خانه / دسته‌بندی نشده / طرز تهیه‌ حریره بادام

طرز تهیه‌ حریره بادام

طرز تهیه‌ حریره بادام

 

طرز تهیه حریره بادام به انواع و اقسام حالات و با مواد اولیه مختلف تهیه می‌شود. به این غذا بعضاً فرنی بادام هم گفته شده که به عنوان غذای مکمل برای کودکان استفاده می‌شود.

حریره بادام در یزد برای افرادی که دچار سرفه و سینه‌درد هستند تجویز می‌شود. هرچند اثر درمانی آن مورد تردید است، خوردن حریره احساس راحتی و بهبود به خورنده می‌دهد. لذا ما حریره بادام را به افراد سالم هم توصیه می‌کنیم. از دید طب سنتی، این غذا طبیعتی گرم دارد و بسیار زود هضم می‌شود.

توضیحات

برای: ۴ نفر

زمان آماده‌سازی: ۲۰ دقیقه

زمان پخت: ۳۰ دقیقه

سطح دشواری: آسان

مواد لازم:

نیم لیتر شیر

۲ قاشق غذاخوری آرد برنج

۱۰۰ گرم خلال بادام پودر شده

۵۰ گرم خلال پسته پودر شده

۳ قاشق غذاخوری شکر

۲ قاشق غذاخوری گلاب

کمی نمک

پرک بادام و خلال پسته برای تزئین

طرز تهیه حریره بادام

  • بادام استفاده شده برای این دسر خوشمزه باید به صورت پودری باشد. پس ابتدا باید بادام را چرخ یا آسیاب کنید. چون بادام دانه‌ای چرب است، زمان آسیاب شدن چربی می‌اندازد، به دیواره‌ها می‌چسبد و خوب آسیاب نمی‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق دو راه حل وجود دارد:
    1. بادام را همراه با شکر (همان ۳ قاشق غذاخوری) آسیاب کنید.
    2. بادام را همراه با نصف یا یک قاشق غذاخوری آرد برنج آسیاب کنید.

  • روی بادام پودر شده ۲-۳ قاشق غذاخوری آب بریزید. آب باید جوش باشد تا بادام به سرعت خمیر شود و به اصطلاح روغن بیاندازد. با قاشق هم بزنید تا به حالت خمیر دربیاید. خمیر را کنار بگذارید و بقیه‌ی مراحل را انجام دهید.

 

  • در یک قابلمه‌ی سایز متوسط شیر سرد بریزید.
  • قابلمه را روی شعله متوسط قرار دهید و قبل از این که گرم شود، آرد برنج را اضافه کنید. اگر شیر گرم شود، آرد به صورت گوله گوله در می‌آید. پس بلافاصله بعد از قرار دادن قابلمه روی گاز، آرد را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا گوله‌هایی که روی شیر بسته می‌شود به خوبی مخلوط شود. می‌توانید از شیر پرچرب یا کم‌چرب استفاده کنید.

نکته: می‌توانید در حد یک فنجان کوچک آب درون شیر بریزید تا در حین پخت طعم شیر حفظ شود و آب تبخیر شده قوام حریره را تغییر ندهد.

  • شعله را زیاد کنید تا شیر یک جوش بزند و سپس شعله را کم کرده و خمیر بادام را اضافه کنید. خمیر بادام باید کاملاً حالت خمیری داشته باشد و روغن انداخته باشد.
  • حریره بادام باید حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی گاز باشد و مدام هم بخورد تا ته نگیرد و گوله نبندد. در همین حین گلاب و نمک را اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید. گلاب به حریره عطری خوشایند داده و نمک هم مزه‌ی غذا را تقویت می‌کند.

نکته: اگر در حین آسیاب کردن بادام از شکر استفاده نکردید، شکر را هم در همین مرحله اضافه کنید.

نکته: قوام حریره باید نرم و لطیف باشد. اگر در حین پخت متوجه شدید که حریره سفت شده است، کمی شیر اضافه کنید تا روان شود.

نکته: در ریختن نمک دقت کنید. نمک باید خیلی کم به غذا اضافه شود ولی حتماً باید باشد.

  • در چند دقیقه آخر خلال پسته آسیاب شده هم اضافه کنید تا حریره رنگ سبز زیبایی بگیرد و خوشمزه‌تر شود.

حریره شما حاضر است. می‌توانید از خلال پسته، بادام پرک، زعفران و گل محمدی برای تزئین غذا استفاده کنید. نوش جان.

 

درباره ali khani