خانه / آشپزخانه من / ۲۷ ترفند جدید و آسان رفع شوری غذا | گرفتن شوری خورش، برنج، کباب، کتلت و …

۲۷ ترفند جدید و آسان رفع شوری غذا | گرفتن شوری خورش، برنج، کباب، کتلت و …

چگونه شوری غذا را بگیریم؟ شما ترفندهای برطرف کردن شوری غذاهایی مثل خورش، کباب کوبیده و جوجه کباب را بلد هستید؟ شور شدن غذا یک اتفاق شایع در آشپزی است و گاهی حتی آشپزهای ماهر هم ممکن است غذایشان شور شود. اما شوری غذا را چکار کنیم؟ در این مقاله از مجله فیدیلیو به بررسی راهکارهایی برای رفع شوری غذاهای مختلف از انواع خورش گرفته تا شور شدن برنج، ماکارونی و کتلت و غذاهای آبکی و کبابی و … می‌پردازیم و روش‌های پیشگیری از شور شدن غذا را هم به شما خواهیم گفت.

شوری غذاهای مختلف را چگونه برطرف کنیم؟

شور شدن غذا به خصوص وقتی مهمان داریم می‌تواند یک اتفاق ناخوشایند باشد. اما در ادامه ما ترفندهایی برای رفع شوری غذا را به شما یاد می‌دهیم تا شوری غذاهای مختلف از برنج و پلو گرفته تا خورشت مرغ و انواع سوپ و خورش و غذاهای آبکی و کبابی را برطرف کنید.

رفع شوری غذاهای آبکی با قند، شکر یا عسل

شوری غذا را چگونه بگیریم؟ به‌عنوان متداول‌ترین راه برای از بین بردن شوری غذا فوری و در سه سوت، استفاده از قند، شکر یا عسل را می‌توانید امتحان کنید. برای این کار، یک حبه قند را در یک قاشق غذاخوری بگذارید و به‌آرامی قاشق را در خورش، آش یا سوپ قرار دهید.

قاشق را تکان ندهید تا قند در غذا حل نشود. بعد از چند ثانیه، قاشق و قند را از غذا بیرون بیاورید. البته این روش در صورتی کارآمد است که غذایتان خیلی شور نشده باشد. افزودن کمی شکر یا عسل هم می‌تواند برای رفع شوری خورش و سوپ و آش مفید باشد.

رفع شوری غذا با سیب زمینی

برای رفع شوری فوری غذاهای آبکی، یک عدد سیب زمینی را بشویید و پوست بگیرید. سیب زمینی را به ۲ تا ۴ قسمت تقسیم کنید و داخل غذا بیندازید. در هنگام سرو، سیب زمینی‌ها را از غذا خارج کنید چون سیب زمینی مثل اسفنج، نمک غذا را به خود جذب می‌کند.

رفع شوری غذا با نان

استفاده از نان تازه یا خشک‌، مخصوصا نان‌ تست و سنگک برای گرفتن شوری غذا مناسب‌ است. مخصوصا برای رفع شوری ماکارونی و برنج یا گرفتن شوری انواع پلو چند تکه نان را روی برنج یا ماکارونی بگذارید و بعد از پخت و دم کشیدن، آن را بردارید.

رفع شوری غذا با آناناس و سیب

آناناس در حالت عادی جزو میوه‌هایی نیست که به غذایتان طعم شیرینی بدهد یا مزه آن را عوض کند. می‌توانید چند تکه سیب یا آناناس را در غذاهای آبکی بیندازید و بعد از پخت، آنها را خارج کنید. ترفند اضافه کردن آناناس و سیب برای رفع شوری خورشت قورمه سبزی، خورش قیمه، خورشت مرغ، خورش کرفس و خورش فسنجان و … و انواع سوپ ترفند کارسازی است.

آب غذا را بیشتر کنید

اگر انواع خورش و سوپ یا آش و سایر غذاهای آبکی شور شدند چه کنیم؟ برای رفع شوری خورشت مرغ یا دیگر غذاهای آبکی، می‌توانید آب غذا را بیشتر کنید. اگر غذا خیلی شور شده است، مقداری از آب غذا را جدا کرده و با آب جوش جایگزین کنید تا شوری غذا کم شود. مراقب باشید دوباره آب غذا، خیلی بخار نشود و دوباره شوری به آب، منتقل نشود.

رفع شوری غذا با هویج

برای انواع غذاهای آبکی مثل سوپ مرغ و یا انواع آش از جمله آش رشته، اضافه کردن چند تکه هویج شسته و پوست کنده‌شده می‌تواند هم طعم غذا را خوشمزه‌تر کند و هم طعم شوری غذا را بگیرد. برای ماکارونی و غذاهای برنجی مثل لوبیا پلو، رشته پلو، استانبولی پلو و دمی گوجه هم مقداری هویج رنده کنید، در کمی روغن یا کره تفت دهید و به مایه وسط غذا اضافه کنید.

غذا را گرم سرو کنید

هر چه گرمای غذا بیشتر باشد، شوری کمتر حس می‌شود یعنی زبان به زمان بیشتری نیاز دارد تا مزه شوری را متوجه شود. پس تا غذا سرد نشده، بهتر است آن را سرو کنید تا مزه شوری، پنهان شود.

رفع شوری غذا با قاشق نقره

اگر خورش یا سوپ و آش شور‌شده را با قاشق یا ملاقه نقره‌ بکشید، از میزان شوری آن کاسته خواهد شد. البته برای غذاهایی که خیلی شور هستند، ممکن است چندان جوابگو نباشد.

رفع شوری غذاهای آبکی با نوشابه

برای رفع شوری غذاهای آبکی مثل انواع خورش، سوپ و آش، کمی نوشابه به غذایتان اضافه کنید. نوشابه طعم شوری را خنثی می‌کند و بر طعم غذا، چندان تاثیری نمی‌گذارد.

رفع شوری غذا با شیر نارگیل

با افزودن چند قاشق شیر نارگیل به غذاهای آبکی مثل انواع خورش مرغ و سوپ، می‌توانید شوری غذا را بگیرید. مخصوصا در غذاهایی مثل سوپ، حتی اضافه کردن شیر، باعث خوشمزه‌تر شدن غذا هم می‌شود و یک روش فوری رفع شوری غذا است.

رفع شوری غذا با ماست

می‌توانید برای گرفتن شوری غذاهای آبکی مثل سوپ جو و خامه یا غذایی مثل خورش کاری با مرغ یا گوشت، چند قاشق ماست به آن اضافه کنید. البته دقت کنید که ماست نباید خودش، شور باشد، چون در این صورت غذایتان شورتر هم می‌شود.

رفع شوری غذا با خامه

خامه هم از دیگر لبنیاتی است که در صورت شور شدن غذا، می‌تواند به دادتان برسد. می‌توانید به ترکیبات غذاهایی مثل سوپ سفید، انواع سوپ قرمز یا سوپ خامه‌ای یا حتی غذایی مثل آش جو، کمی خامه اضافه کنید. البته خامه، کالری غذایتان را بالا می‌برد ولی می‌تواند به آش یا سوپ، لعاب هم بدهد.

رفع شوری غذا با آبلیمو یا سرکه

چاشنی‌های با طعم ترش مثل سرکه (مخصوصا سرکه قرمز) و آبلیمو، می‌توانند شوری غذا را پنهان کنند و طعم ترشی آنها غالب شود. برای رفع شوری غذاهای آبکی مثل کله پاچه و انواع خورش، سوپ و آش می‌توانید شوری غذا را با سرکه و آبلیمو برطرف کنید.

