خانه / دسته‌بندی نشده / طرز تهیه دونر کباب ترکی در تابه به روش استانبولی در 5 مرحله

طرز تهیه دونر کباب ترکی در تابه به روش استانبولی در 5 مرحله

«کباب ترکی» یا «دونر کباب» (Doner kebab) یک کباب اصالتا ترکیه‌ای است که شباهت زیادی به کباب ترکی شاورما دارد. تفاوت کباب شاورما و دونر کباب در گوشت‌هایی است که برای تهیه کباب استفاده می‌شوند. کباب ترکی دونر با گوشت گوساله و مرغ درست می‌شود و شاورما با گوشت گوسفندی، گوساله، بره، مرغ و بوقلمون تهیه می‌شود. اما روش تهیه هر دو کباب مشابه است. کباب ترکی را می‌توانید در تابه یا روی سیخ و در دستگاه مخصوص هم تهیه کنید. در این مقاله از مجله فیدیلیو طرز تهیه کباب ترکی گوشت و مرغ در تابه، دونر کباب با گوشت چرخ کرده و نکات پخت و خوشمزه شدن کباب ترکی را به شما یاد می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه کباب ترکی (برای ۴ نفر)

  • گوشت گوساله یا مرغ فیله‌ای: ۶۰۰ گرم
  • قارچ: ۲۰۰ گرم
  • سیر: ۲ حبه
  • پیاز: ۲ عدد
  • فلفل دلمه‌ای (سبز، قرمز یا نارنجی): ۱ عدد
  • روغن مایع: ۲ قاشق غذاخوری
  • کره: ۳ قاشق غذاخوری
  • پودر آویشن: نصف قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه و نمک: به میزان لازم

مدت زمان آماده‌سازی و استراحت مواد: ۲ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کباب ترکی: ۲۰ دقیقه

میزان کالری در 100 گرم کباب ترکی: حدود 115 کیلوکالری

مراحل طرز تهیه کباب ترکی رستورانی با گوشت یا مرغ در تابه

درست کردن کباب ترکی در خانه، اصلا کار سختی نیست. این کباب را می‌توانید فقط با گوشت گوساله، فقط با سینه مرغ یا ترکیب هر دو درست کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه کباب ترکی با گوشت گوساله و مرغ را دنبال کنید.

مرحله اول: گوشت‌های کباب ترکی را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه دونر کباب ترکی، گوشت گوساله یا مرغ را اگر به تازگی خریده‌اید، بشویید و خشک کنید. سپس به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت در فریزر بگذارید تا سفت و نیمه یخ‌زده شود.

باید گوشت یا مرغ را به‌صورت ورقه‌های نازک برش بزنید و اگر گوشت تازه باشد، برش‌ها نازک در نمی‌آید. گوشت‌ها را بعد از نیمه منجمد شدن، به‌صورت بسیار باریک از عرض برش بزنید و در یک کاسه بریزید.

مرحله دوم: گوشت‌های کباب ترکی را مزه‌دار کنید

سپس یکی از پیازها و ۲ حبه سیر را پوست بگیرید و خرد کنید. بهتر است پیازها را درشت خرد کنید که بعد از مزه‌دار شدن، راحت‌تر جدا شوند. سیر و پیازهای خرد شده را در کاسه بریزید. ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع، پودر آویشن و فلفل سیاه را به گوشت‌ها اضافه کنید و مواد را با گوشت‌ها ماساژ دهید تا مزه‌دار شوند. روی ظرف را بپوشانید و ۲ تا ۸ ساعت در یخچال بگذارید تا طعم‌دار و نرم شوند.

مرحله سوم: سایر مواد کباب ترکی را آماده کنید

بعد از اینکه گوشت‌ها مزه‌دار شدند، قبل از شروع آشپزی، کره را از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسد. قارچ‌ها را بشویید و به‌صورت ورقه‌ای خرد کنید. فلفل دلمه‌ای را بشویید و خلالی خرد کنید. تخم‌های فلفل دلمه‌ای را دور بریزید. یک پیاز باقی‌مانده را هم پوست بگیرید و به‌صورت خلالی باریک خرد کنید. همه این مواد را کنار بگذارید.

مرحله چهارم: مواد کباب ترکی را تفت دهید

در این مرحله، کاسه گوشت و مرغ‌های مزه‌دار شده را از یخچال بیرون بیاورید و پیاز و سیرها را جدا کنید. در یک تابه، کره را بریزید و روی شعله گاز بگذارید. وقتی کره ذوب شد، تکه‌های مرغ و گوشت را در تابه بریزید. حرارت را روی حالت متوسط تنظیم کنید و مواد را تفت دهید تا سرخ شوند و آب آنها کشیده شود. سپس فلفل دلمه‌ای‌های خلالی خرد شده را اضافه کنید و به مدت ۳ دقیقه تفت دهید تا نرم شوند. بعد قارچ و پیازها را اضافه کنید.

مرحله پنجم: کباب ترکی را سرو کنید

همه مواد داخل تابه را به مدت ۵ دقیقه دیگر تفت دهید تا آب قارچ‌ها کشیده شود. همه مواد که نرم و گوشت‌ها مغزپخت شدند، مقداری نمک و در صورت دلخواه، فلفل سیاه یا فلفل قرمز اضافه کنید.

مرحله آخر: کباب ترکی را سرو کنید

 کباب ترکی که آماده شد، شعله گاز را خاموش کنید. داخل نان باگت مقداری خیار شور، گوجه فرنگی، سبزی معطر تازه خرد شده بریزید و از مایه کباب ترکی در نان بریزید و ساندویچ کباب ترکی را سرو کنید.

طرز تهیه کباب ترکی با گوشت چرخ کرده

برای طرز تهیه کباب ترکی با گوشت چرخ کرده، نیازی به قرار دادن گوشت در فریزر نیست. گوشت چرخ کرده را با پیاز داغ و ادویه‌ها تفت دهید. سپس قارچ، فلفل دلمه‌ای و مخلفات دیگر را اضافه کنید و مواد را در ماهیتابه بپزید. دونر کباب با گوشت چرخ کرده را با نان باگت یا پیتا مثل روش بالا سرو کنید.

طرز تهیه کباب ترکی مرغ در ماهیتابه

برای تهیه کباب ترکی مرغ، می‌توانید از سینه یا فیله مرغ ورقه‌ای شده یا مرغ ریش ریش شده استفاده کنید. برای مرغ ریش ریش شده باید مرغ را با پیاز، ادویه‌ها و مقداری آب بپزید و بعد از پخت آن را ریش ریش کنید. سپس در تابه با پیاز و مخلفات دیگر مثل پیاز، قارچ و فلفل دلمه‌ای، بپزید.

اگر هم می‌خواهید از فیله مرغ استفاده کنید، فیله‌ها را مانند روش اول برش بزنید و مزه‌دار کنید و بقیه مراحل را انجام دهید. به کباب ترکی مرغ می‌توانید گوشت چرخ کرده یا گوشت ورقه‌ای هم اضافه کنید. سپس کباب ترکی را با نان پیتا یا نان باگت سرو کنید.

طرز تهیه کباب ترکی با دستگاه

برای طرز تهیه کباب ترکی روی سیخ و در دستگاه مخصوص کباب ترکی، گوشت گوساله یا مرغ یا ترکیب هر دو را مانند روش اول، برش‌های نازک بزنید و با پیاز و ادویه‌ها مزه‌دار کنید. سپس ورقه‌های گوشت و مرغ را سر سیخ بزنید و بالای سیخ را یک تکه دنبه بزنید. المنت‌های دستگاه را روشن کنید تا دستگاه داغ شود و سیخ‌ها، داخل دستگاه بچرخند. وقتی لایه بیرونی گوشت کباب شد، با چاقوی مخصوص برش دونر کباب، یک لایه از گوشت کباب شده را برش بزنید و برش‌ها را با قارچ، فلفل دلمه‌ای و پیاز تفت خورده سرو کنید.

سوالات متداول درباره دونر کباب ترکی

چرا کباب ترکی سفت می‌شود؟

کباب ترکی باید روی شعله متوسط پخته شود. اگر دونر کباب مرغ یا گوشت روی حرارت ملایم بپزد و آب بیندازد، بعد از پخت، سفت می‌شود.

چه گوشتی برای تهیه کباب ترکی مناسب است؟

برای تهیه کباب ترکی با گوشت، از گوشت راسته گوساله و برای کباب ترکی با مرغ، از سینه مرغ استفاده کنید. برای طرز تهیه دونر کباب، گوشت باید بدون استخوان و سفت باشد.

نان مخصوص کباب ترکی چیست؟

معمولا کباب ترکی با نان پیتا که نان مخصوص ساندویچ ترکیه است، سرو می‌شود. ولی می‌توانید از نان باگت، نان لواش یا نان دلخواه خود برای سرو کباب ترکی استفاده کنید.

کباب ترکی با چی سرو میشه؟

معمولا کباب ترکی به‌صورت ساندویچی با جعفری و پیاز خرد شده، گوجه فرنگی حلقه‌ای شده، خیارشور و سس دلخواه سرو می‌شود.

سخن پایانی

دونر کباب ترکی گوشت چاشنی‌زده گوشت یا مرغ است که روی جوجه‌گردان به‌صورت مخروطی معکوس که در حالتی عمودی می‌چرخد، پخته می‌شود. کباب ترکی با یک چاقوی تیز به‌صورت لایه‌های نازک برش زده می‌شود. این سبک کباب در قرن نوزدهم میلادی در امپراطوری عثمانی باب شد و غذاهایی مثل شاورما عربی، ژیروس یونانی، دونیر کانادایی و آل پاستور مکزیکی مشتق از این طرز پخت دونر کباب ترکی هستند. شما دونر کباب ترکی دوست دارید؟ دونر کباب مرغ دوست دارید یا دونر کباب گوشت؟ خودتان بلد هستید در خانه دونر کباب درست کنید؟ به نظر شما بهترین دونر کباب ایران کجاست؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌های این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *