خانه / اخبار / فقر و تاثیر آن بر هوش و توانایی های شناختی
بررسی عملکرد مغز در مقابل فقر

فقر و تاثیر آن بر هوش و توانایی های شناختی

 

مقدمه 

هوش و توانایی های شناختی ما تا حد زیادی ارثی و ژنتیکی  می باشد ولی نمیتوان از تاثیر محیط اطراف بر آن غافل شد. کمبود پول یا به عبارتی فقر یکی از پدیده هایی است که میتواند تاثیر بسیاری در مراحل رشدی انسان ایجاد کند.  فقر از جمله  فاکتورهایی است که می تواند فرد را به سمت تصمیم گیری ضعیف تر سوق دهد. و گاها این تصمیم گیری ضعیف در مراحل مختلف زندگی تاثیری شگرف بر ادامه و چگونگی زندگی فرد در تمامی جنبه ها دارد. و به این دلیل است که فقر بار روانی را تحمیل می کند که توجه و تلاش فرد را کاهش می دهد. در این مقاله قصد داریم به بررسی پژوهش انجام شده در این زمینه بپردازیم پس با مجله فیدیلیو همراه باشید.

 

بررسی عملکرد مغز در مقابل فقر

پژوهشی قابل تامل در مورد فقر و تصمیم گیری :

برای اثبات این فرضیه پژوهشگران وارد عمل شدند و با یک گروه ۱۰۱ نفری وارد یک چالش روانشناختی شدند. قبل از شروع چالش ، تست IQ این افراد نشان دهنده هوش نرمال و طبیعی در این افراد بود.سپس تقسیم این افراد به دسته بندی ثروتمند و فقیر ،سناریویی را برای درگیر کردن ذهن شرکت کنندگان به اجرا درآوردند. 

مرحله اول:

در مرحله اول به شرکت کنندگان اعلام شد با فرض اینکه خودروی آنها نیاز به تعمیر دارد و هزینه تعمیر در حدود ۱۵۰ دلار است تصمیم گیری نمایند. نتیجه حاصله نشان دهنده تصمیم گیری های به موقع و مناسب بود .

مرحله دوم: 

در این مرحله تصمیم بر آن شد که هزینه تعمیر خودرو ۱۵۰۰ دلار در نظر گرفته شود. اینبار شاهد نتایج جالبی بودند. تمامی نفراتی که در رده ثروتمندان بودند بدون دغدغه و مکث تصمیم به تعمیر خودرو گرفتند ولی نفرات در رده بندی فقیر ، با مکث و تعلل تصمیم گیری کردند.

 

نتیجه گیری:

 این تست برای پژوهشگران معلوم کرد که اگر تعمیرات گران باشد، افراد با درآمد پایین تر عملکرد ضعیفی خواهند داشت، اما اگر هزینه تعمیر کم باشد، خوب عمل می کنند. این در حالی است که افراد با درآمد بالاتر در هر دو شرایط عملکرد خوبی خواهند داشت، گویا مقدار هزینه مالی که برای تعمیر پیش بینی شود، هیچگونه فشار را بر شخص متحمل نکرده و تاثیری در تصمیم شخص ندارد.

آزمونی دیگر

به طور مشابه، همین تست روی کشاورزان نیشکر در یکی از ایالت های هند انجام شد. گوشه ای از این پژوهش را باهم مرور میکنیم:

  • ما عملکرد شناختی کشاورزان را در چرخه کاشت بررسی کردیم و نتایج زیر را دریافتیم:

با مقایسه رفتار و تصمیم گیری های یک کشاورز قبل از برداشت و زمانی که از لحاظ مالی ضعیف است، با زمان بعد از برداشت و زمانی که دغدغه مالی بسیار کمرنگ شده است به این نتیجه رسیدیم که عملکرد شناختی و تصمیم گیری های او با توجه به زمان فقر و ثروتمندی کاملا متغیر است و این عملکرد در زمان استطاعت مالی بسیار بهتر ، سریعتر میباشد.

علت 

به نظر می رسد که فقر خود ظرفیت شناختی را کاهش می دهد و عامل مهمی در هوش و توانایی های شناختی افراد می باشد. چون تحقیقات انجام گرفته در زمینه فقر نشان می دهد که نگرانی ‌های مرتبط با فقر، منابع ذهنی انسان را مصرف می‌کنند. در نتیجه انرژی و هوش کمتری برای سایر وظایف باقی می‌ماند و عملکرد شناختی فرد در مسائل و تصمیم گیری درست کاهش پیدا می کند.

بررسی عملکرد مغز در مقابل فقر

فقر، مانع عملکرد شناختی

در زمان فقر ،انسان فقط به نیازهای اصلی و رفع آنها توجه میکند و منابع ذهنی درگیر دغدغه های آن است و به همین دلیل جایی برای رشد و تکامل بیشتر پیدا نمیکند. اما این اصل وجود استثنائات در این حوزه را منکر نیست.

سخن آخر

فقیر بودن نه تنها به معنای کنار آمدن با کمبود پول است بلکه با کمبود منابع عملکرد شناختی همراه است. در این دیدگاه فقرا نه به دلیل ویژگی‌های ذاتی، بلکه به این دلیل که خود زمینه فکر درباره فقر را ایجاد کرده و ظرفیت شناختی را مختل می‌کنند، توانایی کمتری دارند. به عبارت دیگر یافته ها، در مورد افراد فقیر نیست بلکه در مورد افرادی است که خود را فقیر می بینند.

منابع:

https://www.science.org/doi/abs/10.1126/science.123804111

 

 

 

درباره safoora makhmalbaf