خانه / دنیای غذا و نوشیدنی / سفری در تاریخچه خوشمزه هات داگ
ساندویچ هات داگ

سفری در تاریخچه خوشمزه هات داگ

پدیده‌ای جهانی به نام هات داگ

وقتی از هات داگ حرف می‌زنیم، دقیقا از چه حرف می‌زنیم؟!

احتمالا وقتی می‌گوییم هات داگ، در ذهن همه‌ی ما یک ساندویچ سوسیس تصویر می‌شود. اما هات داگ واقعی چیست؟ هر نوع ساندویچ سوسیس را می توان هات داگ نامید؟ حتما پاسخ شما هم منفی است. در این مطلب می‌خواهیم شما را به دنیای پیدایش هات داگ و طعم‌های مختلف آن ببریم.

وقتی موضوعی در سراسر جهان همه گیر می‌شود و بیشتر جمعیت جهان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، به آن پدیده می‌گویند، پس هات داگ پدیده است. چرا که پیدایش هات داگ سبب تغییر و تحول شگرفی در فرهنگ غذایی آن دوران شد.

در تقویم ما بیست و شش تیرماه (۱۷ جولای) روز جهانی هات داگ است. به همین بهانه قصد داریم در ادامه این مطلب به شما بگوییم چگونه این پدیده، بدعت گذار یک سیستم غذایی در دنیا شد و کار به جایی رسید که یک روز را در تقویم جهانی به خود اختصاص داد.

ساندویچ هات داگ

 

هات داگ به عنوان خوراکی به صرفه و گاهی ارزان، اغلب در فست فودها عرضه می‌شود. البته بسته به کیفیت تولید، گاهی می‌تواند ارزان هم نباشد.

تاریخچه هات داگ

ساندویچ هات داگ

هات داگ از زمان‌های خیلی دور، تقریبا ۶۴ سال پس از میلاد مسیح به عنوان یک خوراک در اروپا مصرف می‌شد. آلمانی‌ها انواع سوسیس را با گوشت‌های مختلف به شکل هات داگ تهیه می‌کردند، البته که آن روزها نام دیگری داشت. ظهور هات داگ به شکل امروزی آن در حدود سال‌های ۱۸۶۰ میلادی رواج پیدا کرد. آلمانی‌ها اعتقاد دارند این خوراک محبوب تا پیش از جنگ جهانی دوم و جنایت‌های هیتلر به نام فرانکفورتر شناخته می‌شد و پس از جنگ جهانی دوم بود که نام آن را به هات داگ تغییر دادند. در واقع بر اساس اعتقاد خود، ریشه‌ی پیدایش این خوراک محبوب را سرزمین ژرمن می‌دانند. این عده بر  این باورند زمانی که فرانکفورتر در فرانکفورت و دیگر شهرهای آلمان شناخته شد، متوجه شباهت این سوسیس با نژادی از سگ‌های آلمانی به نام «داشهوند» شدند و به این دلیل آن را هات داگ خواندند. هات داگ که با مواد مختلف تهیه می‌شد، خیلی زود محبوب شد و به سراسر اروپا راه پیدا کرد.

آن روزها کشور آمریکا نوظهور و مملو از جمعیت اروپایی بود و بواسطه‌ی طیف وسیعی از همین جمعیت اروپایی، به سرعت آمریکایی‌ها با این پدیده آشنا شدند و همین موضوع کافی بود تا تولید هات داگ در زمان کوتاهی به رشد چشمگیری در قاره آمریکا برسد. محبوبیت هات داگ در آمریکا به اندازه ای بود که خیلی از مردم گمان می کنند هات داگ در آمریکا اختراع شده است، اما همان‌طور که اشاره شد، این خوراکی محبوب ریشه در سرزمین ژرمن‌ها دارد. این فرآورده‌ی خوراکی لذیذ، امروزه جای خود را در دل اکثر مردم دنیا باز کرده و در همه‌ی کشورها  طرفداران مخصوص به خود را دارد.

حال که مختصری از تاریخچه و محبوبیت هات داگ گفتیم، جا دارد که از ساندویچ هات داگ هم حرف بزنیم. استفاده از انواع نان در کنار هات داگ، سال‌ها پس از پیدایش هات داگ باب شد و باعث تحولی در مصرف این غذای همه‌گیر بود. ماجرای آن نیز از این قرار است که سال ۱۹۰۴ در آمریکا، یک فروشنده‌ی هات داگ به این نتیجه رسید که مشتریان او برای گرفتن هات داگ داغ نیاز به چیزی دارند که دستشان را نسوزاند و خوردن آن را راحت‌تر کند. این شخص پس از آزمایش روش‌های ابداعی خود، به این نتیجه رسید همراه هات داگ هایش نان سرو کند. به این ترتیب هم دست مشتریان نمی‌سوخت، هم با ترکیب نان و هات داگ رضایت مشتریانش جلب می‌شد. پس از مدت کوتاهی ترکیب این دو طعم همه‌گیر شد و در نقاط مختلف اروپا و آمریکا به عنوان غذایی رایج، جای خود را باز کرد. امروزه رایج‌ترین ساندویچ هات داگ در دنیا با سس خردل و سس گوجه سرو می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید، این پدیده‌ی خوشمزه در کشورما ایران هم طرفداران بسیاری دارد و به احتمال زیاد شما هم از طرفداران پروپاقرص انواع هات داگ هستید. شناخته شده‌ترین نوع هات داگ در ایران، از گوشت گاو تهیه می‌شود.این نوع هات داگ را می توان به صورت آب پز، گریل و سرخ شده مصرف کرد. در ایران هم، مشابه بسیاری از کشورهای دنیا، ساندویچ هات داگ به روش‌های گوناگون سرو شده و به فروش می‌رسد. ترکیبی از هات داگ با انواع پنیر یا همراه انواع سس خردل و سس گوجه یا حتی همراه با کاهو، گوجه فرنگی و خیارشور که به ذائقه‌ی ما ایرانی‌ها نزدیک است، تنوع وسیعی از سلیقه را دربر می‌گیرد.

در مورد گوشت هات داگ نیز این تنوع به وفور یافت می‌شود. مثلا در کشورهایی که گوشت خوک آزاد است، می‌توان این طعم را تجربه کرد. همین‌طور انواع هات داگ که از گوشت بوقلمون یا مرغ تهیه می‌شوند، طرفداران خود را در سراسر دنیا دارند.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.