرغ مجلسی با طعم لذیذ و نکات خوشمزه شدن آن

کیک مرغ یکی از فینگرفودهای خوشمزه و مجلسی برای مهمانی‌ها و دورهمی‌ها و یک غذای خوشمزه و مناسب برای ماه رمضان است که با مواد مختلفی درست می‌شود. این کیک مجلسی را می‌توانید هم به صورت گرم و هم به صورت سرد سرو کنید. روش تهیه کیک مرغ یکی از بهترین غذاهای ماه رمضان برای سحری و افطار، ساده است و شباهت زیادی به سالاد الویه دارد و چون از نان تست در آن استفاده می‌شود، ظاهری شبیه کیک می‌گیرد. در این مقاله از مجله فیدیلیو، طرز تهیه کیک مرغ مجلسی و لاکچری به روش‌های مختلف را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم تهیه کیک مرغ برای ۴ تا ۶ نفر

  • سینه مرغ: ۲ عدد
  • تخم مرغ: ۲ عدد
  • پیاز: ۱ عدد درشت
  • گردو خرد شده: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • جعفری خرد شده: نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • پیازچه خرد شده: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • خیار شور خرد شده: نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • سس مایونز: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • ماست خامه‌ای یا چکیده: نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • چوب دارچین: ۱ عدد
  • نان تست: ۱ بسته
  • زردچوبه، نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

زمان آماده‌ شدن کیک مرغ: ۳ تا ۴ ساعت

مراحل طرز تهیه کیک مرغ و گردو بدون فر

برای تهیه کیک مرغ با نان تست و به صورت یخچالی، نیازی به استفاده از فر ندارید و کیک مرغ به صورت سرد سرو می‌شود. مراحل زیر را برای طرز تهیه کیک مرغ فینگرفودی با سس مایونز، دنبال کنید.

مرحله اول: مرغ را آبپز کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک مرغ ساده، ۲ عدد سینه‌ مرغ را بشویید و در یک قابلمه قرار دهید. پیاز را پوست بگیرید و به صورت درسته روی مرغ‌ها بریزید. قابلمه را روی حرارت بگذارید و کمی زردچوبه و فلفل سیاه و یک عدد چوب دارچین را اضافه کنید.

حرارت را کم کنید تا مرغ آب بیندازد و با پیاز و ادویه‌ها مزه‌دار شود. بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه که مرغ آب انداخت، به اندازه نصف لیوان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید مرغ به مدت ۳۰ دقیقه بپزد و نرم شود.

مرحله دوم: تخم مرغها را آبپز کنید

در یک ظرف دیگر، تخم مرغ‌ها را با آب روی حرارت قرار دهید و به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید تا آبپز و سفت شوند. پیازچه و جعفری شسته و ساطوری شده را در یک ظرف بریزید. خیارشورها را هم به صورت نگینی ریز خرد کنید. در ادامه تخم مرغ‌هایی را که آبپز شدند، پوست بگیرید و رنده کنید. خیارشور و تخم مرغ رنده شده را به پیازچه و جعفری اضافه کنید.

مرحله سوم: همه مواد را با هم مخلوط کنید

در این مرحله از طرز تهیه کیک مرغ مجلسی، سینه‌های مرغ که پختند را ریش ریش کنید و به همراه گردوهای خرد شده به سایر مواد اضافه کنید. سس مایونز، ماست، کمی فلفل سیاه و نمک را اضافه کنید و همه مواد را هم بزنید تا سس‌ها کاملا به خورد مواد بروند. مایه کیک مرغ را کنار بگذارید و نان‌های تست را آماده کنید.

مرحله چهارم: کیک مرغ را در قالب بریزید

در این مرحله از طرز تهیه کیک مرغ به روش سرد، نان‌های تست را روی یک سطح بگذارید و دور تا دور آن‌ها را که قسمت سفت و برشته است، با چاقوی تیز برش بزنید. یک لایه از نان‌ها را در ظرف سرو بگذارید.

 روی نان‌های تست یک لایه از مایه کیک مرغ بریزید و با پشت قاشق صاف کنید. دوباره یک لایه دیگر نان تست بچینید و یک لایه مایه کیک مرغ بریزید. لایه‌ها را به همین شکل تکرار کنید تا موادتان تمام شود. لایه آخر باید نان تست باشد.

مرحله پنجم: کیک مرغ را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه کیک مرغ بدون سیب زمینی، روی لایه بالایی را یک لایه سس مایونز بریزید تا سطح مایه کیک را بپوشاند. روی قالب را با سلفون بپوشانید و به مدت ۳ تا ۴ ساعت در یخچال بگذارید تا کاملا سرد شود. سپس قالب کیک مرغ را از یخچال بیرون بیاورید و سلفون را بردارید. روی کیک مرغ را با سبزیجات تازه یا گوجه گیلاسی، تزیین و آن را سرو کنید.

روش تهیه کیک مرغ لقمه ای در ساندویچ ساز به صورت گرم

در این روش از طرز تهیه کیک مرغ، برای درست کردن کیک مرغ، از فر یا ساندویچ ساز استفاده می‌شود. همچنین به‌ جای سس مایونز و ماست، از انواع پنیر‌های کشدار مثل پنیر پیتزا و پنیر ورقه‌ای می‌توان استفاده کرد.

برای طرز تهیه کیک مرغ لقمه‌ ای گرم با پنیر پیتزا، یا طرز تهیه کیک مرغ پنیری با دستگاه ساندویچ‌ساز، مانند روش بالا مایه کیک مرغ را درست کنید ولی ماست و سس مایونز را اضافه نکنید. کف دستگاه ساندویچ‌ساز را کمی روغن بمالید و آن را گرم کنید.

نان‌های تست را روی سطح دستگاه قرار دهید و روی آن‌ها مقداری از مایه کیک مرغ بریزید. سپس یک پنیر ورقه‌ای یا کمی پنیر پیتزا روی مایه کیک مرغ بریزید. یک لایه دیگر نان تست روی مایه مرغ بگذارید.

همه نان‌ها و مایه کیک مرغ و پنیر را به همین صورت آماده کنید. سپس نان‌های تست را به ترتیب در ساندویچ‌ساز بگذارید و درب آن را ببندید. به مدت ۵ تا ۷ دقیقه صبر کنید تا نان‌ها برشته شوند. سپس اسنک کیک مرغ را از دستگاه بیرون بیاورید و سرو کنید.

روش تهیه کیک مرغ پنیری در فر

در این روش از طرز تهیه کیک مرغ مجلسی مایه کیک مرغ را مانند روش اول تهیه کنید ولی به آن سس مایونز و ماست اضافه نکنید. کف قالب فر را نان تست بچینید. اطراف نان تست را با چاقو جدا کنید. روی نان‌های تست را یک لایه از مایه کیک مرغ بریزید و صاف کنید. یک لایه پنیر پیتزا یا یک لایه پنیر ورقه‌ای روی مایه کیک مرغ بگذارید.

دوباره یک لایه نان تست، یک لایه مایه کیک مرغ و یک لایه پنیر بریزید. لایه‌ها را به همین شکل ادامه دهید و لایه آخر را پنیر پیتزا بریزید. قالب را در فر با دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بگذارید تا کیک مرغ با پنیر پیتزا آماده شود. بعد از پخت کیک مرغ، قالب را از فر بیرون بیاورید و آن را سرو کنید.

روش تهیه کیک مرغ بدون نان تست

اگر می‌خواهید نان تست را از دستور طرز تهیه کیک مرغ حذف کنید، می‌توانید کف قالب را به اندازه ۳ قاشق غذاخوری پودر سوخاری، ۸ قاشق غذاخوری آرد، نصف قاشق چای‌خوری نمک، نصف قاشق چای‌خوری فلفل سیاه و ۱ قاشق غذاخوری بیکینگ‌پودر بریزید (ضخامت این لایه باید حدود ۱ تا ۲سانتی‌متر باشد) و مایه کیک مرغ را روی آن بریزید.

سپس کیک مرغ را به مدت ۴۵ دقیقه در فر با دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا بپزد.‌ البته می‌توانید این مواد خشک زیر کیک را روی مایه کیک مرغ هم بریزید و بعد در فر بگذارید.

دستور تهیه کیک مرغ با قالب کمربندی

برای طرز تهیه کیک مرغ با قالب کمربندی، کافی است مایه کیک مرغ را درست کنید و نان تست را کف قالب بچینید. می‌توانید از فرمول طرز تهیه کیک مرغ بدون نان تست هم استفاده کنید و آرد گندم و پودر سوخاری کف قالب بریزید. سپس مایه کیک مرغ را روی نان‌ها بریزید.

می‌توانید کیک مرغ را چند لایه‌ای هم درست کنید. قالب را که با مواد کیک مرغ پر کردید، در یخچال قرار دهید تا به مدت ۳ ساعت خودش را بگیرد. سپس کمربند قالب را باز کنید و کیک مرغ مجلسی خود را سرو کنید.

دستور تهیه کیک مرغ رولی

برای طرز تهیه کیک مرغ رولی یا رولتی، از نان پیتا می‌توانید استفاده کنید. مایه کیک مرغ با پنیر خامه‌ای یا سس مایونز و ماست چکیده را در نان بریزید و رول کنید. سپس در یخچال بگذارید تا سفت شود. بعد از ۳ ساعت رول کیک مرغ را بیرون بیاورید و نان را بi اندازه ۳ تا ۴ سانتی‌متر از عرض برش بزنید. کیک مرغ را به صورت سرد سرو کنید.

نکات خوشمزه شدن کیک مرغ

آیا سیب زمینی در مواد کیک مرغ استفاده می‌شود؟

خیر. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های کیک مرغ و سالاد الویه، همین است. البته ممکن است بنا به سلیقه، برخی افراد سیب زمینی آبپز هم به کیک مرغ اضافه کنند ولی جزو مواد اصلی آن نیست.

سس کیک مرغ چیست؟

معمولا از سس مایونز، سس هزار جزیره یا ماست چکیده در کیک مرغ استفاده می‌شود. اگر هم کیک مرغ پنیری می‌خواهید، از پنیر پیتزا، پنیر ورقه‌ای، پنیر پارمسان یا پنیر خامه‌ای می‌توانید استفاده کنید.

درباره mona

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *