خانه / آشپزخانه من / کوزالاک مانتی (کوزالاک مانتیسی) ترکیه ای با خمیر یوفکا

کوزالاک مانتی (کوزالاک مانتیسی) ترکیه ای با خمیر یوفکا

مدت زمان مطالعه این مقاله :  ۳ دقیقه

کوزالاک مانتی غذای معروف ترکیه که بسیار لذیذ و خوشمزه است. کوزالاک در زبان ترکی به معنی مخروطی‌شکل است. این غذا از خمیر یوفکای سرخ ‌شده مخروطی و مایه گوشتی درست می‌شود. نحوه سرو این غذا بسیار ساده و راحت است. به این صورت که یکی از یوفکاها را با دست برداشته، در سس گوشت می‌زنید و نوش جان می‌کنید. همین نحوه‌ی سرو باعث شده کوزالاک مانتی را بتوان یک وعده‌ی غذایی سریع و خوشمزه برای مهمانی‌ها یا نوعی فینگر فود هم دانست. بد نیست بدانید مانتی یا منتی در واقع یکی از مشهورترین غذاهای آسیایی و مدیترانه‌ای است. در روسیه و قفقاز مانتی را با نام پیلمنی، در افغانستان و تاجیکستان به نام منتو، در قزاقستان خینکالی، در کره مندو، در ژاپن و چین به دامپلینگ و در ارمنستان و ترکیه آن را به نام مانتی می‌شناسند.

همان طور که گفتیم برای تهیه‌ی این غذای معروف ترکیه به خمیر یوفکا نیاز دارید. برای درست کردن مخروط‌ها باید خمیر را به شکل مثلث دربیاورید. حتی می‌توانید خمیر یوفکا مثلثی ‌شکل را از فروشگاه‌ها تهیه کنید. طعم و مزه‌ی خمیر در هر صورت تقریبا یکسان خواهد بود. راز خوشمزگی کوزالاک مانتی در یک مایه گوشتی لذیذ است. مایه گوشتی این غذا تقریباً همان مایه ماکارونی ایرانی بوده و هرچه ادویه‌ و چاشنی بهتری برای آن استفاده کنید، غذای خوشمزه‌تری خواهید داشت.

مواد لازم برای 6 نفر

  • گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
  • پیاز متوسط ۱ عدد
  • ماست چکیده ۱ پیمانه (بهتر است خیلی ترش نباشد)
  • خمیر یوفکا مثلثی ۱ بسته
  • سیر ۴ حبه
  • بادمجان کبابی ۳ عدد (به جای بادمجان کبابی می‌توانید از ماست و بورانی آماده در بازار استفاده کنید)
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری
  • جعفری خرد شده ۲ قاشق غذا خوری
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر پاپریکا و ادویه کاری به مقدار لازم
  • فلفل دلمه‌ای در صورت تمایل

طرز تهیه‌ی سس کوزالاک مانتی

ابتدا باید سس این وعده‌ی غذایی سریع و خوشمزه را آماده کنید. برای تهیه‌ی سس این فینگرفود، ابتدا بادمجان‌های کبابی شده رو له و با ماست مخلوط می‌کنید. سیرهای رنده شده و نمک را اضافه می‌کنید، در یخچال می‌گذارید تا مواد کاملاً مخلوط و یکدست شوند.

 

 

سس کوزالاک مانتی
سس کوزالاک مانتی

طرز تهیه‌ی مواد گوشتی کوزالاک مانتی این فینگرفود جذاب

ابتدا پیاز‌های نگینی شده را در روغنی که از قبل داغ کردید خوب سرخ می‌کنید. حالا نوبت اضافه کردن گوشت چرخ کرده است. بعد از اینکه گوشت از خامی درآمد به ترتیب فلفل دلمه‌ای، رب، ادویه‌ها و در صورت تمایل مقداری جعفری خرد شده را اضافه می‌کنید. بعد از اینکه حسابی مخلوط شد، آب را اضافه و بگذارید مواد کاملاً پخته شود.

 

مواد گوشتی کوزالاک مانتی
مواد گوشتی کوزالاک مانتی

آماده کردن خمیر یوفکا

در این مرحله باید مخروط‌های یوفکا را آماده کنید. برای رول کردن خمیر یوفکا، ابتدا یک کاسه آب کنار دست‌تان قرار دهید. یک نی (یا چاپستیک) را روی قاعده‌ی مثلث بگذارید و به سمت نوک مثلث لوله کنید. نوک خمیر را با انگشت کمی آب بزنید و کمی روی رول فشار دهید تا بچسبد. وقتی همه رول‌ها آماده شدند، در روغن داغ سرخ کنید. توجه داشته باشید که رول‌ها باید در روغن غوطه‌ور باشند. برای این کار بهتر از ظرف گرد و کوچک دارای ارتفاع زیاد استفاده کنید. . وقتی خمیرها طلایی شدند آنها را با کفگیر از روغن دربیاورید و روی دستمال کاغذی بچینید تا روغن اضافه آن‌ها گرفته ‌شود.

 

 

مراحل آماده سازی خمیر یوفکا
مراحل آماده سازی خمیر یوفکا

 

 

نحوه‌ی سرو کردن این غذای معروف ترکیه

خمیرهای آماده شده را همانند تصویر در ظرف بچینید، وسط خمیرها و روی آن‌ها را با مواد گوشتی آماده شده پر کنید. سپس ماست و بادمجان آماده شده را روی مواد گوشتی بریزید و از جعفری‌های خورد شده برای تزیین استفاده کنید. فنیگرفود جذاب و دوست داشتنی آماده سرو است، نوش جان.

 

کوزالاک مانتی، یک وعده غذایی سالم و خوشمزه

 

 

سخن آخر

در نظر داشته باشید، به جای مخلوط بادمجان کبابی و ماست، می‌توانید از ماست و بورانی بادمجان آماده در فروشگاه‌ها استفاده کنید. البته قابل ذکر است که ماست و بادمجانی که خودتان تهیه کنید، طعم و مزه‌ی بهتری خواهد داشت.

 

درباره safoora makhmalbaf

موارد جالب

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده + فوت کوزه گری لوبیا پلو رستورانی

لوبیا‌ پلو با گوشت چرخ کرده یکی از روش‌های خوشمزه درست کردن لوبیا پلو مجلسی …