رفع شوری املت

برای برطرف کردن شوری غذایی مثل املت چه کنیم؟ اگر املت گوجه فرنگی شما شور چاره کار این است که مقداری گوجه فرنگی را جداگانه تفت دهید و به املت اضافه کنید. اگر طعم فلفل دلمه‌ای را هم در املت می‌پسندید کمی فلفل دلمه‌ای تفت داده شده به املت اضافه کنید تا شوری غذا گرفته شود. اگر طعم املت پنیری را می‌پسندید کمی پنیر پیتزا کم نمک و کم چرب هم می‌تواند برای رفع شوری املت به آن اضافه کنید.

رفع شوری غذا با آرد

آرد هم نقش خنثی‌کنندگی برای نمک را دارد. برای اضافه کردن آرد، به‌اندازه یک قاشق غذاخوری یا چای‌خوری آرد گندم (بسته به حجم غذا) را با مقداری آب سرد حل کرده و به انواع آش، خورش یا سوپ خود اضافه کنید. این کار می‌تواند هم به غذایتان قوام و غلظت بدهد و هم طعم نمکی آن را بگیرد.

رفع شوری غذا با خمیر

اگر آرد دم دست دارید، می‌توانید آن را با مقداری آب ترکیب کرده و خمیر درست کنید. تکه‌های خمیر هم مثل تکه‌های نان می‌توانند شوری غذای شما را از بین ببرند و در‌عین‌حال، رطوبت غذایتان را حفظ می‌کنند. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، خمیر را روی غذاهای برنجی یا ماکارونی بگذارید تا شوری آن کشیده شود.

اضافه کردن مواد غذایی اصلی برای رفع شوری غذا

اگر غذاهایی مثل سوپ، خورش و آش درست کرده‌اید، مواد اصلی و سبزیجات آن را می‌توانید بیشتر در نظر بگیرید. مثلا برخی سبزی‌ها مانند کرفس، سیب زمینی، هویج و … را به مواد سوپ یا آش و خورشت اضافه کنید تا حجم غذا بیشتر شود و شوری غذا کمتر شود.

کنار غذای شور، ماست، ترشی یا سبزی خوردن سرو کنید

سرو کردن غذا با ترشی، می‌تواند باعث شود کمتر شوری غذا را حس کنید. البته ماست و سبزی خوردن هم گزینه‌های مناسبی هستند که می‌توانند به تعدیل شوری و طعم غذا کمک کند.

رفع شوری برنج و پلو

اگر برنج‌تان شور شده، می‌توانید دوباره مقداری برنج در آب جوش بجوشانید، آبکش کنید و دم کنید، ولی این بار به آن نمک اضافه نکنید. چند دقیقه قبل از سرو، مقداری از برنج شور را به برنجی که بدون نمک پخته‌اید، اضافه کنید و هم بزنید. حدود ۵ دقیقه صبر کنید تا طعم برنج‌ها به خورد هم برود. سپس برنج یا پلو را سرو کنید. این ترفند برای رفع شوری رشته پلو که ممکن است به خاطر نمکی بودن رشته‌ پلویی اتفاق بیفتد هم موثر است.

 البته برخی افراد، هر دو برنج یعنی برنج آبکش شده بدون نمک و برنج پخته شور شده را با هم دوباره در یک قابلمه دم می‌کنند. در این صورت، دانه‌های برنج ممکن است به خوبی اول درنیاید ولی این موضوع به جنس برنج‌تان هم بستگی دارد.

برای گرفتن شوری برنج راه‌های دیگر مثل استفاده از سیب زمینی، نان و خمیر روی برنج هم می‌تواند موثر باشد.

رفع شوری قورمه سبزی و فسنجان با رب انار

غذا شور شده؟ اگر خورش قورمه سبزی یا خورشت فسنجان شما شوره شده مقداری رب انار ملس به خورش اضافه کنید تا هم طعم آن لذیذتر شود و هم شوری خورش گرفته شود.

رفع شوری جوجه کباب

برای برطرف کردن شوری جوجه کباب چه کنیم؟ اگر قبل از کباب کردن جوجه‌ها متوجه شور شدن مایه مزه‌دار کردن جوجه کباب شدید مقداری ماست، خامه یا سس مایونز به همراه مقداری پیاز خرد شده و فلفل دلمه‌ای خرد شده به مایه جوجه کباب اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید تا شوری گوشت مرغ را به خود جذب کنند. اگر با این روش نتوانستید شوری جوجه کباب را برطرف کنید تکه‌های مرغ را بشویید و دوباره مزه‌دار کنید.

 اگر بعد از کباب کردن جوجه‌ها متوجه شدید که شوره شده‌اند مقداری کره آب کنید و سیخ جوجه را در کره آب شده بغلتانید. سرو کردن جوجه کباب با برنج بی‌نمک که روی آن روغن حیوانی یا کره ریخته‌اید و گوجه کبابی بی نمک، در کنار ماست، نوشابه و نان کم نمک و البته خوردن پیاز خام با جوجه کباب هم یک روش دیگر برای از بین بردن یا کمتر کردن طعم شوری جوجه کباب شده است.

رفع شوری کباب کوبیده و کباب تابه‌ای

برای از بین بردن شوری کباب کوبیده و کباب تابه‌ای اگر بعد از کباب کردن گوشت متوجه شوری شدید مقداری آب لیموترش یا سماق روی کباب بریزید تا شوری کباب کمتر شود. یک روش دیگر سرو کباب کوبیده یا سایر انواع کباب‌های شور شده مثل کباب تابه‌ای با گوجه کبابی بی‌نمک و برنج بی‌نمک در کنار مخلفاتی مثل پیاز خام، سبزی خوردن و در صورت دلخواه نوشابه است.

اگر قبل از سیخ گرفتن و کباب کردن کوبیده متوجه شوری مایه کباب کوبیده شدید حجم مواد کباب کوبیده را بیشتر کنید. یک روش دیگر اضافه کردن کمی آرد به مایه کباب کوبیده است. همین ترفندها برای کم کردن شوری کباب تابه‌ای هم موثر است.

از بین بردن شوری پاستا

برای رفع شوری پاستا مقداری پنیر پیتزا کم نمک به آن اضافه کنید. کمی پاستا بپزید و آبکش کنید و به پاستا اضافه کنید. یک روش آسان گرفتن شوری پاستا هم اضافه کردن مقداری خامه یا شیر به پاستا است.

رفع شوری شامی کباب

اگر شامی کباب شور شد چه کنیم؟ یک روش رفع شوری مایه شامی کباب اضافه کردن مقداری سیب زمینی خام و رنده شده به مایه آن است. همچنین می‌توانید یک یا دو قاشق آرد هم به مایه شامی کباب اضافه کنید تا طعم شوری آن را از بین ببرد. همچنین اضافه کردن مقداری گوشت چرخ کرده بدون نمک به مایه شامی کباب یک روش دیگر از بین بردن شوری آن است.

اگر بعد از سرخ کردن کباب شامی متوجه شوری آن شدید در کنار کباب شامی مقداری سیب زمینی سرخ کرده بی‌نمک سرو کنید یا شامی کباب را با برنج بی‌نمک میل کنید. سرو ترشی، سبزی خوردن و ماست هم در کم کردن شوری شامی کباب موثر است.

رفع شوری کتلت

اگر کتلت شور شد چه کنیم؟ اگر قبل از سرخ کردن مایه کتلت متوجه شوری آن شدید مقداری گوشت چرخ کرده بی‌نمک به مایه کتلت اضافه کنید. اضافه کردن یک قاشق آرد به مایه کتلت هم کارساز است.

اگر بعد از سرخ شدن مایه کتلت متوجه شور شدن آن شدید یک سس گوجه فرنگی بی‌نمک با پوره گوجه فرنگی درست کنید و کتلت‌های سرخ شده را در سس بگذارید تا چند جوش با هم بخورند و شوری کتلت برطرف شود.

یک روش دیگر سرو کتلت در کنار برنج بی‌نمک یا پوره سیب زمینی بی‌نمک به همراه مقداری ترشی و سبزی خوردن است. ماست را هم برای سرو کنار کتلت فراموش نکنید، خوردن ماست طعم شوری غذا را پنهان می‌کند.

رفع شوری آش رشته

برای برطرف کردن شوری آش رشته تمام ترفندهایی که برای رفع شوری غذاهای آبکی گفتیم کارساز است. اضافه کردن کمی نوشابه، اضافه کردن یک یا دو قاشق آرد (بسته به حجم آش)، اضافه کردن آب جوش، اضافه کردن کمی خامه یا ماست به کشک، اضافه کردن کمی آبلیمو یا سرکه به آش و حل کردن کمی قند یا شکر در آش از جمله ترفندهای رفع شوری آش رشته و سایر انواع آش هستند.

رفع شوری ماکارونی پخته و دم کشیده

برای از بین بردن شوری ماکارونی پخته و دم کشیده بهترین روش اضافه کردن مقداری ماکارونی پخته و آبکش شده البته بدون نمک به ماکارونی پخته شده و ترکیب کردن این دو ماکارونی با هم است. یک روش دیگر این است که چند ورقه سیب زمینی خام روی ماکارونی در حال دم کشیدن بگذارید تا شوری ماکارونی را به خود جذب کند. اضافه کردن کمی سرکه روی ماکارونی هم به کم کردن شوری آن کمک می‌کند.

یک روش دیگر این است که مقداری سس گوجه فرنگی بی‌نمک با پوره گوجه درست کنید و روی ماکارونی بریزید تا شوری غذا را بگیرد. در نهایت ماکارونی خوش‌نمک را به مقداری ماست و ترشی یا سبزی خوردن میل کنید.

راهکارهای پیشگیری از شوری شدن غذا

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین سعی کنید قبل و در هنگام اضافه کردن نمک به غذا به این موارد دقت کنید:

۱-به مواد غذایی‌تان دقت کنید. اگر در غذایتان از موادی مثل کشک یا رشته آشی و رشته پلویی یا مواد غذایی که خودشان شوری دارند، استفاده می‌کنید، حتما اضافه کردن نمک را به آخرین مرحله و بعد از مطمئن شدن از کافی نبودن نمک غذا اضافه کنید.

۲-قبل از اضافه کردن نمک غذا، از بسته و سفت بودن درب نمکدان مطمئن شوید.

۳- نمک را طی چند مرحله به غذا اضافه کنید.

۴- سعی کنید صفر تا صد اضافه کردن چاشنی‌ها و نمک غذا را یک نفر به عهده بگیرد.

۵- حواستان به بخار شدن آب غذا باشد. هر چه غذا آب کمتری داشته باشد، شوری آن بیشتری حس می‌شود.

۶- برای چشیدن غذا، به اندازه یک قاشق از غذا را بخورید و بعد نمک را اضافه کنید. ممکن است خوردن مقدار کمی از غذا، نتواند به شما امکان اندازه‌گیری میزان شوری آن را بدهد.

۷- دقت کنید که نوک زبان، کمتر شوری را احساس می‌کند، بنابراین غذا را روی قسمت وسط زبان بریزید و تست کنید.

۸-در هنگام اضافه کردن نمک غذا، ابتدا آن را در یک قاشق بریزید و بعد به غذا اضافه کنید. در این صورت حجم نمکی را که اضافه می‌کنید، بهتر می‌بینید و معیار از دستتان خارج نمی‌شود.

سخن پایانی

در آخر باید بدانید که شور شدن غذا یک امر طبیعی است و لازم نیست بعد از اینکه غذایتان شور شد، زیاد به خودتان سخت بگیرید. از روش‌های بالا می‌توانید کمک بگیرید و شوری غذا را سه سوته و فوری برطرف کنید. البته برای اینکه استرس کمتری بکشید، بهتر است اقدامات مربوط به پیشگیری از شوری غذا را جدی بگیرید تا در دفعات آینده، با مشکل مواجه نشوید. 

درباره mona

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *