خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / دور دنیا را ۱۳ روزه در تهران بچشید
گردشگری غذایی

دور دنیا را ۱۳ روزه در تهران بچشید

سفر و گردشگری غذایی برای ما شکمو‌ها  یک اتفاق ویژه است. چرا که با سفر می‌توانیم از چارچوب‌های ثابت غذایی خودمان دور شویم و مزه‌های دیگر نقاط را بچشیم. قطعا ما غذا دوستان با واژه خام میانه‌ای نداریم و از واژه پخته حس خوبی می‌گیریم پس چقدر این مثَل به دل و شکم ما می شیند: که “بسیار سفر باید کرد تا پخته شود خامی”.

ما ایرانی‌ها معمولا ایام خاصی را برای سفر در نظر می‌گیریم. مثلا همین عید نوروز که تقریبا دو هفته تعطیلات کامل داریم و این ایام زمان بسیار خوب و مناسبی برای یک سفر درست و حسابی است.

سفری به شرق دور یا غرب وحشی، سفر به کشورهای دوست و برادر و همسایه و یا هزاران جای ناشناخته. قطعا با گذر از مرزهای جغرافیایی طعم‌ها هم تغییر می‌کنند و ذائقه‌ها به چالش کشیده می‌شوند. ممکن است از غذای سرزمینی به شدت لذت ببریم و مرید آن شویم و یا غذای مردمان دیگر را لایق سطل زباله بدانیم و از خودمان بپرسیم که چه کسی حاضر است این غذا را بخورد؟

در این گزارش از مجله فیدیلیو قصد داریم شما را بدون ویزا و تشریفات اداری و صرف پول و هزینه زیاد به یک تور جهانی ببریم و شما را جهانگرد کنیم یا به عبارت بهتر از شما غذا دوستان یک غذاگرد جهانی بسازیم آن هم در تهران.

بله در همین تهران خودمان رستوران‌هایی هستند که نمایندگان شایسته‌ای از طعم و مزه و غذای یک کشور بخصوص هستند و سعی دارند تا شعور مزه‌ای و غذایی ما را بالا ببرند تا علاوه بر آشنایی با غذاهایی دیگر و بالا بردن تجربه غذایی‌مان، خوردن هر غذای بد و غیر قابل قبولی را نپذریم. پس کمربندهایتان را محکم ببندین که می‌خواهیم سفر غذایی مان را با قدرت شروع کنیم.

بعدی قبلی

بعدی قبلی

1 برزیل در یک قدیمی شما

برزیل از کشورهایی زیبا و سرسبز است که به دلیل دور بودن از ایران به آرزوی بسیاری از افراد اهل سفر تبدیل شده است. اکثر مردم، برزیل را به فوتبالش می‌شناسند اما برزیل در دنیا به چیزهای دیگری هم معرف و شهره است. از جمله قهوه و کباب‌هایش.

برزیلی‌ها یک سبک و استایل غذا خوری دارند به نام رودیزیو که این رودیزیو به معنی کباب خانه‌هایی است که یک ورودی مشخص دارد و شما پس از پرداخت آن ورودیه اجازه دارید تا جایی که می‌توانید از این کباب‌ها میل کنید.

کباب‌هایی که بسیار متنوع و خوشمزه هستند از مرغ و جوجهِ کبابی تا سوسیس‌های دست ساز و گوشت بره و گوساله مزه‌دار شده تا چیزهای خوشمزه دیگر مثل آناناس کبابی که بسیار محبوب برزیلی هاست و معمولا به همراه غذا یا بعد از غذا میل می‌کنند.

اگر شما هم دوست دارید در این جهانگردی غذایی به برزیل بروید و مزه آن را تجربه کنید می‌توانید به رستوران رودیزیو که در مرکز تجاری پالادیوم است سری بزنید و از طعم برزیلی کباب‌های متنوع آن لذت ببرید.

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات رستوران رودیزیو اینجا را کلیک یا لمس کنید

بعدی قبلی

بعدی قبلی

2 طعم اصیل یونانی در پارک آب و آتش

مقصد بعدی مزه گردی یا گردشگری غذایی ما در عید، رستوران یونانی کرنلیا است. قبلا در مورد این رستوران یک گزارش کامل نوشته بودیم که می توانید از اینجا آن را بخوانید.

این رستوران در روزهای پایانی سال ۹۶ افتتاح شده که به شدت حال و هوای یونان را دارد. از موسیقی، طراحی و میز و صندلی‌ها بگیرید تا ظروف محلی یونانی که مستقیما از یونان آورده‌اند.

شما می‌توانید در رستوران کرنلیا طعم اصیل و واقعی یونان را تجربه کنید چرا که آشپز این رستوران یک خانم یونانی به نام کرنلیا است که بسیار در کار خود خبره است و با دستپخت بینظیرش شما را به سواحل مدیترانه می‌برد. اینجا پر است از مزه‌های نابی که تا حدودی برای ذائقه ما ایرانی‌ها آشناست، غذاهایی لذیذی همچون موساکا و سالاد یونانی و بسیاری خوشمزه‌های دیگر.

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات رستوران کرنلیا اینجا را کلیک یا لمس کنید

بعدی قبلی

شپردزپای - کافه امجدیه

 

بعدی قبلی

3 انگلیس و بوی ماهی سوخاری

خانواده سلطنتی، تاکسی‌های مشکی، اتوبوس‌های دو طبقه قرمز، تیم فوتبال منچستریونایتد و … این‌ها تنها نمادهای کشو انگلستان که یکی از مقصدهای گردشگری غذایی ما هستند، نیست.

شاید باورتان نشود در خود انگلیس «چیکن تیکا ماسالا» محبوب‌ترین، معروف‌ترین و به نوعی خوراک ملی آن‌ها است که یک خوراک هندی است و ریشه‌های ایرانی نیز دارد. اما مردم دیگر نقاط «فیش اند چیپس» را معروف‌ترین و شاید نماینده غذاهای انگلیسی می‌دانند.

فیش اند چیپس همان ماهی سوخاری با سیب زمینی سرخ شده است که با کمی لیمو ترش و پوره نخود سبز سرو می‌شود. اصل این خوراک را با ماهی کاد درست می‌کنند که چون در ایران پیدا نمی‌شود آن را معمولا با ماهی تیلاپیلا (تیلاپیا) و قزل آلا تهیه می‌کنند.

برای اینکه در تهران بتوانید فیش اند چیپس بخورید می‌توانید به فیش اند چیپس عمو جک و فیش اند چیپس باب بروید و مزه خوشمزه‌ترین غذای خیابانی انگلیس را بچشید.

«شپردز پای»، کیک دهاتی یا کیک چوپان هم از دیگر غذاهای معروف انگلیس است که تشکیل شده از یک لایه گوشت چرخ کرده به همراه گوجه فرنگی و یک لایه پوره سیب زمینی کره‌ای و خوش مزه است که در فر برشته می‌شود. این خوراک خوشمزه انگلیسی را فقط در کافه امجدیه تهران می‌توانید مزه کنید که قبلا گزارشی کاملی از آن را در اینجا نوشته‌ایم.

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات کافه امجدیه اینجا را کلیک یا لمس کنید

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات فیش اند چیپس عمو جک اینجا را کلیک یا لمس کنید

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات فیش اند چیپس بابز اینجا را کلیک یا لمس کنید

بعدی قبلی

بعدی قبلی

4 روسیه در همین نزدیکی

روسیه پهناورترین کشور جهان قطعا گستره و تنوع غذایی متنوعی هم دارد. کشور ایران و روسیه به دلیل نزدیکی و مراوداتی که در طول سالیان با هم داشته‌اند برخی از خوراک‌های خود را به یادگار به هم داده‌اند.

سالاد الویه که همه ما با آن خاطره داریم برداشتی ایرانی از سالاد روسی است. کتلت هم اصل و نصبش به روسیه می‌رسد. واویشکا هم که برخی آن را غذای گیلانی می‌دانند در حقیقت روسی است.

سوپ برش هم از غذاهای محبوب روسی است که بسیار خوشمزه و لذیذ و پرطرفدار است. خوب حالا غذای روسی رو کجا می توانیم بخوریم؟ اگه علاقمند به صرف یک واویشکای خوب دارید می‌توانید در اغذیه آقاخان به دنبال آن بگردید. سوپ برش اصل رو هم می‌توانید در کافه گل رضائیه بچشید که گزارش کامل آن را از اینجا می‌توانید مطالعه کنید.

کافه راشا هم  از مکان‌هایی است که هم المان‌های روسی بسیاری دارد و هم تنوع غذاها و دسرهای روسی بیشتری برای شما علاقمندان به روسیه دارد. در مورد سفر به روسیه با کافه راشا قبلا در اینجا برای شما یک گزارش کامل تهیه کرده‌ایم که می‌توانید آن‌ را بخوانید.

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات اغذیه آقاخان اینجا را کلیک یا لمس کنید

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات کافه گل رضائیه اینجا را کلیک یا لمس کنید

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات کافه راشا اینجا را کلیک یا لمس کنید

بعدی قبلی

بعدی قبلی

5 مکزیک در آغوش فلفل هالوپینو

مقصد بعدی گردشگری غذایی ما مکزیک است. خوراک مکزیکی از غذاهای پر طرفدار جهانی است که متاسفانه ما تا همین چند سال پیش میانه‌ای با آن نداشتیم و بیش تر غذاگردان ما با اسامی آن‌ها بیگانه بودند.

غذای مکزیکی از جمله غذاهای تند است که بیش‌تر مواد اولیه آن ذرت، لوبیا، فلفل هالوپینو و گوشت است. شاید پیش از این اسم تردیلا (تردیا) و سس سالسا به گوشمان خورده بود ولی بوریتو، تاکو، فاهیتا و چیکن کسدیا از اسامی است که جدیدا (شاید یکی دو سالی بشود) عطر و مزه شان را در تهران می‌توان حس کرد که سوغاتی‌ از سرزمین‌هایی دور هستند.

خوب برای سفر به مکزیک می‌توانید رستوران فاهیتا ریپابلیک رو انتخاب کنید. فاهیتا ریپابلیک از رستوران‌های مکزیکی تهران است که در محدوده خیابان پاسدارن انواع خوراک مکزیکی خوشمزه را سرو می‌کند. رستوران مکزیکی ال باریو هم در بلوار کاوه از دیگر رستوران‌هایی است که شما می‌توانید غذای مکزیکی پر طرفدار را در آن مزه کنید.

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات ال باریو اینجا را کلیک یا لمس کنید

بعدی قبلی

بعدی قبلی

6 استانبول و آنکارا در تهران

کشوری که بیش‌ترین تنوع غذایی را بعد از چین و فرانسه دارد کشور دوست و همسایه ما ترکیه است که در زمینه غذایی پیشرفت شگرفی داشته است. لازم است که در گردشگری غذایی سری هم به ترکیه بزنیم.

از کباب ترکی (دونر کباب) تا پیده و لحمجون، کنافه و … . غذایی ترکی آرام آرام در حال تصرف جهان است. اخیرا در همین تهران خودمان هم چند خانه استیک به سبک ترکی راه اندازی شده‌اند از ممد استیک هاوس که نمونه مشابه نصرت استیک هاوس ترکی است و رستوران کساب که به تازگی در خیابان فرشته افتتاح شده و به قیمت های تقریبا نجومی اش معروف است مثال هایی از این دست هستند.

ولی از قدیمی‌ترین رستوران‌های ترکی تهران می‌توان به رستوران احمد بی برای سرو انواع خوراک‌های ترکی و اغذیه نشاط برای دونر کباب‌هایش در محدوده ستارخان اشاره کرد. دونر گاردن هم از مکان‌های تازه تاسیسی است که سطح ارائه کیفیت و خدمات را در کباب ترکی سالم و خوشمزه ارائه داده است.

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات نشاط اینجا را کلیک یا لمس کنید

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات کساب اینجا را کلیک یا لمس کنید

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات دونرگاردن اینجا را کلیک یا لمس کنید

بعدی قبلی

بعدی قبلی

7 هندوستان و گردشگری غذایی در تهران

هندوستان سرزمینی است که برای خودش یک مکتب غذایی دارد. در هندوستان غذا مذهب مردم است و هر ۵۰ کیلومتر سبک و سیاق غذا و خوراک عوض می‌شود.

گاوی را که برخی در هندوستان می‌پرستند عده‌ای دیگر آن را استیک می‌کنند و نوش جان می‌کنند. هندوستان سرزمین هزار ادویه است و خوراک کاری هندی شهرت جهانی دارد. پس چرا در گردشگری غذایی سری به هند نزنیم.

در تهران هم از قدیم رستوران‌ها و هتل‌هایی برای سرو غذای هندی بوده‌اند از هتل تاج محل که یکی از قدیمی‌ترین، معروف‌ترین و گران‌ترین‌هاست تا رستوران روتی که غذاهای خیابانی هندی را البته با قیمت لوکس سرو می‌کند.

غذاهای هندی بسیار متنوع و بسیار تند و پر ادویه هستند که شاید به ذائقه برخی خوش نیاید و برای برخی منبع الهام و اوج لذت باشد. از چای ماسالا که در برخی کافه‌ها سرو می‌شود تا کاری مرغ، مرغ بریانی، جوجه تندوری و سنبوسه از خوراک‌های معروف هندی هستند که در رستوران‌های هندی پایتخت سرو می‌شوند.

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات روتی اینجا را کلیک یا لمس کنید

بعدی قبلی

بعدی قبلی

8 ایتالیا مقصد بعدی گردشگری غذایی

شاید بیش‌ترین غذای فرنگی که ما ایرانی‌ها همگی آن را تجربه کرده‌ایم و به آن ارادت خاصی داریم غذای ایتالیایی باشد. گردشگری غذایی در ایتالیا آغاز دارد اما پایانی ندارد. از انواع پاستا و پیتزا و لازانیا بگیرید تا ژلاتوهای دست ساز و تیرامیسو پاناکوتا.

اگر فضای کوچه پس کوچه های سنگ فرش شده ایتالیا را بخواهید تجربه کنید می‌توانید سری به کافه ویکولو بزنید که در اینجا هم یک گزارش کامل در مورد آن نوشته‌ایم. اگر به دنبال طعم‌های ناب ایتالیایی هستید می‌توانید پیتزاهای ایتالیای اصلی را در کافه مجنون در شهرک غرب و تومو در خیابان فرشته میل کنید.

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات ویکولو اینجا را کلیک یا لمس کنید

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات کافه مجنون اینجا را کلیک یا لمس کنید

بعدی قبلی

بعدی قبلی

9 ژاپن سرزمین سوشی‌های برنجی

ژاپن به دلیل سوشی‌های پر طرفدارش به یکی از دیگر مقصدهای جهانگردی غذایی ما تبدیل شده است. سوشی غذایی است متشکل از برنج، جلبک، ماهی و میگو و سبزیجاتی مثل آووکادو و هویج و ….

سوشی را معمولا با سس واسابی (که از یک نوع ترب کوهی تهیه می شود)، ترشی زنجبیل و سس سویا میل می‌کنند. از واسابی و ترشی زنجبیل به این منظور استفاده می‌شود که سموم احتمالی موجود در ماهی و میگو را از بین میبرد و خیال ما را از بایت خوردن سوشی راحت می‌کند.

سوشی یک نوع نیست و انواع مختلفی دارد مانند: ساشمی، کالیفرنیا، نیگری زوشی، هوسو ماکی و … . قدیمی‌ترین و اولین سوشی بار یا رستوران ژاپنی تهران رستوران کنزو در میدان ونک است. رستوران مونسون لانژ در خیابان فرشته و سوشی کو از دیگر مکان‌هایی است که عطر و بوی ژاپن را می‌دهند و می‌توان مزه‌های ژاپنی را در آن مزه کرد.

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات کنزو، اینجا را لمس کنید

بعدی قبلی

 

بعدی قبلی

10 عربی لبنانی، عراقی، مراکشی و …

کشورهای عرب زبان گستره جغرافیایی بزرگی را از جنوب و غرب ایران تا غرب قاره آفریقا را در بر می‌گیرد. از آنجایی که هر کشور برای خود سبک خاص و غذاهای مخصوصی دارد نباید اینگونه فکر کرد که از عراق تا مراکش همه غذاها یکسان است.

البته آشنایی مردم ایران با غذاهای عربی به همین چند سال گذشته محدود نمی‌شود و به دلیل همسایگی ما با این کشورها و عرب زبان بودن برخی از مردمانمان در جنوب کشور سال‌های زیادی است که ایرانیان غذایی مثل فلافل را می‌شناسد.

در کوچه مروی تهران که به کوچه عرب ها معروف است می‌توانید برخی از غذاهای رایج عربی مثل فلافل و کبه (که یک کوفته برنجی سرخ شده با مغزی از گوشت و سبزی است) را مزه کنید. از دیگر پیش غذاهای معروف عربی که در ایران هم رایج شده است باید حمص و باباغانوش را ذکر کنیم.

سالاد فتوش و تبوله، نوشیدنی‌هایی مثل قهوه عربی و چای مراکشی (مخلوط نعنا و چای سبز) و غذاهای لذیذی مثل شاورما، کباب‌های عربی، کوس‌کوس مغربی و بیشمار خوراک‌های دیگر را می‌توانید در رستوران‌های طاجین در محدوده خیابان بهشتی، زاهد العراقی در بام لند و رستوران لبینا در محدوده بلوار اندرزگو بیابید.

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات طاجین اینجا را کلیک یا لمس کنید

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات زاهد العراقی اینجا را کلیک یا لمس کنید

[et_bloom_inline optin_id=optin_4]

درباره ایمان تیموریان

یک علاقه‌مند به غذا و آشپزی، رستوران و کافه گردی هستم که تحصیلاتم را در رشته مهندسی برق تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم ولی هیچ وقت دست از علایقم نکشیدم. همیشه دوست داشتم مکان‌های خوب و بد را به دیگران معرفی کنم تا به نحوی باعث پیشرفت و بالا رفتن سطح استانداردها در رستوران‌ها و کافه‌ها شوم . فیدیلیو بستری هست که این شرایط را برای ما فراهم کرده تا به این هدف برسیم.

2 نظرها

  1. سلام وقتتون بخیر .
    خیلی خوب بود این معرفی ها ولی یه سوال رستوران کره ای خوب هم داریم؟

    • رستوران شب های کره ک اگر اشتباه نکنم صادقیه هست قبلا سعادت آباد بود. دو بار رفتم کیفیتش متوسطه ذایقه کره ای هست ایرانیا دوست ندارن