خانه / دسته‌بندی نشده / ۱۰ پنیر معروف که مزه بیشتری به شما می‌دهند
پنیر شاخص

۱۰ پنیر معروف که مزه بیشتری به شما می‌دهند

پنیر، حاصل یک فعل و انفعال فیزیکی و شیمیایی غیر منتظره میان مواد اولیه پایه، اول از هر این محصول شیری را به یک خلق بزرگ تجربی در گذر قرن ها تبدیل کرده است. یک فرآورده لبنی که با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از تکنیک‌های جدید هر روز بر جذابیت آن می افزاید. نتیجتا در این ایام بیش از ۱۰۰ نوع پنیر مختلف داریم که حتی اسمشان هم آب از دهان آدم راه می‌اندازند. مفتخریم که در مجله فیدیلیو شما را با ۱۰ تا از محبوب‌ترین و معروفترین پنیرهای جهان آشنا کنیم. امیدواریم بعد از مطالعه این مقاله با انواع پنیرآشنا شوید و نوع مورد علاقه خود و کاربری مناسب آن را پیدا کنید.

۱-موتزارلا

موتزارلا امروزه به یک نام عمومی برای خانواده‌ای از پنیرها تبدیل شده است. موتزارلا از اسم ایتالیایی mozzare می‌آید که به معنی «بریدن» است و مربوط می‌شود به یک فرآیند تهیه پنیر. زمانی که شیر دلمه شده به تکه‌های کوچک تقسیم می‌شود و آب داغ به آن اضافه می‌شود تا پنیر را گرم کند و ثبات و کشسانی بیشتری به آن بدهد. بطور سنتی، در ایتالیا از شیر بوفالو برای تهیه موتزارلا استفاده می‌شود اما امروزه از شیر گاو هم در این موتزارلا استفاده می‌شود. بافتی نرم و انعطاف پذیر و با بویی ملایم از شیر وادارمان می‌کند که این پنیر سفید برفی را تازه میل کنیم. گرچه برای انواع مختلف غذا گزینه جذابی است. موتزارلا به راحتی می‌تواند سالاد، ساندویچ و پیتزای شما را به غذایی خوشمزه‌تر و حجیم‌تر تبدیل کند.

۲-چدار

زادگاه این پنیر دهکده چدار در انگلستان است. بنظر می‌رسد که چدار یکی از لذت بخش‌ترین و پرطرفدارترین پنیرهای سفت جهان است که از شیر گاو تهیه می‌شود. تاریخ پیدایش چدار به اواخر قرن ۱۲ میلادی بر می‌گردد زمانی که پادشاهان اعلام کردند این پنیر مرغوب‌ترین پنیر بریتانیا است. چدار بطور سنتی ترکیبی است از بافت سفت و طعم خاص و ویژه، که به خوبی میان طعم تندو تیز و خامه‌ای آن یک تعادل مناسب به وجود آمده است. چدارهای تازه‌تر به راحتی آب می‌شوند در حالی که پنیرهای بیات شده سفت هستند و مناسب رنده کردن. این پنیر اگر به تنهایی بخواهد سرو شود باید با سیب و آجیل همراه باشد تا مزه آن به خوبی در دهان زنده شود.

۳-پارمیزان

پارمزان یک گونه از پنیرها بوده که شامل چندین پنیر سفت و سخت است، پنیرهایی مانند پارمیجانو رجیانو، «پادشاه پنیرها» و گرانا پادانو. تمام پنیرهای خانواده پارمیزان پنیرهایی بیات شده (Aged) هستند که از شیر گاو تهیه می‌شوند. معطر بودن، مزه شیرین با رنگ های آجیلی و میوه‌ای این پنیر را برای رنده کردن و مزه دار کردن غذا فوق العاده می‌کند. پنیر پارمزان یک ماده تند و تیز و خوشمزه است که برای اسنک‌های مختلف و بشقاب‌های گرم فوق العاده خواهد بود. زمانی که این پنیر به تنهایی سرو می‌شود همچون جواهری در میان زردآلوی خشک شده و شکلات تلخ می‌درخشد.

۴-گودا

معروف‌ترین پنیر هلندی بصورت سنتی از شیر گاو تهیه می‌شود و این فرآیند سنتی گودا را در میان بهترین پنیرهای دنیا قرار داده است. در طول فرآینده به عمل آمدن، گودا بافت سفت تری به خود می‌گیرد و روی آن از رنگی سفید و عاجی به طلایی تغییر می‌کند. عطر خوش و طعم پیچیده، گودا را به یک پنیر عالی برای دسر و مناسب برای غذا تبدیل کرده است که هر مزه‌ای را کامل می کند. مربای گلابی و آلو طعم مزه گودای دودی را بیشتر و لذت خوردن آن را دو چندان می‌کنند.

۵-بلوچیز

بلوچیز یک عنوان عمومی برای تمام  پنیرهای بیات شده‌ای است که به بافت داخلی آن نوع خاصی از پنسیلین (قارچ یا کپک مفید) اضافه می‌شود تا رگه‌های آبی و زمردی و یا حتی طوسی قهوه‌ای درون پنیر ایجاد شود. این پنیر در شرایط طبیعی ویژه و در غارها به عمل می‌آید که باعث طعم متمایز و عطر جذاب آن می‌شود . بلوچیز به خاطر مزه تند و تیزی که دارد بسیار مناسب برای پیش غذا و اشتهاآورها است. چون بلوچیز مزه قوی و شوری دارد بهتر است که به همراه یک میوه یا یک چیز شیرین سرو شود. بلوچیز در کنار گوشت و مرغ و ماهی به شدت مزه به شما مزه خواهد داد.

۶-کممبر

ادعا می‌شود که مشهورترین پنیر در میان پنیرهای فرانسوی و همچنین پر تقلیدترین در جهان است. جالب است بدانید نام حاضر این پنیر را ناپلئون بناپارت برای آن انتخاب کرد، چرا که به کممبر بسیار علاقه داشت. کممبر یک پنیری نرم و مرطوب با بافتی روان و آب شونده است، با دیواره خارجی که به رنگ شکوفه هاست و مایع خمیری که سرشار از طعم و مزه است. مزه کره‌ای قوی به همراه مزه نمکی، حسی که آدم را یاد طعم قارچ می‌اندازد و رگه‌هایی از سیر، کممبر را به پنیری متفاوت تبدیل کرده است که برای مزه دادن به سالاد و یا به همراه یک نان باگت ترد و برشته قطعا برای شما تداعی کننده بهشت خواهد بود. کممبر یک اشتهاآور فوق العاده است زمانی که با میوه‌های تازه، مربا، عسل و یا با گوشت‌های سردی مانند سالامی و بوقلمون سرو شود.

۸-پنیر بوترکیزه

بوترکیزه برای اولین بار در سال  ۱۹۲۸ در المان تولید شد و نام آن معادل پنیر کره‌ای به آلمانی است. بوترکیزه بافتی نیمه نرم دارد و از شیر گاو تهیه می‌شود. این پنیر در بخش‌های المانی زبان اروپا بسیار محبوب است و در میان پنیرهای پرطرفدار دنیا هم جایگاه ویژه خود را دارد. جالب است بدانید اکثر پنیرهای بوترکیزه دنیا در آلمان تولید می‌شود. همانطور که اسم بوترکیزه به ما می‌گوید این پنیر طعم و ظاهری کره‌ای دارد.

بوترکیزه یک پنیر نرم است و این بخاطر زمان کوتاه بیات شدن (Aging) آن است. طعم ترش و شور و بافت نرم این پنیر آن را به پنیر گودا شبیه می‌کند. از این پنیر می‌توان در رول‌ها و ساندویچ‌ها و یا حتی از آب شده آن در آشپزی‌ استفاده کرد. بوترکیزه را می‌توان در رنگ‌هایی از سفید تا زرد و نارنجی کم رنگ پیدا کرد. بوترکیزه معمولا بصورت حلقه‌های گرد بزرگ تهیه می‌شود. البته نوع دودی و جذاب این پنیر هم می‌توان پیدا کرد.

۹-پیکورینو

پیکورینو عنوان عمومی تمام پنیرهای ایتالیایی است که اصالتا از شیر گوسفند تهیه می‌شوند. این پنیرها بافتی سفت و مزه‌ای خامه‌ای دارند و شکل ظاهریشان شبیه به طبل است. پکورینوهای تازه‌تر بافتی نرم و طعم کره‌ای ملایم تری دارند. پنیرهای عمل آمده یا اصطلاحا بیات شده طعم آجیلی طوری می‌دهند و بافتی سفت تر دارند. این مدل از پیکورینو را رنده ریز کرده و به عنوان یک چاشنی عالی به سالاد، سوپ، سس و پاستا اضافه می‌کنند. البته این پیکورینو را می‌توان به صورت ورقه‌ای و همراه با میوه، مربا و عسل سرو کرد و لذت برد.

۱۰-بری

بری معروف به « ملکه پنیرها » است و اصالتا مطعلق به ناحیه بری در فرانسه بوده و رنگی سفید دارد. بری از شیر گاو تهیه شده و مزه‌ای دوبرابر قوی‌تر از کرم چیز دارد. در کتب تاریخی آمده است که بری بعنوان باج و پیشکشی برای شاه فرانسه تهیه شده که بدلیل محبوبیت زیاد به یک پنیر جهانی تبدیل شده است. امروزه، بری عضوی جدا نشدنی از سینی پنیر و مزه است. بری هم اگر همراه با میوه‌های خشک شده و آجیل سرو شود طعمی جذاب تر خواهد داشت.

درباره ایمان تیموریان

یک علاقه‌مند به غذا و آشپزی، رستوران و کافه گردی هستم که تحصیلاتم را در رشته مهندسی برق تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم ولی هیچ وقت دست از علایقم نکشیدم. همیشه دوست داشتم مکان‌های خوب و بد را به دیگران معرفی کنم تا به نحوی باعث پیشرفت و بالا رفتن سطح استانداردها در رستوران‌ها و کافه‌ها شوم . فیدیلیو بستری هست که این شرایط را برای ما فراهم کرده تا به این هدف برسیم.